De grote TTRPG-thread

Woew! Nu vrijdag spelen we eens Mörk Borg!
Ik kijk er naar uit om mijn spelers in een Darkest Dungeon sfeer te gooien en ze wat ledematen of te rukken of op te zadelen met infecties en mentale aandoeningen 😁

Voor de rest ben ik wel ne gezellige mens, hoor.

Ik heb het altijd wel eens willen doen. Ik weet nog vroeger (in de jaren '90) dat kenissen van mijn ouders wel eens OdM (Het oog des meesters) speelden, iets wat een beetje op D&D lijkt?
Zelf nog nooit pen & paper RPG ervaring, wel vaak al naar Critical Role gekeken.

Maar ik denk dat het tegenwoordig een uitdaging is om (in de buurt) een active groep te vinden..
En een DM die het ook lang volhoudt, dat is precies een roeping/job op zich

Mörk Borg was echt wel leuk. Heel andere sfeer dan de gebruikelijke DnD games.
Met 5 spelers heb ik toch 7 characters gedood :D

Volgende week speel ik ook een sessie Mörk Borg met een andere groep. Ik ben benieuwd of zij er ook zo gaan in zitten.

Dat boek gaf me trouwens de creeps gisteren.
Sowieso is het boek al een duister kunstproject op zich, maar wat ik nog niet wist, is dat in het donker tekst gaat oplichten op de kaft.
Zag ik ineens een groene schijn met de tekst 'Psalm VII ⸸', dus dat was wel effe 'damn'.
Maar achteraf gezien ook weer enorm cool dat de designers zo ver zijn gegaan.

Ik heb het altijd wel eens willen doen. Ik weet nog vroeger (in de jaren '90) dat kenissen van mijn ouders wel eens OdM (Het oog des meesters) speelden, iets wat een beetje op D&D lijkt?
Zelf nog nooit pen & paper RPG ervaring, wel vaak al naar Critical Role gekeken.

Maar ik denk dat het tegenwoordig een uitdaging is om (in de buurt) een active groep te vinden..
En een DM die het ook lang volhoudt, dat is precies een roeping/job op zich
Als ik me goed herinner, is OdM een oldskool RPG, dus vooral te vergelijken met de gritty versies van DnD 3.5 en daarvoor.
DM op zich is wel een roeping ja, die steekt ongeveer evenveel tijd in het preppen als in de sessie te runnen.
Maar eens je een stabiele groep hebt, gaat het best wel hoor. Het moeilijkste is gewoon op elkaar ingespeeld geraken.

Een IRL groep vinden is inderdaad best moeilijk (ga na Covid eens langs in je lokale gameshop?).
Maar online vind je erg snel een groep. Hier bijvoorbeeld: http://reddit.com/r/lfg

2e sessie van Mörk Borg inmiddels ook gedaan. Dit keer met een andere groep.
Grappig hoe zij helemaal anders omgingen met deze setting.
Van de 4 spelers, heb ik er toch 2 de keel kunnen oversnijden. De andere 2 zijn gevlucht.

Dit is nu eenmaal een game waarbij het niet zoals DnD gaat: je kan niet alles overwinnen. Als je een deur opent en daar staan 4 gewapende wachters, dan kan je verwachten dat het een zwaar gevecht gaat worden.

Wel weer een fijne ervaring, ik kijk uit naar de volgende groep nvttelöze bandieten die zich doorheen deze atmosfeer wil ploeteren.

Dat gezegd: deze vrijdag ook de eerste keer een oneshot (wellicht 2 sessies) van Broken Compass.
Ik kijk er wel naar uit, omdat het opnieuw iets compleet anders is, maar ook omdat de setting gewoon supercool is.
Wie wil nu niet in de voetsporen van Indy treden?

Al een aparte thread voor aangemaakt, maar dit niet gezien. Dus bij deze:

Heeft er iemand eventuele tips om met D&D als beginner te starten?

Zelf meer een geschiedenis met RPG games op pc/ps en andere (simpelere) boardgames. Maar nog nooit zoiets uitgebreid gedaan. Na er toevallig nog eens op te zijn gekomen en in de youtube dark hole te zijn gezogen lijkt het mij iets zeer interessant, interactief, spannend, good fun om op te starten. Maar aangezien ik nog nooit zo een soort game heb gespeeld is het wel even aftasten. Ik zou zoizo starten met een startersset om te kijken of ik en mijn vrienden er volledig voor willen gaan. Maar zijn er zeker tips die we niet mogen vergeten om de speelervaring zo leuk en natuurlijk mogelijk te laten verlopen?

Eventueel kan ik al wat dingen voorbereiden om na de lockdown het dan te kunnen spelen met een groep.

Ik lees hier ook over Oneshots, dat zijn dan verhalen die op 1 avond feitelijk zijn uitgespeeld?

Ik zou starten met een account te maken op D&D Beyond. Met een free account (allez, eigenlijk één zonder extra content) beschikt ge over alle basis ingrediënten om een character aan te maken. Als je tijdens de character creation "show help text" aanvinkt, krijg je meteen een hoop info over wat er achter de stats op zo'n sheets zit.

Als je DM wilt spelen: er bestaan korte campaigns die goed zijn voor beginners. Lost Mines of Phandelver wordt veel als voorbeeld gegeven.
In zo'n campaign book staat alles wat je nodig hebt: verhaal, npc's, maps, omschrijvingen, tips voor de DM. En meestal zijn die een goeie mix van combat en roleplay.

Ik lees hier ook over Oneshots, dat zijn dan verhalen die op 1 avond feitelijk zijn uitgespeeld?
Hangt er een beetje van af. Een one shot is een verhaaltje of avontuur dat je speelt en dat daarna afgelopen is.
Het is een beetje de tegenhanger van een campaign, dat je dus iedere week speelt, voor jaren aan een stuk soms.

Een oneshot kan op 1 sessie gedaan zijn, maar afhankelijk van hoe leuk je het wil maken, duurt die eerder 2-3 sessies.
Alles in 1 sessie proppen geeft een heel andere feel en geeft veel minder ruimte voor roleplay. Eerder: dit is de quest, ga hem nu maar snel vervullen.

Ik heb hier echt een pak adventures liggen, dying to be played.
Als er dus kandidaten zijn om een (weliswaar online) oneshot te doen en een 2-3 keer samen te komen over de duur van een maand, dan wil ik gerust een intro into RPGs geven.
Dat HOEFT voor mij geen DnD te zijn, maar misschien wel de beste instapper voor nieuwe spelers.

Ik speel ook met het concept om met een grote groep (dat kunnen prima BGers en aanhang zijn) om de x weken samen te komen en dat iemand tegen dan iets voorbereid. Wisselende DM's, wisselende setting of zelfs game. Lijkt me heel tof om andermans DM stijl te analyseren en ook andere games te verkennen.

Voor de rest: wat @Creeping Death gezegd heeft is al een goeie eerste stap. De basic rules zijn legaal gratis te downloaden van de DnD website. Maar hun interactieve partner, DnDBeyond, biedt deze ook aan. Je kan dus op hun website gratis characters bouwen. Deze zijn uiteraard gelimiteerd in opties, maar je kan met zo een personage perfect een 2-jaar durende campaign spelen.

In mijn ene groep zitten er 2 die nu met lvl 7 nog altijd gewoon op de basic rules teren.

Laatst bewerkt:
Hangt er een beetje van af. Een one shot is een verhaaltje of avontuur dat je speelt en dat daarna afgelopen is.
Het is een beetje de tegenhanger van een campaign, dat je dus iedere week speelt, voor jaren aan een stuk soms.

Een oneshot kan op 1 sessie gedaan zijn, maar afhankelijk van hoe leuk je het wil maken, duurt die eerder 2-3 sessies.
Alles in 1 sessie proppen geeft een heel andere feel en geeft veel meer ruimte voor roleplay. Eerder: dit is de quest, ga hem nu maar snel vervullen.

Ik heb hier echt een pak adventures liggen, dying to be played.
Als er dus kandidaten zijn om een (weliswaar online) oneshot te doen en een 2-3 keer samen te komen over de duur van een maand, dan wil ik gerust een intro into RPGs geven.
Dat HOEFT voor mij geen DnD te zijn, maar misschien wel de beste instapper voor nieuwe spelers.

Ik speel ook met het concept om met een grote groep (dat kunnen prima BGers en aanhang zijn) om de x weken samen te komen en dat iemand tegen dan iets voorbereid. Wisselende DM's, wisselende setting of zelfs game. Lijkt me heel tof om andermans DM stijl te analyseren en ook andere games te verkennen.

Voor de rest: wat @Creeping Death gezegd heeft is al een goeie eerste stap. De basic rules zijn legaal gratis te downloaden van de DnD website. Maar hun interactieve partner, DnDBeyond, biedt deze ook aan. Je kan dus op hun website gratis characters bouwen. Deze zijn uiteraard gelimiteerd in opties, maar je kan met zo een personage perfect een 2-jaar durende campaign spelen.

In mijn ene groep zitten er 2 die nu met lvl 7 nog altijd gewoon op de basic rules teren.
Ik heb hier mogelijk wel interesse in, om er eens mee kennis te maken.

Vandaag eindelijk mijn Kickstarter van Broken Compass ontvangen.
Holy shit, wat een production values! Ik had de muziek al ontvangen, maar nu dus ook de box...

De PHB

sFUr9sR.jpg

OxgWmPr.jpg

Dice bag en luck coin

s9wm8Ck.jpg

De expanded rules en eerste campaign
(met natuurlijk 10 miljoen Indiana Jones references)

2k4KPM5.jpg

cPYWBB4.jpg

De DM screen

kYUMcJJ.jpg

Extras, zoals passports voor NPCs en Enemies, postkaarten en een volledige world map

EJ1CMN4.jpg

En movie posters voor beide campaigns..

6WnY6Hm.jpg

Al een aparte thread voor aangemaakt, maar dit niet gezien. Dus bij deze:

Heeft er iemand eventuele tips om met D&D als beginner te starten?

Zelf meer een geschiedenis met RPG games op pc/ps en andere (simpelere) boardgames. Maar nog nooit zoiets uitgebreid gedaan. Na er toevallig nog eens op te zijn gekomen en in de youtube dark hole te zijn gezogen lijkt het mij iets zeer interessant, interactief, spannend, good fun om op te starten. Maar aangezien ik nog nooit zo een soort game heb gespeeld is het wel even aftasten. Ik zou zoizo starten met een startersset om te kijken of ik en mijn vrienden er volledig voor willen gaan. Maar zijn er zeker tips die we niet mogen vergeten om de speelervaring zo leuk en natuurlijk mogelijk te laten verlopen?

Eventueel kan ik al wat dingen voorbereiden om na de lockdown het dan te kunnen spelen met een groep.

Ik ben 2 maand geleden begonnen met 2 groepen.
-2 die nog nooit een rpg hebben aangeraakt, 3 (waaronder ik) die ervaring hebben met (board)games en de DM die al 15 jaar DnD speelt, maar dit is zijn eerste keer als DM
Hier spelen we die Rick and Morty vs DnD. We hebben de charactersheets die in de doos zaten nagemaakt op DnDBeyond. Zeer luchtig, meer om te lachen, maar wel een goede 'how to play'. Nog een sessie en dan zijn we er door. We beginnen dan terug met nieuwe characters en de DM gaat zelf iets in elkaar steken.

-5 boardgamers waaronder 3 niet echt iets hebben met rpg/fantasy, en ik als beginnende DM. Ik heb de Starterset gekocht met Lost Mine of Phandelver. Zitten charactersheets bij maar we vonden het interessanter om er zelf te maken via DnDBeyond. We zitten nu 3 sessies ver maar we gaan heel traag.
Wat van verschoten dat je toch redelijk veel tijd steekt in het voorbereiden van elke sessie. In het begin deed ik te veel denk ik, waardoor ik mezelf wat vast had gezet als de groep toch voor een andere optie koos dan dat ik al had voorbereid. Laatste keer heb ik minder gedaan, enige nadeel is dan dat ik snel moet lezen wie/wat/hoe een kamer/locatie er uitziet, maar was uiteindelijk makkelijker voor ons.

Die Basic rules op DnDBeyond zijn momenteel genoeg voor iedereen om mee te zijn + die charactersheets helpen ook wel echt zot veel. Als je iets niet snapt, gewoon op klikken en je krijgt heel de uitleg, ipv pagina zoveel te moeten zoeken in de boek.

Een grote hulp voor mij was vooral WASD20 op Youtube, en ik luister ook graag naar de NADDPOD-podcast.
Maar staar u vooral niet blind op al die zotte podcasts en youtubers zoals Critical Role en dergelijke. Dat zijn allemaal zotte scenaristen/voice actors. De kans dat het allemaal zo vlot gaat zijn vanaf de eerste keren is redelijk klein. Hoeft ook helemaal niet!

Qua regels, de basisregels hebben we wel bijna onder de knie, soms nog is iets opzoeken, maar DnDBeyond + de www helpen veel. Regels zijn regels en attack/spells werken zoals ze beschreven staan, maar 't is jullie verhaal é, als iets niet direct duidelijk is en je verzint iets om de vaart er in te houden en iedereen is akkoord, why not!

Laatst bewerkt:
In het begin deed ik te veel denk ik, waardoor ik mezelf wat vast had gezet als de groep toch voor een andere optie kozen dan dat ik al had voorbereid. Laatste keer heb ik minder gedaan, enige nadeel is dan dat ik snel moet lezen wie/wat/hoe een kamer/locatie er uitziet, maar was uiteindelijk makkelijker voor ons.
Herkenbaar, dit komt met ervaring.
Ik bereid meestal een grote arc of plot voor en daar reken ik dan 5-6 sessies voor.
Dat bereid ik echt tot in het detail voor.
De sessies zelf gaan dan veel gemakkelijker, want daar is mijn voorbereiding +-1u per sessie. En veel improv.

Tip: voor beschrijvingen gebruik ik heel veel pinterest. Als iemand plots een shop binnengaat, zoek ik gewoon op character portrait dnd shop ofzo. En dan krijgt ge echt tienduizend verschillende opties. Eentje kiezen, beschrijven en persoonlijkheid aangeven.

De vorige sessie was ik nét te laat en stelden ze al vragen aan een persoon die een slang op de counter had kruipen. En ik kon niet op tijd antwoorden en ineens vroeg iemand: "can't you speak?". Bam, heel die shopkeeper haar karakter bepaald. Ze sprak door de slang, die haar familiar met mental link was. They loved it en niemand had door dat ik dit niet voorbereid had.

Onlangs voor de eerste keer D&D gespeeld. Was een hele meevaller en zou mij graag wat verder verdiepen in de hobby. Op bol kwam ik een mooie korting (€80 ipv €174) voor deze Core Rulebook Set. Een vriend vertelde mij dat dit een goede deal is, omdat een boek al makkelijk €40 kost. Iemand die dit pakket heeft en zijn ervaringen wil delen? Is dit een goede aankoop voor een beginner? Ben zeker wel bereid om te investeren in de hobby!

Onlangs voor de eerste keer D&D gespeeld. Was een hele meevaller en zou mij graag wat verder verdiepen in de hobby. Op bol kwam ik een mooie korting (€80 ipv €174) voor deze Core Rulebook Set. Een vriend vertelde mij dat dit een goede deal is, omdat een boek al makkelijk €40 kost. Iemand die dit pakket heeft en zijn ervaringen wil delen? Is dit een goede aankoop voor een beginner? Ben zeker wel bereid om te investeren in de hobby!
Als beginner kan je de basic rules gratis en legaal van de DND website downloaden.
Je kan deze ook gratis op DNDBeyond bekijken.

Deze bevatten alles regels, maar zijn uiteraard flink gelimiteerd in gameplay options. Maar 2 spelers in mn groep spelen ondertussen als 2 jaar met deze regels en hebben nog evenveel plezier als de mensen met een uitgebreidere waaier aan boeken.

Dat gezegd zijnde, is het artikel dat je toonde een link naar de CORE ruleset. Dat zijn de meest voorkomende boeken (PHB, DMG en MM).
Maar je moet je eerst de vraag stellen: wat wil ik uit DND halen?

Al je voor dungeon master gaat, of gewoon de collectie wilt vervolledigen, is dit een goeie optie.

Als je echter enkel als speler wil starten (en dus geen game zelf wil leiden), dan ga je beter enkel voor de PHB. Deze heb je absoluut nodig.
Vervolgens koop je daarna beter Xanathar’s Guide en Tasha’s Cauldron.
Deze gaan je als speler veel meer waarde geven dan de de boeken in de core set.

Vanavond voor het eerst d&d gespeeld. 1 DM en 3 spelers. Wat was dat plezant! Echt helemaal ingezogen in de wereld, maar ook wel wat gelachen met beslissingen en situaties. Uiteindelijk toch wel 5u bezig geweest, maar het was ook veel uitzoeken. Tegen het einde wisten we de handelingen al beter en kende ieder zijn eigen character en vaardigheden ook goed. Ik ben al benieuwd voor na het starter pack verhaal en we zelf onze character mogen maken.

Terug
Bovenaan