De grote BBQ thread

Dit zo hard.

Mijn schoonbroer vindt dat makkelijk. 'Ah, gaan we beginnen?' BBQ op gas aan, vlees erop, klaar. Geen gepruts.

Een maat van mij wil dan weer alles vanaf 0 doen. Vuurtje starten, tijd nemen. Weigert een kolenstarter te kopen want voor hem is de ontspanning en het plezier van het bbq'n dan weg.

Als ik 's avonds een BBQ wil doen begin ik ook het liefst om 9u 's morgens. Beetje vet wegsnijden, peper en zout mengen, BBQ aansteken en koffietje erbij. Nadien stilaan beginnen met wat bijgerechten en rond 11u denken dat een eerste pintje er wel af kan. Als mijn vrouw dan komt vragen om nog ergens heen te gaan zeg ik dat ik bij de BBQ moet blijven. :p
Eigenlijk toont dit aan waarom je eigenlijk meerdere barbecue's moet hebben he. Sommige avonden kom ik thuis na een lange dag en wil de vrouw nog barbecueën, dan ben ik toch ook blij dat ik een WGA op gas heb om snel nog wat vlees erop te knallen. Terwijl ik in het weekend ook wel serieus kan genieten van te doen zoals @Avondland. Jammer genoeg heb je daar niet altijd de tijd voor.

Ik heb nog zo'n kleine BBQ, maar dat is met speciale kolen (een ronde kolenvorm, eigenlijk) dus ik zou eens moeten zoeken waar ik die kan vinden. Vrij compact, dus dat kan je meenemen op reis. En ik zou graag op termijn een vuurput willen bouwen waar ik oldschool vlees kan roosteren boven het vuur. Een beetje zoals sasjliek, mogelijk ook voor churrascostijl.

Ik heb nog zo'n kleine BBQ, maar dat is met speciale kolen (een ronde kolenvorm, eigenlijk) dus ik zou eens moeten zoeken waar ik die kan vinden. Vrij compact, dus dat kan je meenemen op reis. En ik zou graag op termijn een vuurput willen bouwen waar ik oldschool vlees kan roosteren boven het vuur. Een beetje zoals sasjliek, mogelijk ook voor churrascostijl.
een cobb?

Ja! Niet bepaald het gerief om low & slow te braaien, maar om snel wat kleine zaken af te grillen is dat wel oké.
Ook schijnt dat eigenlijk wel serieus veilig te zijn en zou de onderkant ook niet warm komen. Kan je volgens mij ook gewoon op tafel gebruiken.

Ook schijnt dat eigenlijk wel serieus veilig te zijn en zou de onderkant ook niet warm komen. Kan je volgens mij ook gewoon op tafel gebruiken.
Rond de kolen is er een waterbassin voorzien en je kan dat inderdaad perfect op tafel zetten. Toen we vorig jaar in Frankrijk waren kregen we de gas-BBQ van de gîte niet aan de praat en hebben we die Cobb dan maar gebruikt. Wat te klein voor 6 personen en 2 kinderen, maar grillen duurt gelukkig niet zo lang.

De moment dat er zo een exemplaar u schoonvader wordt gaat ge wel anders praten :unsure: ik heb het daarin vlaggen. Heb hem een kleine kamado aan de hand gedaan nu & mijn schoonma belt mij op voorhand om te zeggen datk mijn barbecueschort moet meepakken, dus nu ist wel te doen.

Maar die eerste bbq's ginder hebben ze toch chance gehad datk die dochter graag zag :p

Hier wou m'n schoonvader een elektrische barbecue voor zijn vaderdag, en het toestel dat hij wou ziet er dan ook echt uit als een gourmettoestel op poten... :p

Maar bon, zolang het voldoende heet genoeg wordt om te grillen en hij er tevreden mee is, ieder z'n ding natuurlijk.

Hier wou m'n schoonvader een elektrische barbecue voor zijn vaderdag, en het toestel dat hij wou ziet er dan ook echt uit als een gourmettoestel op poten... :p

Maar bon, zolang het voldoende heet genoeg wordt om te grillen en hij er tevreden mee is, ieder z'n ding natuurlijk.
dat is nu eens de enige barbecue die ik nog nooit gesnapt heb. Imo neem je dan toch zo'n grill, dan kan je er nog croque's of panini's mee maken. Alhoewel ze zeggen dat die weber pulse wel top werkt.

dat is nu eens de enige barbecue die ik nog nooit gesnapt heb. Imo neem je dan toch zo'n grill, dan kan je er nog croque's of panini's mee maken. Alhoewel ze zeggen dat die weber pulse wel top werkt.

Nja ge zult inderdaad wel degelijke elektrische barbecues hebben, maar dan betaalt ge uiteraard wat. Maar de categorie waar hij in zocht, zijn letterlijk toestellen die ge ook gewoon op tafel kunt gebruiken zoals een gourmet. Zonde aangezien ge voor datzelfde geld ook wel gasbarbecues hebt en ze sowieso een ruime tuin en terras hebben.

Viel nog wel mee van prijs. Ik heb ook de kleinste genomen omdat we met twee zijn.
Er zijn genoeg mensen die ook vinden dat gasbarbecues niet echt barbecueën is, maar zelf wel nooit het deksel dichtdoen op hun kolenbbq. Meh. Ik heb 'm ondertussen al meer dan een paar keer gebruikt, zowel voor het snelle grillen van een kotelet of merguez, als voor het langzamere werk als pulled pork met spiering, of varkensribbetjes op de 3-2-1-methode.

Wat wel niet goed gaat, is roken. Of bij mij is het toch nog niet echt goed gegaan. De bbq wordt makkelijk heet en houdt relatief goed zijn temperatuur. Er zitten wel wat schommelingen in, maar niet zoals de fonduesets van vroeger die aangaan tot ze veel te heet zijn en dan uitvallen tot ze veel te koud zijn.

Kreeg zonet de BBQ folder van de lokale beenhouwer in de bus, verkoopt blijkbaar Irish Hereford Prime is dat wat de moeite?

iemand ooit al eens met een ranch kettle gewerkt? Lijkt me dat je daar gewoon een heel varken op krijgt :D

maxresdefault.jpg

Kreeg zonet de BBQ folder van de lokale beenhouwer in de bus, verkoopt blijkbaar Irish Hereford Prime is dat wat de moeite?
Hereford is wel goed, ja. In de lokale Colruyt verkopen ze tegenwoordig ook Simmenthal, in de vorm van een eenmans-côte-à-l'os.

Vroeger had je bij colruyt briketten van tom cococha die erg goed waren. Sinds vorig jaar zijn ze veranderd van merk en hebben ze imo geen deftige briketten meer.
Ondertussen nog ergens tom cococha gevonden? Allé online kan het maar in winkels kan je die precies nergens meer krijgen.

Een jaar op 2 terug eens een paar dozen gekocht in de colruyt idd omdat je ze toen al bijna niet meer kon vinden, maar nu is het precies helemaal verdwenen :(

Ondertussen nog ergens tom cococha gevonden? Allé online kan het maar in winkels kan je die precies nergens meer krijgen.

Een jaar op 2 terug eens een paar dozen gekocht in de colruyt idd omdat je ze toen al bijna niet meer kon vinden, maar nu is het precies helemaal verdwenen :(
nope ook nergens meer gevonden. Waren nochtans goed van kwaliteit en prijs. Nu gebruik ik greek fire of mc briket. Maar sowieso gebruik ik nu veel minder briketten dan vroeger aangezien ik houtskool stook in de kamado.

Voila ze hier staat alles gereed! Groentjes klaar, vlees gemarineerd, bbq proper en de pintjes fris. Nu nog wachten op het volk!

Voila ze hier staat alles gereed! Groentjes klaar, vlees gemarineerd, bbq proper en de pintjes fris. Nu nog wachten op het volk!
Mijn dubbelganger! Hier ook alles klaargezet :D eerste keer op mijn kamado voor ne grotere hoop (9 man), ik kijk er wel naar uit :p

Terug
Bovenaan