De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Gisterenavond gefrustreerd afgestapt ...

Ik had al een tijd niets gedaan, dus ik heb geen lopend abonnement meer (op Systm). Nu goed, toch even opnieuw goesting en 1 uur tijd all-in, daar kan je toch al iets mee doen.

Ik had Fulgaz nog niet geprobeerd en via Tweakers gevonden dan je de code "22IRONMANVC" 90 dagen trial zou kunnen doen, dus waarom niet. De positieve verrassing was dat je niet meteen een account moet maken om het programma te starten - er komt gewoon een generieke 'Fulgazuser' op te staan, ik vermoed met de standaard 14 dagen trial. Het negatieve was dat die geen enkel device kon vinden: geen trainer of hartslag meter en zonder kon je niet verder. PC herstarten hielp niet.

Dan maar even Zwift opgestart om via de gratis 25 km toch iets te doen. Ik koos een soort jungle route van 13km met klimmen. Toffe beelden van de jungle met een wat gravelachtige route én bijhorende stofwolken. Van de 3km runup was niets te merken, na 500m ging het al omhoog en vanaf dan was het percentage-roulette :headshake:: elke 10 - 30 sec veranderde het van 3/5/1/7/-1/6/13/5 ... Uiteraard allemaal zonder nog maar een hint van wat er komt; eens je een ritme hebt gevonden, word je weer verrast met meer of minder weerstand. Na 10 minuten had ik het wel gehad. Als ik dan lees van mensen die een uur of meer zo kunnen rondrijden, dan voel ik mij van een andere planeet. :oink:

Soit volgende keer pak ik dan wel een workout (al is het daar dan weer bizar dat de inspanning niet klopt met wat je ziet) of zo en het abonnementje van Systm zal ook rap vernieuwd worden.
Het is ook een frustratie die ik had in het begin. Je kent de routes niet en wordt constant verrast met helling veranderingen, zeker de jungle inderdaad.
Nu kun je uw trainer difficulty aanpassen in de settings tijdens je rit. Zet hem op 25% en je rit zal veel aangenamer zijn. Je zal nog even hard moeten trappen voor dezelfde snelheid maar de helling hoe je ze voelt zal maar niet meer 1/4 zijn van de werkelijke percentage die weer wordt gegeven. Voor mij werkt het alvast goed samen met de combinatie van parcourskennis

Gisterenavond gefrustreerd afgestapt ...

Ik had al een tijd niets gedaan, dus ik heb geen lopend abonnement meer (op Systm). Nu goed, toch even opnieuw goesting en 1 uur tijd all-in, daar kan je toch al iets mee doen.

Ik had Fulgaz nog niet geprobeerd en via Tweakers gevonden dan je de code "22IRONMANVC" 90 dagen trial zou kunnen doen, dus waarom niet. De positieve verrassing was dat je niet meteen een account moet maken om het programma te starten - er komt gewoon een generieke 'Fulgazuser' op te staan, ik vermoed met de standaard 14 dagen trial. Het negatieve was dat die geen enkel device kon vinden: geen trainer of hartslag meter en zonder kon je niet verder. PC herstarten hielp niet.

Dan maar even Zwift opgestart om via de gratis 25 km toch iets te doen. Ik koos een soort jungle route van 13km met klimmen. Toffe beelden van de jungle met een wat gravelachtige route én bijhorende stofwolken. Van de 3km runup was niets te merken, na 500m ging het al omhoog en vanaf dan was het percentage-roulette :headshake:: elke 10 - 30 sec veranderde het van 3/5/1/7/-1/6/13/5 ... Uiteraard allemaal zonder nog maar een hint van wat er komt; eens je een ritme hebt gevonden, word je weer verrast met meer of minder weerstand. Na 10 minuten had ik het wel gehad. Als ik dan lees van mensen die een uur of meer zo kunnen rondrijden, dan voel ik mij van een andere planeet. :oink:

Soit volgende keer pak ik dan wel een workout (al is het daar dan weer bizar dat de inspanning niet klopt met wat je ziet) of zo en het abonnementje van Systm zal ook rap vernieuwd worden.
Indien je niet graag hellingen doet kan je beter een vlakke route kiezen of kiezen om de trainer difficulty laag te zetten.

Ik snap ook niet goed wat je juist bedoelt met “ (al is het daar dan weer bizar dat de inspanning niet klopt met wat je ziet)”.
De vermogens die je trapt is wel effectief een maat voor de snelheid waarmee je karakter beweegt. Een helling oprijden met een laag wattage dan zal uw ventje naar boven kruipen, bergaf met een hoog wattage en uw karakter is een raket.

Lijkt me ook eerder kwestie van de trainer difficulty aan te passen? Geen idee op hoeveel die van mij staat, maar vaak geraak je die rolling hill's toch simpel over door even kort wat kracht bij te geven?
Of ik heb de verkeerde hellingen voor natuurlijk...

Wat ik wel niet snap aan de zwift off road fiets keuze is dat de gravel bike altijd trager is dan een mtb
Klopt niet. Zwiftinsider heeft tests gedaan.
De gravelbikes zijn sneller als de mtb's als je een rondje doet op die nieuwe Japanse mappen. De mtb is sneller in de jungle van watopia. (geen idee waarom maar dat blijkt zo te zijn). Op een mtb kan je ook geen supertuck doen.

Trainer difficulty had ik al eens aangepast na tips hier over afdalen, maar zo van buiten weet ik niet of het effectief op 25% staat, dat is na te kijken. Maar dan blijft het toch nog telkens een verrassing? 't Is niet dat het onoverkomelijk is, gewoon dat hé minder - hé meer - op en af gedoe steekt me tegen. RGT had toen ik het probeerde wel een deftig reliefoverzicht en een melding van wat er hierna kwam van %, dat lijkt nog te moeilijk voor Zwift.

Ivm de workout bedoel ik dan dat de inspanning die van je gevraagd wordt niet overeenkomt met het terrein. De virtuele wereld is dan heel fake en heeft geen toegevoegde waarde.

Trainer difficulty had ik al eens aangepast na tips hier over afdalen, maar zo van buiten weet ik niet of het effectief op 25% staat, dat is na te kijken. Maar dan blijft het toch nog telkens een verrassing? 't Is niet dat het onoverkomelijk is, gewoon dat hé minder - hé meer - op en af gedoe steekt me tegen. RGT had toen ik het probeerde wel een deftig reliefoverzicht en een melding van wat er hierna kwam van %, dat lijkt nog te moeilijk voor Zwift.

Ivm de workout bedoel ik dan dat de inspanning die van je gevraagd wordt niet overeenkomt met het terrein. De virtuele wereld is dan heel fake en heeft geen toegevoegde waarde.
Met het eerste ben ik wel akkoord, ik kan het via de mini map ook nooit goed zien wanneer er eens een puist of kleinere helling aan komt. Hell, ik vind het al moeilijk om snel mezelf te vinden op dat mapje.

Dat tweede snap ik wel niet goed. Als je nu een blok aan 200w of 400w doet, uw karakter fietst hetzelfde, tenzij je een sprint doet, dan doet uw karakter dat ook. Maar of dat nu op het vlakke in de woestijn is of op een klim in de bergen of het zand van de jungle, maakt toch niets uit?

Wat Bubble bedoelt is dat je bv. in een trainingsblok 80W (bv. recovery) moet trappen, terwijl je virtueel naar boven kruipt aan 3km/u.
In de 'echte wereld' verwacht je net dat je zwaardere wattages moet trappen/ meer inspanning moet leveren op een helling.
Dan is de virtuele wereld als het ware losgekoppeld van de fietservaring.

Klopt niet. Zwiftinsider heeft tests gedaan.
De gravelbikes zijn sneller als de mtb's als je een rondje doet op die nieuwe Japanse mappen. De mtb is sneller in de jungle van watopia. (geen idee waarom maar dat blijkt zo te zijn). Op een mtb kan je ook geen supertuck doen.
Laatse keer dat ik hier had voor gekeken bestond de Japanse map nog niet, wel goed om te weten dan kan ik eindelijk de gravel bike eens gebruiken

Wat Bubble bedoelt is dat je bv. in een trainingsblok 80W (bv. recovery) moet trappen, terwijl je virtueel naar boven kruipt aan 3km/u.
In de 'echte wereld' verwacht je net dat je zwaardere wattages moet trappen/ meer inspanning moet leveren op een helling.
Dan is de virtuele wereld als het ware losgekoppeld van de fietservaring.
Ja maar das uiteindelijk ook een scheve vergelijking. Ik ga namelijk ook geen recovery ride doen op Alpe d'Huez... zelfs niet in de Zwalmstreek. Waar doe je een recovery ride buiten? Op vlakke wegen. Dan is het logisch dat je ook binnen een vlakke parcours kiest zoals bv: Watopia Volcano Flat of Tempus Fugit.

Zwift heeft inderdaad veel parcours met "rolling" terrain. Ook dit heeft weer dezelfde reden als hun "slechte" workouts, mensen "engaged" houden. Wat is het boeiendste? 100km biljartvlak of een rollend terrein waarbij je je aandacht erbij moet houden? Voor Bubble blijkbaar liefst biljartvlak (kies dan Tempus Fugit) maar ik denk dat een meerderheid ook graag links & rechts wat actie wil.

Als je die frustratie van "power doesn't match terrein" wil vermijden doe je workouts dan by default op vlakke parcours en niet op klim parcours. Ik doe eigenlijk niet vaak workouts maar ik kies enkel bewust een heuvelachtig parcours als ik weet dat er veel threshold werk in zit. Als het een gewone duurtraining is of een sprinttraining met zeer veel recovery in dan kies ik gewoon vlak, om inderdaad het effect te vermijden dat je soms 3kph rijdt bergop. Dat is trouwens ook de reden dat ik nooit nog group workouts doe...

Tis ook niet alsof dit laatste specifiek Zwift related is. Als je een andere software neemt als RGT is dit juist hetzelfde. Als je een recovery blok rijdt terwijl je bergop rijdt ga je ook daar maar 3kph rijden...

Eerlijk gezegd klinkt het vooral als frustratie over meer dan gewoon Zwift maar is Zwift in deze gewoon even kind van rekening... :unsure:

Laat ons ook een kat een kat noemen eh boys, de reden waarom je voor platte koersen kiest tijdens een workout is zuiver de afstand en gemiddelde snelheid op Strava.
Dat staat niet stoer natuurlijk, een uur rijden en een file moeten uploaden van 17km.
Dat doet pijn aan de virtuele peen.

Als ik een workout doe dan kijk ik niet naar de gemiddelde snelheid hoor, dat doe ik buiten overigens ook niet.

Als ik afstand en gemiddelde snelheid wil dan ga ik wel met C. cadence op tempus fugit rijden, net zoals veel mensen tijdens de festive 500.

Laat ons ook een kat een kat noemen eh boys, de reden waarom je voor platte koersen kiest tijdens een workout is zuiver de afstand en gemiddelde snelheid op Strava.
Dat staat niet stoer natuurlijk, een uur rijden en een file moeten uploaden van 17km.
Wie kijkt er nu naar gemiddelde snelheid van een zwift rit. Zelfde voor gemiddeld wattage, dat zegt bij een workout ook bitter weinig.
Mij interesseert het geen hol, en ik denk eigenlijk dat de meesten ook zo denken?
Bij workouts zoek ik vooral routes die ik nog niet gedaan heb. Een col ga zeker niet doen, omdat dat gewoon te saai beeld is, heeft niks met afstand te maken.
En als ik net een uurtje tijd heb en geen inspiratie om een workout te zoeken, dan volg ik wel een pace partner. Mij boeit het niet of ik dan 30km of 40km doe.

Virtuele snelheid of afstand is inderdaad flauwekul. Maar zou het zo moeilijk zijn om terrein aan workout inspanningen te doen matchen?

Soit, mijn testen van gisteren:

Fulgaz gaf nog altijd geen verbinding. Als je de support bekijkt, krijg je zaken als "steekt de kabel in", "zijn de drivers geïnstalleerd" en "misschien werken uw prullen gewoon nie". Dan maar niet dus.

RGT was vroeger een screen applicatie op de computer met de main app op je telefoon en is nu veranderd naar een meer traditioneel model met een PC toepassing en een optionele remote. Je hebt 3 gratis tracks die je kan rijden: nu is dat rondje Leuven, beklimming van de Stelvio en nog iets dat ik vergeten ben. Er zijn een goeie 100 anderen op dezelfde track met redelijk wat bots aan verschillende w/kg. Onderaan het scherm zie je over de hele breedte het profiel van de rit met kleurencodes voor de % en bolletjes voor jezelf en de anderen. Rechtsboven een detail daarvan. Het beeld vond ik wel ok, vooral kortbij en de weg zijn prima uitgewerkt, maar verderop ziet alles er kaal uit.

In Zwift stond trainer difficulty inderdaad op max en 'k heb het dan verzet naar ongeveer 25% en het is inderdaad een wereld van verschil en veel aangenamer: de verschillen zijn minder uitgesproken. Ik zal er nog wel mee moeten experimenteren, want nu geraak ik wel snel op het einde van mijn versnellingen op het vlakke. Het maakt het in ieder geval lichter verteerbaar en ik ben al meer geneigd om er een toerke in te doen.

Zijn er zo nog Zwift tips voor dummies die je voor jezelf altijd instelt?

ERG mode bij workouts.
De allereerste workouts deed ik zonder en was niet zo aangenaam.

En geregeld spin down van uw trainer uitvoeren.

Virtuele snelheid of afstand is inderdaad flauwekul. Maar zou het zo moeilijk zijn om terrein aan workout inspanningen te doen matchen?
Workouts zijn altijd % gezien
Maar % gezien is bij de ene 35km/u en bij de andere 25 km/u dus ja dan ben je custom aan het genereren

Ik was aan het denken aan een stuk weg te koppelen aan de tijd ipv van afstand, maar dan ga je trager rijden hoe harder je trapt. :rofl:

In Zwift stond trainer difficulty inderdaad op max en 'k heb het dan verzet naar ongeveer 25% en het is inderdaad een wereld van verschil en veel aangenamer: de verschillen zijn minder uitgesproken. Ik zal er nog wel mee moeten experimenteren, want nu geraak ik wel snel op het einde van mijn versnellingen op het vlakke. Het maakt het in ieder geval lichter verteerbaar en ik ben al meer geneigd om er een toerke in te doen.
Dat is er volgens mij een ander probleem... of heb je een MTB of iets dergelijks op u rollen staan?

Trainer difficulty is namelijk gewoon een slechte benaming voor iets wat eigenlijk trainer realism zou moeten heten of gradient simulation of iets dergelijk, het schaalt eigenlijk je % bergop (en -af). Als je trainer difficulty op 100% staat en je rijdt een stuk van 10% op dan simuleert je trainer 10%. Staat je difficulty op 50% dan simuleert hij 5%, op 30% is dat dan 3%. Zet je dit op 0% dan is alles gewoon vlak. Het enige verschil zit em dus in stukken bergop/-af. Of je trainer difficulty nu op 0% of 100% staat maakt op het vlakke niks uit, vlak is vlak.

In workout mode wordt je difficulty trouwens gewoon standaard op 0% gezet, dit kan je niet aanpassen. Dit zorgt ervoor dat je in workout mode bij de start van een blok je cadance & power kan zoeken en heel de blok in die zones kan blijven zonder constant te schakelen.

In workout mode wordt je difficulty trouwens gewoon standaard op 0% gezet, dit kan je niet aanpassen. Dit zorgt ervoor dat je in workout mode bij de start van een blok je cadance & power kan zoeken en heel de blok in die zones kan blijven zonder constant te schakelen.

In ERG-mode voor de duidelijkheid.
Je kan ook in Sim rijden en dan moet je wel schakelen om voldoende weerstand te hebben om blokken te kunnen uitvoeren.

ERG zorgt ervoor dat je gewoon het vermogen moet trappen die je moet trappen.
Enerzijds door meer weerstand te geven als je te weinig trapt of minder als je te veel trapt.

Het is trouwens de reinste onzin hetgeen wat je ziet laten meeveranderen met de blok die je moet doen.
Jij kan perfect aan een heel laag vermogen ook gewoon klimmen, probleem is dat je dan zodanig traag gaat dat je omver valt. Net zoals je ook gewoon een beestig vermogen kan trappen bergaf. Uw vermogen is niet direct afhankelijk van uw terrein. Je past meestal uw vermogen aan het terrein aan, dat is een andere zaak.
En dat is ook wat je in zwift ziet uiteindelijk, dat is een vrij waarheidsgetrouw beeld. Laag vermogen bergop is 1-2km/h klimmen en hoog vermogen bergaf is 100km/h+ rijden.

In ERG-mode voor de duidelijkheid.
Je kan ook in Sim rijden en dan moet je wel schakelen om voldoende weerstand te hebben om blokken te kunnen uitvoeren.

ERG zorgt ervoor dat je gewoon het vermogen moet trappen die je moet trappen.
Enerzijds door meer weerstand te geven als je te weinig trapt of minder als je te veel trapt.
Heeft niks met ERG te maken hoor. In ERG mode regelt u trainer u weerstand bij om u vermogen op pijl te houden.
Als je ERG mode uitschakelt moet je inderdaad zelf schakelen om het gevraagde vermogen te trappen maar het terrein in workout mode wordt altijd als vlak gesimuleerd. Of je in workout mode nu Alpe du Zwift omhoog of naar beneden rijdt, één omwenteling op pakweg de 50x14 gaat exact evenveel vermogen vragen.

Terug
Bovenaan