De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik moet zaterdag parkeren in parking "de vaartkom" in Leuven.
Had op internet al gelezen dat er 2 ingangen zijn en je best een bepaalde ingang neemt als je een bredere wagen hebt.
Iemand daar al eens geweest die weet welk de breedste ingang is? (op foto geeft dat vaak vertekend beeld).

Ingang 1

Ingang 2

Ik ben aan het zoeken naar een studentenfiets voor niet extreem grote afstanden. Alles ligt binnen straal van 5km van mijn kot.
Ik heb een budget van 100-200 euro.

Ik dacht aan deze fiets, iemand hier ervaring mee en zou zo een fiets beter zijn zon 25-50 euro norta/batvius fietsen op 2dehands? En qua diefstal is zon nieuwe fiets kopen misschien te chique? Beter iets ouds?

Ik rij met een Ford Kuga EcoBoost met een 1.5 benzine motor met 50000km op de teller. Ik vertrek binnenkort op vakantie en rij 1000km enkel voor deze rit. Mijn kleine zelfstandige garagist is nu net 14 dagen in vakantie en ik heb klein onderhoud nodig omdat ik al 20 maanden niet meer geweest ben en er werd gevraagd na 12 maanden (rats vergeten helaas) maar ik heb wel slechts 10.000km gereden sinds laatste onderhoud en daar kan ik tot 20.000km gaan. In hoeverre is dit nu schadelijk of gevaarlijk voor de wagen of extra risico naar pech toe? Oliepeil staat op minimum en hier zal ik sowieso op toe zien dat deze op niveau blijft.

Ik ben aan het zoeken naar een studentenfiets voor niet extreem grote afstanden. Alles ligt binnen straal van 5km van mijn kot.
Ik heb een budget van 100-200 euro.

Ik dacht aan deze fiets, iemand hier ervaring mee en zou zo een fiets beter zijn zon 25-50 euro norta/batvius fietsen op 2dehands? En qua diefstal is zon nieuwe fiets kopen misschien te chique? Beter iets ouds?

Ik zou gaan voor een tweedehandsfiets van 100-200e.
Nieuwe fietsen in dat budget zijn naar mijn ervaring gewoon crap gebouwd. Met een 100-200e voor een tweedehandsfiets heb je echter vaak een tien jaar oude fiets van een OK merk die 't nog lang uithoudt.

Zie bijv.

Ik rij met een Ford Kuga EcoBoost met een 1.5 benzine motor met 50000km op de teller. Ik vertrek binnenkort op vakantie en rij 1000km enkel voor deze rit. Mijn kleine zelfstandige garagist is nu net 14 dagen in vakantie en ik heb klein onderhoud nodig omdat ik al 20 maanden niet meer geweest ben en er werd gevraagd na 12 maanden (rats vergeten helaas) maar ik heb wel slechts 10.000km gereden sinds laatste onderhoud en daar kan ik tot 20.000km gaan. In hoeverre is dit nu schadelijk of gevaarlijk voor de wagen of extra risico naar pech toe? Oliepeil staat op minimum en hier zal ik sowieso op toe zien dat deze op niveau blijft.

Sommige onderhoudsintervallen zijn op datum andere op km of wat eerst komt. Heb overlaatst een klein onderhoud gedaan bij de mijne want zat al aan het aantal km dat nodig was voor onderhoud. Mits jij die nog niet hebt gereden, maken die paar weken niet echt uit.

Koop gewoon de correcte olie en vul die zelf wat bij tot die op het maximum staat. Wel zien dat je de juiste olie koopt want die ecoboost motoren zijn daar heel gevoelig aan.

Dan ga je zeker wel voort kunnen tot je garagist terug is van congé.

Laatst bewerkt:
Be
Ik zou gaan voor een tweedehandsfiets van 100-200e.
Nieuwe fietsen in dat budget zijn naar mijn ervaring gewoon crap gebouwd. Met een 100-200e voor een tweedehandsfiets heb je echter vaak een tien jaar oude fiets van een OK merk die 't nog lang uithoudt.

Zie bijv.
Bedankt ik ben nu toch voor die Elops 120 van decathlon gegaan.. Moet zeggen dat die wel beter rijd dan mijn vorige.. (komend van een Norta fiets zoals die op tweedehands)

Ben benieuwd hoe lang hem gaat meegaan hopelijk wel een 5+ jaar

Net de VKB + BIV van mijn nieuwe auto gekregen (Volvo XC40 plug-in hybride met 41g CO2-uitstoot).
Overigens geen "valse" hybride want batterij sterker dan 0,50kwh/100kg

Voor de berekening gebruiken ze nu 150g CO2 waardoor ik natuurlijk veel meer moet betalen dan dat het werkelijk is..
Is een bezwaarschrift indienen met een kopie van factuur en een origineel document van Volvo waarop 41g CO2 staat voldoende?

Net de VKB + BIV van mijn nieuwe auto gekregen (Volvo XC40 plug-in hybride met 41g CO2-uitstoot).

Voor de berekening gebruiken ze nu 150g CO2 waardoor ik natuurlijk veel meer moet betalen dan dat het werkelijk is..
Is een bezwaarschrift indienen met een kopie van factuur en een origineel document van Volvo waarop 41g CO2 staat voldoende?
@eniac ik neem aan dat jij hierop kan antwoorden?

Ik heb iets vervelend aan de hand met mijn nieuwe 320e. Wagen gaan afhalen en super tevreden maar na enkele dagen ineens een probleem met de connected drive services in de wagen.. ik heb contact gehad met het service center maar voorlopig nog geen oplossing.

Dus dinsdag parkeer ik thuis en steek ik de wagen in om te laden. Na enkele uren wou ik in de app kijken of hij vol geladen was, maar zag ik dat hij de status niet meer bijwerkte sinds het moment dat ik thuis was. Ik had er geen erg in, maar toen ik woensdagochtend naar het werk vertrok was er bij ‘Apps’ enkel nog ‘geïnstalleerde apps’ te zien, geen andere apps en ook geen apple carplay etc. Ik kan wel gewoon met bluetooth de gsm verbinden. In de app wordt de status nog altijd niet bijgewerkt. De wagen lijkt dus ‘offline’ te zijn.

Service center heeft me laten updaten, reset laten doen, ze hebben vanop afstand de sim-kaart opnieuw laten verbinden,.. maar niets helpt voorlopig. Ze hebben dan een ticket gelogd in Duitsland maar dat ticket werd gesloten omdat ze de screenshots niet konden zien..

Apple carplay gebruik ik echt voortdurend, heel vervelend dat er bij een splinternieuwe wagen dan meteen iets niet meer werkt (de eerste dagen werkte dit gewoon naar behoren). Luxeprobleem mss want de wagen rijdt gewoon natuurlijk maar toch.

Iemand hier een idee waar dit aan kan liggen of iets gelijkaardig aan de hand gehad?

@eniac ik neem aan dat jij hierop kan antwoorden?
Yes! 🙂

Inderdaad bezwaar indienen, maar ik zou dat wel online doen. Het duurt zo al lang genoeg... Geef daarbij een zo duidelijk mogelijke motivatie en de nodige bewijsstukken. Ik weet niet of je factuur er veel toe doet maar zeker al je gelijkvormigheidsattest.

Link: https://www.vlaanderen.be/bezwaar-indienen-tegen-een-belasting#dku-0
Hier naar "Hoe dient u bezwaar in?" > Kies online > kies verkeersbelasting. Je wordt dan naar je dossier geleid waar je het snel zou moeten vinden.

Weet wel dat de behandeling van een bezwaar 3 maand kan duren en dat een bezwaar niet opschortend werkt. Kans bestaat dus dat de betaaldatum valt voordat je bezwaar is behandeld en dan moet je in principe betalen.

Tijdslijn in mijn geval: auto ingeschreven half maart, eind april VB+BIV afrekening gekregen die €4300 te hoog lag, direct bezwaar ingediend, uiteindelijk rond 20 juni betaald, een week later werd mijn bezwaar goedgekeurd (dus 2 maand doorlooptijd) en 12 juli stond het geld terug op mijn rekening.

Sowieso dus betalen en vervolgens bezwaarschrift indienen. Bij mij valt het nog mee dat het totale bedrag "maar" €1300 is, maar had dus een heel stuk lager verwacht gezien de auto die ik nu had gekozen

Ik zou nog wachten met betalen tot een paar dagen voor de uiterste betaaldatum. Wie weet raakt het net op tijd behandeld en hoef je je geld niet nodeloos even kwijt te zijn.

Wel alle lof voor de medewerkers daar, ik heb (gezien het nogal heel hoge bedrag :) ) wel een paar keer gebeld en steeds vriendelijk en kundig geholpen.

Tijd voor 4 nieuwe banden. Moeten geen sportieve prestaties leveren, gewoon deftig, stil, slijtvast. Liggen nu Michelin Primacy 3 op. Heb de volgende keuzes bij de bandenboer:

- Primacy 3 TL 98W Michelin (600€)
- RainSport 5 TL 98W Uniroyal (500€)
- Turanza T005 TL 98W Bridgestone (545€)
- EfficientGrip Performance TL 98W Goodyear (575€)

Heb ook winterbanden, dus dienen enkel in de zomer hun dienst te doen. Iemand ervaring met de andere merken? Voorlopig altijd Michelin gehad qua banden.

Tijd voor 4 nieuwe banden. Moeten geen sportieve prestaties leveren, gewoon deftig, stil, slijtvast. Liggen nu Michelin Primacy 3 op. Heb de volgende keuzes bij de bandenboer:

- Primacy 3 TL 98W Michelin (600€)
- RainSport 5 TL 98W Uniroyal (500€)
- Turanza T005 TL 98W Bridgestone (545€)
- EfficientGrip Performance TL 98W Goodyear (575€)

Heb ook winterbanden, dus dienen enkel in de zomer hun dienst te doen. Iemand ervaring met de andere merken? Voorlopig altijd Michelin gehad qua banden.

Ik heb ze al allemaal gehad behalve de Goodyears (denk ik).
Meest tevreden geweest van de Turanza. Deftig, stil, slijtvast, check :)

Minst tevreden over de Uniroyals. Lagen op zich wel OK op de baan maar op 15-20K waren die versleten - zelfde wagen en rijstijl waarmee ik met Turanza's 50-60K km deed.

Ik zou nog wachten met betalen tot een paar dagen voor de uiterste betaaldatum. Wie weet raakt het net op tijd behandeld en hoef je je geld niet nodeloos even kwijt te zijn.

Wel alle lof voor de medewerkers daar, ik heb (gezien het nogal heel hoge bedrag :) ) wel een paar keer gebeld en steeds vriendelijk en kundig geholpen.
Ik heb dat met mijn 2 laatste wagens telkens ook voor gehad. Eerste keer een paar duizend euro verschil (was dubbele toegepaste NDEC => WLTP formule), de laatste keer hebben ze me een verduidelijkingsvraag gestuurd i.p.v. een aanslagbiljet. Bezwaarschrift indienen, betalen net voor de vervaldag indien nodig en dan eventueel de terugbetaling afwachten... Niet tof, maar 't komt wel goed...

Ik heb een Peugeot 308 en zou hier graag een trekhaak op willen vooral om een fietsendrager te kunnen gebruiken. Heb hiervoor een offerte laten maken via de dealer en zou uitkomen op +- 1600 euro.

Is dit de prijs of zijn er alternatieven?

Dat lijkt me wel aan de dure kant maar op recente wagens is een trekhaak plaatsen sowieso een stuk duurder dan vroeger. Dit heeft iets te maken met hoe alles aangesloten moet worden. Als ik het me goed herinner, werd vroeger alle bedrading afgetakt van de lichten achteraan. Nu moeten ze met een hele kabelboom tot aan de zekeringskast of zo komen om vandaar af te takken.
Geen idee of dit weer 1 of andere regeltje is vanuit Europa of dat ze niet meer anders kunnen vanwege het al dan niet gebruik van LED verlichting.

Een afneembare trekhaak is natuurlijk ook duurder dan een vaste ;)

Doen ze ook geen plaatsing bij Midas en consoorten? Een dealer is meestal niet de goedkoopste om zoiets te laten doen.

Lijkt me wel duur ja.

Voor BMW i4: 925eur voor elektrisch wegklapbare trekhaak. Veel beter dan dat wordt het uiteindelijk niet. En dat is nog met een extra koeling voor de wagen ook.

(Let wel, dit is als optie bij de bestelling. Dat nadien laten doen zal wel iets anders zijn)

Mijn jeep: 750eur voor afneembare trekhaak. Incl plaatsing en stekkers etc. Is nadien geplaatst. Wel bij zo een zaak die trekhaken doet, niet bij het merk zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan