De grote BBQ thread

ikzelf merk er eigenlijk ook weinig verschil mee, weliswaar nog maar enkel gebruikt voor brisket en ribben en het enige voordeel dat ik zag bij ribben is dat het wel wat steviger is en je minder moet inzitten om geen scheur te krijgen door een stuk rib. Maar gezien ik ook een rol heb van 100 meter ga ik toch ook wel meer gebruik maken van butcher paper, kwestie van in het jaar 2063 voor mijn pensioenviering niet nog dezelfde rol te hebben als nu.
Ik ben ook niet bepaald zuinig met die rol. De eerste keer dat ik brisket gedaan heb daarmee had ik maar 1 keer rond het vlees gegaan, Maar tegen het einde was dat papier zo wak geworden dat het scheurde. Dan eens wat filmpjes bekeken over wrappen en sommige gebruiken gewoon 2 stukken van bijna 2 meter voor 1 brisket. Dat had ik deze keer ook gedaan, waardoor er onderaan een 5 dubbele laag zit en alles mooi gans bleef :)

Voor de rappe: bij BBQuality is er momenteel een actie waarbij je een grainfed angus flat brisket kan krijgen aan 12euro / kg.

naar wat ik vandaag gehoord heb zullen deze lange tijd onbeschikbaar zijn, hoogst waarschijnlijk ook door problemen met de toelevering.
Jep was er intussen ook achtergekomen. Heb dan maar 2 zakken van Weber laten komen. Niet geweldig (zwarte rook int begin) en vrij prijzig, maar it does the job.

Dit weekend een kilo kort gerijpte filet pur op de grill. Sidedish zal bestaan uit zelf gekonfijte uitjes, gegrild, gegrilde shitake en misschien wat groene asperge maar daar ben ik nog niet uit.

Jep was er intussen ook achtergekomen. Heb dan maar 2 zakken van Weber laten komen. Niet geweldig (zwarte rook int begin) en vrij prijzig, maar it does the job.

Dit weekend een kilo kort gerijpte filet pur op de grill. Sidedish zal bestaan uit zelf gekonfijte uitjes, gegrild, gegrilde shitake en misschien wat groene asperge maar daar ben ik nog niet uit.
Er zijn nog merken buiten natuurlijk.
Wanneer worden we verwacht dit weekend?

Er zijn nog merken buiten natuurlijk.
Wanneer worden we verwacht dit weekend?
Ja I know, moet ik tegen de zomer eens wat testen welke me bevallen, als je tips hebt..

Heb dit weekend bezoek van mensen waarvoor ik het wel goed wil serveren, niet het moment om te experimenteren met m'n briketjes :)

Ja I know, moet ik tegen de zomer eens wat testen welke me bevallen, als je tips hebt..

Heb dit weekend bezoek van mensen waarvoor ik het wel goed wil serveren, niet het moment om te experimenteren met m'n briketjes :)
Ik hoor goeie dingen van mc bricket en greek fire.

Laatst bewerkt:
Binnen 2 weken ga ik mij wagen aan een brikset, ben alleen nog aan het twijfelen om de avond op voorhand al te beginnen of de dag zelf sochtends. Gaat over een usa grain fed Black angus brisket flat van 3kg. Vorige maand heb ik een stuk van 2.5kg short rib klaargekregen de dag zelf maar ik weet niet of dat te vergelijken valt? Zo'n brisket is veel dunner en een groter oppervlak dus sneller klaar of klopt die redenering niet?

Binnen 2 weken ga ik mij wagen aan een brikset, ben alleen nog aan het twijfelen om de avond op voorhand al te beginnen of de dag zelf sochtends. Gaat over een usa grain fed Black angus brisket flat van 3kg. Vorige maand heb ik een stuk van 2.5kg short rib klaargekregen de dag zelf maar ik weet niet of dat te vergelijken valt? Zo'n brisket is veel dunner en een groter oppervlak dus sneller klaar of klopt die redenering niet?
Als het alleen de flat is moet dat wel lukken. Althans bij mij in het verleden. Maar maandag heb ik dus gemerkt dat het mij bij de whole packer niet gelukt is :)

hoogst waarschijnlijk ga je die wel klaar krijgen maar dat kan je nooit met zekerheid zeggen natuurlijk vooraf. Ik zou in ieder geval vroeg genoeg beginnen en verder gewoon niet teveel stressen, dat komt de smaak van de brisket alleen maar ten goede.

Hier seh, 1 kilo Scottona Piemontese filet pur, 10 dagen gerijpt, straks de grill op!

LcrO3kO.jpeg

Heb de joetisserie gekocht voor de kamado joe classic 3.
Zou er zondag een kipje op willen maken. Dus ik zoek wat tips en tricks

Heb de joetisserie gekocht voor de kamado joe classic 3.
Zou er zondag een kipje op willen maken. Dus ik zoek wat tips en tricks
Bwa, er is weinig moeilijks aan hoor. Zorg voor een redelijke afstand tussen kolen en het spit, onder de kip zelf probeer ik geen brandende kolen te hebben zodat het druipend vet niet verbrand, de kolen dus wat aan de zijkanten schijven. Verder zorgen dat je spit zo goed mogelijk in het midden van je kip zit, kwestie van die egaal te kunnen garen en je spitmotor niet teveel te belasten. Op barbecuehelden staat er wel nog wat goeie info.

Bij de kamado joe zit een tussenschot bij voor in de kolenmand. Zodat de kolen aan 1 kant blijven liggen.

De kolen met 1 wokkel aansteken en de Q op temperatuur laten komen?

Dan kan ik best nog een lekbakje onder de kip leggen.

Bij de kamado joe zit een tussenschot bij voor in de kolenmand. Zodat de kolen aan 1 kant blijven liggen.

De kolen met 1 wokkel aansteken en de Q op temperatuur laten komen?

Dan kan ik best nog een lekbakje onder de kip leggen.
Ja, klinkt goed. Hoewel dat vet in je lekbak redelijk snel zal verbranden gezien je voor kip beter een temperatuur tussen 160 en 220 neemt.

Terug
Bovenaan