De grote BBQ thread

3-F6498-CF-D127-44-D4-A626-0446635-B51-FE.jpg
4-DBD57-B3-318-B-4738-AF17-3-F558-BE07-EE8.jpg

5-F1-F8-DEF-91-B3-4-E9-D-917-B-9-D9-B719-A11-CF.jpg
En we zijn vertrokken.
Rond 7u erop, rond 10u30 eraf op 57 graden. Ingepakt in folie en deken. 2u gerust, nooit meer dan 57 geworden, maar wel stabiel gebleven.

Sides waren een ramp (eerste keer slecht brood) maar het vlees was echt perfect. Het ziet er minder rosé uit op foto dan het was 🤓

Ik wil vrijdag eens proberen om pizza te bakken op mijn houtskool BBQ. Op internet lees ik verschillende dingen, sommige spreken van indirecte warmte en andere niet.
Wat zijn hier de ervaringen?
Andere tips zijn ook altijd welkom.

Ik wil vrijdag eens proberen om pizza te bakken op mijn houtskool BBQ. Op internet lees ik verschillende dingen, sommige spreken van indirecte warmte en andere niet.
Directe warmte is goed als ge maar 1-2 stuks wilt bakken, dan zit ge efkens in die sweet spot van warmte en erna gedaan. Voordeel is dat hij veel sneller opwarmt. Als je hier echter 4-5-... pizza's op wilt gaan bakken krijgt die steen veel en veel te warm en is u onderkant zwart en verbrand.

Als je er meerdere wilt bakken is indirect beter. Nadeel is dat ge u steen een dik uur moet voorverwarmen voor ge aan het bakken gaat, maar daarna leg je er een pizza op, deksel toe, pizza bakken, afhalen, volgende erop. U warmte blijft redelijk goed controleerbaar dan en dan kan je als je wil perfect pizza's blijven bakken.

voor alle tips, lees hier rustig eens: https://www.beyondgaming.be/threads/pizza-maken.2717/

Ik vind voor snelle pizza het recept van Pepe (njam) perfect te gebruiken, al ben ik ook eerder fan van een dag op voorhand het deeg maken :)
Wat ge derop legt zijn u zaken :p

Als je er meerdere wilt bakken is indirect beter. Nadeel is dat ge u steen een dik uur moet voorverwarmen voor ge aan het bakken gaat, maar daarna leg je er een pizza op, deksel toe, pizza bakken, afhalen, volgende erop. U warmte blijft redelijk goed controleerbaar dan en dan kan je als je wil perfect pizza's blijven bakken.

Gewoon in de oven zwieren hé. Voor het overige toch meer fan van de indirecte methode. Op de directe manier is het risico op verbrande bodems gewoon te groot.

Probleem met indirect op een BBQ is dat je uw pizzasteen kan overhitten en dat de balans van warmte die langs boven komt en die van de steen komt niet goed zit, dan heb je een aangebrande onderkant eer uw bovenkant klaar is. Maar als je de temperaturen goed beheerst kan ik me wel inbeelden dat dat een goed resultaat kan opleveren.

Op de volgende manier lukt het bij mij vrij goed:

1) brikettenstarter volgooien met briketten en eens klaar, rondstrooien in de weber maar niet het midden (m.a.w. niet onder de plek waar de steen komt)
2) Op de hete briketten vervolgens grote stukken houtskool leggen (om een hoge temperatuur te bereiken)
3) Rooster opleggen, waarbij je in het midden van het rooster bakstenen of iets anders (ik gebruik die kolenbakjes van weber) legt waarop je ten slotte de pizzasteen legt (zodat er voldoende afstand is met de briketten/kolen). Zonder dergelijk 'tussenstuk' wordt de steen sowieso te heet, zeker indien je meerdere pizza's wenst te bakken
4) Deksel sluiten. In tussentijd worden de kolen door de briketten aangestoken
5) eens kolen klaar = BBQ/steen klaar om te bakken (zit bij mij, mits goeie kolen, toch rond de 300° zodat de pizza er max 5 minuten moet opliggen).
6) indien je meerdere pizza's wenst te bakken, regelmatig kolen toevoegen zodat de BBQ heet genoeg blijft

Eens je dit wat onder de knie hebt, valt het zeer goed mee. Ik sukkel meer met de kwaliteit van mijn deeg (vorige keer valsgespeeld met wat deeg van een lokale pizzaiolo :unsure:).

Ben die pulled pork korean style dat hier gepasseerd is aan het testen.
Speciale sausjes, smaken wel.
Ben een kamado gewend dus op de Weber was het wel even zoeken om temperatuur stabiel te krijgen.

IMG20220728123817.jpg

Vandaag wat gemarineerde zalm traag gerookt. Zelfde marinade als de jerk shrimps.

Net een gewoon kipfiletje indirect gedaan met die Braairub n1 van De Fik Erin. Wat een héérlijke rub, amai. Ik vind de meeste rubs vrij inwisselbaar, maar deze springt er echt wel uit, echt van genoten :love:

Tegen 16u vliegen er hier een aantal latten ribs op 😍 drankje bij, genieten en 4 uur later heerlijk smullen!

Gisteren de eerste keer mijn inkbird ibt-2x gebruikt voor wat supermarkt vlees. Wel heel handig speelgoed. Ik heb nog een oude weber die geen thermometer aan het deksel heeft, dus de eerste keer ooit dat ik een indicatie van temperatuur had 😄. Soms was het wel wat zoeken met de nodes te versteken enzo, maar komt wel goed.

Wel nog eens zoeken naar de verschillende temperaturen voor een typisch Vlaamse bbq met saté, bbq worst en kip. Ik laat het vlees altijd wat indirect garen om dan even af te grillen boven de kolen. Maar wil eens weten hoe warm mijn bbq best staat hiervoor.
Awel, ik vraag mij net hetzelfde af...En heb mij ook net een inkbird gekocht:p
Morgen bbq met zalm, kipfilet, steak en worstjes...
Iemand een indicatie voor de temperaturen dke elk type moet hebben alvorens het gaar is?

Awel, ik vraag mij net hetzelfde af...En heb mij ook net een inkbird gekocht:p
Morgen bbq met zalm, kipfilet, steak en worstjes...
Iemand een indicatie voor de temperaturen dke elk type moet hebben alvorens het gaar is?
Zalm rond de 50 graden. Als ge hem verder uitgebakken wilt 55-60
Kip 72
Steak saignant is rond de 55 graden
worst ook rond de 70 vermoed ik, maar dat meet ik nooit

opgelet, als ge ze van de BBQ haalt gaat alles nog wel een graad of 2-3 verder garen, dus houd daar rekening mee (zeker bij steak wel belangrijk om in het oog te houden)

Zalm rond de 50 graden. Als ge hem verder uitgebakken wilt 55-60
Kip 72
Steak saignant is rond de 55 graden
worst ook rond de 70 vermoed ik, maar dat meet ik nooit

opgelet, als ge ze van de BBQ haalt gaat alles nog wel een graad of 2-3 verder garen, dus houd daar rekening mee (zeker bij steak wel belangrijk om in het oog te houden)
Thanks!

En vooraleer ik de vleesjes erop leg de bbq met gesloten deksel (en ventilatie volledig open) verwarmen tot ongeveer 200 graden?

Thanks!

En vooraleer ik de vleesjes erop leg de bbq met gesloten deksel (en ventilatie volledig open) verwarmen tot ongeveer 200 graden?
Da kiest ge zelf uiteindelijk. Worst leg ik er meestal wat vroeger op, dan garen die schoon zonder open te breken (en bijhorende vlammen). Gehakt is ook gewoon heel vergevingsgezind door hoe vet dat is. Als dat een beetje tever is, is het nog steeds lekker.

Steak en kip hangt af van hoe dik u stuk is. Als ge dikke stukken hebt is het moeilijk om die echt te grillen zonder dat ge een kurkdroge buitenkant hebt.

Zalm op een klassieke bbq zou ik op zo een aluminium schaaltje leggen voor te grillen, dat moet nog vlot gaan.

Op wat werk je? Als je een weber ofzoiets hebt zou ik gewoon echt in twee zones werken. Dan kan je rustig wat garen en op het einde afgrillen. Het is uiteindelijk wat trial and error ook gewoon :)

Iemand een goede methode om de diffuser plate van een Weber volledig clean te krijgen?

Terug
Bovenaan