De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ik zeg altijd: kom eerst een 2-tal weken zwift gewoon vooraleer een ftp test te doen. Je moet er altijd een beetje inkomen… het is toch anders fietsen dan buiten, doordat je uw benen niet echt kan stilhouden. En een ramptest is wel een aanrader als je echt geen idee hebt wat uw ftp is.
Als je echt totáál geen idee hebt van FTP idd ramp test. Als beginnende fietser best Ramp test lite. Als je FTP rond de 200W hangt gaat de lite een beter beeld geven, in de standard ramp gade te weinig blokjes overleven om een accuraat resultaat te krijgen.

Hier de afweging aan het maken tussen opnieuw trainerroad (voor een paar maanden) of in te tekenen op join (jaarabonnement 68 EUR in promo op dit moment). Iemand daar de switch van TR naar join goed bevallen is?
Ik deed vroeger afwisselend Zwift en Trainerroad.

Vorig jaar voor het eerst Join gedaan. Omdat ik ook een concreet doel had. Gigantische stappen gezet met Join. Veel meer dan ooit met Trainerroad. Programma is ook gewoon veel beter. Het feit dat alles automatisch aanpast als je eens afwijkt.

Hier nu de combinatie Wahoo kickr met ROUVY en het bevalt me super!
Veel keuze uit trainingen of events wat het leuk houd.
Vorige week een ramp test gedaan en op 280w uitgekomen voor 78 kg.

Hier nu de combinatie Wahoo kickr met ROUVY en het bevalt me super!
Veel keuze uit trainingen of events wat het leuk houd.
Vorige week een ramp test gedaan en op 280w uitgekomen voor 78 kg.
is deze op Rouvy ook elke minuut met 20w omhoog?

Die ramptest is wel dubbel. Mijn ramptest geeft altijd een te lage ftp aan bij mij. Ik blokkeer nu al 3 jaar in het blokje van 420watt, wat me ook 280w ftp geeft. Maar telkens werd mijn ftp bij de eerste race gecorrigeerd op basis van prestatie. 300w voor 70kg.
Ik probeer deze winter misschien wat krachttraining te doen om mijn lopen te verbeteren. Misschien zal ik dan ook wat meer power hebben om die 420w te overwinnen

Bij mij is dat altijd anders, ik had ooit 296FTP op 75kg met een ramptest.

No way dat ik dat een uur zou kunnen volhouden. Volgens mij zelfs niet eens 25 min.

Maar bij El Tractor-types kan dat wel zoals bij jou zijn. Urenlang 300w kunnen duwen, maar o wee als er eens 4 min 400w getrapt moet worden.

Die ramptest is wel dubbel. Mijn ramptest geeft altijd een te lage ftp aan bij mij. Ik blokkeer nu al 3 jaar in het blokje van 420watt, wat me ook 280w ftp geeft. Maar telkens werd mijn ftp bij de eerste race gecorrigeerd op basis van prestatie. 300w voor 70kg.
Ik probeer deze winter misschien wat krachttraining te doen om mijn lopen te verbeteren. Misschien zal ik dan ook wat meer power hebben om die 420w te overwinnen
Idd elke minuut 20w erbij

No way dat ik dat een uur zou kunnen volhouden. Volgens mij zelfs niet eens 25 min.

Maar bij El Tractor-types kan dat wel zoals bij jou zijn. Urenlang 300w kunnen duwen, maar o wee als er eens 4 min 400w getrapt moet worden.
Zo is het wel. Maar ik zou mezelf nooit met el tractor durven vergelijken 😅
Ik kan redelijk hard fietsen naar mijn gevoel, ondanks ik een inhaalbeweging aan het doen ben om 3000km te halen dit jaar.
Maar wanneer een race van >300w lukt, kan ik misschien op het eind nog wel iets versnellen. Maar no way dat er dan nog een sprint in de benen zit.

Ftp is ook niet wat je 1u zou kunnen duwen. Uit praktijk weten ze dat dit overeen komt met een 30-35 minuten.

Zo is het wel. Maar ik zou mezelf nooit met el tractor durven vergelijken 😅
Ik kan redelijk hard fietsen naar mijn gevoel, ondanks ik een inhaalbeweging aan het doen ben om 3000km te halen dit jaar.
Maar wanneer een race van >300w lukt, kan ik misschien op het eind nog wel iets versnellen. Maar no way dat er dan nog een sprint in de benen zit.
Dat is gewoon teken dat je iets meer moet trainen op je piekvermogen. Dus regelmatig VO2max efforts doen, sprints en blokjes van 2-5min.
Minder aangenaam dan brommeren in de tempozone en onder omslagpunt. Maar wel de enige manier om dat vermogen op te schroeven.

Hier is het doel om tegen GF Vosges een FTP te hebben dat zo dicht mogelijk tegen 5w/kg ligt. Gewicht moet weer naar 65-66kg.
Concreet wil dat zeggen goeie 2kg verliezen, niet ziek worden en kijken hoeveel uur ik effectief kan trainen. 2024 zal afgesloten worden op 4,3w/kg.

vreemd. Ik blokkeerde ook altijd op 420 watt wanneer ik goed in vorm was. Ofwel meteen, ofwel na zo'n 20 seconden.
En dan dichtte Zwift mij een FTP van 300 tot 310 toe. (Ik herinner mij een 305 en een 308)

edit: Zelfde gewicht ook, al zou dat denk ik geen invloed mogen hebben op de berekening?

Dat is gewoon teken dat je iets meer moet trainen op je piekvermogen. Dus regelmatig VO2max efforts doen, sprints en blokjes van 2-5min.
Minder aangenaam dan brommeren in de tempozone en onder omslagpunt. Maar wel de enige manier om dat vermogen op te schroeven.

Hier is het doel om tegen GF Vosges een FTP te hebben dat zo dicht mogelijk tegen 5w/kg ligt. Gewicht moet weer naar 65-66kg.
Concreet wil dat zeggen goeie 2kg verliezen, niet ziek worden en kijken hoeveel uur ik effectief kan trainen. 2024 zal afgesloten worden op 4,3w/kg.
amai, kwam jij niet van 2.67 w/kg?
Ben jij zo veel meer beginnen te trainen dan?

Is dat wel realistisch? Dat is op je huidige gewicht ongeveer 40 watt?
Lijkt me wel heel ambitieus voornamelijk je nu al op 4,3 watt/kg zit

amai, kwam jij niet van 2.67 w/kg?
Ben jij zo veel meer beginnen te trainen dan?

Toen ik net terugkwam uit mijn kruisbandreconstructie en geen kracht meer had in mijn linkerbeen ja :P
Dat was april 2022 en ondertussen al serieus wat getraind. Dit jaar was ik zeer goed aan het opbouwen naar GF vosges tot ik pericarditis kreeg en enkele maanden niet kon trainen, en bij het hervatten een veel lager niveau had.
Ik heb heel 2024 met andere woorden getraind om nu te eindigen waar ik eind oktober 2023 stond.

Is dat wel realistisch? Dat is op je huidige gewicht ongeveer 40 watt?
Lijkt me wel heel ambitieus voornamelijk je nu al op 4,3 watt/kg zit

Ambitieus is het zeker. Maar het doel is zo dicht mogelijk tegen die 5 geraken.
Momenteel weet ik niet waar mijn limiet ligt, alleen weet ik en voel ik dat de limiet zeker nog niet bereikt is.
Ik kan vlot 12u per week trainen zonder enig probleem dus dat opschroeven terug naar 15u zie ik ook geen groot probleem in.
En er is zeker nog marge om 2kg te verliezen en spierenmassa te vergroten.

Dit weekend liep ik nog 19m47 op 5km op reserve want ik ben nog altijd ziekjes momenteel, dus er is zeker wel nog enige vorm. Alleen minder dan ik persoonlijk zou willen. Door ziekte, vakantie en privé-situatie, wat frustrerend is maar het is niet anders.
We zien wel waar het schip uiteindelijk zal stranden.

Hier van hetzelfde :p Ook het doel om zo dicht mogelijk tegen de 5w/kg te zitten, nu ik mij ingeschreven heb voor GF Vosges en Marmotte. Ik ga deze week nog eens FTP test doen, maar schat rond de 4.5w/kg te zitten.

Toen ik net terugkwam uit mijn kruisbandreconstructie en geen kracht meer had in mijn linkerbeen ja :p
Dat was april 2022 en ondertussen al serieus wat getraind. Dit jaar was ik zeer goed aan het opbouwen naar GF vosges tot ik pericarditis kreeg en enkele maanden niet kon trainen, en bij het hervatten een veel lager niveau had.
Ik heb heel 2024 met andere woorden getraind om nu te eindigen waar ik eind oktober 2023 stond.

Ambitieus is het zeker. Maar het doel is zo dicht mogelijk tegen die 5 geraken.
Momenteel weet ik niet waar mijn limiet ligt, alleen weet ik en voel ik dat de limiet zeker nog niet bereikt is.
Ik kan vlot 12u per week trainen zonder enig probleem dus dat opschroeven terug naar 15u zie ik ook geen groot probleem in.
En er is zeker nog marge om 2kg te verliezen en spierenmassa te vergroten.

Dit weekend liep ik nog 19m47 op 5km op reserve want ik ben nog altijd ziekjes momenteel, dus er is zeker wel nog enige vorm. Alleen minder dan ik persoonlijk zou willen. Door ziekte, vakantie en privé-situatie, wat frustrerend is maar het is niet anders.
We zien wel waar het schip uiteindelijk zal stranden.
Meer trainen en daar goed op reageren zijn nog 2 verschillende zaken uiteraard. Succes!
Je zal ongetwijfeld ook wel weten dat gewicht verliezen niet samen gaat met grootse vooruitgang op performance vlak. Die 2 cycles in je training trek je best zo ver mogelijk uit elkaar

Toen ik net terugkwam uit mijn kruisbandreconstructie en geen kracht meer had in mijn linkerbeen ja :p
Aha. Ik dacht dat je toen in je normale doen was.

Edit: blessurevrij blijven bij opschroeven trainingsvolume is ook een kunst. Ik kan er (helaas niet) van meespreken.
Dezelfde problemen aan de knie komen steeds terug als ik te veel uren maak op de rollen.

vreemd. Ik blokkeerde ook altijd op 420 watt wanneer ik goed in vorm was. Ofwel meteen, ofwel na zo'n 20 seconden.
En dan dichtte Zwift mij een FTP van 300 tot 310 toe. (Ik herinner mij een 305 en een 308)

edit: Zelfde gewicht ook, al zou dat denk ik geen invloed mogen hebben op de berekening?
Inderdaad vreemd. ik keek net op internet en ftp zou 75% van average zijn. 400 gemiddeld is dus 300ftp.
Raar dat ik maar op 280 zat de laatste test. Want ik kon wel degelijk mijn 400w blokje mooi afwerken… misschien omdat ik mijn 420w blokje uiteindelijk na 5sec ofzo laten schieten heb en traag minuut uitgefietst heb? Het opnieuw proberen om te zien wat er misliep zal niet voor direct zijn hoor 😅

Hier is het doel om tegen GF Vosges een FTP te hebben dat zo dicht mogelijk tegen 5w/kg ligt.
Serieus doel…
Tussen 4,3 en 5,0 is echt een groot verschil. Succes!

Vandaag wou ik eens op het gemak. Rapha (50k). Group D 2.2w/kg was het doel.
Ja kijk, we leren elke dag bij :help:

Gemiddeld rond de 3w/kg. FTP increase naar 225.
Tegen het einde toe toch wel goed vermoeid en die hartslag was tegen het einde volledig de hoogte in.

Terug
Bovenaan