De grote BBQ thread

Quasi dezelfde ervaring.

Ik heb nog 4,5 kg spiering in de vriezer zitten. Vacuüm verpakt. Hoe lang blijft dat goed? Maand of 6?
Vrouw vraagt al weken om die eens om te toveren tot pulled porc. Wegens te drukke weekends er nog niet toe geraakt.

Vorige keer was hij wel te droog. Heeft iemand een goed recept/leidraad om eens te volgen? Het lukt wel keer op keer, maar ik merk dat ik soms te hard moet pullen of dat ik hem gewoon te lang heb laten liggen en hij uitgedroogd is. Zo pakte ik hem in aan 90° terwijl ik dan op een ander recept zag dat zij dat al aan 60 graden gingen inpakken.
De moment van inpakken gaat niet heel veel uit maken. Inpakken mag vanaf je content bent van uw bark.
De vraag is wat de reden was:
  • Mocht hij nog wat langer? Soms moet je gewoon nog iets verder gaan dan de target temp. Maar gezien je het over "droog" hebt vermoed ik niet dat dit het geval is.
  • Gewoon te ver gegaan?
  • Niet genoeg vet in het stuk vlees? Dat heb ik ook al wel gehad met "Vlaamse" spiering, soms zit daar een stuk met weinig vet in en trek je dat moeilijk uit elkaar/is het wat droog. Appelsap en BBQ saus achteraf kan het nog wat opsmukken. Maar dan zou je normaal ook stukken moeten hebben die wel heel goed pullen.

Mijn beste resultaat was met de "Hot and Fast" methode van SmokingdadBBQ. Dat is wel een methode uit de Kamado wereld, volgens de theorie gaat dat minder werken op kettles, offsetsmokers en pelletgrills.

Quasi dezelfde ervaring.

Ik heb nog 4,5 kg spiering in de vriezer zitten. Vacuüm verpakt. Hoe lang blijft dat goed? Maand of 6?
Vrouw vraagt al weken om die eens om te toveren tot pulled porc. Wegens te drukke weekends er nog niet toe geraakt.

Vorige keer was hij wel te droog. Heeft iemand een goed recept/leidraad om eens te volgen? Het lukt wel keer op keer, maar ik merk dat ik soms te hard moet pullen of dat ik hem gewoon te lang heb laten liggen en hij uitgedroogd is. Zo pakte ik hem in aan 90° terwijl ik dan op een ander recept zag dat zij dat al aan 60 graden gingen inpakken.
Goh, mijn vorige pulled pork kwam van een spieringgebraad (2,8 kg) dat er een jaar in lag. Daar is toch niemand van gestorven.

Ik ga er maandag wellicht nog eens om bij Van Zon in Beerse. Twee stukken spiering wel, want ik wil deze keer een grotere voorraad hebben. En dan nog wat short ribs, iberico presa pluma en ... dan zal ik zien wat mijn bankrekening nog zegt. Mogelijk nog wat iberico rib fingers. Vorige keer heb ik die enkel voorzien van een rub, maar ik ga die nu voorzien met lak.

Iemand ervaring met bevroren steaks snijden? Ik koop die ingevroreren en snij er zelf af naar gewenste dikte. Had dat geprobeerd met een beenzaag, maar waarschijnlijk 10 minuten mee gesukkeld. Ik lees dat het geen kwaad kan om ze te ontdooien, te snijden, en terug in te vriezen. Tips, meningen?

Iemand ervaring met bevroren steaks snijden? Ik koop die ingevroreren en snij er zelf af naar gewenste dikte. Had dat geprobeerd met een beenzaag, maar waarschijnlijk 10 minuten mee gesukkeld. Ik lees dat het geen kwaad kan om ze te ontdooien, te snijden, en terug in te vriezen. Tips, meningen?
Dat wordt toch niet aangeraden, ontdooid vlees weer invriezen. Ik zou grote stukken halen (5-6 kg), die versnijden en dan apart inpakken om in te vriezen maar dat hangt af van waar je je vlees gaat halen.

De moment van inpakken gaat niet heel veel uit maken. Inpakken mag vanaf je content bent van uw bark.
De vraag is wat de reden was:
  • Mocht hij nog wat langer? Soms moet je gewoon nog iets verder gaan dan de target temp. Maar gezien je het over "droog" hebt vermoed ik niet dat dit het geval is.
  • Gewoon te ver gegaan?
  • Niet genoeg vet in het stuk vlees? Dat heb ik ook al wel gehad met "Vlaamse" spiering, soms zit daar een stuk met weinig vet in en trek je dat moeilijk uit elkaar/is het wat droog. Appelsap en BBQ saus achteraf kan het nog wat opsmukken. Maar dan zou je normaal ook stukken moeten hebben die wel heel goed pullen.

Mijn beste resultaat was met de "Hot and Fast" methode van SmokingdadBBQ. Dat is wel een methode uit de Kamado wereld, volgens de theorie gaat dat minder werken op kettles, offsetsmokers en pelletgrills.
De ene keer kon ik hem moeilijk pullen, maar was wel niet droog.
De andere keer was hij goed te pullen maar heel droog.

Toen hij zo droog was heb ik hem pas na 8 uren ingepakt. Ik zal uw tip omtrent het inpakken bij een schone bark eens volgen. Merci!

zolang je de koudeketen niet onderbreekt zou dat moeten kunnen, dus laten ontdooien in de ijskast (eventueel zelf tot je ze juist kan snijden, dat snijd dan meestal zelfs makkelijker) en dan direct terug invriezen.

IMG-20220827-WA0006.jpeg
IMG-20220827-WA0008.jpeg
IMG-20220827-WA0011.jpeg
Speksteen goedgekeurd 🤤

Welke Weber accessoires zijn nog aan te raden? Ben wat aan het zoelen om die voucher van 70€ in te ruilen (kolenstarter, inkbird thermometer en kleiner gerief heb ik al wel).

Zelf dacht ik al aan volgende bakplaat:

Diffuser plate lijkt me wel handig voor low en slow, maar die kolenring die bij de duurste MT zit, kan je precies niet apart kopen.

Ik vind die bakplaat ook zeer handig, dus ongetwijfeld een aanrader.

Eventueel is de pizzasteen ook een optie mocht je willen experimenteren met pizza's.

Terug
Bovenaan