De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij wel, echter niet rechtstreeks:

Ik vermoed dat je ook de iDrive 7 hebt (nog niet veel km's).
Bij -Car - Driving information kan je de waardes instellen vanaf tankbeurt/laadbeurt/gebruiker/fabriek. Hier komt ook totaal aantal KM's bij te staan (elektrische als ik me niet vergis). Totaal - Elektrisch = ICE.

Iets minder nauwkeurig, maar volgens mij houd het voertuigonderhoud voor de motorolie ook enkel rekening met de ICE (lijkt me ook logisch). Verversen motorolie was oorspronkelijk binnen 30K kilometer, nu binnen 27K km terwijl ik er al bijna 7k mee gereden heb. 3K ICE, rest elektrisch ongeveer. Iets minder nauwkeurig, maar geeft je ook een goede indicatie.
Aha bedankt, nuttige info!

Iets minder nauwkeurig, maar volgens mij houd het voertuigonderhoud voor de motorolie ook enkel rekening met de ICE (lijkt me ook logisch). Verversen motorolie was oorspronkelijk binnen 30K kilometer, nu binnen 27K km terwijl ik er al bijna 7k mee gereden heb. 3K ICE, rest elektrisch ongeveer. Iets minder nauwkeurig, maar geeft je ook een goede indicatie.

Toen ik 3 weken geleden mijn mercedes dealer belde voor een A1 service in te plannen kreeg ik andere info te horen. Ik liet vallen dat ik met een CLA hybride rij waarvan 10K op ICE en 15K elektrisch. De man was heel kort en zei dat de olie na 1 jaar sowieso moet vervangen worden. Of je nu 25K of 5K met ICE bolt.

Geen idee of het puur geldgewin is of een technische kwestie

Toen ik 3 weken geleden mijn mercedes dealer belde voor een A1 service in te plannen kreeg ik andere info te horen. Ik liet vallen dat ik met een CLA hybride rij waarvan 10K op ICE en 15K elektrisch. De man was heel kort en zei dat de olie na 1 jaar sowieso moet vervangen worden. Of je nu 25K of 5K met ICE bolt.

Correct hoor, geeft (mijn) PHEV ook aan.
Concreet is dit bij mij 2 jaar of 30K km en mijn antwoord was dan ook enkel om het aantal KM van de ICE te kunnen achterhalen. Maar aangezien voor het aantal KM van de olieverversing enkel de ICE KM's worden geteld zou het theoretisch perfect kunnen dat je 80K KM doet op 2jaar, maar je nog geen olie hebt ververst omdat je "maar" 25K km hebt gedaan met de ICE.

"olie na 1 jaar wisselen" lijkt mij verder ook kort door de bocht, als je 50K doet op een jaar, enkel met ICE zou dit voor de olie geen probleem zijn? Ik vermoed dat dit gelijkaardig zal zijn, vb max 25k km of 1 jaar?

Verder heeft olie een "levensduur", van ofwel x-aantal KM (vervuild) ofwel x-aantal uren (slechtere werking aditieven?), afhankelijk van type olie/motor/kwaliteit/...
Ik geloof wel een combinatie van geldgewin en technische kwestie. Olie zal wel ik kwaliteit afnemen en vuil worden maar ik denk dat hier toch ook ruime marges worden ingebouwd. De "voorgeschreven" levensduur (km's of ouderdom) zal wel met de nodige voorzichtigheid zijn bepaald waardoor een oliewissel frequenter voorgeschreven is dan "technisch" noodzakelijk.

Long life olie om de 2 jaar of +-20k km
Gewone olie elk jaar of +-10k km
Na een tijd verslecht de smerende kracht van olie ook al is ze niet veel gebruikt.

Elke 10k of 20k km? Doet bijna niemand toch? Dat zou betekenen dat sommige consultans, waaronder ik ooit, bijna 3x per jaar op onderhoud zouden moeten gaan.

In juli is er door een tegenpartij schade toegebracht aan mijn geparkeerde wagen door brokstukken te laten vallen tijdens ongeplande graafwerken. Alle documenten zijn daar wel correct en goed ingevuld, en buiten een domme menselijke fout is daar niets vreemds voorgevallen. De graafmachine had ook een gewone nummerplaat.

Mijn wagen heb ik binnen gedaan voor herstelling. Waar ik bij vorige schadegevallen alles kon laten regelen door mijn eigen omnium verzekering is dat bij mijn huidige en nieuwe verzekering anders gelopen. De factuur werd naar mij gestuurd en ik diende dit te betalen. Zij hebben alvast het bedrag zonder btw en franchise gestort, en na aanleveren van de factuur ook de btw. Echter zit ik dus nu nog steeds met 300 euro franchise die ik tegoed heb.

Volgens mijn makelaar, en de verzekeringsmaatschappij zal dit gestort worden van zodra de tegenpartij de factuur overmaakt. We zijn nu echter al midden november en er beweegt relatief weinig aan de overkant. Mijn maatschappij stuurt rappels en wil uiteraard ook zijn centen.

Ik heb het gevoel dat dit wat wachten op Godot wordt. Het is niet zo dat ik die driehonderd euro nodig heb op dit moment, maar langs de andere kant voel ik me als benadeelde partij dubbel benadeeld. En vooral zit de vraag bij mij: wat als de tegenpartij nooit over de brug komt met centen?

Iemand ervaring met dergelijke kwesties? Is dit gewoon uitzitten tot het in orde komt of zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?

In juli is er door een tegenpartij schade toegebracht aan mijn geparkeerde wagen door brokstukken te laten vallen tijdens ongeplande graafwerken. Alle documenten zijn daar wel correct en goed ingevuld, en buiten een domme menselijke fout is daar niets vreemds voorgevallen. De graafmachine had ook een gewone nummerplaat.

Mijn wagen heb ik binnen gedaan voor herstelling. Waar ik bij vorige schadegevallen alles kon laten regelen door mijn eigen omnium verzekering is dat bij mijn huidige en nieuwe verzekering anders gelopen. De factuur werd naar mij gestuurd en ik diende dit te betalen. Zij hebben alvast het bedrag zonder btw en franchise gestort, en na aanleveren van de factuur ook de btw. Echter zit ik dus nu nog steeds met 300 euro franchise die ik tegoed heb.

Volgens mijn makelaar, en de verzekeringsmaatschappij zal dit gestort worden van zodra de tegenpartij de factuur overmaakt. We zijn nu echter al midden november en er beweegt relatief weinig aan de overkant. Mijn maatschappij stuurt rappels en wil uiteraard ook zijn centen.

Ik heb het gevoel dat dit wat wachten op Godot wordt. Het is niet zo dat ik die driehonderd euro nodig heb op dit moment, maar langs de andere kant voel ik me als benadeelde partij dubbel benadeeld. En vooral zit de vraag bij mij: wat als de tegenpartij nooit over de brug komt met centen?

Iemand ervaring met dergelijke kwesties? Is dit gewoon uitzitten tot het in orde komt of zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?
Heel bizar in feite dat ze u die franchise ook niet gewoon al uitbetalen.
Dat zij aan hun geld moeten geraken is hun probleem in the end.

Maar heb ook zo een aanrijding gehad met een fietser die 9 maanden heeft aangesleept. Duurde heel lang voor het parket een uitspraak deed (seponering).
En de tegenpartij was ook nooit thuis en reageerde op geen enkele brief.
Tegenpartij had geen verzekering privé-leven en kon ook niet uit eigen zak betalen want zaten in schuldbemedeling.
Na veel vieren en vijven heb ik dus uiteindelijk toch mijn schade voorgeschoten gekregen van mijn verzekering.

Keuring voor verkoop, dan knippen ze je kentekenbewijs met een 'geldig tot' datum.

Als die 'geldig tot' verstreken is, kan je dan gewoon opnieuw keuring voor verkoop laten doen om dit te verlengen of is het inschrijvingsbewijs vanaf dan gewoon volledig onbruikbaar?

Keuring voor verkoop, dan knippen ze je kentekenbewijs met een 'geldig tot' datum.

Als die 'geldig tot' verstreken is, kan je dan gewoon opnieuw keuring voor verkoop laten doen om dit te verlengen of is het inschrijvingsbewijs vanaf dan gewoon volledig onbruikbaar?
Uwe 5 wel eerst hier in de aanbieding zetten hè :unsure:

Heel bizar in feite dat ze u die franchise ook niet gewoon al uitbetalen.
Dat zij aan hun geld moeten geraken is hun probleem in the end.

Maar heb ook zo een aanrijding gehad met een fietser die 9 maanden heeft aangesleept. Duurde heel lang voor het parket een uitspraak deed (seponering).
En de tegenpartij was ook nooit thuis en reageerde op geen enkele brief.
Tegenpartij had geen verzekering privé-leven en kon ook niet uit eigen zak betalen want zaten in schuldbemedeling.
Na veel vieren en vijven heb ik dus uiteindelijk toch mijn schade voorgeschoten gekregen van mijn verzekering.
Ik heb dat zelfde gevoel. Toen ik hen dat vertelde kwamen ze met de regeling dat dit voor hen nu als een omniumschadegeval wordt bekeken. Alsof ik dus ‘in fout’ was. Daarover is geen enkele discussie, ook niet op het aanrijdingsformulier. Zij doen een spoedherstelling en laten puin op mijn wagen vallen terwijl die gereglementeerd geparkeerd staat. Das een non-issue.
Ik ga nog eens rechtstreeks contact met mijn eigen verzekering opnemen. Ik ben omnium verzekerd en de schade is duidelijk niet mijn fout. Zij moeten maar aan het geld geraken.

Ik ben er nog steeds niet uit welke auto ik moet kopen naast mijn motor. Langs de ene kant denk ik dat een tweedehands stadswagen als een citroen c1 goed genoeg is, maar dan zie ik dat op foto en denk ik: 'dat is echt wel een koekendoos', langs de andere kant wil ik dan een grotere auto, maar ergens is dat dan overkill om gewoon 10 maand van het jaar langs de kant te staan.

Maar goed, mijn vraag is eigenlijk wat anders: ik ben dus ook naar nieuwe auto's aan het zien die direct leverbaar zijn en dan kom ik dikwijls wagens tegen die 'nieuw' zijn, maar blijkbaar al wel ingeschreven staan sinds 2020. Hoe kan dit?
vb. hier op deze site:

2de vraag: is zo'n fiat tipo een beetje een betrouwbare wagen?

Ik ben er nog steeds niet uit welke auto ik moet kopen naast mijn motor. Langs de ene kant denk ik dat een tweedehands stadswagen als een citroen c1 goed genoeg is, maar dan zie ik dat op foto en denk ik: 'dat is echt wel een koekendoos', langs de andere kant wil ik dan een grotere auto, maar ergens is dat dan overkill om gewoon 10 maand van het jaar langs de kant te staan.

Maar goed, mijn vraag is eigenlijk wat anders: ik ben dus ook naar nieuwe auto's aan het zien die direct leverbaar zijn en dan kom ik dikwijls wagens tegen die 'nieuw' zijn, maar blijkbaar al wel ingeschreven staan sinds 2020. Hoe kan dit?
vb. hier op deze site:

2de vraag: is zo'n fiat tipo een beetje een betrouwbare wagen?
Garages zijn verplicht om x aantal wagens af te nemen. Normaal bestellen ze dan wagens die ze vlot kwijt geraken, maar kan soms ook zijn dat deze wat langer te koop blijven staan.

?? Als redacteur van een VZW zou je toch al de sleutels van A8 in ontvangst hebben mogen nemen ( toch de belastingbetaler die betaald ) , raar .

Iemand ervaring met snelheidsboetes in Duitsland? Reed 128 op teller bergaf in een zone 100..

Wanneer ontvang ik die ongeveer en waaraan kan ik mij verwachten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan