De hiphop-thread

De setlist zag er best de moeite uit maar ik vind Sportpaleis geen plek voor hiphop tbh, Snoop is de kleine zaal natuurlijk ontgroeit dus er is weinig alternatief.
 
Iemand van hier die naar wu tang en nas gaat in Amsterdam of ergens anders? Jammer dat ze België skippen en dat method man niet mee is. Al maakt nas dat wel dubbel goed.

Al zin gehad om er een weekendje Amsterdam van te maken met vrienden.
 
Snoop was top. Hij had er duidelijk zin in. Wij hadden golden circle ticket. Nooit geweten en wist zelfs niet wat het was, maar was wel top. Vlakbij staan en toch meer dan plaats genoeg. Ok, wel wat duurder maar vond het z’n geld wel waard.

En D12 puur jeugdsentiment maar hoe slecht waren die? Kende elk nummer maar moest goed luisteren om te horen welk ze nu juist aan het spelen waren.
 
Snoop was top. Hij had er duidelijk zin in. Wij hadden golden circle ticket. Nooit geweten en wist zelfs niet wat het was, maar was wel top. Vlakbij staan en toch meer dan plaats genoeg. Ok, wel wat duurder maar vond het z’n geld wel waard.

En D12 puur jeugdsentiment maar hoe slecht waren die? Kende elk nummer maar moest goed luisteren om te horen welk ze nu juist aan het spelen waren.

Vond D12 ook heel teleurstellend. Had bizarre erbij geweest dan was het wss al 10x beter. Die groep moest het echt hebben van de dynamiek van heel de bende samen.
en tja pak dan Eminem en Bizarre daaruit dan is het niet veel speciaals meer.

Versatile was ook wel de max al versta ik de ballen van wat ze zeggen. Maar lekkere old school beats en dikke flow.
 
Ook benieuwd of @clercqie nog eens zal proberen te luisteren naar aan Kanye album. :unsure:

Yo @clercqie I'm really happy for you. I'ma let you finish. But Kanye has some of the best albums of all time!



Excusez-moi om hier als lompe, ongecultiveerde toerist te komen binnenwalsen, maar ik moest van @Kid_C en @utred na de music meet van zaterdag asap terug naar Kanye West luisteren en mijn lauwe, 10 jaar oude mening over zijn muziek herzien en mijn bevindingen in het topic posten (zal meteen ook @shiftyke mentionen..). Spoiler alert : da's helaas niet geheel gelukt. Ik heb me dus in eerste instantie gefocust op zijn album My Beautiful Dark Twisted Fantasy uit 2010, alom geroemd, in eerste instantie omwille van de "meesterlijke productie en brilliante beats" als ik het een beetje goed heb.

Nja, ik zei het zaterdag al: ik erken zeker dat de muziek vakkundig en inventief gemaakt is, maar uiteindelijk is dit mijn ding niet.
Een reddit comment die de invloed van het album behandelt, toont aan waar voor mij toch het schoentje wringt:
Every song is so out of the box and unique compared to traditional rap-pop music in 2010.
Het is dat pop-gehalte dat niet voor mij weggelegd is. In teveel nummers herleidt de muziek zich naar theatrale crowd-pleasing momenten die voor mij eigenlijk een averechts effect hebben.

Ik mis de rauwheid in productie en de funk die ik wel terugvind in favorieten als Tribe Called Quest, Liquid Swords of Kendrik's TPABF. Of de urgentie van het weliswaar nooit overtroffen Public Enemy. Als ik dan toch hiphop luister, dan grijp ik eerder naar die muziek terug. Ik wil wel toegeven dat dit niet de stijl is waar Kanye voor gaat dus dan kan ik de muziek daar niet op afrekenen. Maar het is dan gewoon mijn ding niet in mijn huidige smaak. Zijn eerder werk zoals College Dropout en Late Registration kon ik indertijd meer smaken, maar daar grijp ik niet echt meer naar terug. Ik luister tout court weinig hiphop en als ik het dan opleg, dan denk ik dus in eerste instantie aan die andere aangehaalde klassiekers.

We hadden het zaterdag oa. over zijn keuze en gebruik van samples. Dan haal ik er hier bv. dat stukje King Crimson uit op POWER wat wel fun is maar ook een beetje on-the-nose.

Qua beats en breaks kan ik wel beamen dat er veel inventieve stukken in zitten, maar met mijn achtergrond in elektronische muziek maak ik ook onmiddellijk de link naar jungle of footwork die dan voor mij wat puurder zijn en minder consessies doen naar toegankelijkheid en mass-appeal.

@Kid_C meldde dat Kanye geen geweldige rapper is, maar dat stoort me minder. Ik heb me toegegeven niet zwaar gefocust op de lyrics, maar ook daar typisch geen fan van die street life toestanden die de revue passeren. Sorry! Bij de fameuze rap van Nikki Minaj op Monster snapte ik dan verder niet zo goed waarom dit nu zo wow zou zijn (algemeen al geen grote fan van haar stem), maar dat kan ik als noob misschien te weinig inschatten...

Het is niet allemaal doom&gloom hoor! Runaway vond ik bv. een heel sterk nummer. Lijkt ook wel het bekendste nummer te zijn op het album?

Ik geef Yeezus later nog eens een kans, gezien die plaat dan toch rauwer / meer punk zou moeten zijn.
 
Tot half drie naar Kanye West zitten luisteren, das dedication!

Ik snap waar je naartoe wilt Kanye is nu eenmaal wel een rapper die hits maakt. Echter vind ik dat MBDTF echt wel een rauw kantje heeft maar dan misschien eerder in de thematiek dan in de muziek. En desondanks het pop gehalte, wat ik trouwens geen 'schande' vind, is de productie en beats wel van een ongezien niveau voor mainstream hiphop.

Ik vind Graduation dan een pak commerciëler en poppy met nummers als Homecoming en Stronger. Niet dat het slechte nummers zijn, integendeel maar overduidelijk meer pop dan hiphop.

Als je rauwe Kanye zoekt is Yeezus right up your alley. Beats van onder andere HudMo, Lunice, Arca, Gessafelstein. Lyrics die compleet bonkers zijn. Life Of Pablo een beetje de mix van beide albums.

Ik moet bekennen dat 808 eigenlijk ook een favoriet is hier, niet van in het begin maar als je moet het als een soort concept album zien dat vooral een catharsis was voor al zijn persoonlijke problemen.

Kids see ghost en Ye zijn nog te beluisteren waard, echter zeer mediocre. Donda en Jesus is king daar zie je enkel schimmen van genialiteit.

Ik vraag me af wat we nog van hem kunnen zien hebben mocht hij niet zo'n mentale problemen gehad hebben want hij is echt wel incontournable in de geschiedenis van de hiphop.
 
Zonet eens de Jazz Brak solo plaat beluisterd, zwakke bedoening zeg. Enige track die blijven hangen is, is eentje met Zwangere Guy...
 
Terug
Bovenaan