Nog 3 te gaan… We weten wel
Als je tikker nu al last heeft, wat zou dat zijn mocht het 13-12 gestaan hebben ?

Op dit moment is het toch nog altijd niet bepaald spannend. Ok, bij elke moeilijke shot is het wel telkens hopen dat hij zit, maar toch... Het is duidelijk dat Selby meer last van zenuwen heeft dan Luca. Maar no way toch dat de stress vanavond niet zal toeslaan bij Luca nu hij er zo dicht bij is ?
De snookerzalen in België wrijven zich ook al in de handen, denk ik

. Ik was recent nog op een zaterdag namiddag in Airport Bowl in Oostende waar er 3 tafels staan, er was daar gewoon niemand aan het spelen. In mijne studententijd (paar decennia terug

) was dat toch nog anders. Er gaan een hoop would-be's zich hierbij ook zwaar mispakken aan hoe moeilijk snooker wel niet is

.
Is al 10 of meer jaar geleden bij mij (ook vaak tijdens de lessen in het hoger onderwijs gaan spelen

.)
Maar je moet maar een paar keren gespeeld hebben om deze toppers echt te appreciëren... Ik weet nog dat we tijdens een wk gingen naar de plaatselijke snooker zaal (met 7 tafels, ondertussen ook al jaren dicht). Manman, als ik er 3 op een rij deed was ik al content. Ik was de man die meerdere banden deed, perfect op de volgende bal landde, om die daarna royaal te missen. De kopjes gingen even snel omlaag dan dat ze naarboven gingen, lmfao...
Op die momenten, net na in de snooker zaal gespeeld te hebben, dan een match volgen... Jaw dropping deze toppers. Het lijkt zo simpel voor een leek, maar is het helemaal niet...
100% respect voor Luca, zijn volledige arsenaal komt aan bod tijdens dit WK, en waarschijnlijk nog helemaal niet eens alles van zijn kunnen getoond.
Hij is gewoon een aanvallende speler, kan soms minder uitdraaien tegen een master tactician, maar hij staat toch maar mooi 5 frames op voorsprong tegen een
4-voudig wereldkampioen in de finale van het wereldkampioenschap.
'He makes it look so easy' komt letterlijk om de 5 minuten langs tijdens zijn break building door de mannen van de BBC.
Ik hoop maar dat er door deze win ook jeugd begint deze sport te ontdekken. En ik hoop op een nieuwe zaak bij ons in de buurt, vroeger dus in Dilbeek die zaal, en nu moeten we al afzakken richting Ninove, in Brussel bijna niks meer.
Fingers crossed, geweldige ambassadeur voor de sport, buiten zijn nogal speciale voorbereidingen dan wel

(maar voor hem werkt het dus om te ontspannen)
Maar de jonge/nieuwe spelers moeten ook weten dat dit talloze sessies oefenen vereist om de cue ball zo te laten werken.
Wat de uitkomst ook mogen wezen, dit is absolute geschiedenis voor het Belgisch snooker. Het zit hem ook in het feit dat dit geen wedstrijd is van de ene die een zwakke dag heeft en de andere een topdag, en zo een win wegkaapt, Luca staat er gewoon, en verbaast iedereen, inclusief mezelf. Ik moet maar enkele dagen teruggaan in deze thread om mijn uitspraak te vinden dat ik er geen cent voor overhad om in te zetten dat Luca dit jaar WK zou worden.
Hij geeft alle criticasters lik op stuk. Ik dacht persoonlijk dat hij er nog niet klaar voor was, (alhoewel ik weet wat voor een natuurtalent Luca is), zijn niveau gaat gewoon in crescendo naar het einde van deze finale toe. Je zou zeggen dat hij op een bepaald plafond komt van niveau, maar hij kan er telkens nog een vleugje magie aan toevoegen.
Ik weet dat dit een grote uitspraak is, maar ik vind hem bij momenten een prime O'Sullivan evenaren. Ronnie geeft ook niet elke match zijn hele kunnen, maar die magie die ik vroeger bij Ronnie zag zie ik nu ook bij Luca. So proud te be Belgian right now...