De hiphop-thread

Definition van Black Star, beste.nummer.ooit.

Gangstarr is nog niet genoemd? Geniale beats van Premier, en de flow van Guru = genieten!
Uit de clan van de Wu mag Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx toch ook niet ontbreken (Knuckleheadz!, fack geweldig nummer).
Ik ben al wat ouder en blijf trouw aan de classics: KRS-One, Jeru the Damaja, Pharcyde, A Tribe Called Quest, Jurassic 5, Mobb Deep (The Infamous = classic album!),...
 
Deel twee!

We starten met Stones Throw records, hoe kan het ook anders begin jaren 2000.

Goudhaantje Madlib had toen al 1000 verschillende projecten gaande waaronder de eerste release van Quasimoto maar ook Lootpack, Jaylib of een release op Bluenote




Jaylib is een collab tussen J Dilla (weet je nog...) en Madlib, twee G.O.A.T. producers die samen beats maken en zelf de bars verzorgen.
Meer kan ne mens toch niet willen?


In 2001 dropte Dilated Peoples hun eerste voltreffer Expansion Team. Worst Comes To Worst met Guru van Gangstarr is fenomenale track.
Check ook trouwens Gang Starr die ben ik een beetje vergeten in mijn deel één, de legendarisch DJ Premier en Guru.



Ik heb me moeten in houden maar we gaan toch MF DOOM er eens bij moeten nemen, één van de vreemdste woordkunstenaars die er ooit op deze aardbol gestaan heeft.
Helaas hebben we vorig jaar onverwacht afscheid moeten nemen maar zijn muziek is tijdloos. Zijn meesterwerk "Madvillainy" is tot stand gekomen met hoe-kan-het-ook-anders Madlib.

Madvillainy moet je gewoon checken, MOET JE GEWOON CHECKEN!!


Check ook zijn solo werk als MF DOOM en z'n alter ego's King Geedorah en Viktor Vaugh.






Je hebt misschien al gemerkt dat Madlib en MF DOOM alomtegenwoordig waren begin jaren 2000. Nu er is nog één iemand, hij is al een paar keer de reveu gepasseerd, namelijk J Dilla.
Mijn alltime favourite, best producer on the mic, heeft een ongeziene invloed gehad op iedereen in de hiphop scene.
Begonnen als producer voor oa Common, Tribe, De la Soul, Busta Rhymes en zelfs Janet Jackson.
Veel te vroeg heen gegaan maar een prachtige legacy achtergelaten en wordt nu nog op handen gedragen.

Dilla was lid van Slum Village, als je A tribe Called Quest goed vond ga je dit zeker goed vinden. Top track "Fall In Love"


Zijn eerste solo plaat Welcome To Detroit


Een losse release "Fuck the police" zou een anthem voor de BLM kunnen zijn, de sample is een track van Rene Costy, een belg!



Ruff Draft is ook één van m'n favoriete albums, de beats zijn tot op de dag van vandaag zo origneel dat het me blijft aangrijpen.


Verder zijn er nog een shitload aan postuum albums en beattapes uitgekomen, jammer genoeg waren sommige dingen pure cashgrabs.

Alles verbleekt echter bij dat ene semi postuum album (Dilla stierf 3 dagen na de release) dat er voor gezorgd heeft dat hiphop nooit meer hetzelfde zou zijn.

Dit album heeft Dilla letterlijk op zijn sterf bed gemaakt, een sampler en platenspeler mee in het ziekenhuis bed.
Een collectie rauwe samples, minimaal aangepast, geen tekst en maar 30 tracks van hoogstens een minuutje lang, het was ongezien, een soort Darkside of The Moon voor hiphop. Mogelijk is het je ding niet maar je moet deze minsten één keer beluisteren.


Ik vrees dat ik een deel drie ga moeten maken want we zijn uiteindelijk niet verder dan mijn persoonlijke big three geraakt maar beter dan dit gaat het wel niet worden.
 
Alles hierboven gepost is alvast het checken waard!

Sindsdien J5 (een van men favo hip hop bands :love: ) al gepost is gooi ik deze er wel nog bij, jazz meets hip hop of Freestyle Fellowship!


Om de lijn door te trekken, een plaatje die hier nog vaak op ligt, project van Guru van Gangstarr (hierboven ergens al gepost): Jazzmatazz van Guru.


Zelf ken ik weinig van de man, maar deze plaat is toch ook wel een instant classic. Common - Be


En dan een speciale eend, maar zeker iets om eens te checken: Dälek.

 
Allemaal goeie namen natuurlijk maar een DOOM of Quasimoto bvb zijn nu ook niet de meest toegankelijke zaken om mee te beginnen imo. :p
Om iets recenter te noemen dat waarschijnlijk wel een breder publiek heeft: Good Kid, M.A.A.D City en To Pimp A Butterfly van Kendrick Lamar.
 
Allemaal goeie namen natuurlijk maar een DOOM of Quasimoto bvb zijn nu ook niet de meest toegankelijke zaken om mee te beginnen imo. :p
Om iets recenter te noemen dat waarschijnlijk wel een breder publiek heeft: Good Kid, M.A.A.D City en To Pimp A Butterfly van Kendrick

Met conditionering kan je veel bereiken hoor : unsure:.

In deel drie zal Kendrick sowieso aanwezig zijn en ook een pak toegankelijkere zaken.
 
Zal waarschijnlijk iets persoonlijk zijn, maar ik had meer moeite om into Kendrick te geraken dan de smooth jazzy beats van pakweg DOOM.
 
Dat maakt het idd zo moeilijk om suggesties te doen voor iemand die nog niet echt weet welke stijl hem best ligt. Ik zou bvb Ka aanraden, maar de kans is gewoon veel kleiner dat dit in de smaak zal vallen, zeker als introductie tot hiphop. Iets totaal anders als Run The Jewels bvb zal dan meer kans op succes hebben :)
 
Idd zalige posts. Er zitten er tussen die ik zelfs als pure hip hop fan sinds de jaren 90 niet Ken of vergeten was. Spotify heeft vandaag al overuren gedraaid 😁
 
Ondanks dat hier wel allemaal goeie/iconische albums worden gedropt, zijn velen niet altijd even makkelijk te appreciëren.
in de zin van, MF DOOM, madlib, jaylib, J Dilla hebben allemaal tracks die ik vanaf de 1ste x goed vond.
maar ikzelf het zeer moeilijk vind om een heel album te appreciëren.

daarom deel ik hier enkele albums waar 90% van alle tracks voor mij op repeat mogen staan.

Een album waar elke track een bom is, en die in mijn ogen zeer goed is dankzij de bijdrage van " MeLa Machinko"
zeker een underrated album

Geproduced door Apollo Brown (de DJ Premier van vorige Decenium, open for debate )
Indien je fan bent van dikke beats, met steengoede samples, dan is dit zeker je ding.
Een Apolle Brown beat herken je direct.

Indien je fan bent van Zwangere Guy, is dit 100% je ding.
dit is eigenlijk, een meesterwerk. De Beats, De punchlines .
mss ben ik ook gewoon te nostalgisch naar dit album maar dit is zo 😍😍😍

Dit is wel een prachtige compilatie van Gang starr
ik persoonlijk verkies dit album van Gang starr boven eender welk...

Voor derest uiteraard klassiekers als

Dr Dre - 2001
Notorious BIG - Ready to die
The Game - The documentary
Natte Dogg - lijkt mij ook best een compilatie hiervan te besluiteren
Jedi Mind tricks - servants in heaven kings in hell


zoveel verschillende soorten hip hop te ontdekken...
Al is @shiftyke het wel mooi aan het samenvatten
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het de dag van vandaag bij veel genres moeilijk is om er zomaar 'in te stappen', quasi alle muziekstijlen hebben een geschiedenis waarin de stijl soms heel rap kan veranderen, of verschillen van streek. Iemand kan niks vinden aan Dr.Dre/Snoop (infadels!), maar omver geblazen worden door dingen als JPEGMaffia of Brockhampton. Mijn pa moest nooit niks weten van hip hop, tot hem plots N.W.A. hoorde, en dat wel "wreed plezant" vond. ^^
 
Obligatory masterpieces


Als het DJ aspect u interesseert blijft deze serie toch wel de Mount Rushmore.
Turntablism @ its peak.
 
Gasten, gasten, even wat constructieve kritiek.

Regel 1 voor het aanraden van muziek aan mensen die totaal niet thuis zijn in een genre: hou het toegankelijk, simpel en beperkt.
Ale ja, ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik heb toch al geen zin meer om eraan te beginnen.
 
Gasten, gasten, even wat constructieve kritiek.

Regel 1 voor het aanraden van muziek aan mensen die totaal niet thuis zijn in een genre: hou het toegankelijk, simpel en beperkt.
Ale ja, ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik heb toch al geen zin meer om eraan te beginnen.
Voor J dilla en veel posts moet je idd wel al wat into hiphop zijn om te appreciëren. Wil je enkel voor de commerciële beats en simpele teksten kun je beter Dr Dre, Snoop dogg, Xzibit,.. nemen om ermee te beginnen. Gewoon eens zoeken op spotify naar Golden age of hip-hop. Daar heb je een beetje de gewoon ooit bekende hip hop schijven die ze ook op de radio speelden.
 
Gasten, gasten, even wat constructieve kritiek.

Regel 1 voor het aanraden van muziek aan mensen die totaal niet thuis zijn in een genre: hou het toegankelijk, simpel en beperkt.
Ale ja, ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik heb toch al geen zin meer om eraan te beginnen.
Ik kan het niet meer inschatten voor mezelf, maar welke dingen zijn dan minder toegankelijk?
 
Terug
Bovenaan