De grote BBQ thread

Heeft er hier iemand ervaring met de Boretti Carbone? Wij zoeken momenteel een nieuwe (houtskool) bbq en de Carbone lijkt mij prijs/kwaliteit wel een goede keuze (genoeg plaats, extra "bakniveau").

Boretti is absolute brol.
Ok :unsure.
Gewoon uit interesse, wat is er zo slecht aan zo'n Boretti Carbone? Heb er dit weekend bijgestaan in de winkel en vond dat precies toch degelijk materiaal en handig in gebruik?

Varkenswangen ofwel in een stoofpot in de dutch oven (stoofvlees recept) of L&S smoken is beide zeer lekker.
L&S rook ik altijd een uurtje tot de bark goed vastzit en dan nagaren met bbq-saus in een ovenschaal (gaat goed in zo'n aluminium bakje).
Die dingen zijn snel gaar omdat ze niet zo groot zijn natuurlijk.
Opletten dat je ze wel ontvliest voor je ze klaarmaakt!

Was ook van plan om ze L&S klaar te maken.
Heb je enig idee welke temperaturen ik aanhou?
Low & Slow: 1u op 150?
Dutch oven en saus op 180? ongeveer?

Je kan Big Green Egg en Kamado Joe gerust op het zelfde niveau plaatsen hoor.
BGE is de bekendste natuurlijk, maar KJ is dan weer de meest innovatieve.
Een KJ is wel knalrood, daar moet je dus wel voor zijn natuurlijk.
Als er iets mis is met emaille wordt dat bij de grote merken opgelost hoor.

Er bestaan dan nog enkele bekende merken net onder die twee (Bastard, Grillguru, Primo, ...) waar je zeker ook geen miskoop mee doet.

Beste is om eens naar een fysieke winkel te rijden en een keer verschillende modellen te bekijken.
Imo kan je wel primo gerust bij kamado joe en green egg rekenen. Monolith zou ook zeer goed zijn. Bastard en grill guru zijn van dezelfde leverancier (grizzly grills is ook van hun, 200farentheit by the way.) Die hebben gewoon 3 verschillende merken met hun verschillende bouwkwaliteit. En zo zijn er nog een hoop merken, ze schieten momenteel als paddestoelen uit de grond.

Ok :unsure.
Gewoon uit interesse, wat is er zo slecht aan zo'n Boretti Carbone? Heb er dit weekend bijgestaan in de winkel en vond dat precies toch degelijk materiaal en handig in gebruik?
De meest simpele dingen. Da’s gewoon een Nederlands bedrijf met een Italiaanse saus dat kwalitatief slechte dingen maakt. Niet alleen naar materiaal (roest) maar vooral qua design.

Zelfs de meest simpele bbq slaagt er niet in om voldoende hitte te ontwikkelen omdat hij niet genoeg trekt. In veel gevallen zijn er zelfs geen luchtgaten onderaan voorzien. Dan heb je er echt niks van begrepen als fabrikant.

Laatst bewerkt:
De meest simpele dingen. Da’s gewoon een Nederlands bedrijf met een Italiaanse saus dat kwalitatief slechte dingen maakt. Niet alleen naar materiaal (roest) maar vooral qua design.

Zelfs de meest simpele bbq slaagt er niet in om voldoende hitte te ontwikkeling omdat hij niet genoeg trekt. In veel gevallen zijn er zelfs geen luchtgaten onderaan voorzien. Dan heb je er echt niks van begrepen als fabrikant.
Dat is inderdaad iets wat je veel hoort terugkeren.

Vandaag de varkenswangen gemaakt op de Q.

Begonnen met kolom om de wangen eerst wat voor te bakken (licht slowcook).
Daarna wat briketten bijgelegd om de garen aan te vatten.
Tot de conclusie gekomen dat de melange geen goed idee was en dat de Q iets teveel in de wind stond.
Temperatuur moeilijk rond de 180 kunnen houden, was eerder 150.

Met de weberbriketten wist ik hoeveel ik er ongeveer nodig had om een constante temp te hebben.
Bijvoorbeeld slowcooked ribs in een snake.

Vraag me af of ik hier ook niet beter een snake had gebruikt ipv effenaan wat briketten bij te doen.

Iemand tips om te weten wanneer minions/snake/… te gebruiken?
Ifv temperatuur? Ifv gaartijden?

Vandaag de hele dag buiten werken dus een perfect moment om de bbq ook te laten werken.
Net een pekel gemaakt, deze namiddag een lading kipfilets roken 🤤

Weet er iemand een fysieke winkel waar ze zowel big green egg, kamado joe en the bastard kamado's verkopen? Idealiter regio Mechelen/Leuven/Brussel
Zou ze graag eens alledrie vergelijken, maar online is niet zo praktisch...

Uiteraard zijn ervaringen van jullie ook steeds welkom.

Binnenkort eindelijk eens de 2,5 kg procureur op de BBQ zwieren om pulled pork te maken. Eerste keer zo'n groot stuk. Ik maak sowieso een snake (heb geen hitteschild voor een minion), maar welke rub raden jullie aan? Blues hog eens proberen? Captain's Luck is niet slecht, maar ben ik een beetje beu gegeten.

Vandaag de hele dag buiten werken dus een perfect moment om de bbq ook te laten werken.
Net een pekel gemaakt, deze namiddag een lading kipfilets roken 🤤
Dat is ideaal he, dat doe ik ook altijd. Tuinwerken combineren met BBQ.
Binnenkort eindelijk eens de 2,5 kg procureur op de BBQ zwieren om pulled pork te maken. Eerste keer zo'n groot stuk. Ik maak sowieso een snake (heb geen hitteschild voor een minion), maar welke rub raden jullie aan? Blues hog eens proberen? Captain's Luck is niet slecht, maar ben ik een beetje beu gegeten.
Ik ben fan van Franky's pork prank voor pulled pork.

Zondag komt vriendengroep van 14 bij mij naar De Ronde kijken en ik zou voor eerste keer pulled pork willen doen.
Buikspek erop als hapje samen met een gerookt gevuld eitje.
2 volledige kolen roken/grillen om samen met koude coleslaw en gegrilde ananas/jalapeno salade bij de pulled pork burger te geven. Dessertje wordt appelroosje op de bbq.

Plan is om zaterdag pulled pork, eitjes en ananassalade te doen en dag zelf het buikspek, kolen en dessert.

Eerste keer dat ik bbq ga gebruiken voor zo'n groep en eerste keer dat ik iets meer dan alleen vlees ga klaarmaken. Spannend wel. Zeker op zo'n hoogdag

Net het burger book van George Motz gekocht om mijn burgergame te uppen. De buns die ik maak zijn naar Joshua Weissman, duidelijk de beste qua smaakt en consistentie die ik al ooit heb gegeten.

Om mijn vlees te smashen voor double cheesekes zit ik altijd met het logistieke probleem: plaats. Ik heb een knock-off Weber 57cm kettle met daarop een gietijzeren bakplaat met een diameter van 38cm oid.

Daar kan je dus geen kloten mee.

Ik overweeg dus om een gasbbq of dedicated plancha te kopen, want burgers zijn life.

In het geval van een gasbbq, kan je dan ook gewoon een (grote) bakplaat op het rooster leggen, of is dat te ver van de vlammen om effectief te zijn. Er bestaan natuurlijk inserts, maar die zijn vaak te klein en/of veel te duur (want dedicated Weber)

stukje zalm ga je wel niet aan een vegetariër allé pescotariër moeten geven.

Voor de rest zie je wel dat de trend van digitalisering zich doorzet in de BBQ wereld. PelletBBQ's zijn dan ook gemakkelijk om dit door te voeren.

Net het burger book van George Motz gekocht om mijn burgergame te uppen. De buns die ik maak zijn naar Joshua Weissman, duidelijk de beste qua smaakt en consistentie die ik al ooit heb gegeten.

Om mijn vlees te smashen voor double cheesekes zit ik altijd met het logistieke probleem: plaats. Ik heb een knock-off Weber 57cm kettle met daarop een gietijzeren bakplaat met een diameter van 38cm oid.

Daar kan je dus geen kloten mee.

Ik overweeg dus om een gasbbq of dedicated plancha te kopen, want burgers zijn life.

In het geval van een gasbbq, kan je dan ook gewoon een (grote) bakplaat op het rooster leggen, of is dat te ver van de vlammen om effectief te zijn. Er bestaan natuurlijk inserts, maar die zijn vaak te klein en/of veel te duur (want dedicated Weber)
Kan je perfect op het rooster zetten hoor, dat scheelt amper in afstand. Ik zet mijn skillet ook gewoon op het rooster en die is meer dan heet genoeg om een schoon stukje te 'searen'.

Zondag komt vriendengroep van 14 bij mij naar De Ronde kijken en ik zou voor eerste keer pulled pork willen doen.
Buikspek erop als hapje samen met een gerookt gevuld eitje.
2 volledige kolen roken/grillen om samen met koude coleslaw en gegrilde ananas/jalapeno salade bij de pulled pork burger te geven. Dessertje wordt appelroosje op de bbq.

Plan is om zaterdag pulled pork, eitjes en ananassalade te doen en dag zelf het buikspek, kolen en dessert.

Eerste keer dat ik bbq ga gebruiken voor zo'n groep en eerste keer dat ik iets meer dan alleen vlees ga klaarmaken. Spannend wel. Zeker op zo'n hoogdag

Eerste keer pulled pork was echt top. Ik zie dat hier dit jaar nog wel enkele keren verschijnen. 5u op 120, daarna ingepakt en nog eens 2u. Note to self: betere folie kopen. 3 lagen en nog een gaatje onderaan, veel van het sap verloren 😢

Buikspek heel erg tegengevallen. Was veel te taai en smaak was ook niet top top top. Volgende keer beter

Eerste keer pulled pork was echt top. Ik zie dat hier dit jaar nog wel enkele keren verschijnen. 5u op 120, daarna ingepakt en nog eens 2u. Note to self: betere folie kopen. 3 lagen en nog een gaatje onderaan, veel van het sap verloren 😢

Buikspek heel erg tegengevallen. Was veel te taai en smaak was ook niet top top top. Volgende keer beter
In de lidl hebben ze elk jaar dikke versterkte en brede aluminiumfolie. Werkt echt top

Protip 😛: ik leg mijn vlees in een schaal en die pak ik mee in in de folie. Nooit nog verlies van vocht.

Terug
Bovenaan