De grote BBQ thread

Ik heb nu eens de katoenbriketten en kokosbriketten gekocht van Boni.
De katoenbriketten al gebruikt en die ga ik toch niet meer gebruiken denk ik. Ben bang dat er plots brandweer aan m'n deur gaat staan door die rookontwikkeling.
Vroeger had je bij colruyt briketten van tom cococha die erg goed waren. Sinds vorig jaar zijn ze veranderd van merk en hebben ze imo geen deftige briketten meer.

Wat gebruiken jullie van briketten? Ik heb eigenlijk enkel nog maar ervaring met die van Weber en mij lijken die prima. Hoe worden die beschouwd in de 'bbq wereld'?

Wel zo eens houtskool van de Carrefour meegepakt... Wat een ongelofelijke rommel dat was....
vuur en rook huismerken zijn niet slecht.

Ik heb nu ook wat ecobrasa gekocht, is wel duur maar ik verstook gemiddeld maar een kg of 20 op een jaar op (het is niet dat we hier wekelijks bbq doen). dus dan valt de prijs wel mee :)

Wat je ook doet. NOoit die flamoes rommel kopen in de colruyt. Niet aan te krijgen en eens ze branden geven ze een salpetergeur af. één keer mee geprobeerd en dan gewoon de doos teruggebracht naar de colruyt. Toen ze vroegen wat is er mis mee? "ze branden niet", je moest haar gezicht gezien hebben :D Wel het geld teruggekregen.
Nu zie je nog in elke winkel zo een restje staan, ze geraken er precies niet vanaf.

Voor zaterdag nog eens Pulled pork maken, stuk varkensnek nu al uit de diepvries gehaald om op het gemakje te laten ontdooien. Vrijdagavond laat in de rub steken en zaterdagochtend op de Q. Ik kijk er al naar uit.

IN de namiddag wss wat moink balls maken. Want het is world moinkball dag ^^

Ik heb nu zo'n 3 jaar een weber barbecue, zo'n standaard model van een 150 EUR en dat lukt best goed maar ik heb toch altijd hetzelfde probleem. Het aan krijgen van de BBQ loopt niet vlot.

Mijn werkwijze is een relatief kleine laag kokosbriketten leggen op 3/4 van de cirkel, 1/4e laat ik liggen zonder kolen aangezien ik het handig vind als het vuur te hevig gaat om het vlees even te kunnen laten liggen. Bij het aansteken gebruik ik heel wat aanmaakblokjes; een zestal. Er komt veel rook uit de barbecue en weinig warmte. De enige manier waarop ik dan kan barbecuen is de rook even laten begaan en er het vlees gewoonweg op leggen. Door het vet dat uit het vlees loopt begint de warmte dan toch te komen en zo raakt het opgelost, maar dit lijkt me toch niet de juiste manier. Iemand een idee ?

Leg je die dan terug op de BBQ zonder deksel met de alu folie? Als ik die op tafel leg stijgt die temperatuur niet.
Je warmt hem op tot 48-49 graden. Direct? En hoe hoog stook je de temperatuur in uw BBQ? Deksel dicht of open?

Wat de briketten betreft: Weber. Heb al verschillende gebruikt maar aangezien ik nog aan het leren ben en alles goed lukt met de Weber briketten, blijf ik daar voorlopig bij.

Ik doe altijd reverse sear.

1. Goed dik stuk vlees kiezen (pak toch breedte van twee vingers).
2. Op tijd uit de koelkast halen
3. BBQ op lage temperatuur stoken (120à 140 graden) en steak indirect grillen tot +-30 graden kerntemperatuur.
4. Vlees laten rusten in alufolie en BBQ opstoken (min 250 graden,).
5. Boel toeschroeien langs twee kanten (zal dan rond kerntemperatuur 45 graden zijn bij mij)
5. Afhalen en 5 min losjes laten rusten in alufolie (niet op bbq laten liggen voor alle duidelijkheid)

Ik heb nu zo'n 3 jaar een weber barbecue, zo'n standaard model van een 150 EUR en dat lukt best goed maar ik heb toch altijd hetzelfde probleem. Het aan krijgen van de BBQ loopt niet vlot.

Mijn werkwijze is een relatief kleine laag kokosbriketten leggen op 3/4 van de cirkel, 1/4e laat ik liggen zonder kolen aangezien ik het handig vind als het vuur te hevig gaat om het vlees even te kunnen laten liggen. Bij het aansteken gebruik ik heel wat aanmaakblokjes; een zestal. Er komt veel rook uit de barbecue en weinig warmte. De enige manier waarop ik dan kan barbecuen is de rook even laten begaan en er het vlees gewoonweg op leggen. Door het vet dat uit het vlees loopt begint de warmte dan toch te komen en zo raakt het opgelost, maar dit lijkt me toch niet de juiste manier. Iemand een idee ?
Koop u een kolenstarter zoals deze of een ander merk: https://www.bol.com/nl/p/weber-brik...2bSnVYcBDEPSwy8BUBxiXwTxoqbIFDRgaAqGvEALw_wcB

Wel niet teveel besparen op kwaliteit, zeker als je weet dat je daar hete kolen in draagt dus een stevige constructie is wel een must. Gewoon volkappen met de hoeveelheid briketten die je nodig hebt, een aanmaakblokje eronder en wachten. In mijn ogen de gemakkelijkste manier om je vuur aan de gang te krijgen.

vuur en rook huismerken zijn niet slecht.

Ik heb nu ook wat ecobrasa gekocht, is wel duur maar ik verstook gemiddeld maar een kg of 20 op een jaar op (het is niet dat we hier wekelijks bbq doen). dus dan valt de prijs wel mee :)

Wat je ook doet. NOoit die flamoes rommel kopen in de colruyt. Niet aan te krijgen en eens ze branden geven ze een salpetergeur af. één keer mee geprobeerd en dan gewoon de doos teruggebracht naar de colruyt. Toen ze vroegen wat is er mis mee? "ze branden niet", je moest haar gezicht gezien hebben :D Wel het geld teruggekregen.
Nu zie je nog in elke winkel zo een restje staan, ze geraken er precies niet vanaf.

Voor zaterdag nog eens Pulled pork maken, stuk varkensnek nu al uit de diepvries gehaald om op het gemakje te laten ontdooien. Vrijdagavond laat in de rub steken en zaterdagochtend op de Q. Ik kijk er al naar uit.

lol ik typ flamoes colruyt in.
Ik kom op BBQ forum waar noskos ook op zit met post in thread : kut briketten

@DwightSchrute : zoals nestorius zegt : kolenstarter en je hebt nooit geen problemen meer om te starten.

lol ik typ flamoes colruyt in.
Ik kom op BBQ forum waar noskos ook op zit met post in thread : kut briketten

@DwightSchrute : zoals nestorius zegt : kolenstarter en je hebt nooit geen problemen meer om te starten.
als je de doos in de colruyt ziet staan, met die grijnzende chef die een blik in z'n ogen heeft van "ik ga je kind grillen" dan weet je al dat het niet goed komt ^^

Leg je die dan terug op de BBQ zonder deksel met de alu folie? Als ik die op tafel leg stijgt die temperatuur niet.
Je warmt hem op tot 48-49 graden. Direct? En hoe hoog stook je de temperatuur in uw BBQ? Deksel dicht of open?
In den beginne deed ik eerst grillen en dan indirect, nu doe ik meer de reverse sear. Ik leg na afhalen het vlees niet op de BBQ, want dan zou het nog niet rusten.

Ik stook de BBQ tot 170-175 voor indirect. En op het einde gewoon effe af grillen en dan laten rusten.

Is dat zo? Dan zie ik me ook genoodzaakt van ze nog eens te maken :)

Ik doe altijd reverse sear.

1. Goed dik stuk vlees kiezen (pak toch breedte van twee vingers).
2. Op tijd uit de koelkast halen
3. BBQ op lage temperatuur stoken (120à 140 graden) en steak indirect grillen tot +-30 graden kerntemperatuur.
4. Vlees laten rusten in alufolie en BBQ opstoken (min 250 graden,).
5. Boel toeschroeien langs twee kanten (zal dan rond kerntemperatuur 45 graden zijn bij mij)
5. Afhalen en 5 min losjes laten rusten in alufolie (niet op bbq laten liggen voor alle duidelijkheid)
Bedankt voor de uitleg, de eerstvolgende keer zal ik het eens proberen.

Op een papiertje dat bij mijn bestelling op elkedagbbq zat stond 54° graden voor saignant. Alhoewel ik blue chaud bij côte à l'os beter vind.

Wij hebben sinds onze verhuis zes jaar geleden een Barbecook Loewy van 50 euro en die werkte altijd perfect. Grote voordeel van dat toestel is dat je in de buis wat krantenpapier doet en dan met een briquette van onderuit alles heet stookt. Eigenlijk dus een ingebouwde kolenstarter. Ze is alleen wat aan het roesten door veel buiten te laten staan. Inmiddels stilletjes tijd om naar iets nieuw te kijken. Hoeft niet per se iets fancy te zijn. Gewoon vuurtje stoken met kolen.

Kan iemand mij het voordeel van zo'n weber barbecue even uit de doeken doen? Is dat handig zo zonder verschillende niveau?

Bedankt voor de uitleg, de eerstvolgende keer zal ik het eens proberen.

Op een papiertje dat bij mijn bestelling op elkedagbbq zat stond 54° graden voor saignant. Alhoewel ik blue chaud bij côte à l'os beter vind.

Dat vind ik niet sowieso al aan de hoge kant om eerlijk te zijn. Als je nadien dan nog eens je steak in alufolie laat rusten, dan zit je inderdaad met een à point resultaat (ofwel: compleet verneukt :unsure:).

Als je toch niet vies bent van een bleu chaud, geen schrik hebben om te experimenteren met wat lagere kerntemperaturen.

In den beginne deed ik eerst grillen en dan indirect, nu doe ik meer de reverse sear. Ik leg na afhalen het vlees niet op de BBQ, want dan zou het nog niet rusten.

Ik stook de BBQ tot 170-175 voor indirect. En op het einde gewoon effe af grillen en dan laten rusten.

Is dat zo? Dan zie ik me ook genoodzaakt van ze nog eens te maken :)
tstaat toch op bbqforum, zelf niet onderzocht ^^

54 graden zal wel de temperatuur zijn voor saignant, maar als je hem er pas afhaalt op die temperatuur en dan nog eens in alufolie steekt zal die temperatuur nog verder stijgen waardoor het resultaat niet prachtig rood maar saai grijs zal zijn.

Dat vind ik niet sowieso al aan de hoge kant om eerlijk te zijn. Als je nadien dan nog eens je steak in alufolie laat rusten, dan zit je inderdaad met een à point resultaat (ofwel: compleet verneukt :unsure:).

Als je toch niet vies bent van een bleu chaud, geen schrik hebben om te experimenteren met wat lagere kerntemperaturen.
Het kan ook zijn dat ze daarmee de eindtemperatuur bedoelen natuurlijk. Na het rusten dan. Het zal wel aan mij liggen :p

54 graden zal wel de temperatuur zijn voor saignant, maar als je hem er pas afhaalt op die temperatuur en dan nog eens in alufolie steekt zal die temperatuur nog verder stijgen waardoor het resultaat niet prachtig rood maar saai grijs zal zijn.
Bij het aansnijden had ik bijna 'tadaaaa' geropen tegen de vrouw, maar ik zag plots dat het grijs was vanbinnen.

Inderdaad een kolenstarter kopen. Zelfs deftige modellekes zijn niet zo duur. Je gaat een wereld van verschil merken. Gewoon 1 of 2 blokjes er onder aansteken en wachten tot je bovenaan witte kolen ziet. Daarna in de BBQ kappen. Lukt normaal altijd van de eerste keer.

ik vind wel dat die weberbriketten in het begin enorm veel zwarte damp afgeven. Ik knal er thans 4 van die Weber eco blokskes onder. (Heb die grote kolenstarter)

Is dat bij die ecobrasa misschien beter of is het gewoon altijd zo?

Terug
Bovenaan