De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Overigens JOIN heeft nu ook de hardloop integratie in beta. Die summer smiles worden in de winter gemaakt, vergeet dat niet jongens!
Nu slabakken is in poepermanstijl op een vriendenritje na de eerste helling de afkortingen moeten nemen.
Waar vind je dat?

Poeperman leert tegenwoordig zwemmen. Veel tijd(verlies), maar ik zie de vrouwtjes graag lonken

Overigens JOIN heeft nu ook de hardloop integratie in beta. Die summer smiles worden in de winter gemaakt, vergeet dat niet jongens!
Nu slabakken is in poepermanstijl op een vriendenritje na de eerste helling de afkortingen moeten nemen.
In dat geval zou ik wel eens overwegen om Join een kans te geven. Kan je ook gewoon workouts geregistreerd door Garmin laten incorporeren in je schema?

In dat geval zou ik wel eens overwegen om Join een kans te geven. Kan je ook gewoon workouts geregistreerd door Garmin laten incorporeren in je schema?

JOIN registreert buiten zijn workoutplayer niks. Data komt van Strava, Garmin, polar of zwift.
Heb het zelf nog niet concreet getest, want ben momenteel nog op reis. Maar het doel is nog altijd wel beter worden in het fietsen en fietsdoelen halen. De workouts voor het lopen zijn in feite een aanvulling tot dat doel, je kan dus geen schema maken voor een marathon en fietstrainingen krijgen voor dat doel.

Maar de bibliotheek van trainingen is toch wel vrij breed al, maar veel wel met dezelfde filosofie als de fietstrainingen.
In principe niet veel mis mee, alleen misschien een beetje raar in het begin omdat het soms wat afwijkt van wat andere schema’s of programma’s van trainingen voorschotelen.
En ik heb ook wel al gezien dat je heel voorzichtig moet zijn met uw beschikbaarheid. Hij durft nog al snel trainen van 1,25 tot 1,5u te geven als je tijd hebt :P
Eerst de marathon van Gent (eerste keer lange afsftand, en ik loop zelden, maar het betert) en terwijl leren zwemmen.

Mss een halfje volgend jaar, als alles meezit.
Nice!
Je hebt het misschien al gezegd in het looptopic maar wat is je doeltijd op de marathon?

Zou je voor een bekende/ grotere triatlon gaan?

JOIN registreert buiten zijn workoutplayer niks. Data komt van Strava, Garmin, polar of zwift.
Heb het zelf nog niet concreet getest, want ben momenteel nog op reis. Maar het doel is nog altijd wel beter worden in het fietsen en fietsdoelen halen. De workouts voor het lopen zijn in feite een aanvulling tot dat doel, je kan dus geen schema maken voor een marathon en fietstrainingen krijgen voor dat doel.
Beter fietsen (mtb/gravel) blijft wel de focus, het lopen doe ik vooral om vlotter meer trainingen in de week te halen - het mottige weer van de laatste tijd gecombineerd met een heel drukke agenda, heeft ervoor gezorgd dat ik heel weinig fietskilometers heb (buiten het pendelen dan). 's Avonds kan ik het mij niet opbrengen om om 21u nog op de fiets te kruipen, voor 45-60' de loopschoenen aandoen, is dan makkelijker.

M'n vriendin wil een Zwift bike kopen als verjaardagscadeau. Is dit z'n geld wel waard?
In theorie zouden we een Kickr Core kunnen kopen en dan gebruiken met onze fietsen maar het probleem is dat de trainer op de +1 zou komen. Lastige om elke keer fiets naar boven/beneden te brengen.
Andere optie zou zijn om 2 indoor fietsen bij te kopen maar dan komen we denk ik al sowieso duurder uit dan een Zwift bike.
Handig is dat deze gemakkelijk aan te passen is naar onze eigen posities.

M'n vriendin wil een Zwift bike kopen als verjaardagscadeau. Is dit z'n geld wel waard?
In theorie zouden we een Kickr Core kunnen kopen en dan gebruiken met onze fietsen maar het probleem is dat de trainer op de +1 zou komen. Lastige om elke keer fiets naar boven/beneden te brengen.
Andere optie zou zijn om 2 indoor fietsen bij te kopen maar dan komen we denk ik al sowieso duurder uit dan een Zwift bike.
Ik stel me maar de vraag hoe handig deze te verstellen is naar 2 compleet verschillende posities. Heb ik zelf geen ervaring mee

Of het zijn geld waard is dat moet je zelf bepalen.
Je betaalt vooral meer voor het frame, want in principe is de kickr core de betere trainer tegenover de zwift trainer. Het komt dus neer op hoe hard zie je op tegen het feit dat je de fiets naar boven dient te tassen.
En het feit dat de afstelling nooit 100% gaat zijn en je eventueel dus bij beide een klein beetje moet tweaken. En natuurlijk dat je met twee verschillende kettingen op die cassette zit.

Je koopt dus gewoon een stuk gemak. De fiets aanpassen op beide maten gaat in principe wel vrij vlot. Alleen moet je wel even noteren voor beide hoe alles moet staan aangezien je steeds als je wilt rijden dit gaat moeten aanpassen.
Maar je krijgt daar een kaartje voor.

Of het zijn geld waard is dat moet je zelf bepalen.
Je betaalt vooral meer voor het frame, want in principe is de kickr core de betere trainer tegenover de zwift trainer. Het komt dus neer op hoe hard zie je op tegen het feit dat je de fiets naar boven dient te tassen.
En het feit dat de afstelling nooit 100% gaat zijn en je eventueel dus bij beide een klein beetje moet tweaken. En natuurlijk dat je met twee verschillende kettingen op die cassette zit.

Je koopt dus gewoon een stuk gemak. De fiets aanpassen op beide maten gaat in principe wel vrij vlot. Alleen moet je wel even noteren voor beide hoe alles moet staan aangezien je steeds als je wilt rijden dit gaat moeten aanpassen.
Maar je krijgt daar een kaartje voor.
Dat zal moeilijk worden aangezien de Zwift Ride standaard met de Kickr Core Zwift One geleverd wordt tegenwoordig volgens mij... De eigen trainer van Zwift (de Hub/Hub One) wordt volgens mij al een jaar niet meer gemaakt, of toch niet onder die brandnaam.

@Valyra : Als je echt zo hard twijfelt kan je ook nu gewoon een losse Kickr Core (met Zwift One Cog) of de Jetblack Victory aanschaffen. Beide zijn Zwift Ride Smart Frame compatibel. Als je het dan achteraf beu bent van altijd die fietsen naar +1 te sleuren kan je altijd nog gewoon een los frame kopen. Je doet sowieso ook geen bundelvoordeel... het losse frame kost €800, Core apart €500. De volledige Zwift Ride (frame + kickr core) €1300.

Mijn persoonlijke mening over al die instelbare frames is wel dat dat vooral handig is om u eigen positie een beetje te tweaken maar eigenlijk niet gemaakt is om 6-7 keer per week heel dat frame te verbouwen voor 2 frequente gebruikers. Bouten en moeren zijn niet gemaakt om elvendertig keer aan te draaien en terug te lossen.

Ik heb sinds 2 jaar zelf ne Kickr Bike staan en ik vind het wel een zaligheid dat ik niet meer door huis moet liggen sleuren met fietsen... geen vet dat van de fiets op onze houten trap terecht kan komen etc...

Waar vind je dat?

Poeperman leert tegenwoordig zwemmen. Veel tijd(verlies), maar ik zie de vrouwtjes graag lonken
Naar daar rijden... omkleden, zwemmen, wééral omkleden (en dat allemaal binnen de 90 minuten want iemand heeft beslist dat een sessie maar zo lang mag duren) en dan nog terug naar huis. 2,5u voor hooguit een uurtje zwemmen...

Ik heb in augustus, september redelijk wat gezwommen maar ben weer aan het slabakken. Het zou voor mijne rug nochtans echt geen kwaad kunnen van wekelijks te gaan...

Dat zal moeilijk worden aangezien de Zwift Ride standaard met de Kickr Core Zwift One geleverd wordt tegenwoordig volgens mij... De eigen trainer van Zwift (de Hub/Hub One) wordt volgens mij al een jaar niet meer gemaakt, of toch niet onder die brandnaam.

Godver de godver je hebt gelijk!
Nu begin ik zelfs te twijfelen of de zwift bike überhaupt wel ooit met de eigen trainer geleverd werd. Waarschijnlijk zelfs niet....

Ik heb sinds 2 jaar zelf ne Kickr Bike staan en ik vind het wel een zaligheid dat ik niet meer door huis moet liggen sleuren met fietsen... geen vet dat van de fiets op onze houten trap terecht kan komen etc...
Ik heb die ook al even lang, die Kickr Bike.
Heel tevreden van.

Hij wordt hier heel regelmatig van positie veranderd.
Onlangs was de quick release aan de zadelpen hierdoor afgebroken.
Daar zit dan ook een groot minpunt bij vele gebruikers: zadelpen die zakt en heel hard moet aangedraaid worden..

Binnen enkele dagen via Wahoo Support wel een nieuwe toegestuurd gekregen.

Ik ben dit topic ook wat meer in de gaten aan't houden omdat ik graag ook met indoor fietstraining zou beginnen. Ga al meteen erbij zeggen dat ik er weinig van ken!

Mijn eerste idee was om gewoon een smarttrainer te kopen en mijn oude koersfiets daarop te gebruiken. Eerst was ik aan't kijken naar de Wahoo Kickr Snap maar na heel wat opzoekwerk ben ik meer geneigd de JetBlack Victory te nemen. Kost wat meer maar is duidelijk een veel beter toestel en veel meer future proof. Het probleem is dat mijn oude fiets slechts 7 versnellingen heeft en ik geloof dat de meeste systemen enkel met 8-12 werken? Ik had ook gekeken naar dat Zwift Frame maar dat is toch veel geld voor alleen maar binnen te trainen, ook al ben ik van plan amper de weg op te gaan.

Dus zou ik mogelijk gewoon tegelijk mijn koersfiets vervangen door een wat moderner model. Die zou zoals gezegd het overgrote deel van de tijd gewoon binnen blijven staan in die trainer dus lijkt het me best van gewoon ergens zo goedkoop mogelijk iets op te scharrelen? Wat zijn de zaken waar ik vooral naar moet kijken bij de aankoop in het kader van gebruik op zo'n smarttrainer?

Godver de godver je hebt gelijk!
Nu begin ik zelfs te twijfelen of de zwift bike überhaupt wel ooit met de eigen trainer geleverd werd. Waarschijnlijk zelfs niet....
Ik ben zelf ook moeten gaan zoeken maar afgaande op de review van DCrainmaker is de Zwift Ride direct met de Kickr Core gereleaset.

Het is ook wel een beetje een zottekot geweest kwa hardware daar de laatste jaren
* Eerst gingen ze die Tron-like smartbike uitbrengen, die is járen in ontwikkeling geweest.
* Dan toch maar weer niet omdat er op dat moment plots geen markt meer voor was wegens verzadiging post-Covid.
* Dan een beetje later kwamen ze plots met de Zwift Hub.
* Die Zwift Hub werd dan een paar maand later al min of meer obsolete gemaakt door de Zwift Hub One (met Zwift Cog).
* En dan niet zo gek veel later werd heel het Zwift-hardware verhaal terug afgevoerd en werd de (dichte) samenwerking met Wahoo op poten gezet. Waarschijnlijk als gevolg van het proces dat Wahoo had aangespannen tegen de Zwift Hub.

Je zou voor minder de bomen door het bos niet meer zien.

Ik ben dit topic ook wat meer in de gaten aan't houden omdat ik graag ook met indoor fietstraining zou beginnen. Ga al meteen erbij zeggen dat ik er weinig van ken!

Mijn eerste idee was om gewoon een smarttrainer te kopen en mijn oude koersfiets daarop te gebruiken. Eerst was ik aan't kijken naar de Wahoo Kickr Snap maar na heel wat opzoekwerk ben ik meer geneigd de JetBlack Victory te nemen. Kost wat meer maar is duidelijk een veel beter toestel en veel meer future proof. Het probleem is dat mijn oude fiets slechts 7 versnellingen heeft en ik geloof dat de meeste systemen enkel met 8-12 werken? Ik had ook gekeken naar dat Zwift Frame maar dat is toch veel geld voor alleen maar binnen te trainen, ook al ben ik van plan amper de weg op te gaan.

Dus zou ik mogelijk gewoon tegelijk mijn koersfiets vervangen door een wat moderner model. Die zou zoals gezegd het overgrote deel van de tijd gewoon binnen blijven staan in die trainer dus lijkt het me best van gewoon ergens zo goedkoop mogelijk iets op te scharrelen? Wat zijn de zaken waar ik vooral naar moet kijken bij de aankoop in het kader van gebruik op zo'n smarttrainer?
Wheel-on trainers zou ik echt wel ver van weg blijven anno 2024/bijna 2025 tbh. Zot eigenlijk dat ze diejn Snap nog altijd verkopen. Wel €199 vs de €600-700 van vroeger, maar los daarvan zijn er ondertussen met bv de Kickr Core/JetBlack véél betere trainers op de markt... ok, meer dan het dubbele van de prijs maar nog altijd geen €1000-1200 die een goeie direct drive 6-7 jaar terug nog koste.

Wat je wél zou kunnen doen is een Kickr Snap scoren op 2dehands. Als je een beetje rond kijkt heb je die €100 oid. Dan kan je eerst testen of indoor wel effectief iets voor u is. Nadien kan je dan nog met geld gooien want als je én een smartrainer van €500 moet kopen én een nieuwe fiets, dan ben je sowieso een pak geld kwijt. (Naar niet-BG normen that is)

De stap van smart trainer naar smartbike zoals een echt BG lid het moet doen is wel een dikke luxe. Zeker als je nog mensen in huis hebt die de rollen soms willen gebruiken. Stages heeft jammer genoeg de boeken dicht gedaan ondertussen want er is echt niks aan te merken op de stages bike. Je voelt en ziet gewoon dat de fiets is ontworpen om in fitnessen dagelijks misbruik te overleven. 60kg aan solide staal met stevige en duidelijke afregeling van uw positie. Als je dan een Garmin of wahoo smartbike aanraakt voelt het als speelgoed.

Sinds een 3-tal weken zit ik terug op zwift. Vooral wat losfietsen en enkele endurance workouts gedaan.
Afgelopen zondag deed ik dus eindelijk mijn ftp test zodat ik wat beter workouts kan doen. Het resultaat ligt in het verlengde van vorige winter, ondanks slechts 2500k dit jaar. Door het lopen is de conditie dus wel ok.
De volgende stap was terug een raceke rijden, wat ik daarnet deed. Tedju, ik was bijna vergeten hoe zwaar dit was. 😅
Gestart in cat B (3-4w/kg). En na 25min geëindigd met 4,3w/kg gemiddeld op een minuut van de eerste op p19 ofzo. We gaan er terug moeten inkomen, want achteraf gezien dom gereden aangezien de anderen wel <4w/kg zaten op een heuvelend parcours.

De stap van smart trainer naar smartbike zoals een echt BG lid het moet doen is wel een dikke luxe. Zeker als je nog mensen in huis hebt die de rollen soms willen gebruiken. Stages heeft jammer genoeg de boeken dicht gedaan ondertussen want er is echt niks aan te merken op de stages bike. Je voelt en ziet gewoon dat de fiets is ontworpen om in fitnessen dagelijks misbruik te overleven. 60kg aan solide staal met stevige en duidelijke afregeling van uw positie. Als je dan een Garmin of wahoo smartbike aanraakt voelt het als speelgoed.
Op Futurum staat er nog ene te koop precies. 62kg wel, moet oerdegelijk zijn amai. Staat wrs als een huis.

Terug
Bovenaan