De grote BBQ thread

Ma dan hoger legger dan normaal?
Gewoon eens goed heet stoken tot het vuil er afbrand, pyrolyse. Als je daar geen voorstander van bent in een vuilniszak stoppen met een scheut ammoniak en dan een nacht laten dichtgeknoopt liggen of in een lekbak voor wasmachines laten weken in kokend water met sodakristallen in. Meerdere mogelijkheden. Het is maar wat het het aangenaamst lijkt.

Gewoon eens goed heet stoken tot het vuil er afbrand, pyrolyse. Als je daar geen voorstander van bent in een vuilniszak stoppen met een scheut ammoniak en dan een nacht laten dichtgeknoopt liggen of in een lekbak voor wasmachines laten weken in kokend water met sodakristallen in. Meerdere mogelijkheden. Het is maar wat het het aangenaamst lijkt.
Uitbranden dus. Men kamados stook ik ook heet. Ga de plaat dan op de gril leggen dat ze wat hoger ligt.

Gisteren met een flambadou de ribbekes die op plaat boven een houtvuur waren gebakken afgewerkt om het vlees te kruiden en een soort van frituureffect mee te geven, was wel lekker, eerste keer dat ik dat zag, of zelfs over gehoord had...

Laatst bewerkt:
In de Facebook groep iemand gezien die pulled pork had gemaakt van een schouderstuk uit de Delhaize (ongeveer 980gr). Ik wist niet dat ze daar zoiets hadden!
Misschien toch ook eens gaan halen. Heb nog altijd geen nieuw toestel gekocht, maar lijkt me wel tof om eens te proberen. Ook nog nooit iets van low & slow of smoken gedaan.

In de Facebook groep iemand gezien die pulled pork had gemaakt van een schouderstuk uit de Delhaize (ongeveer 980gr). Ik wist niet dat ze daar zoiets hadden!
Misschien toch ook eens gaan halen. Heb nog altijd geen nieuw toestel gekocht, maar lijkt me wel tof om eens te proberen. Ook nog nooit iets van low & slow of smoken gedaan.
Ik dacht dat @Avondland eens zo'n kleinere stukken had geprobeerd, niet?
Let alvast op met duurtijd. Zo'n klein stuk gaat veel sneller garen dus zou me niet verbazen mocht je op 4-5u klaar zijn.

Let alvast op met duurtijd. Zo'n klein stuk gaat veel sneller garen dus zou me niet verbazen mocht je op 4-5u klaar zijn.
Toeval wil dat mijn stukje Koreaanse pulled pork ook van Delhaize was, wel gevraagd aan de slagerij. Was 1kg en dat was op 3uur klaar. 120graden

Yep, maar dan van Colruyt. Duurt minder lang, maar principe blijft gelijkaardig. Ze hebben daar soms ook blokken gerookt spek, wat je voor pork belly burnt ends kan gebruiken. Alleen het rookgedeelte skippen, anders droogt het uit. De moeite!

Hoe weet je nu hoeveel briketten je moet leggen voor zo’n “kleiner” stukje vlees bij een snake? Gezien het minder lang nodig heeft…

Gewoon de weber 3/4de vol zodat er nog plaats is voor briketten uit de brikettenstarter + waterbakje? Of mag de snake gerust ingekort worden?

Hoe weet je nu hoeveel briketten je moet leggen voor zo’n “kleiner” stukje vlees bij een snake? Gezien het minder lang nodig heeft…

Gewoon de weber 3/4de vol zodat er nog plaats is voor briketten uit de brikettenstarter + waterbakje? Of mag de snake gerust ingekort worden?
Gewoon 3/4 vol als je het zelf niet echt kan inschatten. Op het einde gooi je toch de boel dicht dus wat je niet nodig had zal niet opgebrand zijn. Naarmate je wat meer ervaring hebt zal je zelf wel leren aanvoelen hoe lang je weg kan met een bepaalde lengte van snake en hoe lang bepaalde stukken vlees nodig hebben (hoewel je dat nooit kan zeggen en je altijd wel eens bedrogen zal uitkomen). Maar daar zou ik nu nog niet veel aan morrelen want ik geloof dat het zo al uitdagend genoeg is om de eerste pulled porks te maken.

Zonet de vriezer aangevuld met babybacks, een Boston butt, runder ribben en kippenvleugels.

Ik ga tijdelijk vier-vijfde werken met ouderschapsverlof dus ik heb een dedicated low & slow dag vanaf nu :woohoo:

Laatst bewerkt:
Ik denk de butt voor pulled pork, het is een stuk van 2,5kg wat de eerste keer zal zijn dat ik zo'n groot stuk in 1 keer op de Kettle ga gooien.
Ik heb een gelijkaardig stuk op mijn Weber Performer (een Kettle met een tafeltje) klaargemaakt en dat duurde een achttal uur met kerntemperatuur 94 graden. Na 5u ingepakt aan ca. 70 graden. Amper een stall gehad.

Terug
Bovenaan