De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Een half uur Z2 na je intervals is allesbehalve optimaal. Het duurt na een set intervals tot 30 minuten vooraleer je lichaam weer in voldoende rust is om op een optimale wijze over te gaan tot het aanmaken van mitochondriën, wat uiteindelijk toch de bedoeling is van de Z2 training.

Optimaal zou zijn om te starten met 1u Z2 en dan 1u intervals.
Daar ben ik niet mee akkoord.
Wat is het belangrijkste?
Of 1h zone 2 rijden in de juiste intensiteit
Of je intervals op de juiste intensiteit?
Ik ga altijd voor het laatste.
Doe vandaag vb 3h op de rollen binnen. Daar in zit 7x1 min en 3x10x30 sec vo2 max (30/15’s)
Die vo2max blokken doe ik in de eerste helft van mijn workout. Doe ik ze in de laatste helft ben ik al te vermoeid om kwalitatieve intervals te doen

Bij jou training is het 3u, waardoor je na je intervals nog een hele blok hebt, bij die training van 2u is dat niet het geval hé.

Voor Z2 te laten renderen moet je er liefst 1 a 1,5u in rijden (of langer). 30 minuten z2, intervals en 30 minuten z2 is gewoon niet optimaal.
Als je wil vermijden dat je je intervals niet meer goed kan uitvoeren doe dan inderdaad je z2 na je intervals. Een deel voor en een deel na je intervals is echt the worst of both worlds.

Bij jou training is het 3u, waardoor je na je intervals nog een hele blok hebt, bij die training van 2u is dat niet het geval hé.

Voor Z2 te laten renderen moet je er liefst 1 a 1,5u in rijden (of langer). 30 minuten z2, intervals en 30 minuten z2 is gewoon niet optimaal.
Als je wil vermijden dat je je intervals niet meer goed kan uitvoeren doe dan inderdaad je z2 na je intervals. Een deel voor en een deel na je intervals is echt the worst of both worlds.
Als je een uitspraak van San Milan wilt overnemen moet je het wel correct en volledig doen.

De eerste vraag die je u moet stellen is waarom train je, waarom maak je uren? Dat is in de eerste plaats om endurance op te bouwen, uithoudingsvermogen.
Je gaat dus adaptaties creëren waardoor je langer kan rijden waardoor je nog meer adaptatie kan creëren.
Je kan dan gaan trainen in bepaalde zones met elk hun voordeel en adaptaties.
Nu waarom zou je trainen in zone 2. Dat heeft enkele specifieke voordelen, maar in hoofdvorm omdat het een zone is waar je makkelijk veel en lang in kan rijden zonder hoge innamen van koolhydraten omdat rijden in zone 2 in verhouding meer vet als brandstof gaat gebruiken.
Specifiek heeft het volgende voordelen:

- verhogen van de mitochondriale functie (dit doe je niet alleen in Z2, ook andere zones doen dit. Sterker nog je hebt ook hogere intensiteit werk nodig voor optimale werking)
- verbeteren van het lactaat transport tussen de spiervezels.
- verhogen van de mate waarin vet kan geoxideerd worden en verhogen van de fatmax.

En ja het klopt dat het laatste inderdaad na een intensiever blok afgeremd wordt. Maar de vraag is of dat zoveel uitmaakt? Als je uw workout afsluit met 45m zone 2, maakt het dan uit dat de eerste 30m je minder traint op vetverbranding en de verhoging van uw fatmax?
Al die andere adaptaties en verbetering die gepaard gaan met Z2 die worden niet afgeremd, en er valt ook iets te zeggen van endurance opbouwen in vermoeide staat.
Wil je echt trainen op de oxidatie van vet dan doe je beter 2-4u Z2 ritten/blokken, die zijn veel waardevoller en horen ook bij elk schema.

Jetblack lijkt volgens reviews de Kickr Core van de troon te stoten als default smart trainer optie. Als je eraan geraakt wel...

Eerste user reviews lijken toch niet zo positief.

Ik heb er eentje in backorder staan - levering februari. Nog even de kat uit de boom

Na een kleine 2 weken te Zwiften en voornamelijk wat te verkennen ook eens de FTP ramp test gedaan.
Was eerst begonnen met de Lite versie maar snel veranderd naar de gewone.
Ben tot de 340W geraakt en had mss nog de 360 half kunnen doen want de tank was al zo goed als leeg op het einde van de 340.
Uitkomst is FTP 239W, 90kg BW.
Is dit goed/slecht voor een huis-tuin-keuken fietser (lees: zeer recreatief) :p ?

Na een kleine 2 weken te Zwiften en voornamelijk wat te verkennen ook eens de FTP ramp test gedaan.
Was eerst begonnen met de Lite versie maar snel veranderd naar de gewone.
Ben tot de 340W geraakt en had mss nog de 360 half kunnen doen want de tank was al zo goed als leeg op het einde van de 340.
Uitkomst is FTP 239W, 90kg BW.
Is dit goed/slecht voor een huis-tuin-keuken fietser (lees: zeer recreatief) :p ?

Dat is pretty ok voor zeer recreatief te fietsen maar je hebt mss al een goeie basis conditie van andere activiteiten ?

Dat is pretty ok voor zeer recreatief te fietsen maar je hebt mss al een goeie basis conditie van andere activiteiten ?

Ik ben begonnen met fietsen vanaf april/mei 2024 maar ook geen zotte dingen eigenlijk.
Als 't goed weer was in de week eens een klein tochtje en in 't weekend iets langer maar nog nooit meer dan 95km gefietst, voornamelijk gravel.
Voor de rest sinds begin september gestart met lopen, al ligt dat nu al 2 maanden stil.

Hier na 2 weken vandaag ook klein testje gedaan.
Was laatste test van de Baseline (elevation evaluation - the grade).
Benen waren niet volledig uitgerust maar gevoel zat goed.
Iets te fanatiek aan de klim begonnen maar toch sterk kunnen finishen. Diep moeten gaan.

FTP increase naar 245.
Als ik zin heb komende tijd ook eens de ramp test doen. Dan gaat het al wat gestructureerder en blaas ik me me ni zo op van in het begin.

Wou binnenkort eens een race doen, maar probleem is nu dat mijn racing score wat hoger ligt. Spijtig :laugh:

Ik voel me persoonlijk wel een betere loper dan fietser. Echt zwaar om diep te gaan met de fiets. Met lopen voelt het allemaal wat gemakkelijker aan.

Deze avond ook de laatste test gedaan van "Baseline". FTP van 297, valt wel vrij laag uit vind ik. Intervals geeft 307w.

Ik deed the grade in 11'12" aan 341w. Dat tempo zal ik geen 20' vol kunnen houden maar 325 zeker wel. 325 x 0,95 is 309w.

Volgende keer dat ik de grade doe ga ik wel de route kiezen met langere aanloop. Na amper 5' vol die helling omhoog, ideaal was dat toch niet.

Ik merk dat ik na mijn Join trainingen (die ik altijd vlot kan afwerken) later op de dag een klopje krijg en de vermoeidheid toeslaat. Ik drink tijdens de workout vrij veel water, en achteraf ook wel wat (maar te weinig?).

Misschien best iets eten tijdens/na training? Of overschakelen op sportdrank?

Ik merk dat ik na mijn Join trainingen (die ik altijd vlot kan afwerken) later op de dag een klopje krijg en de vermoeidheid toeslaat. Ik drink tijdens de workout vrij veel water, en achteraf ook wel wat (maar te weinig?).

Misschien best iets eten tijdens/na training? Of overschakelen op sportdrank?
Hoelang duren uw trainingen?
Algemene regel is voor trainingen van 1 - 2u 30g koolhydraten per uur binnen te nemen. Voor trainingen van 2 - 3u 60g/u koolhydraten en voor trainingen van >3u 90g/u koolhydraten.
Isotone sportdrank is alleszins aan te raden tijdens de training.

Hoelang duren uw trainingen?
Algemene regel is voor trainingen van 1 - 2u 30g koolhydraten per uur binnen te nemen. Voor trainingen van 2 - 3u 60g/u koolhydraten en voor trainingen van >3u 90g/u koolhydraten.
Isotone sportdrank is alleszins aan te raden tijdens de training.

Van 1u tot max 1.45u.

En een regel die ik eigenlijk ken en toepas buiten, maar op de rollen eigenlijk toch moeite mee heb :unsure:. Vooral eten dan toch. Al eens beginnen met isotone drank inderdaad, thanks!

Van 1u tot max 1.45u.

En een regel die ik eigenlijk ken en toepas buiten, maar op de rollen eigenlijk toch moeite mee heb :unsure:. Vooral eten dan toch. Al eens beginnen met isotone drank inderdaad, thanks!
In principe is eten op de rollen makkelijker aangezien je gewoon rechtop kan gaan zitten en makkelijk iets kan nuttigen :P

Als je eens iets anders dan isotone drank wilt nuttigen kan je ook 60g fijn suiker in je bidon doen, wat water en goed schudden.
Veel goedkoper en qua carbs net zo goed. Wel super zoet en ook niet iets voor elke dag want suiker is ook maar gewoon suiker :P

Dat klopt op zich, maar op de rollen vind ik het toch een stuk intensiever dan op de weg (en daardoor moeilijker om te eten).
Als je trainingen op de rollen 1u a 1u30 duren hoef je ook niks vast te eten. Uiteindelijk zijn de koolhydraten in je drank ook eten hé.
Maar dan moet je natuurlijk wel sportdrank drinken en niet puur water. Waarom zou je eigenlijk geen sportdrank drinken?

Ik heb hier in het verleden discussies gehad met mensen die zeiden dat je 7 op 7 3u per dag kan fietsen puur op water, dus ik ben voorzichtig geworden met te zeggen dat iets zo "moet" zijn :D

Ik heb hier in het verleden discussies gehad met mensen die zeiden dat je 7 op 7 3u per dag kan fietsen puur op water, dus ik ben voorzichtig geworden met te zeggen dat iets zo "moet" zijn :D
Ik was ook een non-believer. Tot ik dzftig begon te eten en drinken, en dat die “lege poten” eigenlijk gewoon een lege tank bleken te zijn. Zelfs op de rollen drink ik nu sportdrank, het herstel is ook significant beter sindsdien.

Mijn zoon heeft (op hoog niveau) in basketclubs gespeeld waar het vanuit de club verboden was om sportdrank te drinken tijdens matchen. Want volgens de voedingsadviseurs compleet onnodig voor een periode van max 2 uur. "Als je dan toch iets nodig hebt, beter iets eten".

Dus ik weet het eigenlijk ook niet zo goed. Vond dat altijd wel wat vreemd, maar die mensen zullen wel weten waarover ze praten zou ik denken....

Mijn zoon heeft (op hoog niveau) in basketclubs gespeeld waar het vanuit de club verboden was om sportdrank te drinken tijdens matchen. Want volgens de voedingsadviseurs compleet onnodig voor een periode van max 2 uur. "Als je dan toch iets nodig hebt, beter iets eten".

Dus ik weet het eigenlijk ook niet zo goed. Vond dat altijd wel wat vreemd, maar die mensen zullen wel weten waarover ze praten zou ik denken....

Sportdrank is ook de algemene term natuurlijk.
Beter is te specificeren wat je er juist mee bedoelt.
Je hebt drank met daarin koolhydraten, en dan heb je drank zonder koolhydraten maar puur met elektrolyten. Die eerste heb je inderdaad niet altijd nodig, en ook niet altijd de dranken met 90g per bidon.
Die laatste is puur voor te hydrateren en zouten en mineralen aan te vullen, vanaf dat je langdurig zweet is dat altijd aan te raden.

Basketbal is geen duurinspanning dus de noden zijn daar om te beginnen al anders.
Maar er valt zeker iets te zeggen over vast voedsel te eten i.p.v. vloeibaar. Maar niet elke inspanning leent zich daartoe daarom dat vloeibaar en snel te kauwen sportvoeding bestaat.

Een voedingsadviseur die het compleet onnodig vindt om sportdrank te drinken voor een periode van max 2u, dat vind ik toch maar raar hoor. Uiteraard dat basketbal geen duursport is zoals wielrennen, maar als ze u 1,5u laten trainen in een warme sporthal zal het voor het lichaam toch een pak beter zijn als je tussenin geregeld drinkt. En dan liefst geen water maar inderdaad op se minst iets met elektrolyten, en van een flesje met 30gr koolhydraten ga je ook helemaal niet slechter worden.

De voedingscoach van Visma is sinds 1 januari aan het werk bij Ajax. Hoe ze in het wielrennen met voeding bezig zijn is wel iets waar ze in veel andere sporten nog iets van kunnen leren. Uiteindelijk is voeding de hoeksteen voor betere recuperatie, sneller opnieuw kunnen trainen, minder kans op blessures. Frisser voor doel komen in minuut 85 is ook gewoon meer kans op scoren.

Als ik een 1,5u op de rollen rij is dat altijd met koolhydraten, de eerste die kan bewijzen dat de training stimilus of recuperatie beter is door niet te drinken of enkel water ... dat is toch een charlatan ze.

Terug
Bovenaan