De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Bedank voor de tip, maar ik begrijp absoluut niet wat je bedoelt. Hoe kan hij nu steunen op de plaat en toch rolbaar zijn met wielen? Ik begrijp maw niet wat je bedoelt :(

Gelijkaardig als dit op 4min40. Dat zijn wielen die staan tegen uw steunbalken, en dan met een hefboom klikken zodat ze op de wielen steunen nadien. Ge kunt iets gelijkaardigs doen maar dan op uw plaat.

om mijn tempo buiten de hoogte in te krijgen rij ik deze winter op zwift.
Bijkomend wil ik ook kunnen fietsen na de winter op een lagere hartslag door de wintertraining.

Nu rij ik vlot mee met onze club aan 27-29avg met avg hartslag van 140. Ik wil mee kunnen met de groe van 30-31avg en een lagere hartslag kunnen onderhouden tijdens de ritten.

Welk soort trainingen doe ik het best hiervoor?
Ik ben van plan een ftp test te doen om te zien hoe de winter met zwift mijn conditie/kracht ten goede komt.
Welke ftp test uit de keuzes doe je het beste?

om mijn tempo buiten de hoogte in te krijgen rij ik deze winter op zwift.
Bijkomend wil ik ook kunnen fietsen na de winter op een lagere hartslag door de wintertraining.

Nu rij ik vlot mee met onze club aan 27-29avg met avg hartslag van 140. Ik wil mee kunnen met de groe van 30-31avg en een lagere hartslag kunnen onderhouden tijdens de ritten.

Welk soort trainingen doe ik het best hiervoor?
Ik ben van plan een ftp test te doen om te zien hoe de winter met zwift mijn conditie/kracht ten goede komt.
Welke ftp test uit de keuzes doe je het beste?
Ik denk dat je gewoon moet meegaan met die groep. Ik heb dit jaar mee geweest met een groep die 34avg rijdt en ben er veel beter van geworden. Eerste ritten zijn wat afzien maar je komt er sterker van.

Ik denk dat je gewoon moet meegaan met die groep. Ik heb dit jaar mee geweest met een groep die 34avg rijdt en ben er veel beter van geworden. Eerste ritten zijn wat afzien maar je komt er sterker van.
Basis trainingsleer beweert toch echt het tegenovergestelde. Uren tussen je kader hangen om aan te klampen heeft een averechts effect.

Dan rijd je echt beter met de net-te-trage-groep. Je moet dan maar gewoon in interval af en toe kop pakken als je beter wil worden.

Tenzij ja natuurlijk maar 1 of 2 keer fietst per week, dan is grijs prima.

De trage groep is inderdaad goed doenbaar, de snellere groep kan ik mee met wat afzien. Echter als het eens wat bergop gaat moet ik wel lossen en wordt het lastig.
Ik ben pas laat begonnen dit jaar en heb de boot wat gemist om vlot aan te sluiten bij de 30.

Om dit dus te vermijden bij het komende seizoen, winter indoor rijden op de kickr core.

Vraag blijft dus nog steeds wat, met welke ftp test bereik ik het makkelijkst een correct resultaat. Momenteel neig ik naar de ‘ftp ramp test (lite)’ op zwift.
Bijkomend zoek ik dan ook wat ervaringen van jullie welke trainingen ik het best onderneem op de trainer om mijn resultaat van vlot mee te kunnen starten met de 30 als we terug starten.
Ik plan sowieso 2x per week te zwiften, als het eens lukt 3x.

Basis trainingsleer beweert toch echt het tegenovergestelde. Uren tussen je kader hangen om aan te klampen heeft een averechts effect.

Dan rijd je echt beter met de net-te-trage-groep. Je moet dan maar gewoon in interval af en toe kop pakken als je beter wil worden.

Tenzij ja natuurlijk maar 1 of 2 keer fietst per week, dan is grijs prima.
Als hij nu mee kan met die groep van 29 aan die hartslag zal die andere groep ook wel lukken. 1x per week op je limiet rijden en de rest van de week rustige trainingen is iets die normaal goed werkt.

Het voordeel van de ramptest is dat je maar 5' echt hard moet rijden waardoor je er minder tegen op kijkt om hem periodiek te herhalen. De 20' test zal correcter zijn met 9 kansen op 10 een lagere ftp, maar die is echt beuh om te doen. Zolang je altijd dezelfde test doet maakt het in feite minder uit of er nu 250 of 260 uit de test komt.

Qua training is variatie altijd belangrijk. Kortere blokken aan een hoge intensiteit zijn wel bewezen effectiever te zijn als langere blokken aan bv 85% ftp.

Ik denk dat je vooral ook moet ontdekken wat je leuk vindt en motiveert om op de rollen te kruipen. Bij de ene kan dat gewoon blokjes afhapselen zijn terwijl een ander liever races rijdt en daar zijn training uit haalt.

Ik heb deze morgen een ftp ramp test gedaan op de Zwift ride, dat is toch afzien.
Elke minuut 20w erbij.

Ik ga nu het 12 weken ftp build plan volgen.
Ben benieuwd wat dat gaat opleveren

Bedankt! We weten wat gedaan dit weekend 😅.

Schakelen jullie veel met de vitessen op de casette of passen jullie vooral je cadans aan?

Net zoals buiten een combinatie van beide, beetje wisselen in cadans en schakelen.
Je kan de verandering in aanvoelen van gradiënt wel iets vlakker maken door trainer difficulty aan te passen, dan hoef je minder te schakelen.

Ik heb deze morgen een ftp ramp test gedaan op de Zwift ride, dat is toch afzien.
Elke minuut 20w erbij.

Ik ga nu het 12 weken ftp build plan volgen.
Ben benieuwd wat dat gaat opleveren

We zullen elkaar nog eens spreken als je 5x5min VO2max blokken moet doen aan 105% van uw nu behaald FTP :P

Ik ben aan het twijfelen tussen een Tacx Fluxys smart 2900S en een Wahoo kickr, ik wil deze hoofdzakelijk gaan gebruiken voor blokkentraining en niet voor swift of dergelijke.
Welke zouden jullie me aanraden?
Ik wil het zo simpel mogelijk houden en een makkelijke app om zelf mijn blokkentraining te kunnen maken, liefst geen betalende.
Nu gebruik ik een garmin edge830 als fietscomputer miss dat dit ook een invloed kan hebben tussen de 2?

Eens aan het kijken voor in een indoor trainer. Geen zin in een super dure setup. Ik hou niet van binnen sporten, maar soms kan het niet anders.

Zijn er nadelen aan de wahoo kickr rollr of ga ik toch beter voor de core?

Gisteren ben ik moeten stoppen tijdens een zwift-workout (https://whatsonzwift.com/workouts/gcn/sprints-sweetspot-with-bursts), ergens rond de 12e rep van het "werk"blok. Kotsmisselijk, te diep gegaan en te weinig gegeten wss. Iets langer en ik had ofwel mijn maag geleegd, ofwel van mijn sus gegaan. Gans de dag nog mottig gelopen...
Herkenbaar dat zeer diep gaan in Zwift. Is bij mij ook elke keer zo als ik meedoe met een race.
Dit jaar nog niet van gekomen om Zwift op te starten. Zie er een beetje tegenaan tegen het hard afzien. Ik vrees ook dat m'n FTP een stuk lager gaat liggen dan vorige jaren. Ik heb amper ritjes gedaan die langer waren dan 50 km dit jaar!
Altijd korte afstanden en dan voornamelijk woon-werk. Wel een paar x op de limiet zitten rijden gedurende +- 30 minuten.

Sommige Zwift workout's zijn ook gewoon bijzonder zwaar, met weinig low intensity werk.
Sommige workouts zitten ook gewoon slecht in elkaar. Overlaatst koos ik random een workout met de nadruk op sprints. 10x vol sprinten maar de recovery bleek dan randje blauwe/groene zone te zijn. Zet die recovery 20w lager en je kan meer kwaliteit steken in je sprints en ze ook alle 10 tot het gaatje rijden. Wat nu dus niet lukte.

Bij veel trainingen op Zwift, met pittige blokken boven ftp, vind ik de recovery te hoog staan.

Bijna alle workouts zitten ook gewoon slecht in elkaar.

FTFY

Zwift workouts zijn gewoon een flitsende naam en wat gekleurde blokjes die samen gepleurd worden, een doel targetten is louter optioneel.
Vaak lijkt het meer een showcase van hoe tof ze ERG kunnen aansturen dan dat ze de renner willen doen verbeteren. Je hoeft echt geen gekke toeren uit te halen hoor, gewoon eenvoudige blokjes, 40-20, 10-50, ronneststads en steigerungs en je traint en wordt beter zoals een beest.

Overigens JOIN heeft nu ook de hardloop integratie in beta. Die summer smiles worden in de winter gemaakt, vergeet dat niet jongens!
Nu slabakken is in poepermanstijl op een vriendenritje na de eerste helling de afkortingen moeten nemen.

Terug
Bovenaan