Werk De hopeloze zoektocht naar werk

De zoektocht naar (ander) werk zou al veel eenvoudiger zijn moest er een website bestaan waarbij je de interim kantoren kan uitfilteren. Tegenwoordig staat het bol van nietszeggende vacatures vind ik.

Interimkantoren zijn dan ook de kanker van de arbeidsmarkt, en de overheid onderneemt er véél te weinig tegen.
Tijdelijke contracten zouden aan veel strengere voorwaarden onderworpen moeten worden.

Ik heb al eerder gezegd dat ik op élke vorm van interimarbeid gewoon een extra belasting geheven zou moeten worden: een deel voor de werknemer (als compensatie voor de flexibiliteit en om eventueel te investeren in extra opleiding om uit die shit-situatie te geraken) en een deel voor de overheid (die veel sneller terug een werkloosheidsvergoeding zal moeten betalen). De flexibiliteit van een tijdelijke werknemer zou de werkgever op uur/dag/week/maand-basis méér geld moeten kosten dan een vaste werknemer, niet minder.

EDIT: wegens foute weergave van het doel van die belasting. Uiteraard geen pestbelasting voor de werknemer, wel voor de werkgever die "flexibiliteit" wilt.
 
Laatst bewerkt:
Je kan zeker stellen dat de mogelijkheid bestaat dat iemand een job weigeren op basis van het werk de ouders onwettig is maar dat maakt het nog niet irrelevant voor een recruiters als dat verband m.b.t. ondernemendheid echt bestaat. Bovendien is de vraag stellen nog niet verboden omdat de beslissing nemen op basis van het antwoord verboden is (al maak je jezelf wel verdacht natuurlijk).
Nee hoor, het mag gewoon niet: https://www.vdab.be/magezine/10-2017/vraag
Tenzij voor erg specifieke uitzonderingen, maar daar spreken we hier niet over.
 
Het taalgebruik van sommige mensen is ook om van te huilen.
Wat is in godsnaam een cursus sensibiliseren voor hiring mensen?
Ik weet niet of taalgebruik om mij gericht was.

Het is geen cursus sensibiliseren. Er zou cursus moeten zijn dat mensen in hiring posities (HR of hiring managers) er attent op te maken dat vragen van de jaren stillekes, zoals hier voorbeelden van staan, niet meer kunnen.

Vraag stellen: Wat doen uw ouders van werk? Wat voor werk doet uw partner? Wie past er op de kinderen? Waarom ben je in uw 25 jarige carrière in uw 2de job weg gegaan/ontslaan? Als jij een leeuw was wat zou je dan doen? etc.
 
Ik weet niet of taalgebruik om mij gericht was.

Het is geen cursus sensibiliseren. Er zou cursus moeten zijn dat mensen in hiring posities (HR of hiring managers) er attent op te maken dat vragen van de jaren stillekes, zoals hier voorbeelden van staan, niet meer kunnen.

Vraag stellen: Wat doen uw ouders van werk? Wat voor werk doet uw partner? Wie past er op de kinderen? Waarom ben je in uw 25 jarige carrière in uw 2de job weg gegaan/ontslaan? Als jij een leeuw was wat zou je dan doen? etc.
Ik ben al content dat men nooit met van die zever is af gekomen bij de bedrijven waar ik in mijn tijd al voor heb gesolliciteerd.

Ik zie die dingen regelmatig eens terug komen in artikels rondom recruitment e.d. maar ik zou eerlijk gezegd voor gene meter interesse kunnen op brengen voor sommige van die belachelijke toestanden. Laat staan er een relevant antwoord kunnen op geven.

Dat dus onafhankelijk van de zaken waar men dus gene zaken mee heeft uiteraard.
 

Een verkoper wordt nu niet meer "Account manager" of "Sales representative" genoemd: je bent vanaf nu een "business developer".
Wat ridicuul is want Business Developer, Account Manager & Sales Rep zijn gewoon 3 verschillende functies

Business Developer is het farmen van nieuwe markten. Voornamelijk prospecteren, nieuwe accounts zoeken, alternatieve markten zoeken om zowel bestaande als nieuwe producten aan te leveren (denk bv aan een brouwerij die ook alcoholgel gaat maken). Vaak wordt hier ook gezocht naar distributeurs of strategische partners, minder naar end-users.

Account Manager is iemand die zich bezig houdt met het onderhouden van bestaande relaties. meestal zal die nieuwe relaties krijgen van inside sales of business development. Is ook een meer strategische functie waar het gaat over het bekijken van jaarprospecties, groeiplannen van de klant, stock levels, etc... Commercieel worden hier meestal long-term commitments onderhandeld

Sales Rep is gewoon een baanverkoper. "Yo Jos ik weet dat ge nu uw patatten bij Jef De Patattenboer haalt, maar wij van De Patatkoning verkopen betere patatten voor een 5% lagere prijs!"


Mijn haren staan er ook van recht als ze die termen los door elkaar gooien, want dat toont dat ge als recruiter uw werk niet kent. Ik kan op men 2 handen niet tellen dat ik op een vacature van business developer solliciteerde en dat ze eigenlijk gewoon een dozenschuiverke zochten. Eerste klas waste of time.
 
Ik snap zelfs niet waarom werkgevers dat als troef van hun bedrijf zien.

"Work smarter, not harder" >>>>>>> "Work hard, play hard".
Idd. Voor de COVID crash deed ik de minste uren van alle collegas, maar ik leverde wel de meeste resultaten af.
"Waarom doet ge niet meer bezoeken? Er zijn collegas die zeker 30% meer klantenbezoeken als gij doen"
'Omdat elke gereden km geld kost, omdat elke minuut in de auto een verloren minuut is. Ik doe zo weinig mogelijk beleefdheidsbezoeken want de klanten hun tijd is ook geld waard. Ze appreciëren dat enorm en we hebben daardoor een heel directe en open communicatie. Resultaat is dat ik kort op de bal kan spelen en het grootste deel van mijn leads en offertes tot verkoop leiden. Ik kan gerust als een kieken zonder kop heel het land afrijden en voor elk bezoek een 'offerte' opmaken, maar dat is werk en input zonder waarde.'

Conclusie was dat ze content waren van mijn verkoop, maar dat ik toch klantenbezoeken moest doen. De obligatoire koffieklets voor Piet Snot dus. Ik maakte dat dan wel nog wat plezant voor de klanten door het gewoon op de middag te plannen en er een lunchmeeting van te maken, dan hadden ze tenminste gegeten tijdens het beleefdheidsbabbeltje. Bracht geen kloten meer op dan wat ik voordien deed, maar ik kwam aan mijn customer visit target en dus was iedereen gelukkig. Ik had wel veel minder tijd om nieuwe leads te farmen, want ik zat terug veel onnozele uren in de auto te verschijten.

Bureaucratie, wat hou ik van jou :)
 
Als jij een leeuw was wat zou je dan doen? etc.
Wij krijgen nu in de opleiding zo 1 keer om de twee weken van die "lessen". Belangrijke dingen voor het werk zoals Powershell krijgen we 2 middagen maar Frans en die HR-zever 15 of 16 dagen. 🙃 Ik kan mezelf dan ook echt niet serieus houden tijdens die zever.

"Beschrijf jezelf aan de hand van een weerbericht" "Moest je een letter van het alfabet zijn, welke ben je en waarom?" "Welk dier ben je en waarom?"
 
Wij krijgen nu in de opleiding zo 1 keer om de twee weken van die "lessen". Belangrijke dingen voor het werk zoals Powershell krijgen we 2 middagen maar Frans en die HR-zever 15 of 16 dagen. 🙃 Ik kan mezelf dan ook echt niet serieus houden tijdens die zever.

"Beschrijf jezelf aan de hand van een weerbericht" "Moest je een letter van het alfabet zijn, welke ben je en waarom?" "Welk dier ben je en waarom?"
Weerbericht : storm, je gaat geweten hebben dat er werk verricht is.
Alfabet : Z, zoveel werk hebben we verzet
Welk dier : De mens, of wie denk jij dat het werk gaat verzetten...
 
Het debiele is ook dat degene die dat "vak" geeft ook de coördinator is van de hele opleiding. Dus tijdens de evaluatiemomenten over de opleiding is het nogal lastig om over haar te klagen.

Ze stelde onlangs ook voor om 's avonds eens allemaal op Zoom voor de camera te zitten, iedereen moet dan een pizza bestellen en dan houden we een Pizza Party... Het is een opleiding, niet de chiro he. Chance dat echt niemand daar interesse in had. Heb echt een hekel aan van die HR/Teambuilding bullshit.
 
Ik walgde echt van het vak HR aan mijn managementopleiding, nog nooit zoveel pseudowetenschappelijke onzin gehoord in mijn leven dan tijdens die lessen. Dat dat een universitair vak was, daar zakte mijn broek echt van af.
 
naast "work hard/play hard" is "we zijn hier 1 familie" ook zo een grote valkuil
We zijn 1 grote familie is synoniem voor "we verwachten van iedereen dat ge in ruil voor holle zever heel veel gratis overuren doet, liefst ook nog int weekend. Want hey, go team"
 
Interimkantoren zijn dan ook de kanker van de arbeidsmarkt, en de overheid onderneemt er véél te weinig tegen.
Tijdelijke contracten zouden aan veel strengere voorwaarden onderworpen moeten worden.

Ik heb al eerder gezegd dat ik op élke vorm van interimarbeid gewoon een extra belasting geheven zou moeten worden: een deel voor de werknemer (als compensatie voor de flexibiliteit en om eventueel te investeren in extra opleiding om uit die shit-situatie te geraken) en een deel voor de overheid (die veel sneller terug een werkloosheidsvergoeding zal moeten betalen). De flexibiliteit van een tijdelijke werknemer zou de werkgever op uur/dag/week/maand-basis méér geld moeten kosten dan een vaste werknemer, niet minder.

EDIT: wegens foute weergave van het doel van die belasting. Uiteraard geen pestbelasting voor de werknemer, wel voor de werkgever die "flexibiliteit" wilt.

Maar die flexibiliteit is ook een win voor de werknemer. Ik denk dat ongeveer iedereen binnen arbeidsmarktonderzoek het erover eens is dat interim cruciaal is voor een performante flexibele arbeidsmarkt.

Ik wil hier niet mee zeggen dat de situatie vandaag de optimale situatie is, maar de flexibiliteit aan banden leggen is zowat het laatste wat we moeten doen. Dan gaat heel het principe van de interimarbeid gewoon op de schop.
 
Maar die flexibiliteit is ook een win voor de werknemer. Ik denk dat ongeveer iedereen binnen arbeidsmarktonderzoek het erover eens is dat interim cruciaal is voor een performante flexibele arbeidsmarkt.

Ik wil hier niet mee zeggen dat de situatie vandaag de optimale situatie is, maar de flexibiliteit aan banden leggen is zowat het laatste wat we moeten doen. Dan gaat heel het principe van de interimarbeid gewoon op de schop.

Wandel maar eens een interim-kantoor binnen als laaggeschoolde, ga eens babbelen met mensen die maandenlang in een magazijn of een aantal andere sectoren werken met weekcontracten...

Ik betwist niet dat interimcontracten een noodzakelijk kwaad zijn voor een performante arbeidsmarkt. Ik betwist dat de redenen waarvoor men ze tegenwoordig inzet vaak gelogen - zogezegd vervang je iemand, maar in de praktijk vang je een permanente werkvermeerdering op - en vooral dat de prijs die er tegenwoordig voor betaald wordt correct is, en dat er veel voordelen aan zijn voor de werknemers, die in vele omstandigheden toch liever een vaster contract zouden hebben.

Case in point: magazijn waar ik werkte als jobstudent. Vaste werknemers kregen maaltijdcheques en opslag na een bepaald aantal maanden anciënniteit (ken het exacte aantal niet meer). Interimmers kregen dat dus niet, terwijl de werkgever wél extra flexibiliteit kreeg dankzij hen.
Ik wil interimcontracten dus niet per se verbieden, ik wil er wél een eerlijkere prijs voor laten betalen. Ik zie in die flexibiliteit voorlopig immers vooral voordeel voor de werkgever, weinig voor de werknemer. Nu gaat die winst naar koppelbazen als interimkantoren.

Die extra prijs moet voor mijn part ook niet eens cash zijn. Ik zou gerust elke interimwerknemer élke maand één extra betaald dag sollicitatieverlof durven geven.
 
BIO contracten zijn ook zoiets voos. Heb toen voor 400 euro per maand gewerkt bij een reclamebureau.
*IBO :p

Ik heb in het verleden ook ooit voor een digitale drukkerij (klein bedrijf, 3 werknemers incl. mezelf) via een IBO contract. Toen mijn IBO afloop, en een andere collega uit zwangerschapsverlof terugkwam werd ik ontslagen omdat ik zogezegd een grote fout had gemaakt die ze nooit hebben kunnen bewijzen. Maar ik mocht wel mijn biezen pakken.
 
Terug
Bovenaan