Hangt er een beetje van af. Een one shot is een verhaaltje of avontuur dat je speelt en dat daarna afgelopen is.
Het is een beetje de tegenhanger van een campaign, dat je dus iedere week speelt, voor jaren aan een stuk soms.
Een oneshot kan op 1 sessie gedaan zijn, maar afhankelijk van hoe leuk je het wil maken, duurt die eerder 2-3 sessies.
Alles in 1 sessie proppen geeft een heel andere feel en geeft veel meer ruimte voor roleplay. Eerder: dit is de quest, ga hem nu maar snel vervullen.
Ik heb hier echt een pak adventures liggen, dying to be played.
Als er dus kandidaten zijn om een (weliswaar online) oneshot te doen en een 2-3 keer samen te komen over de duur van een maand, dan wil ik gerust een intro into RPGs geven.
Dat HOEFT voor mij geen DnD te zijn, maar misschien wel de beste instapper voor nieuwe spelers.
Ik speel ook met het concept om met een grote groep (dat kunnen prima BGers en aanhang zijn) om de x weken samen te komen en dat iemand tegen dan iets voorbereid. Wisselende DM's, wisselende setting of zelfs game. Lijkt me heel tof om andermans DM stijl te analyseren en ook andere games te verkennen.
Voor de rest: wat
@Creeping Death gezegd heeft is al een goeie eerste stap. De basic rules zijn legaal gratis te downloaden van de DnD website. Maar hun interactieve partner, DnDBeyond, biedt deze ook aan. Je kan dus op hun website gratis characters bouwen. Deze zijn uiteraard gelimiteerd in opties, maar je kan met zo een personage perfect een 2-jaar durende campaign spelen.
In mijn ene groep zitten er 2 die nu met lvl 7 nog altijd gewoon op de basic rules teren.