Brecel en Xingtong waren geen verrassing voor mij. (Ik zeg dit als snookerfan)
* Brecel : Ik herinner nog dat ik zei: Hij is goed bezig, hij kan mogelijks het WK winnen.
Ik heb nog altijd spijt dat ik toen geen gokje gewaagd heb.
* Wilson: Hij was geen topfavoriet maar ne outsider. Ik had hem wel niet op mijn blaadje staan.
* Xingtong: Hij was één van mijn topfavorieten. Hij zat echt in een goeie flow. Dat was geen verrassing voor mij.
Hij was lang geschorst waardoor veel mensen het niet meteen zagen aan komen.
* Wu Yize: Deze zag ik totaal NIET aankomen.
Dat is waar. Maar die toppers worden ook een jaartje ouder zeker?
Het is natuurlijk wat je als verrassing wil benoemen. Zeker Brecel zei iedereen dat het erin zat, maar van nooit één match winnen in The Crucible naar de wereldtitel, zonder daarvoor echt subliem te spelen voor langere tijd. Ik heb geen idee hoeveel geld je kon winnen als je pakweg 50 euro op Brecel wereldkampioen ingezet had voor het tornooi begon, maar het zal toch best een aardige som geweest zijn, waren volgens mij vlot tien spelers die "meer kans" maakten.
Xingtong: Wil ik nog iets meer geven, dat was voor zijn schorsing al geen gewone patriot maar toch ook daar, tis nu niet bepaald een naam die veel mensen evenveel kans gaven als pakweg een Selby, Trump of O'Sullivan, imo.
Wilson: Inderdaad zoals je zegt he, een outsider (at best).
Volgens mij, gaat het bij alle drie ook bij één wereldtitel blijven, wat uiteraard al bijzonder knap is, maar volgens mij gaan ze echt wel juist gepiekt hebben op het WK. (Xingtong zou ik nog het meeste kans geven op een tweede titel).
Wu Yize: Hmm is nog jong, die gaat volgens mij er nog wel eens dichtbij zijn of gewoon nog titel(s) pakken.
Wilson toch ook allesbehalve onverwacht? Van alle vier zou ik zelfs zeggen de minst onverwachte. Heeft altijd te boek gestaan als een groot talent en was toch al een tijdje aan de deur van de absolute top aan het bonken. Ook toch al redelijk wat toernooien gewonnen ondertussen. Hoort gewoon bij de absolute top momenteel.
Van Brecel wisten we dat die echt wel het talent had om ooit WK te worden en dat is er één keer uitgekomen (en dat zal daarbij blijven). Ik vind persoonlijk (buiten Wu dan) van de laatste jaren Bingham (2015) nog de grootste verrassing. Die is ook 1x WK geworden in een jaar waar alles mee zat en verder niet eens in de buurt gekomen.
Uiteindelijk is de top ook gewoon een pak breder geworden in het snooker met de jaren. Zeker nu ook dat de Class of '92 al een dagje ouder is geworden en dat Trump en het WK geen ideale match-up is. Iedereen kan van iedereen winnen bij wijze van spreken. De verschillen zijn soms zo miniem en in sommige partijen komt het gewoon soms aan op details om de winst te pakken. De halve finale en de finale van Wu Yize zijn hier mooie voorbeelden van.
Herstart vandaag het WK met exact dezelfde spelers + speelschema en je krijgt gewoon een gans ander traject + winnaar hoor.
Bwa, ook zoals bij Makila hierboven, ik geloof nooit dat Wilson bij de pakweg vijf grootste favorieten gestaan gaat hebben bij de bookies. Dan ga je toch een Trump, Selby, O'Sullivan, Higgins, Williams, ... gehad hebben imo. Een outsider op de titel? Jawel, maar dat is bijna iedereen, want de top lijkt me inderdaad breder geworden wel. Los van t feit dat die die titel absoluut verdient heeft, heb ik is snel naar zijn parcours gekeken dat WK en dat is met Dale, O'Connor, Higgins, Gilbert en Jak Jones in de finale ook echt wel een behoorlijk makkelijke draw te noemen (Higgins als enige consequente topper tegengekregen, de andere vier kwamen alle vier uit de kwalificaties).
Bingham is ook nog wel een minder verwachte naam ja, dan moet je wrsch al terug naar Murphy in 2005 die toen verrassend won (maar later uiteraard bevestigde een wereldtopper te zijn).
Ik denk ook wel dat het zo dicht bij elkaar ligt momenteel dat idd moest je het wk nu starten je heel wat andere uitslagen krijgt.
Soit ik vind de laatste vier jaar toch ook "opvallend" qua winnaars, zit geen enkele naam tussen genre O'Sullivan, Trump, Higgins, Selby, Murphy, ... . Allemaal halve of hele outsiders imo.