De hiphop-thread

Ik kan het niet meer inschatten voor mezelf, maar welke dingen zijn dan minder toegankelijk?
Dat zeg ik niet, het is gewoon te veel.

Ken je dat, je wil je eens verdiepen in iets dat je totaal niet kent, dus je denkt ik ga eens hét meest legendarische album van dat genre beluisteren. Zoals iedereen meteen Kind of Blue zegt als mensen vragen naar hét jazz-album, of The Number of the Beast voor NWOBHM.

Hier zie ik gewoon door de bomen het bos niet meer. Dat is totaal geen verwijt of zo, voor alle duidelijkheid, ik vind gewoon dat je je niet te veel mag laten leiden door je eigen achtergrond en lievelingetjes als je dingen aanraadt aan newbies. Je kan beter terugdenken aan hoe je zelf in dat genre gerold bent en van daaruit vertrekken.

Carry on!
 
Gasten, gasten, even wat constructieve kritiek.

Regel 1 voor het aanraden van muziek aan mensen die totaal niet thuis zijn in een genre: hou het toegankelijk, simpel en beperkt.
Ale ja, ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik heb toch al geen zin meer om eraan te beginnen.

Bwa wat er hier de revue passeert is misschien soms wat meer aan de ‘underground‘ kant maar het is echt wel toegankelijk hoor.

Ik zou hier geen dingen als Death Grips, Dalek of Shabazz Palaces aan beginners aanraden.

Dat zeg ik niet, het is gewoon te veel.

Ken je dat, je wil je eens verdiepen in iets dat je totaal niet kent, dus je denkt ik ga eens hét meest legendarische album van dat genre beluisteren. Zoals iedereen meteen Kind of Blue zegt als mensen vragen naar hét jazz-album, of The Number of the Beast voor NWOBHM.

Hier zie ik gewoon door de bomen het bos niet meer. Dat is totaal geen verwijt of zo, voor alle duidelijkheid, ik vind gewoon dat je je niet te veel mag laten leiden door je eigen achtergrond en lievelingetjes als je dingen aanraadt aan newbies. Je kan beter terugdenken aan hoe je zelf in dat genre gerold bent en van daaruit vertrekken.

Carry on!

In mijn lijst staan weldegelijk de hiphop equivalenten van Kind Of Blue of Number of the beast.

Ik begin zo dadelijk aan deel drie daar gaan zeker commerciëlere dingen staan maar das omdat rond deze periode hiphop een enorme populariteits boost gekregen heeft.

Je hoeft de suggesties ook niet goed te vinden he, ze zijn gewoon het beluisteren waard en is het je ding niet, skip je de track en even goei vrienden he 😉😘
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik gaan voor een range van 5 platen die alles een beetje heeft en wereldwijd populair zijn.

Wu-Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 chambers)
Kendrick Lamar - Good Kid MAAD City
Nas - Illmatic
Kanye West - My beautiful dark twisted fantasy
A Tribe Called Quest - The low end theory


En van daaruit verdergaan naargelang wat je aanstaat.
 
Dat zeg ik niet, het is gewoon te veel.

Ken je dat, je wil je eens verdiepen in iets dat je totaal niet kent, dus je denkt ik ga eens hét meest legendarische album van dat genre beluisteren. Zoals iedereen meteen Kind of Blue zegt als mensen vragen naar hét jazz-album, of The Number of the Beast voor NWOBHM.

Hier zie ik gewoon door de bomen het bos niet meer. Dat is totaal geen verwijt of zo, voor alle duidelijkheid, ik vind gewoon dat je je niet te veel mag laten leiden door je eigen achtergrond en lievelingetjes als je dingen aanraadt aan newbies. Je kan beter terugdenken aan hoe je zelf in dat genre gerold bent en van daaruit vertrekken.

Carry on!
Ge moet ook ni die hele lijst in 1 namiddag gaan beluisteren he. Pak er 2 albums uit die u op een of andere manier intrigeren en go from there? De rest van die lijst blijft hier wel nog een tijdje staan wellicht. ;)

Ga er zelf ook een hip-hop weekendje van maken 😅
 
Dan zou ik gaan voor een range van 5 platen die alles een beetje heeft en wereldwijd populair zijn.

Wu-Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 chambers)
Kendrick Lamar - Good Kid MAAD City
Nas - Illmatic
Kanye West - My beautiful dark twisted fantasy
A Tribe Called Quest - The low end theory


En van daaruit verdergaan naargelang wat je aanstaat.
Solid. 👌
 
Ok deel 3, we hebben in het vorige deel vooral de underground verkend, hiphop heeft sinds 2000 een enorme boost gekend en er zullen steeds meer artiesten in de mainstream belanden.

Namen als Pharell zijn ondertussen gemeen goed geworden en hij heeft Rock Werchter al mogen headlinen maar twintig jaar geleden maakte hij vooral furore met N.E.R.D. Een soort hiphop rock band met enkele geweldige hits.


Een ander mooi voorbeeld is Jay-Z, al veel langer bezig dan 2003 maar de release van The Black Album was een serieus kantelpunt, heerlijk album van de "te kloppen" man in die periode.

Tracks als Dirt Off Your Shoulder en 99 Problems ken je allicht nog wel.


Die andere nigga in Paris Kanye West komt ook stilaan op gang, The College Dropout en Late Registration staan bol van de hits en leveren een solide basis voor de rest van zijn (turbulente) carriere.


De opkomst van Kanye stond trouwens in de sterren geschreven, op het album Be van Common, heeft Kanye de quasi volledige productie gedaan, op die ene fenomale track "Love Is" na, die was voor Dilla ;).


Bon we hebben nu enkel hit-machines bezocht, terug even de underground in. Wie opgelet heeft kent Q-Tip nog, de creatieve duizendpoot van A Tribe Called Quest komt met z'n eigen solo album. Life Is Better met Norah Jones heeft het wel tot op de radio geschopt maar daar blijft het jammer genoeg bij.


Eén van de underground albums aller tijden, Below The Heavens van Blu & Exile. Deze MOET je ook gecheckt hebben. Fantastische beats en Blu flowt er heerlijk over. Ik heb ze eens ontmoet na een show, zeer sympathieke gasten ook. Illcat was er ook bij maar die zit nog op 9lives denk ik :p


Ondertussen zwaait Kanye de plak in hiphop land, hij gaat ook steeds meer de creatieve tour op. Zijn twee releases "808s & Heartbreak" en "My Beautiful Dark twisted Fantasy" zijn in mijn ogen niet echt heel toegankelijke albums maar ze hebben toch een ongelooflijk commercieel succes.

Het heeft pas jaren geduurd vooraleer ik 808 kon appreciëren maar nu is het mijn favoriete Kanye album. Let op, autotune overload en dus niet voor iedereen.


My beautiful dark twisted fantasy is een rode loper van kleppers zoals Bon Iver, Rick Ross, Jay-Z, Raekwon en de eerste keer dat we van Nicki Minaj horen. De track "Monster" is buitenaards.


De snotneuzen van OFGWKTA (Odd Future Wolf Gang Kill Them All) vonden dat het ondertussen tijd was om de gevestigde waarden eens de stuipen op het lijf te jagen, het leverde Tyler The Creator zelfs een hit op Yonkers, maar de track Radicals is mij vooral bijgebleven.


Als je dit wat te grof vind, heeft Odd Future nog iets anders in petto, Frank Ocean. Meer R&B dan hiphop maar Frank Ocean krijgt features bij de grootste hiphop artiesten. De enige die het niet zo op Frank gesteld is, is Don Henly van The Eagles. Ik vermoed dat zijn microfoon te diep in z'n kont zat maar zijn legal action tegen een cover van Hotel California heeft niets opgeleverd, integendeel iedereen wil "American Wedding" horen.


Tijd om de fakkel nog eens door te geven, Kanye is op dit moment stilaan knetter gek aan het worden en daar is King Kendrick.
Section 88 en Good Kid blijven enigszins wat underground maar de release van To Pimp A Buttefly zet Kendrick definitief op het hoogste schavot. Een prachtig album, ongelooflijke productie met grootheden als Pharrell, Snoop Dogg, Flying Lotus, Dr Dre en Kamasi Washington.
De officieuze BLM sound track, overal kon je de ongelooflijk track Allright horen een aanklacht tegen politie geweld.



Een album als To Pimp A Buttefly verdient het om de laatste in de rij te zijn dus zal ik toch nog een deel 4 moeten voorzien 👍
 
Laatst bewerkt:
Het is al goed. Als je klaar bent worden die posts van je 1 grote openingspost.

Wat schuift dat?
lookaround.gif
 
Eén van de underground albums aller tijden, Below The Heavens van Blu & Exile. Deze MOET je ook gecheckt hebben. Fantastische beats en Blu flowt er heerlijk over. Ik heb ze eens ontmoet na een show, zeer sympathieke gasten ook. Illcat was er ook bij maar die zit nog op 9lives denk ik :p


FF belangrijkste eruit gehaald.
Was het in de corner in BXL (2017)?
Heb ze toen eens gezien, toch wel een killer Duo.

een ander Duo dat vaak vergeten word en toch veeeel (kwalitatieve) albums gedropt heeft is The Doppelgangaz
 
FF belangrijkste eruit gehaald.
Was het in de corner in BXL (2017)?
Heb ze toen eens gezien, toch wel een killer Duo.

een ander Duo dat vaak vergeten word en toch veeeel (kwalitatieve) albums gedropt heeft is The Doppelgangaz
Nee in Meerminnendam in Gent, samen met Fashawn. Was in 2010.

Doppelgangaz inderdaad altijd top!

Grotere e-penis!

Miauwkes, Beyond Ladies where you at?


giphy.gif
 
Laatst bewerkt:
Gasten, gasten, even wat constructieve kritiek.

Regel 1 voor het aanraden van muziek aan mensen die totaal niet thuis zijn in een genre: hou het toegankelijk, simpel en beperkt.
Ale ja, ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik heb toch al geen zin meer om eraan te beginnen.

Hoh, het is mogelijks veel maar ge hebt wel direct een hele variatie aan wat er beschikbaar is tenminste, nee?
Als ge enkel de 'grote instap-albums' wilt dan vind ge lijstjes genoeg op spotify/YT/... met Kendrick, Wu, Dre in etc...maar dan mist ge net die iets minder bekende bands die mogelijks wel uw ding zijn.

*edit*: Wat ook interessant kan zijn voor degene die Netflix hebben: de docu-serie Hip Hop Evolution, gaat over de geschiedenis van Hip Hop tot nu. Dan kunt ge rustig laid back ontdekken.
 
edit*: Wat ook interessant kan zijn voor degene die Netflix hebben: de docu-serie Hip Hop Evolution, gaat over de geschiedenis van Hip Hop tot nu. Dan kunt ge rustig laid back ontdekken.
Is het wat de moeite? Ik zag 50 cent op de cover staan dus heb het geskipt :D
 
Is het wat de moeite? Ik zag 50 cent op de cover staan dus heb het geskipt :D

Haha, begrijpelijk! :p Maar wel de moeite, ze gaan vanaf het begin tot nu, komen veel artiesten aan bod imo. Heb er zelf wel dingen van opgestoken of artiesten door leren kennen, al ben ik zelf niet de grootste kenner natuurlijk. :)

@Kid_C: dat boek ga ik toch eens toevoegen aan men to-read lijstje!
 
Alvast bedankt! In de discussie die over toegankelijkheid gaat, denk ik vooral het volgende: Stel je voor dat iemand die fan is van underground hiphop eens wat rockmuziek wil beginnen luisteren en gaat starten met 'toegankelijke' rockmuziek a la Coldplay, Bastille of Imagine Dragons. De goesting zal ook snel over zijn.

Liever beginnen met goeie ouwe klassiekers hun universaliteit al bewezen hebben dan met de commerciële hype van het moment.
 
Stel je voor dat iemand die fan is van underground hiphop eens wat rockmuziek wil beginnen luisteren en gaat starten met 'toegankelijke' rockmuziek a la Coldplay, Bastille of Imagine Dragons. De goesting zal ook snel over zijn.

Dat is de juiste instelling!

Nu van Coldplay gesproken, Kanye heeft een collab gedaan met hen 😬

 
Leuk topic. Zotte herinneringen opgehaald al.
Voor de old school hip-hop denk ik dat hier al voldoende staat om in te verdiepen. Ben zelf ook een zotte Tribe (ook het nieuwe werk van 2016 - The Space Program zotte opener), The Pharcyde en J Dilla fan. The Streets (Original Pirate Material & A Grand Don't Come For Free) ook nog effe een mention geven (al was zijn optreden op PKP voor mij een beetje een flop :/)

Ik ga wat recentere albums posten waar ik super veel naar geluisterd heb (en van de tijd dat ik nog alles op CD kocht)
Ook een beetje tegengewicht bieden door wat meer commerciële dingen hier te zetten :p

Eerst en vooral: sowieso Kendrick, maar die is hier al voldoende gepost :p
Mijn favo feat:
Favo track:

Eminem - The Marshall Mathers LP2 (2013. Een gepaste opvolger voor de eerste)

Kanye West - Graduation (2007) - 808s & Heartbreak (2008. Geniale cd feitelijk) - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010. Kanye zijn meesterwerk imo) - Yeezus (2013. Voor mij toen een droom, met producers als Brodinski, Gesaffelstein, Daft Punk, Hudson Mohawke...)

Hier nog niet vermeld, maar voor mij niet te missen. De perfecte mix van Hip-Hop en R&B. Toegegeven, ge moet er voor zijn.
Drake - Take Care (2011) - Nothing Was The Same (2013)
Take Care is de meer commerciële, Nothing Was The Same vond ik nog iets beter.

Macklemore - The Heist (2012)
Feestelijk album. Veel naar geluisterd.

1 van mijn absolute favorieten:
Childish Gambino - Because The Internet (2013)

Mijn absolute favoriet (very biased in deze):
Kid Cudi - Man On The Moon (de volledige trilogie: 2009, 2010 & December 2020).
Voor mij gewoon herkenbare tracks. Cudi is zeker niet de beste producer - Kanye is bijvoorbeeld 10 keer beter als producer - maar al zijn albums hebben wel een bepaalde unieke vibe. Kan het moeilijk uitleggen. Je moet ervoor zijn. Gehuild toen ik het derde album voor het eerst luisterde.

Voor @Nahrtent (meer funky hip hop albums)
Action Bronson - Mr. Wonderfull (2015)
Mac Miller - The Divine Feminine (2016) - zeker ook de moeite om zijn ander werk te checken imo
NxWorries - Yes Lawd! (2016)
 
Terug
Bovenaan