De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ik vind dat altijd vreemd: je hebt zo van die mensen die hun start gewoon compleet missen en dan 40km gewoon solo in dat race event liggen rijden... of zouden dat mensen zijn die bewust een leeg stuk weg willen hebben zodat er niemand in de weg rijdt?
Toch vooral onwetendheid van velen zeker. Nieuwe mensen die het A, B, C, D niveau nog niet snappen of willen snappen. Of pure ego trippers. Ik heb zo een maat die nu 1 jaar op zwift zit en zich altijd bij de A of B's inschrijft met een ftp van +-2.8w/kg puur omdat hij dan waarschijnlijk kan zeggen dat hij raced in een hoge klasse. Zijn uitslagen zeggen genoeg inderdaad. Wil ook zijn ftp geheim houden maar als je wat races bekijkt kun je daar redelijk snel een getal op plakken.
Daar in tegen heb ik ook nog een andere maat die in de D's rijdt en zo'n niveau heeft en zich daar echt amuseert en dat is natuurlijk het enige belangrijke.

Ik ben zo iemand. Ik heb noch de benen, noch het karakter om die +10minuten durende start te kunnen verdragen bij de B's. Vooral dat laatste.
Door de muur gaan is buiten al moeilijk, laat staan op een indoor trainer waar ik naar mijn gevoel weinig mee te verliezen hebt.

Met 270FTP - volgens Zwiftpower (296FTP op mijn laatste ramp een jaar geleden :D) en 74 kilo zou dat normaalgezien eigenlijk geen probleem mogen geven

Maar ik zit in een ploegje, eigenlijk als reserve, dus als we niet aan 6 personen komen mag ik opdraven. En uitrijden levert ook punten op :D
Mjah in de ZRL of andere team based competities snap ik het ergens nog maar zelfs in random races waar er geen team klasseringen zijn of waar het gewoon randoms zijn zonder teams vind ik dat altijd vreemd. Dan zou ik eerder een stevige group ride zoeken waar je dan toch die drive hebt om een uur mee te zijn met de groep...

Toch vooral onwetendheid van velen zeker. Nieuwe mensen die het A, B, C, D niveau nog niet snappen of willen snappen. Of pure ego trippers. Ik heb zo een maat die nu 1 jaar op zwift zit en zich altijd bij de A of B's inschrijft met een ftp van +-2.8w/kg puur omdat hij dan waarschijnlijk kan zeggen dat hij raced in een hoge klasse. Zijn uitslagen zeggen genoeg inderdaad. Wil ook zijn ftp geheim houden maar als je wat races bekijkt kun je daar redelijk snel een getal op plakken.
Daar in tegen heb ik ook nog een andere maat die in de D's rijdt en zo'n niveau heeft en zich daar echt amuseert en dat is natuurlijk het enige belangrijke.
Beter zo dan omgekeerd tbh. Het Zwift racing systeem zit een beetje met het probleem dat het "opgelost" is. Er is een enorm aantal mensen dat weet exact wat ze moeten doen om net tegen de grens van hun categorie te rijden zonder ooit over de grens te gaan. Het probleem dat hieraan bijdraagt is dat op het overgrote deel van de Zwift circuits het pack zeer sterk in het voordeel is t.o.v. iemand die probeert te ontsnappen. Waardoor sandbaggers dus heel gemakkelijk in de draft kunnen blijven zitten om dan alles kapot te sprinten.

Tot 2-3 jaar geleden was ik het concept van aparte start brackets per categorie zeker genegen maar ondertussen ben ik van mening dat de voordelen eigenlijk niet meer opwegen tegen de nadelen. De enige manier om dat systeem relevant te houden is overgaan naar een soort Auto Cat systeem waar mensen automatisch ingedeeld worden in een bepaald categorie op basis van een hele reeks parameters en niet zomaar hun relatieve FTP waardes. Die FTP waardes kunnen namelijk te gemakkelijk geskewed worden, als je ook 5 en 1min en zelfs 15 & 30sec values mee laat doorwegen in de categorie bepaling ga je terug een meer level playing field krijgen + races waar mensen met mindere sprints maar goeie 1-5m waardes effectief iets kunnen doen...

Laatst bewerkt:
Heeft dat niet meer te maken met het feit dat je niet meet doet voor de overwinning en dat je in een groot event dus veel meer kans hebt van niet alleen te vallen als je er uit gereden wordt?

Ik vind dat altijd vreemd: je hebt zo van die mensen die hun start gewoon compleet missen en dan 40km gewoon solo in dat race event liggen rijden... of zouden dat mensen zijn die bewust een leeg stuk weg willen hebben zodat er niemand in de weg rijdt?
Goh, ik zou niet zeggen dat ik niet kan meedoen voor de overwinning :evil:(maar dat klinkt zo raar om dat over jezelf te zeggen).

Ik doelde eerder dat het A&B peloton samen rijden maar dat er zo passief gekoerst wordt. De B's zijn content dat ze mee zijn en proberen zo lang mogelijk mee te gaan om zo andere er uit te rijden. De A's koersen passief want door het peloton komt alles meestal toch terug samen en als er maar 10 renners zijn is het moeilijk om met een groepje weg te rijden natuurlijk. Om die reden koers ik wel graag op een parcours met een heuveltje erin genre "legsnapper" ,watopia hilly KOM,... Niet te lang maar wel punchy genoeg om iets te forceren en de groep te splitsen.

Mjah in de ZRL of andere team based competities snap ik het ergens nog maar zelfs in random races waar er geen team klasseringen zijn of waar het gewoon randoms zijn zonder teams vind ik dat altijd vreemd. Dan zou ik eerder een stevige group ride zoeken waar je dan toch die drive hebt om een uur mee te zijn met de groep...

Beter zo dan omgekeerd tbh. Het Zwift racing systeem zit een beetje met het probleem dat het "opgelost" is. Er is een enorm aantal mensen dat weet exact wat ze moeten doen om net tegen de grens van hun categorie te rijden zonder ooit over de grens te gaan. Het probleem dat hieraan bijdraagt is dat op het overgrote deel van de Zwift circuits het pack zeer sterk in het voordeel is t.o.v. iemand die probeert te ontsnappen. Waardoor sandbaggers dus heel gemakkelijk in de draft kunnen blijven zitten om dan alles kapot te sprinten.

Tot 2-3 jaar geleden was ik het concept van aparte start brackets per categorie zeker genegen maar ondertussen ben ik van mening dat de voordelen eigenlijk niet meer opwegen tegen de nadelen. De enige manier om dat systeem relevant te houden is overgaan naar een soort Auto Cat systeem waar mensen automatisch ingedeeld worden in een bepaald categorie op basis van een hele reeks parameters en niet zomaar hun relatieve FTP waardes. Die FTP waardes kunnen namelijk te gemakkelijk geskewed worden, als je ook 5 en 1min en zelfs 15 & 30sec values mee laat doorwegen in de categorie bepaling ga je terug een meer level playing field krijgen + races waar mensen met mindere sprints maar goeie 1-5m waardes effectief iets kunnen doen...
Klopt ook niet 100% want je hebt mensen die effectief heel goed kunnen sprinten en heel explosief zijn.
Maar die dan weer het duurvermogen missen om effectief in de draft voldoende vermogen te trappen om bij te kunnen blijven. Races van 20-25min cva dan geraken ze nog mee. Maar ga je naar een uur dan geraken ze zelfs niet tot de eindsprint.
Uiteindelijk is het ook niet anders dan in de realiteit eh, daar heb je ook gewoon mannen bij die je niet moet meepakken naar de meet. Maar die bij een aanval kilometers voor de meet zich opblazen en gewoon eraf gereden worden.
Het probleem is dat men op zwift allemaal in groep blijft rijden en iedereen gokt op zijn sprint. Ik weet van mijzelf dat ik 0 sprint in de benen heb.
Maar wegspringen is ook lastig want niemand gaat mee, en voorop rijden uit de draft maakt een groot verschil qua vermogen dat je moet trappen om voor te blijven.

30 minuten ver in Amalgam workout en ik krijg opeens het gevoel dat ik in mijn linkerbeen krampen krijg (denk ik want nooit krampen gehad tijdens fietsen) nog 30 minuten vd workout gedaan maar gevoel van mogelijke kramp werd steeds groter.

Ben nu nog een halfuurtje rustig aan het rijden maar mijn OCD heeft het hier moeilijk :sop:

Klopt ook niet 100% want je hebt mensen die effectief heel goed kunnen sprinten en heel explosief zijn.
Maar die dan weer het duurvermogen missen om effectief in de draft voldoende vermogen te trappen om bij te kunnen blijven. Races van 20-25min cva dan geraken ze nog mee. Maar ga je naar een uur dan geraken ze zelfs niet tot de eindsprint.
Maar niet iedereen moet overal per definitie kunnen winnen natuurlijk. Is het ergens niet logisch dat mensen hun races een beetje moeten gaan uitkiezen ipv scenario's als nu waar één type renner, ongeacht het parcours, alles vermorzeld?

Als ik vandaag mijn fiets van de kickr haalde zag ik deze schade (zie foto) zou dit van de wrijving komen of zou het zijn van hem op en af te zetten?

Als het wrijving is wil ik niet weten hoe hij er binnen een maand zal uitzien.. Of als er tips zijn hoe ik het kan voorkomen?
rSDE1hq.jpg

Stond uw Quick-release wel vast genoeg?
Is precies of deze zat niet goed vast en is wat beginnen verschuiven.

Heb eens een paar foto's genomen als hij er dus op zit. Het gedeelte waar de schade zit is dus het deel die helemaal tegen de kickr komt als ik hem vastklem.. Dan is de vraag of het daarvan zou zijn of mss toch van eens iets te los erop..

OcPBOnK.jpg
6kjt5cv.jpg

Heb eens een paar foto's genomen als hij er dus op zit. Het gedeelte waar de schade zit is dus het deel die helemaal tegen de kickr komt als ik hem vastklem.. Dan is de vraag of het daarvan zou zijn of mss toch van eens iets te los erop..

OcPBOnK.jpg
6kjt5cv.jpg
het lijkt me dat de vorm van jouw frame suboptimaal is voor een kickr

en zit daar geen adaptor tussen normaal? Ik check straks even hoe dat er bij mijn Thru-axle uitziet
Ondertussen eens opgezocht en idd de ultimate velgrem werkt niet met de core. 🤬

Maar er zijn er die de adaptor omgedraaid hebben naar 135mm en dat het dan wel werkt.. Ga ik straks eens proberen.

Ook wel dwaas dat canyon dan alle modellen goedkeurd voor de core terwijl hij er toch niet op past.

Aah een ultimate met velgremmen :P
Daar is een heel spel over geweest omdat deze in feite niet passen op een kickr. Je ziet waarom :P

Known Incompatible Bikes​

The following bikes are NOT COMPATIBLE with anyKICKR or KICKR CORE:

• Canyon Ultimate with rim brakes [disc brake version still compatible]
  • E-bikes, single speed, track, and/or recumbent bikes”

Er zouden adapters zijn, maar hoe of wat en of dit werkt no idea.

Vandaag koers gereden op Royal Pump Room 8... die reverse loop met die tot 16-17%: elke keer mispak ik mij daar. Ik weet op voorhand die klim brutal is en dan kom je daaraan en vlieg je zonder veel problemen de eerste helft op en zie je niet veel verder de weg uitvlakken en denk je "oooh, was het dit maar???" Tot je over dat knikje gaat en beseft dat de miserie daar eigenlijk pas begint... wat van ver vlak(kish) leek blijkt in realiteit een gruwelijke eindeloze uitloper te zijn die gewoon nog rustig de 8-9% aan tikt.

Wel eerste keer gewonnen sinds lang, aan de finish 2de maar onderweg genoeg punten gesprokkeld in sprints en KoM's.

Ik wil dus een hartslagmeter kopen maar later in het jaar zal ik waarschijnlijk ook een garmin gps kopen. Ben ik dan verplicht om een garmin hartslagmeter te kopen of zijn andere merken ook connecteerbaar met de garmin gps?

Ik wil dus een hartslagmeter kopen maar later in het jaar zal ik waarschijnlijk ook een garmin gps kopen. Ben ik dan verplicht om een garmin hartslagmeter te kopen of zijn andere merken ook connecteerbaar met de garmin gps?
Nee, gewoon zien dat je hardslagsensor ANT+ compatibel is. BLE werkt mogelijk ook op de nieuwe generatie Garmin modellen maar ANT+ is de stabielere manier als ik het goed.

Deze zijn dus bv geschikt:
Decathlon
Wahoo Tickr
Garmin HRM-Dual
Polar Verity Sense

Wel opletten met Polar, niet al hun hartslagsensoren zijn compatibel. Zij gebruiken voor sommige toepassingen ook een soort in house protocol dat alleen met hun toestellen werkt. (Of misschien zijn ze daar ondertussen ook vanaf gestapt). In ieder geval, als je iets op het oog hebt, check gewoon voor ANT+ en je zit sowieso goed.

Terug
Bovenaan