De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Je hebt dat niet nodig.
Maar de kledij is wel speciaal aangepast met de uitdagingen die indoor fietsen met zich meebrengt. Zo zijn die broeken bijna doorzichtig omdat ze zo dun zijn, dat helpt wel met het toch iets koeler te houden.
Dat zijn geen broeken om buiten mee te rijden of het zou 35 graden moeten zijn :p

Als je van plan bent om 9u en meer op de rollen in de week te kruipen en je zou een bib willen aanschaffen puur voor dat doeleinde waarom dan niet voor eentje gaan gericht op indoor?
Die shirts zijn dan vooral gericht op mensen die niet in blote bast kunnen of mogen rijden omdat ze indoor op een openbare plaats rijden.

De insteek van “ik zal wel een oude afgeragde bib aantrekken waarvan de zeem gedecimeerd is naar een lapje van 2mm” die volg ik niet.
Comfort indoor lijkt me net zo belangrijk, als het zelfs al niet belangrijker is.
Indoor zit je een pak statischer waardoor je gewoon op dezelfde plaats duwt.
Je zal meer zweten indoor, resultaat is dat de bib en zeem goed nat zullen worden. Voeg daar nog wat lichte beweging bij en dat is de perfecte mix om heel den boel open te schuren.
Zoals gezegd: Het marketingpraatje werkt duidelijk bij sommigen wel.

Zoals gezegd: Het marketingpraatje werkt duidelijk bij sommigen wel.
Ja maar goed heb je ooit al eens zo een broek gezien of vastgehad?
Alles is gedreven door marketing, of maak je u daar illusies over?

Maar als zo een bib gewoon de prijs is van een andere en deze heeft duidelijke voordelen voor het doel dat jij voor ogen hebt, dan is dat toch geen slecht product? Of dan wordt je toch niet in de maling genomen door marketing?

Voor het in de winter drummen wordt voor tweedehands rollen zou ik graag nu al wat uitkijken naar iets, maar ben een volledige leek.

Wat zouden jullie aanraden om naar uit te kijken tweedehands? Wil er graag mee zwiften om het wat leuk te houden in de winter, zal wel in de garage komen te staan op 4G met een laptop normaliter (als dat uitmaakt).

Als ik zaken over het hoofd zie die belangrijk zijn, shoot, ik ben er helemaal niet in thuis :) alvast bedankt!

Ja maar goed heb je ooit al eens zo een broek gezien of vastgehad?
Alles is gedreven door marketing, of maak je u daar illusies over?

Maar als zo een bib gewoon de prijs is van een andere en deze heeft duidelijke voordelen voor het doel dat jij voor ogen hebt, dan is dat toch geen slecht product? Of dan wordt je toch niet in de maling genomen door marketing?
Maar als ze dan beweren dat zo'n bib-short de perfectie is voor indoor training, terwijl dat gewoon een gerecycleerde zomershort is met een nieuw label, dan mag je toch spreken over een makkelijke marketingtruc? Of dat dan aan dezelfde prijs is of niet, het product blijft nog altijd hetgeen ervoor ook al bestond in een nieuw jasje (lees: naam), gepromoot op Instagram en plots zou dat dan een noodzakelijk goed zijn voor indoor training.

Die tshirts (bv. deze: https://www.rapha.cc/eu/en/shop/mens-indoor-training-t-shirt/product/IDT01XX), daar kan je toch niet anders dan eens goed mee lachen? 51 EUR voor iets zonder model, afschuwelijk lelijk maar wel 'noodzakelijk voor indoor training', moet je toch fameuze fanboy zijn om zoiets te blijven verdedigen.

Maar als ze dan beweren dat zo'n bib-short de perfectie is voor indoor training, terwijl dat gewoon een gerecycleerde zomershort is met een nieuw label, dan mag je toch spreken over een makkelijke marketingtruc? Of dat dan aan dezelfde prijs is of niet, het product blijft nog altijd hetgeen ervoor ook al bestond in een nieuw jasje (lees: naam), gepromoot op Instagram en plots zou dat dan een noodzakelijk goed zijn voor indoor training.

Die tshirts (bv. deze: https://www.rapha.cc/eu/en/shop/mens-indoor-training-t-shirt/product/IDT01XX), daar kan je toch niet anders dan eens goed mee lachen? 51 EUR voor iets zonder model, afschuwelijk lelijk maar wel 'noodzakelijk voor indoor training', moet je toch fameuze fanboy zijn om zoiets te blijven verdedigen.
Nee dat zijn geen gerecycleerde zomerbroeken. Dat is een broek die ontwikkeld is voor op de trainer waar de enige wind van uw ventilator komt.
Die broeken zijn langs de zijkant van mesh waar je gewoon doorkijkt of van een zeer dunne stof gemaakt, en hebben vaak ook gewoon geen straps en zijn dus shorts en als ze er hebben en dus bibs zijn zijn ze van mesh.

Je hebt ook superlichte broeken die voor buiten te dragen zijn. Dat is niet hetzelfde product, maar daarmee kan je comfortabeler binnen rijden ja. Maar waarom zou je zo een lichte broek nodig hebben? Draag toch gewoon een normale broek met normale stof.

Maar zulke producten worden nu eenmaal ontwikkeld omdat er een markt voor is. Er is vraag naar.
Net zoals een winter korte broek. Een korte broek van dikkere stof voor in de winter te rijden.
Je zou kunnen zeggen dat is gewoon een lange broek waar ze de pijpen vanaf hebben geknipt, waarvoor is dat goed? Die broeken worden gedragen met beenwarmers of door mensen die hun knieën beu zijn. Doe toch h gewoon een lange broek aan.
En toch worden ze verkocht, en is er een vraag naar.

Een base layer van rapha kost 65€. Dit shirt dat van dezelfde stof is maar losser valt is iets goedkoper.
Als je dat in het gamma van rapha bekijkt is dat gewoon een prijs die in lijn is. Maar rapha is dan ook een merk dat in het hogere segment zit.
Een gewone katoen T-shirt kost bij hen 51€. Bon persoonlijk geef ik dat er niet aan. Ik spreek mij niet uit over prijs/ kwaliteit van dat indoor shirt. Maar het zal ook geen slecht product zijn, dat bewijzen de reviews ook. En je hebt dat ook niet nodig, het is een product voor mensen die er behoefte aanhebben en een loszittend technisch shirt willen. Heb je dat niet nodig dan hoef je dat niet te kopen.

Wij hebben in ons gezin meerdere producten van rapha, en bij geen enkel voelen we ons bekocht. Maar sommige producten bieden meer waar voor hun geld, dat staat wel vast.

Maar dit is ook een wereld waar Philipp Plein 490€ kan vragen voor een katoenen T-shirt met print die mensen kopen zonder verpinken.

Voor het in de winter drummen wordt voor tweedehands rollen zou ik graag nu al wat uitkijken naar iets, maar ben een volledige leek.

Wat zouden jullie aanraden om naar uit te kijken tweedehands? Wil er graag mee zwiften om het wat leuk te houden in de winter, zal wel in de garage komen te staan op 4G met een laptop normaliter (als dat uitmaakt).

Als ik zaken over het hoofd zie die belangrijk zijn, shoot, ik ben er helemaal niet in thuis :) alvast bedankt!

Heb er zelf al enkele getest en heb in huis de Kickr Core staan. Ik vind die prijs/kwaliteit onklopbaar. Een heel fijn toestel met fantastische klantenservice (waarvan ik dus jammer genoeg heb moeten gebruik maken wel).

Als je zo ééntje tweedehands kan scoren (of refurished op de site van Wahoo), zit je goed imo.

Moet het 2de hands zijn ? Ik weet natuurlijk niet wat je budget is maar de Elite Tuo staat momenteel serieus in reclame in de Decathlon (https://www.decathlon.be/nl/p/rollentrainer-tuo/_/R-p-X8663155?mc=8663155) . Het is wel 'maar' een wheel on trainer. Da wil zeggen dat die wat meer lawaai maakt (alhoewel dat heel goed mee valt), de wattages wat minder correct weer geeft (al maakt dat imo niet uit zo lang je geen wedstrijden rijdt) en deze trainer kan minder hellingspercentage simuleren. Ik geloof dat het maximum bij deze Tuo 10% is. Vergeet ook niet dat je nog een trainerband moet kopen. Dat kost een 20 euro in de Decathlon.

Wil je je setup toch graag wat professioneler hebben koop je best een direct drive trainer. De Zwift hub is volgens mij de beste prijs/kwaliteit. De beste tout court lijkt mij wel, net zoals ns_man zegt, de Kickr Core te zijn. Maar dan zit je wel in een heel andere prijsklasse dan 260 euro.
Als ik jou uitleg zo lees denk ik dat je meer dan tevreden zult zijn met die Tuo. Moest je het echt leuk vinden en wil je na een paar jaar upgraden naar een direct drive trainer kan je dat dan nog altijd doen.

Ik rij trouwens ook in de garage, met een laptop. Ik gebruik wel Wifi. Snap niet echt waarom je op 4g zou rijden maar ok.

Ik zou persoonlijk echt geen wheel on trainer nemen.
Zeker niet als je zegt dat je later nog altijd kunt upgraden. Dan ben je dubbel geld kwijt. Een Kickr Core refurbished kost wat, 590 euro? Ja dat is het dubbele, maar geen gedoe met trainerband, lawaai, om van het rijgevoel nog maar te spreken. Moest die wheel on nu < € 100 zijn, dan zou ik zeggen ja, probeer het eens, maar het is niet dat die Tuo weinig geld kost hè.

Voor minder dan 100 euro ga je geen interactieve smart trainer vinden hé. Dat zal niet lukken. De Tuo komt van 460, wat ik enkele jaren geleden ook ongeveer betaald heb en kost nu nog 240 euro. Ik vind dat geen slechte deal. Het nadeel van lawaai en slecht rijgevoel vind ik trouwens serieus overdreven maar ok. Het grootste nadeel vind ik eigenlijk dat hij maar dat 10% simuleert en zelfs dat valt nog mee want ik denk dat de meesten de difficulty op 50% hebben staan dus dan moet je al een helling hebben van 20% in Zwift vooraleer je er over begint te gaan en ik weet niet van buiten maar ik weet niet direct een plaats is 1 van de Zwift mappen waar je boven de 20% gaat.

De Kickr Core zou ik persoonlijk dan weer niet nemen. 590 euro zeg je ? De Zwift hub is 100 euro goedkoper en moet maar heel weinig onder doen voor de Kickr. Als je 500 euro over hebt voor een rollentrainer zou ik voor die gaan.

Voor minder dan 100 euro ga je geen interactieve smart trainer vinden hé. Dat zal niet lukken. De Tuo komt van 460, wat ik enkele jaren geleden ook ongeveer betaald heb en kost nu nog 240 euro. Ik vind dat geen slechte deal. Het nadeel van lawaai en slecht rijgevoel vind ik trouwens serieus overdreven maar ok. Het grootste nadeel vind ik eigenlijk dat hij maar dat 10% simuleert en zelfs dat valt nog mee want ik denk dat de meesten de difficulty op 50% hebben staan dus dan moet je al een helling hebben van 20% in Zwift vooraleer je er over begint te gaan en ik weet niet van buiten maar ik weet niet direct een plaats is 1 van de Zwift mappen waar je boven de 20% gaat.

De Kickr Core zou ik persoonlijk dan weer niet nemen. 590 euro zeg je ? De Zwift hub is 100 euro goedkoper en moet maar heel weinig onder doen voor de Kickr. Als je 500 euro over hebt voor een rollentrainer zou ik voor die gaan.
Je moet verder kijken dan die Max grade natuurlijk.
Dat is een maat voor hoeveel resistance hij kan geven bij een bepaalde snelheid. Als je bergop rijdt moet hij bij een lage snelheid veel resistance geven.
Weeg je meer dan zal hij ook meer resistance en dus remkracht moeten geven. Logisch want hoe meer je weegt hoe meer kracht het vergt om bergop te rijden.
Als je 65kg weegt oké nog, maar weeg je er 90 dan is het al een andere zaak. Bij 20km/h kan hij nog 550watt remkracht geven. Dus bij een stevige beklimming zal een zwaardere renner de trainer doen slippen.
Plus dat de band en de druk op de band zeer bepalend zijn.

Ik zou altijd een direct-drive aanraden. Kleine meerprijs voor zoveel voordelen.

Zijn er hier mensen die de wahoo Kickr en climb gebruiken? Ervaringen? Zou overwegen een koersfiets voor deze setup te leasen waar ik dan ook mee buiten kan fietsen uiteraard.

Je moet verder kijken dan die Max grade natuurlijk.
Dat is een maat voor hoeveel resistance hij kan geven bij een bepaalde snelheid. Als je bergop rijdt moet hij bij een lage snelheid veel resistance geven.
Weeg je meer dan zal hij ook meer resistance en dus remkracht moeten geven. Logisch want hoe meer je weegt hoe meer kracht het vergt om bergop te rijden.
Als je 65kg weegt oké nog, maar weeg je er 90 dan is het al een andere zaak. Bij 20km/h kan hij nog 550watt remkracht geven. Dus bij een stevige beklimming zal een zwaardere renner de trainer doen slippen.
Plus dat de band en de druk op de band zeer bepalend zijn.

Ik zou altijd een direct-drive aanraden. Kleine meerprijs voor zoveel voordelen.
We hebben deze discussie nog eens gehad :) . Horste vroeg gewoon de opties, en ik heb 'm die gegeven. Ik ga helemaal niet in discussie dat een direct drive trainer beter is. Dat weet iedereen die een klein beetje verstand heeft. Maar ik weet natuurlijk niet wat het budget is dat Horste heeft. Wat jij "een kleine meerprijs" noemt noem ik los het dubbele van de prijs. Van ongeveer 250 euro naar 500 euro. Aangezien Horste vraagt achter 2de hands trainers denk ik dat budget redelijk belangrijk voor 'm is. dus gaf ik 'm gewoon de optie mee van die Tuo die momenteel toch wel serieus in reclame staat. Maar inderdaad, de wheel on trainer is hands down de beste.

Met het mindere weer misschien weer even op de rollen kruipen, maar misschien zonde om daarvoor een maand zwift te nemen, wat is makkelijkste manier om een elite suito aan te sturen? Heb een garmin 530.

Ik heb al een paar jaar een Suito, maar nu ondervind ik wat problemen.
Als ik een Zwift-sessie start, merk ik dat mijn trainer niet correct is gekalibreerd. Ik krijg veel meer weerstand dan ik gewend ben (in de ERG-modus) en ik kan mijn workouts dus niet goed afwerken. Geen probleem, ik kalibreer mijn trainer en alles is weer normaal zoals het moet.

Maar dit gebeurt elke sessie. Het is alsof mijn trainer de nieuwe kalibratie niet registreert na het uitschakelen of zoiets. Misschien is dit een internal memory dingetje? Ik weet het niet. Ik heb de firmware bijgewerkt, ik heb geprobeerd zowel in Zwift als in de myETtraining-app te kalibreren, maar niets helpt. Ik ervaar dit ook met andere software (JOIN), dus ik neem aan dat dit geen Zwift-probleem is.

Wat ik nu doe is bij elke start kalibreren en ik zou dan na 10 minuten weer moeten kalibreren als hij opgewarmd is, maar dit is niet ideaal als je even snel wilt trainen en weinig tijd hebt.

Iemand anders hier ook last van of weet hoe dit op te lossen?
Heb alvast een ticketje aangemaakt bij Elite.

Ik heb al een paar jaar een Suito, maar nu ondervind ik wat problemen.
Als ik een Zwift-sessie start, merk ik dat mijn trainer niet correct is gekalibreerd. Ik krijg veel meer weerstand dan ik gewend ben (in de ERG-modus) en ik kan mijn workouts dus niet goed afwerken. Geen probleem, ik kalibreer mijn trainer en alles is weer normaal zoals het moet.

Maar dit gebeurt elke sessie. Het is alsof mijn trainer de nieuwe kalibratie niet registreert na het uitschakelen of zoiets. Misschien is dit een internal memory dingetje? Ik weet het niet. Ik heb de firmware bijgewerkt, ik heb geprobeerd zowel in Zwift als in de myETtraining-app te kalibreren, maar niets helpt. Ik ervaar dit ook met andere software (JOIN), dus ik neem aan dat dit geen Zwift-probleem is.

Wat ik nu doe is bij elke start kalibreren en ik zou dan na 10 minuten weer moeten kalibreren als hij opgewarmd is, maar dit is niet ideaal als je even snel wilt trainen en weinig tijd hebt.

Iemand anders hier ook last van of weet hoe dit op te lossen?
Heb alvast een ticketje aangemaakt bij Elite.
Sinds een tijd ook last van, telkens een veel te zware weerstand bij het begin van een ERG-sessie. Na een korte tijd normaliseer het wel weer. Ook een suito trouwens.

Met het mindere weer misschien weer even op de rollen kruipen, maar misschien zonde om daarvoor een maand zwift te nemen, wat is makkelijkste manier om een elite suito aan te sturen? Heb een garmin 530.

Je kan een workout op uw 530 zetten en deze via de functie indoortrainer gewoon afspelen.
Werkt zoals het zou moeten werken.
Sinds een tijd ook last van, telkens een veel te zware weerstand bij het begin van een ERG-sessie. Na een korte tijd normaliseer het wel weer. Ook een suito trouwens.
IK DACHT OPRECHT DAT HET AAN MIJ LAG!! :O :O
Ik was al aan het denken dat het veel te lang geleden was, mijn benen echt slecht waren, het aan de warmte op mijn kamer lag en allerlei andere uitvluchten waarom ik zo aan het sterven was op de rollen.
Blijkt dit dus gewoon een probleem te zijn die meerdere mensen hebben!

Toch maar een raar gegeven want ik heb geen firmware update gedaan ofzo. Dus zo ineens is wel bizar.

Terug
Bovenaan