De grote BBQ thread

De in blokjes gesneden buikspek wordt nu langzaam gerookt met kersenhout. Over een tweetal uurtjes in de gietijzeren pot en verder garen met BBQ-saus in de oven. En dan even een interludum tot ik de rib fingers erop kan zwieren.

Morgen deze steak op de weber gooien.
Al redelijk wat runderen geprobeerd, eindelijk nog eens een nieuwe.
20221209-151820.jpg

Hier is het pizza, wel geen Napolitaanse. Had geen 3 dagen tijd om deeg te maken :lol:

Voor het eerst buffel mozzarella, smaakt veel beter af tegen over gewone, had het verschil niet zo groot verwacht.

Is er een goeie webshop waar je bbq vlees en rubs kan bestellen?
Beefensteak en atelier Francois heb ik al besteld en ben ik heel content van.
Voor rubs elkedag-bbq.be, premiumbbq.be als aanraders.
Van welke regio ben je? In Oost-Vlaanderen heb je ook https://meattheworld.be/. Prijs-kwaliteit onklopbaar, wel al even geleden dat ik daar nog geweest ben, maar heb wat collega's die daar regelmatig kopen.

Afgelopen weekend de BBQ nog eens gebruikt om vlees te roken.
Everzwijnragout twee uur koud gerookt met de pelletsmoker gevuld met bourbon-pellets.
Daarna met kriekenbier laten stoven in de oven (had geen tijd om mij bezig te houden met de DO op de BBQ zelf)...
Die rooksmaak geeft toch net die extra dimensie aan stoofpotjes...

Afgelopen weekend de BBQ nog eens gebruikt om vlees te roken.
Everzwijnragout twee uur koud gerookt met de pelletsmoker gevuld met bourbon-pellets.
Daarna met kriekenbier laten stoven in de oven (had geen tijd om mij bezig te houden met de DO op de BBQ zelf)...
Die rooksmaak geeft toch net die extra dimensie aan stoofpotjes...
Hmm, ik moet dit weekend een grote pot hertenragout maken voor een feestje maar ik was aan het twijfelen om het op de BBQ te doen of niet maar ik neigde meer naar niet. Nu doet ge me toch weer twijfelen.

Hmm, ik moet dit weekend een grote pot hertenragout maken voor een feestje maar ik was aan het twijfelen om het op de BBQ te doen of niet maar ik neigde meer naar niet. Nu doet ge me toch weer twijfelen.
Sinds ik dat is een keer heb gedaan doe ik niet anders meer. Je hebt wel de rooksmaak maar niet het werk van je BBQ op temperatuur te houden.

Rookfase in de BBQ en nadien in de oven vind ik wel een handige combo, zeker in de winter. In de zomer is dat ook weer handig als je twee "speciallekes" wil klaarmaken waar de rook- en gaarfase op elkaar zijn afgestemd. Vorig jaar nog wel wat gesukkeld met hot & fast (de klassieke Belgische BBQ), maar eigenlijk moet je met zones werken en op die manier controleer je het garingsproces en kan je rustig aan tafel gaan zitten.

Nu ja, met een pint aan de BBQ blijven staan is ook geen slecht plan.

Voor rubs kan ik elkedag-bbq.be zeker aanraden.

Ik bestel daar ook altijd en heel tevreden van.

Wel moet ik zeggen dat bij elke bestelling er toch 1 dry rub tussenzit waarvan het deksel/dopje kapot is. 't Is ook al de 2de keer dat de 'seal' kapot en er kruiden uitvallen bij het losmaken van de plastiek errond.

Nu met de verlofdagen eindelijk tijd gevonden om de nieuwe aanwinst te installeren 😎 Hij staat al te blinken op terras, nu nog eens kiezen wat de eerste bereiding wordt!

Ik heb zo'n Weber dutch oven gekocht waarbij het deksel ook dienst doet als bakplaat.

Moet dat 'ingebakken' worden? Op handleiding vind ik niets terug, enkel dat het niet in de vaatwas mag.

Zondag kook ik voor 13 man een stoofpotje met frieten. Iemand goede recepten om die dutch oven ervoor te gebruiken?

Ik heb zo'n Weber dutch oven gekocht waarbij het deksel ook dienst doet als bakplaat.

Moet dat 'ingebakken' worden? Op handleiding vind ik niets terug, enkel dat het niet in de vaatwas mag.

Zondag kook ik voor 13 man een stoofpotje met frieten. Iemand goede recepten om die dutch oven ervoor te gebruiken?
Niet nodig inderdaad, ik heb de vorige versie ervan en daarbij was dat ook niet nodig. Idem voor de Weber skillet.

Vanavond de kamado eindelijk inwijden, ‘t is een stukje Holstein rib-eye geworden, kwestie van het laatste beetje budget er door te jagen 😎

Edit: off we go
BE699974-2BA8-47C6-A597-A893721A383A.jpeg

Edit 2: hoe fijn werken is dit zeg. Eerst een goed uur aan 150gr laten draaien zoals aangeraden door BGE voor de eerste keer. Dan hitteschild erin voor reverse sear en op ‘t gemak laten gaan. Ondanks de stevige wind perfect te regelen.
Dan hitteschild eruit, gietijzer rooster erin en boel opstoken. Letterlijk 10min en ik zat op 250gr en klaar om te grillen. Wat een gemak.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan