De grote BBQ thread

Ik heb in een caravanserai in Iran ooit sjasjliek gegeten at op een rooster lag boven gloeiende kooltjes, in feite de oervariant van de saté, in andere landen ook gekend als kebab. Je vond dat daar overal. Schapen- en geitenvlees vond ik interessant, maar dat zijn sterke smaken.

Maar als ik aankondig dat ik short ribs en pulled pork en iberico in de kast heb liggen en dan van mijn vrouw hoor dat ik nog een kipsatéke moet meepakken van de Colruyt, dan breekt mijn hart toch een beetje. :tongue:

Maar als ik aankondig dat ik short ribs en pulled pork en iberico in de kast heb liggen en dan van mijn vrouw hoor dat ik nog een kipsatéke moet meepakken van de Colruyt, dan breekt mijn hart toch een beetje. :tongue:

Mijn vrouw is op alle vlakken een cultuurbarbaar die zou net hetzelfde doen, misschien nog erger door goedkope chipolata's mee te nemen maar zoals ik zei, ze doet maar op zolang ik mijn deftig vlees maar heb :biglaugh:

Mijn vrouw is op alle vlakken een cultuurbarbaar die zou net hetzelfde doen, misschien nog erger door goedkope chipolata's mee te nemen maar zoals ik zei, ze doet maar op zolang ik mijn deftig vlees maar heb :biglaugh:
Dat is alsof je voor haar kraantjeswater inschenkt en voor jezelf een exquise Bourgognewijn. Zolang ze maar gelukkig zijn, zeker?

Da's beter, maar dat steek je toch niet op een saté.

Er zijn wel goeie satévarianten, trouwens. Sasjliek of picanha. Maar die kippenblokjes met paprikaschijfjes ... pff. Boooooooring. Da's zoals een kipfilet met peper en zout.
maar spreken we hier dan over sateh of vlees op een spies (want tussen beide is er toch een serieus verschil)

Ik heb in een caravanserai in Iran ooit sjasjliek gegeten at op een rooster lag boven gloeiende kooltjes, in feite de oervariant van de saté, in andere landen ook gekend als kebab. Je vond dat daar overal. Schapen- en geitenvlees vond ik interessant, maar dat zijn sterke smaken.

dat is gewoon bulkvlees met een universele marinade he, dat is inderdaad saai.

maar spreken we hier dan over sateh of vlees op een spies (want tussen beide is er toch een serieus verschil)
In eerste instantie had ik het over de typische Belgische saté: gemarineerde kip en paprika op een stokske. Dat er tal van boeiende varianten op bestaan weet ik natuurlijk wel. Zelfde met kipfilet: je kan dat bakken met peper en zout, maar je kan dat op héél veel verschillende manieren klaarmaken.

Hier krijgt ze toch een sate van de colruyt vandaag en dat ze niet in de buurt van de picanha durft komen 🙂.

Maar toch snap ik het niet goed. Ze moet niks doen. Geen vlees, geen groenten of andere sides, geen hapjes. Ik doe alles. En toch durven klagen als ik vlees maak dat wat langer moet liggen terwijl ze er 0,0 last van heeft.

Maar als je dan bij de familie moet gaan met snelle vleesjes die half zwart zijn dan ist goed, want het ging vooruit.... De logica zal ik nooit snappen.

Hier is het ook vaak "geklaag" dat gewone stukjes vlees van de grill toch ook goed zijn...
Tot ik ze een stuk traaggegaard buikspek of een dry aged entrecote laat proeven.

Ik heb precies toch chance, de mijne is zot van mijn creaties :biglaugh: ik moet juist zien dat er wat variatie in zit, dat is alles.

Hebben jullie (als experts :wink:) eigenlijk allemaal iets van buitenkeuken/bijzettafel? Mijn BBQ staat meestal redelijk 'ver' van een tafel,
dus wil ook eens zoeken naar iets van een bijzettafel ofzo, wat toch handig is om bakjes, tang, schotels/borden, kruiden etc op te zetten.
Mezelf even quoten. Woensdag een tafeltje gaan halen bij den Aldi. Net in elkaar gezet en is toch redelijk stevig. Gaat zeker zijn dienst doen.

Mezelf even quoten. Woensdag een tafeltje gaan halen bij den Aldi. Net in elkaar gezet en is toch redelijk stevig. Gaat zeker zijn dienst doen.
Ik heb een Weber Performer, wat eigenlijk een Weber met tafeltje is. Heel erg handig. Ofschoon die wielen heeft laat ik die altijd onder de carport staan. Uit de wind is ideaal in alle omstandigheden.

Ik ga volgende week de tweede keer mijn Weber gebruiken voor wat vrienden. Eerste keer (enkel voor mijzelf en de vrouw) was niet zo'n succes omdat het vlees nogal fel aan het rooster bleef kleven.
Ik heb mij ondertussen wat ingelezen (BBQ bijbel van Weber) en blijkbaar is dit omdat de temperatuur niet hoog genoeg was.
Het duurde ook zeer lang tot alles gaar was, hoewel het langs de buitenkant al goed bruin zag... Ondertussen heb ik ook geleer dat je een direct en een indirect heat zone moet creëeren door de locatie van de briketten.

Wat ik mij nu afvroeg: hoe ga je om met vlees? Kipfilets hebben blijkbaar een lagere temperatuur nodig dan BBQ-worsten, zalm en steak?
Begin je dan met de kip en speel je dan met de ventilatie om nadien een hogere tempatuur te krijgen? Moet je dan briketten toevoegen?

Vlees dat ik heb betseld: gemeraineerde kipfilets, BBQ-worsten, zalmpapillot en (gemarineerde) steak.

Thanks!

Vandaag Jerk Shrimp gemaakt, das goeie boel en aanrader. Zelden zo een lekkere scampi's gegeten.

Recept hier.

Wat ik mij nu afvroeg: hoe ga je om met vlees? Kipfilets hebben blijkbaar een lagere temperatuur nodig dan BBQ-worsten, zalm en steak?
Begin je dan met de kip en speel je dan met de ventilatie om nadien een hogere tempatuur te krijgen? Moet je dan briketten toevoegen?

Als je hot en fast gaat moet je niet te veel naar de temperatuur van de BBQ kijken, gewoon indirect met een warme en koelere zone en wachten tot de stukjes gaar zijn. Het één zal inderdaad sneller klaar zijn dan het andere. Een vleesthermometer kan een handig hulpmiddel zijn.

Als je hot en fast gaat moet je niet te veel naar de temperatuur van de BBQ kijken, gewoon indirect met een warme en koelere zone en wachten tot de stukjes gaar zijn. Het één zal inderdaad sneller klaar zijn dan het andere. Een vleesthermometer kan een handig hulpmiddel zijn.

En vanaf welke temperatuur mag ik de stukjes er dan op leggen? Eerst op de warmere zone en dan op de koelerezone?
En volledige tijd zonder deksel dan ook?

Welke is een goeie vleesthermometer? Op de webshop van Weber is dit de goedkoopste, maar misschien zijn er prijs/kwaliteit betere opties?

En vanaf welke temperatuur mag ik de stukjes er dan op leggen? Eerst op de warmere zone en dan op de koelerezone?
En volledige tijd zonder deksel dan ook?

Als je kolen goed heet zijn, goed grijs dus mag alles er op. De kip kan wel even boven de kolen om te grillen maar niet te lang en dan laat je garen op het koele gedeelte tot de juiste interne temperatuur.

Of volg het advies van Ralph!

Vandaag voor het eerst lasagne op de BBQ...
Ik denk niet dat ik nog lasagne uit de oven moet hebben nu 🤤
IMG-20220723-WA0023.jpg

Welke is een goeie vleesthermometer? Op de webshop van Weber is dit de goedkoopste, maar misschien zijn er prijs/kwaliteit betere opties?

Ik ben best tevreden van de vleesthermometer van Albert Heijn, kostte me €6,99. En al is het mijn eerste vleesthermometer: temperatuur wordt snel gemeten, je kan de temperatuur on hold zetten wanneer je het niet goed kan zien en je kan de temperatuur in zowel Fahrenheit als Celsius zetten.

Het ding is wel niet al te stevig, maar de stalen priem gaat wel heel gemakkelijk in het vlees.

Terug
Bovenaan