De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ben ook eens training gestart in MyWhoosh. Ik ga deze hier ook wel afwerken als het kan

Eerste indruk:

- je kan de trainingen wel aanpassen van datum op voorhand, maar ik zie geen optie om alles op te schuiven of de training later in te plannen eenmaal deze gemist is.
- Mooie omgeving.
- ERG mode werkt erg goed op mijn trainer (Beter dan die op Join waarbij ik regelmatig 10 watt onder het gevraagde zit)

Ook al eens een vrij rit gedaan maar dat krijg ik niet aan het werk zoals het hoort. Ik rijdt op een stationary bike met digitale versnellingen. Als ik een route rijdt in controllable mode dan trap je zwaarder op de hellingen maar ik krijg de trainer niet geschakeld ( net zoals in ERG mode). Zet ik controllable af dan kan ik wel schakelen maar past de trainer de zwaarte niet aan op een helling. Ik ga dan automatisch wel langzamer rijden in de app (een beetje zoals de trainer difficulty lager zetten in Zwift) maar dit is nefast voor het "echte" gevoel. Geen idee of het aan de fiets zelf ligt.

Laatst bewerkt:
Hett enige wat me een beetje irriteert bij Rouvy is dat Rouvy werkt met afstandverschil met andere rijders, terwijl Zwift werkt met tijdsverschil. 500 meter bergop of 500 meter in afdaling aan 60 km/u is niet hetzelfde.

Zwift werkt ook met afstand en niet met tijd.
Dat lijkt alleen maar zo.

Die rekenen de afstand om naar seconden met een heel eenvoudige formule: wat zou de tijd zijn als beiden 30km/h rijden.

Daar verliest ge altijd heel veel tjjd op iemand als ge klimt en die daalt, en loopt ge het daarna terug in.

Zwift werkt ook met afstand en niet met tijd.
Dat lijkt alleen maar zo.

Die rekenen de afstand om naar seconden met een heel eenvoudige formule: wat zou de tijd zijn als beiden 30km/h rijden.

Daar verliest ge altijd heel veel tjjd op iemand als ge klimt en die daalt, en loopt ge het daarna terug in.
Eigenlijk toch te gek voor woorden, is toch echt niet moelijk om dat correct te berekenen
Maar ja, een mooie hellingsaanduiding is ook niet moeilijk

Eigenlijk toch te gek voor woorden, is toch echt niet moelijk om dat correct te berekenen
Maar ja, een mooie hellingsaanduiding is ook niet moeilijk
Voor iemand met veel ervaring in simracing is het eigenlijk onbegrijpelijk hoe een platform als Zwift zo populair kan worden.
Heel dat mechanisme voor die categorieën is gewoon te belachelijk voor woorden. En inderdaad zaken zoals hierboven beschreven...

Maar ik zit er ook wel op want om een vreemde reden is dat het beste wat er beschikbaar is.

Voor iemand met veel ervaring in simracing is het eigenlijk onbegrijpelijk hoe een platform als Zwift zo populair kan worden.
Heel dat mechanisme voor die categorieën is gewoon te belachelijk voor woorden. En inderdaad zaken zoals hierboven beschreven...

Maar ik zit er ook wel op want om een vreemde reden is dat het beste wat er beschikbaar is.
DC Rainmaker heeft daar ook al verschillende keren op gewezen en 't is vrij simpel: ze waren de eerste en hebben bijgevolg een grote community uitgebouwd. Plus dan nu nog eens met die deals dat ge 1 jaar gratis krijgt bij aankoop van rollen, zitten ze gebeiteld.

Een andere troef: het ziet er niet uit maar draait wel overal goed op. Mywhoosh hapert enorm op mijn verouderde PC, maar Zwift kunt ge bij wijze van spreken op het scherm van een microgolf laten draaien.

'k Heb trouwens een workaround gevonden voor het Workoutmenu: eerst de wereld laden en dan workout laden. Dan hebt ge wel weer het oude scroll menu van al je workouts...

Denk idd dat het vooral is dat je het makkelijk kan draaien. Voor SIM racen heb je al een deftige pc nodig om het te laten draaien en je zit ook niet met zoveel samen op een server.

Als je ziet dat je daar samen op dezelfde map zit met duizenden anderen, groepsritten van 300 man, die dan nog eens kan draaien op een smartphone of apple tv. Tja dan kun je idd niet de knapste graphics ook nog eens hebben.

Wat ik ook wel jammer vind, want ik heb nu een 55" 4k QLED gekocht (eigenlijk om te SIM racen) die ik ook voor zwift gebruik, en hoe groter het scherm hoe triestiger het er eigenlijk uitziet. Zelfs de benen draaien precies veel houteriger dan op mijn pc schermpje.

De vraag is hoe lang dat nog op zal gaan want de nieuwste ipads bijvoorbeeld met hun M1 chips zijn al way overkill.
Daarnaast, komt een game bouwer tegenwoordig nog weg met een product dat niet op verschillende resoluties kan draaien.

DC Rainmaker heeft daar ook al verschillende keren op gewezen en 't is vrij simpel: ze waren de eerste en hebben bijgevolg een grote community uitgebouwd. Plus dan nu nog eens met die deals dat ge 1 jaar gratis krijgt bij aankoop van rollen, zitten ze gebeiteld.

Een andere troef: het ziet er niet uit maar draait wel overal goed op. Mywhoosh hapert enorm op mijn verouderde PC, maar Zwift kunt ge bij wijze van spreken op het scherm van een microgolf laten draaien.

'k Heb trouwens een workaround gevonden voor het Workoutmenu: eerst de wereld laden en dan workout laden. Dan hebt ge wel weer het oude scroll menu van al je workouts...
Zó dramatisch ziet Zwift er toch helemaal niet uit? Enfin, toch als je het op 4k zet. Er is wel duidelijk voor een bepaalde (imo vrij tijdloze) stijl gekozen maar het belangrijkste is: it just works. Het draait op een zeer breed array van toestellen en net die lage instapdrempel is bijkomende troef boven op alle andere redenen om voor Zwift te kiezen.

Uiteindelijk is het simpel, Zwift is de World of Warcraft van de fiets simulators: zij waren beiden niet per sé de eersten in hun niche maar wel de eerste die de details goed kregen en een relatief brede userbase konden opbouwen en aan zich konden binden. In beide gevallen heeft het nooit om het grafische gedraaid...

Zwift heeft van in het begin begrepen dat het sociale aspect super belangrijk is en zij hebben daar maximaal op ingezet. Door bv zeer lang slechts 1 map beschikbaar te stellen, wat later Watopia+1 en nog later Watopia+2. Door ook sterk in te zetten op events... kijk naar de populariteit van Tour De Zwift en Tour of Watopia. Er hebben ondertussen al verschillende andere platformen geprobeerd, soms zelfs gratis (zie ook RGT)... ze gaan er allemaal vantussen voor 1 en dezelfde reden: door het gebrek aan userbase kunnen ze gewoon niet dezelfde ervaring bieden.

Ik beaam inderdaad ook dat Zwift sterke punten heeft. Anders zou ik het ook niet al jaren gebruiken.

"It just works". Op alles. Heb zelf ook een AppleTV in mijn tuinhuis hangen. Concurrenten die daar niet op draaien probeer ik niet eens (kan ik niet proberen tenzij ik rollen binnen zet of pc in het tuinhuis en daar heb ik geen goesting in).

De graphics zijn voor mij eigenlijk meer dan goed genoeg. Het zijn vooral dingen als hun categorieën, tijdverschillen wat geen tijdverschillen zijn, ...

De graphics boeien mij weinig, zeker door de specifieke grafische stijl. Het is laagdrempelig, er zijn massa’s events op elk moment van de dag en er zit altijd een hoop volk in de wereld…

Zwift is eigenlijk inderdaad een mirakel. Het heeft de hele indoor trainingwereld compleet gerevolutioneerd.
Je kan je randapparatuur zo goedkoop of zo duur maken als je wilt en het zal wel werken.

Ik denk dat bijzonder weinig mensen wakker liggen van de graphics. Dit is gericht op fietsers en niet op gamers.
Mijn smarttrainer in combinatie met zwift tel ik toch als een van mijn beste aankopen ooit.

Mijn eerste mtb zal waarschijnlijk mijn beste aankoop zijn.
Superlang over getwijfeld. 800 euro, wat een smak geld!

Ja buiten de eerste 30 seconden als ik het raam open trek, merk ik toch ook weinig verschil. Dat eerste tochtje is redelijk fris, maar daarna sweaty business as usual. Maar bij mij is het op de zolderkamer, een garage zal sowieso al meer meegaan met de buitentemperatuur.
Maar daarnaast overdag wel lekker weer om buiten te rijden nu! Voeten, handen en gezicht goed inpakken, zonnetje erbij, wind wat gaan liggen. Liever zo een winter dan de eindejaarsperiode.

Momenteel de Wahoo Kickr Core beschikbaar voor €599 (+€25 shipping cost), met 1 jaar Zwift abonnement én pre-installed cassette. Goede deal of beter wachten tweedehands?

Beste deal die je kan scoren.
Beklaag je u geen seconde.
Stond die niet aan 499 rond black week ? Ah lees nu dat cassette er bij zit. Geen idee of dat bij die 499 deal ook was.

Ik zou nog graag ne v5 ergens nieuw op de kop willen tikken maar geen idee of ze die nog ergens verkopen.

Iemand toevallig ervaring met een DC Athletics Tornado 1 (Tom Boonen).
Dat ding was +€1000 maar volgens mij krijgen ze dat niet verkocht en kan je nu op veel plaatsen aan <€500 kopen.

Maar dan nog ben ik niet zeker of dat een verstandige aankoop is....

Iemand toevallig ervaring met een DC Athletics Tornado 1 (Tom Boonen).
Dat ding was +€1000 maar volgens mij krijgen ze dat niet verkocht en kan je nu op veel plaatsen aan <€500 kopen.

Maar dan nog ben ik niet zeker of dat een verstandige aankoop is....
Waarom zou je een niche product kopen als het wrs niet goedkoper is dan de marktleiders?

Als je ooit wil verkopen geraak je die Tornade wrs ook aan de straatstenen niet kwijt. Ne Wahoo of Tacx ben zo van verlost voor de juiste prijs...

Terug
Bovenaan