De Mol 2022

De Mol 2022

Het is zelden ZO duidelijk dat iemand de mol niet is, ze kunnen daar nog wel een draai aan geven in de laatste aflevering. Misschien had hij nog geen € verdiend en was dit de ideale moment om zeker iedereen elders te laten kijken? Ik verzin maar iets, want ik volg jouw logica volledig. Maar die logica heeft mij al vaak teleurgesteld tijdens de Mol. :unsure:

Sven blijft mijn Mol vanaf de eerste aflevering.
Bwa ja, je kan af en toe eens wat bijdragen aan de pot hè. Dat hebben ze bij Lennart vorig jaar ook eens gezegd geloof ik, maar dat zijn dan meestal kleine duitjes hier en daar. Bijvoorbeeld een klein deel van een opdracht dat je bewust laat slagen.

Echter als je mol in een positie komt zoals Yens gisteren bij de laatste vraag, waar je dus helemaal in je eentje kan beslissen of er al dan niet 4000 euro bijkomt. Dan ben ik van mening dat je, indien je uw fout kan uitleggen zonder echt verdacht te worden (en die was er imo), die proef gewoon laat mislukken als mol.

zoals Lennart ook vorig jaar: heel de pot weg, en als reden "ja, iedereen gaat hier maar voor zijn eigen, dus nu heb ik dat ook eens gedaan"
en er nog mee weg komen ook

Echter als je mol in een positie komt zoals Yens gisteren bij de laatste vraag, waar je dus helemaal in je eentje kan beslissen of er al dan niet 4000 euro bijkomt. Dan ben ik van mening dat je, indien je uw fout kan uitleggen zonder echt verdacht te worden (en die was er imo), die proef gewoon laat mislukken als mol.

Behalve als je jezelf daardoor te verdacht zou maken natuurlijk.

Maar gisteren: duidelijk tegen Emanuelle zeggen "ja Michael Collins dat kan ik onthouden door aan Phil Collins te denken".
Ik ga ervan uit dat de mol wist wat de vragen gingen zijn, of op zijn minst uit welke infoborden de vragen gingen komen.
Dus Yens komt hier inderdaad totaal niet verdacht over.

Ik denk dat Lennart vorig jaar bewezen heeft dat je heel veel kan doen zonder noodzakelijk als een serieuze verdachte te worden beschouwd.

Jens (die niet wist dat hij aan de mol ging meedoen) heeft dus ook zo’n workshop acteren met Frank Focketeyn gedaan?

Mijn theorie om zeep betreffend Nele.
Vorige seizoenen hoorden we wat vervormd gemompel als de mol sprak. Dit jaar niets. Ik was van mening dat Nele elke aflevering meer en meer haar stem ging verliezen en niet meer kon spreken de laatste aflevering.

Nu moet ik voor Sven gaan en zijn copywriter als werk. Hij kopieert molacties van de vorige seizoenen en kopieert Lennart van vorig jaar :unsure:.

Opdracht bij Anke: 'Trek eens aan mijn vinger." :laugh:.

ik ga voorlopig voor uma als mol, sven als winnaar

- er van uit gaande dat de stukken met frank focketyn niet geregisseerd zijn, valt anke wat mij betreft af als mol. Als dat oprecht het beste was dat zij kan acteren dan kan die nooit van haar leven de mol zijn.
- de sven heeft imo die proef met de maanlanders goed gespeeld, probeerde de groep aan de gang te houden en heeft er mee voor gezorgd dat het een beetje vooruit ging en dat er niet te veel getreuzeld kon worden. Probeerde ook om er voor te zorgen dat mensen niet continu zaten te zwanzen over de walkie talkies.
- emanuelle is volgens mij gewoon geen bijzonder goede kandidaat maar geen mol
- yens maakt zichzelf in elk geval minder verdacht door de proef met de raket te laten slagen, was vrij gemakkelijk te mollen geweest daar.
- uma doet wat een mol doet imo, een deel van de proef laten mislukken (wat inderdaad gemakkelijk is als ge met emanuelle iets moet doen) maar speelt daarna eigenlijk toch het spel nog goed met het opduiken van het beeld om toch niet al te veel aandacht naar zich toe te trekken. Als er ergens een actie gebeurd is van de mol om zichzelf minder verdacht te maken is het daar wel, zeker omdat de rest van de kandidaten weet dat ze al ervaring heeft met duiken is dat niet het goede moment om echt te gaan mollen.
- de bert sluit ik voorlopig ook nog niet uit, en de philippe ook nie

Oke, zonet aflevering 3 ingehaald. Op zich een 'speciale' aflevering omdat er deze keer quasi alles gelukt is. Toch heeft het me een aantal inzichten gegeven over personen die het niet kunnen zijn, en wie ik momenteel niet in het oog ga houden:
1. Bert - Mocht hij de mol zijn had hij perfect enkele van die m&ms kunnen opeten ipv van hem 'expres' te mistellen. Het was ook onmiddellijk zijn idee met de stoom op de douchespiegel. Daarnaast kon je met Nele als partner (die meer met de vlag aan het zwaaien was) zo veel mollen met een kleine kans dat de groep het geweten hadden, en uiteindelijk is alles wat ze moesten doen gelukt.
2. Yens - Hij kon perfect bij die laatste vraag het doen mislukken zonder verdachtmaking. Hij kon de timer laten aflopen (was maar een 10-tal sec meer over). Hij kon de voornaam verkeert hebben (de achternaam moest hij sowieso weten met Phil Collins als referentie). Of hij kon zelf gewoon een vraag verzinnen dat hij niet wist.
3. Philippe - Hij heeft ervoor gezorgd dat ze die foto van die serveerster hadden (was zijn idee), mocht hij de mol zijn had hij gewoon kunnen doorlopen op zoek naar iemand anders en Anke was gewoon gevolgd. Want ik ga ervan uit dat de mol wist wie te fotograferen.

Daarnaast heb je ook nog Manu, die ik ook niet als mol zie omdat ze in aflevering 2 als kok startte bij de kookproef, een mol zou die start-rol nooit vrijwillig kiezen. Ik heb eerder de indruk dat ze (denkt) zeker te zijn wie de mol is en expres lastig doet om meer ogen op haar te krijgen.

Dan blijft dus enkel nog Sven, Uma en Anke over. Gezien Anke ook aanwezig was bij die foto-opdracht bij Philippe is ze voor mij het minste verdacht van deze 3.

Sven blijft toch mijn hoofdverdachte, had een goede plaatse bij de eerste proef in aflevering 3 (heeft eigenlijk niks moeten doen) en de perfecte plaats bij de tweede proef. Ik ga er vanuit dat hij als mol de vragen op voorhand wist. Dus (1) achteraan hangen zodat je iedereen kan opjagen, (2) zeggen dat je makkelijk informatie opneemt en (3) overal eens stoppen zodat je zogezegd alles weet terwijl andere groepen overal te snel moesten passeren om hem door te laten lijkt me een perfecte tactiek zonder verdacht te lijken. Dat hij ook al 2 vragen juist en 2 vragen fout invult is ook verdacht, als de proef dan mislukt is zogezegd het niet zijn fout. Dat hij de volgende van de planeten niet weet, alleja de laatste 2 omwisselt, lijkt me toch een verdachte fout met het gekende ezelsbruggetje. Dat Yens nog net op tijd het basket-proefje doorstond en op de valreep de juiste vraag kan invullen had hij waarschijnlijk niet op gerekend.

Dat acteer-segment ga ik niet teveel over nadenken, lijkt me gewoon eerder om verwarring te veroorzaken (zowel bij de deelnemers als kijkers).

Conclusie: Philippe is niet meer een van mijn hoofdverdachten. Top 2 is nu Sven en Uma (in die volgorde). Anke als backup.

Het enige wat tegen Sven spreekt is dat hij deze week door medekandidaten openlijk wordt verdacht...

Ben benieuwd hoe ik er volgende week over denk.

ik vraag mij eigenlijk af: wat als Nele de Mol was, en er effectief de brui aan moest geven met die blessure?
Dat hebben de makers ooit eens toegelichte een interview…: ze testten altijd alles op voorhand heel hard uit, om zeker te zijn dat hun proeven geen gewonden zouden opleveren.
Dusdanige voorvallen zijn dus een nachtmerrie voor de programmamakers…

Maar natuurlijk kan je altijd ergens een ongeval hebben… ooit ook eens 6 weken gios gehad door van de trap te glijden.

Die spierscheur zag er echt niet ok uit… met zoiets moet je gewoon rusten of je loopt het risico dat het je blijft achtervolgen tot de rest van je dagen…

Dat acteer-segment ga ik niet teveel over nadenken, lijkt me gewoon eerder om verwarring te veroorzaken (zowel bij de deelnemers als kijkers).
Elk jaar zit er dit soort zever in waarbij je beelden van de casting ziet die "heel veel informatie kunnen opleveren", en dat is wat mij betreft nooit het geval.

Alleen Anke neemt hier de juiste beslissing vind ik door meteen de vragenlijst in te vullen. Ik vond het raar dat Nele op het einde bleef hangen, maar we weten nu waarom.
edit: en om mezelf meteen ook even tegen te spreken; van Anke weten we nu wel heel zeker dat ze de mol niet is :p Dat was echter al duidelijk adhv de beelden voor de tijd begon te lopen.

Net zoals iedereen heb ik ook geen idee hoe iemand als Manu wordt geselecteerd voor De Mol. Ik vermoed dat de makers er wel hun reden voor hebben. Maar wat er zich nu afspeelt (de online haat) moet toch perfect te voorspellen zijn voor hen? Ik hoop dat ze niet meeleest op het internet en ook dat ze er volgende week uit ligt.

Ik begin de groep al wat meer te appreciëren, al is het zeker niet mijn favoriete groep van de nieuwe seizoenen.
Bert, Uma, Yens, Anke en Philippe vind ik wel aangename kandidaten. Sven kan ik eigenlijk ook wel appreciëren en heeft vandaag voor mij toch getoond dat hij het spel berekend aan het spelen is door de rakketproef in handen te nemen.

Net zoals iedereen heb ik ook geen idee hoe iemand als Manu wordt geselecteerd voor De Mol. Ik vermoed dat de makers er wel hun reden voor hebben. Maar wat er zich nu afspeelt (de online haat) moet toch perfect te voorspellen zijn voor hen? Ik hoop dat ze niet meeleest op het internet en ook dat ze er volgende week uit ligt.

Voor de makers is dit ook deels een gok he. Al die selectie rondes kun je enkel individueel doen er is nooit iets waarmee je kan 100% kan testen of een kandidaat wel effectief een groepsmens is. Als Manu zich daar telkens voor doet als de vrolijke tante die de sfeer in de groep gaat brengen en we zagen ook dat ze wel kan acteren.

Wat de rede ook moge zijn dat ze haar in het programma gestoken hebben, het lijkt er in de verste verte niet op dat het is om een minderheidsgroep te vertegenwoordigen, terwijl dat de andere jaren toch wel zo telkens leek en deze figuren vaak juist populair in beeld waren.

Ik denk niet noodzakelijk dat je bij het selecteren al kan weten dat dit (al die domheid irritant gedrag en deze haat) zou gaan gebeuren.

Maar bij het knippen en monteren kan je dat wel zien gebeuren, daar bepalen zij voor een zeer groot stuk hoe veel men gaat focussen op haar en dus ook wat de reactie van het kijkerspubliek gaat zijn. Vb. dat cursief gedrukt Mericilus zo vaak herhalen was dat echt nodig. Bij die duikproef zolang focussen dat zij met een hoop drama dit niet kan, is dat nodig? De makers lijken in de montage echt niet de moeite te doen om de haat in de perken te houden. Dit begrijp ik dus niet, als je een programma als temptation island monteert OK, maar de mol?

Terwijl het moment dat iemand een zware spierscheur oploopt en keihard op de grond faceplant, met het gevolg dat ze het spel zelfs moet verlaten: daar werd nog geen 5 seconden schermtijd aan besteed in aflevering 1.
Alé, elk seizoen zagen van "die persoon zit er alleen bij omdat ze nog iemand uit een minderheid zochten", maar nu die verdachtmaking niet maken want Manu is irritant? De kronkels die jij toch altijd maakt.

Jullie willen altijd 10 intellectuele, competitive atleten in dit programma, maar dat is de Mol nooit geweest en zal het ook nooit worden. Het gevoel geven dat iedereen mee kan doen aan De Mol, of je nu slim, dom, atletisch of een couch potato, jong of oud bent is de essentie van het programma.

Manu is een kleurrijk persoon, en dan doel ik niet op haar huidskleur. Je weet dat daar zaken mee gaan gebeuren, je weet natuurlijk nog niet wat. Die "Mericulus" was gewoon hilarisch. Ik zie het nu ook niet direct in haar, maar Manu kan hier evengoed gewoon een pagina uit Cathy haar boekje volgen hé. Niet naar de Mol komen om vrienden te maken, wel om te winnen.

Ik denk dat je vooral naar jezelf moet kijken als die beelden van Manu bij jou haatgevoelens oproepen, niet naar de programmamakers. Ik zie mezelf ook niet meteen op café gaan met haar, maar wat jij hier allemaal al uitgespuugd hebt over haar is niet normaal hoor. Uiteindelijk komt je kritiek er op neer dat je haar gewoon niet in beeld wil.

En waarom zouden ze in hemelsnaam meer aandacht hebben moeten gegeven aan Nele haar val? Op dat moment in het programma wist Nele zelf nog niet hoe ernstig het was. Dat weten ze dan natuurlijk achteraf wel in de montage, maar wat wil je dat ze zeggen? Nele is gevallen, ps in aflevering 3 gaat ze er uit omdat ze een spierscheur heeft? Snap jij dit programma eigenlijk?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan