De grote BBQ thread

Slechts dat 1ste is een excuus, voor de rest moes ge toch wat meer voortschrijdend inzicht tonen.
Geen rub maar marinade, met citroen en appelazijn, kwestie dat het verdomme zuur is.

je hebt gelijk
Sowieso straks een bestelling plaatsen bij atelier françois.

Meeste rubs maak ik wel zelf maar moet eens passeren langs horeca totaal (groothandel in de buurt)

Black Angus short ribs liggen op :drool: wel gigantisch veel moeten trimmen, was er beetje over deze keer. Hopelijk lukken ze beter dan vorige keer, toen vond ik ze wat droog.
Ook eindelijk mijn Inkbird temperatuurregelaar eens langere tijd aan het werk zien, ben benieuwd wat dat betekent voor mijn kolenverbruik. Ik had hem al eens 2 uur gebruikt en dat is heel erg goed bevallen, maar nu is het natuurlijk voor een goeie 7 uur. Ik post wel af en toe een foto :)

ik laat het vandaag over aan een "pro"

Bedrijfsfeestje en foodtruck "B's Quality street grill" laten komen om burgers te bakken. Benieuwd

Black Angus short ribs liggen op :drool: wel gigantisch veel moeten trimmen, was er beetje over deze keer. Hopelijk lukken ze beter dan vorige keer, toen vond ik ze wat droog.
Ook eindelijk mijn Inkbird temperatuurregelaar eens langere tijd aan het werk zien, ben benieuwd wat dat betekent voor mijn kolenverbruik. Ik had hem al eens 2 uur gebruikt en dat is heel erg goed bevallen, maar nu is het natuurlijk voor een goeie 7 uur. Ik post wel af en toe een foto :)
Is dat een inkbird isc 007bw controller dat je gebruikt?

Liggen er een goeie 3 uur op nu. Dat vet op het einde loopt helemaal door tot op het bot dus heb ik eraan laten zitten. Nog een goed half uur en dan ga ik ze inpakken :) dan hopelijk klaar rond een uur of half vijf - vijf zodat we rond half zeven kunnen eten :clap:

Update, net eraf gehaald, 95 graden kerntemperatuur. Zitten nu in een frigobox met een handdoek errond en krantenpapier, hopelijk kan ik ze nog een 3-tal uur warm houden. Had ze ten snelste verwacht om vier uur eraf te halen, maar klaar is klaar.

Wat betreft de inkbird isc 007bw, ik zou hem blind aanraden. Ik gebruik hem als "domme" fan omdat ik geen wifi heb waar mijn bbq staat, maar het ingebouwde mechanisme werkt perfect. Elke keer ik ging kijken mooi op temperatuur (per 2 graden instelbaar). Het verbruik is ook waanzinnig laag, denk niet dat ik al zo weinig kolen nodig gehad heb.
Ik heb hem ook gebruikt vanaf het begin (dus vanaf de wokkels aangingen) en op 10 minuten was hij op temperatuur, ook mooi meegenomen.

Het haalt misschien een tikkeltje de charme eraf maar als het resultaat er mag zijn en het is nog eens efficiënt ook, gaan deze speeltjes allicht zeer populair worden denk ik.

Het haalt misschien een tikkeltje de charme eraf maar als het resultaat er mag zijn en het is nog eens efficiënt ook, gaan deze speeltjes allicht zeer populair worden denk ik.
Die speeltjes zijn al redelijk populair hoor maar waren vooralsnog duur (fireboard, digiQ, ikamand, heatermeter. Enz). Met inkbird is er nu gewoon een goedkoper alternatief op de markt. Low en slow is heel leuk maar na een tijd kiest men ook wel eens voor het gemak. Babysitten bij je eerste pulled pork of brisket ga je nooit vergeten, de 83ste keer zit je gewoon te wachten tot hij klaar is.

Die speeltjes zijn al redelijk populair hoor maar waren vooralsnog duur (fireboard, digiQ, ikamand, heatermeter. Enz). Met inkbird is er nu gewoon een goedkoper alternatief op de markt. Low en slow is heel leuk maar na een tijd kiest men ook wel eens voor het gemak. Babysitten bij je eerste pulled pork of brisket ga je nooit vergeten, de 83ste keer zit je gewoon te wachten tot hij klaar is.
Dit dus. Ik vind het enorm makkelijk dat het gewoon fire & forget is. Gisteren om half 10 die ribs opgelegd, boven gaan zitten om te werken, om half twee ingepakt, en dan om 4 uur eraf gehaald. Vroeger ging ik rap elk half uur eens kijken, nu moet je er dus niet meer bij staan kijken. Is uiteindelijk een soort van Traeger maken van je kamado.

Hoe moet je die inkbird op je BBQ aansluiten?
De inkbird hang je aan het stopcontact (verlengkabel in mijn geval), en je krijgt een afdekplaatje dat je luchtaanvoer onderaan blokkeert. Hierop sluit je een slang aan waardoor lucht geblazen wordt vanuit die inkbird module dmv een ventilator. De probe in de kamado meet constant de temperatuur en in functie daarvan gaat hij lucht bijgeven of knijpen. Werkt perfect.

De angus shortribs waren :drool: Denk dat ik de eerste keer gewoon een ras had dat niet vet genoeg was. Boterzacht deze keer, vielen van het bot. Wel vrij neutraal gebleven qua hout (kers) en dat beviel mijn vrouw meer dan hickory dat toch vrij zwaar is. Komt zeker nog op het menu :) Ik had een foto, maar die is echt slecht uitgevallen helaas :p Andere keer beter.

Niet echt bbq maar mss hebben jullie wel goede tips. Ik heb een pak ribs van Van Zon hier liggen, hoe bak ik deze best af in de oven?

Besloten om een gasgrill te kopen. Echter heb je zoveel mogelijkheden hiermee.

Aan het twijfelen tussen een Broil King versus een Weber. Zal eentje worden met 3 branders. Iemand ervaring met deze merken? Neem je best ook eentje met een zijbrander of is dat niet echt nodig ?

Heeft er hier iemand ervaring met de Boretti Carbone? Wij zoeken momenteel een nieuwe (houtskool) bbq en de Carbone lijkt mij prijs/kwaliteit wel een goede keuze (genoeg plaats, extra "bakniveau").

Terug
Bovenaan