De grote BBQ thread

gezien we hier in Belgie nog veel minder barbecuewinkels hebben dan in Nederland en de brandstof voor je barbecue toch wel een erg belangrijke factor is, welke houtskool (merk en eventueel houtsoort) gebruiken jullie?

Hier heb ik goeie ervaringen met Gill o bois premium houtskool (was verkrijgbaar in een tuincentrum hier in de buurt die enigszins nog aanvaardbaar was kwa afstand) Mooie sortering met niet teveel gruis van Europeese loofbossen, brand wel iets sneller dan echte hardhouthoutskool maar is niet zoveel verschil.
Als ik er aan kan komen in het barbecueseizoen durf ik ook wel eens The bastard Quebracho houtskool kopen, is gelijk van prijs met bovenstaande, harder en brand langer. Maar in de winterperiode jammer genoeg niet te verkrijgen hier in de buurt.

Pulled porc: kan ik eigenlijk, met dezelfde opstelling en temperatuur 2 lappen vlees (+/- 2,2 kg per stuk) opleggen om klaar te maken? Ik zit volgende week met een feestje en zou op voorhand de PP klaarmaken. Maar ik wil zeker genoeg hebben. Spiering in 4 kg hebben ze waarschijnlijk niet hé?

Ribs low 'n slow 3-2-1: kunt ge eigenlijk op voorhand thuis de eerste 2 stappen doen. Uit folie halen. Ribben zonder sap inpakken om dan 's avonds bij vrienden de ribben af te grillen?

Nog maar eens een brisket gehaald om zondag een nieuwe poging te doen. Tis een beetje triest bij Carmans voor de moment (gisteren). Geen verse brisket, geen tri-tip, geen picanha. Alleen diepvries brisket momenteel. Dat het BBQ seizoen maar snel begint zodat ze wat meer stock hebben.

Pulled porc: kan ik eigenlijk, met dezelfde opstelling en temperatuur 2 lappen vlees (+/- 2,2 kg per stuk) opleggen om klaar te maken? Ik zit volgende week met een feestje en zou op voorhand de PP klaarmaken. Maar ik wil zeker genoeg hebben. Spiering in 4 kg hebben ze waarschijnlijk niet hé?

Ribs low 'n slow 3-2-1: kunt ge eigenlijk op voorhand thuis de eerste 2 stappen doen. Uit folie halen. Ribben zonder sap inpakken om dan 's avonds bij vrienden de ribben af te grillen?

Ik heb er al 2 tegelijk gemaakt en doe dat op exact dezelfde manier als met 1 spiering. Geen verschil gemerkt, ook niet qua gaartijd.

Op je rib vraag moet ik het antwoord schuldig blijven.

gezien we hier in Belgie nog veel minder barbecuewinkels hebben dan in Nederland en de brandstof voor je barbecue toch wel een erg belangrijke factor is, welke houtskool (merk en eventueel houtsoort) gebruiken jullie?

Hier heb ik goeie ervaringen met Gill o bois premium houtskool (was verkrijgbaar in een tuincentrum hier in de buurt die enigszins nog aanvaardbaar was kwa afstand) Mooie sortering met niet teveel gruis van Europeese loofbossen, brand wel iets sneller dan echte hardhouthoutskool maar is niet zoveel verschil.
Als ik er aan kan komen in het barbecueseizoen durf ik ook wel eens The bastard Quebracho houtskool kopen, is gelijk van prijs met bovenstaande, harder en brand langer. Maar in de winterperiode jammer genoeg niet te verkrijgen hier in de buurt.
Gebruik ik ook steeds op mijn BGE, ik probeer er toch steeds een paar zakken te hebben liggen, nu het bekende tuincenter in Dadizele (waar ik ze haal) had deze in oktober/november nog liggen.

gebruik ik en ben ik enorm content van moet ik zeggen

Bijna alle recepten voor beef burgers werken met “chuck”. Als ik het opzoek zie ik halslap en borstlap als mogelijke vertaling, maar ik lees ook dat “chuck” gebruikt wordt als soepvlees in de USA.

Is het soepvlees dat we hier kunnen kopen ook geschikt om te vermalen tot burgers? Ik zoek die ideale 80/20 verhouding (aan een aanvaardbare prijs, want een entrecote malen kan ik ook 😇), maar perfect moet dat natuurlijk niet zijn.

Ik heb vorige keer soepvlees gebruikt voor mijn burgers en die waren toch geslaagd.

Hier morgen de wekker zetten en voor de eerste keer een brisket-ear klaarmaken.
Dat stuk is enkel de point van een brisket (3kg) en dus wat eenvoudiger om te bereiden...
Ik ben benieuwd.

Diepgevroren vlees is toch niet slechter (wat uit de USA of Australie komt is altijd bevrozen)?!
Ik koop eigenlijk enkel diepgevroren grote stukken (in bulk).

Ik heb vorige keer soepvlees gebruikt voor mijn burgers en die waren toch geslaagd.

Hier morgen de wekker zetten en voor de eerste keer een brisket-ear klaarmaken.
Dat stuk is enkel de point van een brisket (3kg) en dus wat eenvoudiger om te bereiden...
Ik ben benieuwd.

Diepgevroren vlees is toch niet slechter (wat uit de USA of Australie komt is altijd bevrozen)?!
Ik koop eigenlijk enkel diepgevroren grote stukken (in bulk).

idem omdat de hoeveelheden toch te groot zijn en meeste in diepvries belandt vooraleer ik ze kan opgebruiken.

Bijna alle recepten voor beef burgers werken met “chuck”. Als ik het opzoek zie ik halslap en borstlap als mogelijke vertaling, maar ik lees ook dat “chuck” gebruikt wordt als soepvlees in de USA.

Is het soepvlees dat we hier kunnen kopen ook geschikt om te vermalen tot burgers? Ik zoek die ideale 80/20 verhouding (aan een aanvaardbare prijs, want een entrecote malen kan ik ook 😇), maar perfect moet dat natuurlijk niet zijn.
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar kwam wel iets gelijkaardigs tegen bij Carmans afgelopen woensdag, nl. Chuckroll uruguay grainfed

Is dat hetzelfde en is dat wat je bedoelt?

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar kwam wel iets gelijkaardigs tegen bij Carmans afgelopen woensdag, nl. Chuckroll uruguay grainfed

Dat komt op €17 / kg, soepvlees kost hier in de Colruyt €11. Voor burgers moet dat echt geen grainfed stuk zijn imho.
Ik bewaar de vet-trimings van mijn grote stukken in de diepvries, die gebruik ik dan om door de burgers te draaien als ze wat vettiger mogen zijn.

Dat is het inderdaad. Eigenlijk alle stukken van het voorkwartier zouden geschikt moeten zijn.

Wetende dat je vaak filet americain kan vinden voor sub 10 euro (mager vlees met < 5pct vet) is het wel bizar dat ze zoveel vragen voor de vette nek waar je heel weinig mee kan doen :)

Ik ging ervanuit dat ik dat toch voor minder dan €10/kg ging kunnen vinden. Bij Mortier in Nevele, officieel de beste slagerij van belgie, heb je prachtige entrecotes voor €20/kilo. Gerijpte rib-eye van Holstein is daar ook “slechts” €35/kilo.

Ze hebben mij trouwens laten weten dat ik chuck kan bestellen bij hen (runderen worden op maandag versneden) maar ik heb nog geen kiloprijs :)

Dat is het inderdaad. Eigenlijk alle stukken van het voorkwartier zouden geschikt moeten zijn.

Wetende dat je vaak filet americain kan vinden voor sub 10 euro (mager vlees met < 5pct vet) is het wel bizar dat ze zoveel vragen voor de vette nek waar je heel weinig mee kan doen :)

Ik ging ervanuit dat ik dat toch voor minder dan €10/kg ging kunnen vinden. Bij Mortier in Nevele, officieel de beste slagerij van belgie, heb je prachtige entrecotes voor €20/kilo. Gerijpte rib-eye van Holstein is daar ook “slechts” €35/kilo.

Ze hebben mij trouwens laten weten dat ik chuck kan bestellen bij hen (runderen worden op maandag versneden) maar ik heb nog geen kiloprijs :)
Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat dit een geïmporteerd stuk vlees is dat specifiek voor de fanatieke BBQ'er is versneden, dan vragen ze al eens wat meer.
Als je bij een gewone slager 'varkensnek' gaat kopen is dat ook vaak goedkoper als een 'boston but' van bij zo'n speciaalzaak.
Al die 'taaie' stukken waren vroeger 'afval' dat in het gehakt terecht kwam.
Picanha is ook zo'n voorbeeld, dat is door zijn populariteit een premium-stuk geworden hier in de lage landen.

Aaaah Sam tcg.

Was zo’n tof kanaal tot hij meer aan product placement deed dan aan eten bereiden. Scheermesjes en headphones… wtf

Ben zonet begonnen aan mijn 5e sessie (ribs!) met de Vuur & Rook kokosbriketten. Ik las overal zeer goede commentaren dus ik heb daar een tijd geleden meteen 5x10kg van gekocht.

Ik moet zeggen, tot nu toe ben ik daar absoluut niet content van..
8-10 briketten in de starter lukte met de Weber-briketten zeer goed, terwijl deze met moeite in gang geraken. Er zijn er misschien 2 half grijs, ik kap die in de bbq (minion method), die geven amper warmte en doven uiteindelijk gewoon weer. Met de Weber-briketten had ik daar absoluut geen last van.
Ook daarna zeer moeilijk om de bbq op temperatuur te krijgen én ze branden niet zo lang als de Weber-briketten.

Ik vraag mij nu dus af wat ik mis doe want in die facebook-groepen zijn er best wel wat mensen lovend over, terwijl de Weber-briketten zogezegd rommel zouden zijn. Misschien het verschil tussen kokos- en houtskoolbriketten?

Ik zit hier nu wel schoon met nog meer dan vier zakken :unsure:

Ben zonet begonnen aan mijn 5e sessie (ribs!) met de Vuur & Rook kokosbriketten. Ik las overal zeer goede commentaren dus ik heb daar een tijd geleden meteen 5x10kg van gekocht.

8-10 briketten in de starter lukte met de Weber-briketten zeer goed, terwijl deze met moeite in gang geraken. Er zijn er misschien 2 half grijs, ik kap die in de bbq (minion method), die geven amper warmte en doven uiteindelijk gewoon weer. Met de Weber-briketten had ik daar absoluut geen last van.
Ook daarna zeer moeilijk om de bbq op temperatuur te krijgen én ze branden niet zo lang als de Weber-briketten.

Ik vraag mij nu dus af wat ik mis doe want in die facebook-groepen zijn er best wel wat mensen lovend over, terwijl de Weber-briketten zogezegd rommel zouden zijn. Misschien het verschil tussen kokos- en houtskoolbriketten?

Ik heb ook nog slecht ervaringen gehad met producten van v&r waar iedereen lovend over was, ik heb wat de indruk dat velen van mening zijn als het van de grootste bbq winkel komt dat het wel top moet zijn, ik vind ze redelijk gehyped. Ofwel hebben we beiden gewoon pech gehad. Imo is het beste nog altijd zelf proberen en met die ervaring aan de slag gaan vooraleer je in bulk koopt.

Deze?

Ik ben daar sjans ook tevreden van. Net nog snakeske mee gelegd voor de brisket van morgen. Ook geen problemen met aansteken.

Maar ik heb dan wel meer last met die van Weber 🙂

Zonet een goudbrasem gegrild op de gasser. Eerste echte test na de pizza (gelukt maar veel te krokant) van gisteren.

Yes! Dat zie ik mij veel doen deze zomer.

De gasser is er eigenlijk omdat ik al jaren een Kamado Joe wil maar vermoed dat ik er niet voldoende mee ga koken om het waard te zijn.

‘k Heb al een kegel en een Lidl kamadootje, maar vaak gebruik ik die niet. Als ik nu door de lagere drempel van de Weber Spirit vaker en beter bbq, ga ik mss iets vaker naar dé buitenkeuken grijpen en dan is zo’n KJ mss wel een goeie investering

Of zoiets.

‘t Was vree lekker!

G7giyie.jpg

Hier zaterdag voor de eerste keer brisket-ear (zou enkel de point moeten zijn, maar volgens mij zat er in de 3kg toch wat flat bij ook...).
Gerookt met eikenhout en op een hogere temperatuur klaargemaakt (totaal 6u op 150°C).
Supermals, sappig en heerlijk van smaak!
De vrouw was er ook fan van (en die eet normaal minder graag rund).
Bij de volgende bestelling zit dit stuk er terug bij!

Terug
Bovenaan