De grote BBQ thread

Dat vind ik niet sowieso al aan de hoge kant om eerlijk te zijn. Als je nadien dan nog eens je steak in alufolie laat rusten, dan zit je inderdaad met een à point resultaat (ofwel: compleet verneukt :unsure:).

Als je toch niet vies bent van een bleu chaud, geen schrik hebben om te experimenteren met wat lagere kerntemperaturen.
Plus als het te rood is naar uw gedacht kan je het altijd nog wat laten verdergaren op de bbq. Terug rauw laten worden is mij nog niet gelukt.

Koop u een kolenstarter zoals deze of een ander merk: https://www.bol.com/nl/p/weber-brik...2bSnVYcBDEPSwy8BUBxiXwTxoqbIFDRgaAqGvEALw_wcB

Wel niet teveel besparen op kwaliteit, zeker als je weet dat je daar hete kolen in draagt dus een stevige constructie is wel een must. Gewoon volkappen met de hoeveelheid briketten die je nodig hebt, een aanmaakblokje eronder en wachten. In mijn ogen de gemakkelijkste manier om je vuur aan de gang te krijgen.

Euh, die dingen gaan niet uit elkaar vallen hoor. Ik heb de indruk dat prijs en kwaliteit bij kolenstarters zeker niet gecorreleerd zijn.

Euh, die dingen gaan niet uit elkaar vallen hoor. Ik heb de indruk dat prijs en kwaliteit bij kolenstarters zeker niet gecorreleerd zijn.
Nochtans ooit een van de action gekocht waarvan het handvat na 3 keer los kwam. En het is nu niet dat je ook de duurste moet kopen he. Gewoon een stabiele degelijke kolenstarter.

Wij hebben sinds onze verhuis zes jaar geleden een Barbecook Loewy van 50 euro en die werkte altijd perfect. Grote voordeel van dat toestel is dat je in de buis wat krantenpapier doet en dan met een briquette van onderuit alles heet stookt. Eigenlijk dus een ingebouwde kolenstarter. Ze is alleen wat aan het roesten door veel buiten te laten staan. Inmiddels stilletjes tijd om naar iets nieuw te kijken. Hoeft niet per se iets fancy te zijn. Gewoon vuurtje stoken met kolen.

Kan iemand mij het voordeel van zo'n weber barbecue even uit de doeken doen? Is dat handig zo zonder verschillende niveau?
Zo een Barbecook is heel eenzijdig, je kan daar op grillen en dat is het zowat.

Voor andere bereidingen (roken, low&slow, ...) heb je een BBQ met een deksel nodig, hiermee creëer je een oven waarvan je de temperatuur kan regelen. Wil je iets roken moet die rook ook de tijd krijgen om in je product te dringen en heb je dus dat deksel ook nodig.

Die niveaus heb je niet nodig als je met een indirecte zone werkt (je legt kolen onder de helft van je rooster), maar er bestaan ook rekjes die je op je rooster kan zetten.

Eén absolute must als je voor een weber gaat is dat je een met een gesloten aspan koopt (dus niet die met dat open schaaltje)!
Dit is een goede om mee te starten.

Hopelijk spoelen ze niet weg.
ik hoop toch op droog weer. Anders verhuis ik naar de kelder. Bij slecht of koud weer zet ik de BBQ aan de kelderpoort. Alleen voor Low&Slow wel te verstaan.

De vrouw is er niet gelukkig mee, maar dat is dan haar probleem. Living on the edge he :P

Ik heb er ooit eens eentje gekregen bij één of twee bakken Jupiler. Dat ding heeft welgeteld 2 bbq's overleefd :p Nu gebruik ik de variant van Weber (was maar 20 - 25 euro) en doet perfect wat het moet doen. Ik zou zo'n kolenstarter alleszins niet meer kunnen missen!

Zelf gisteren lamssaté gemaakt op de bbq. Gemarineerd met veel look en gegeten met een Grieks pasta-slaatje. Was top. Nadien nog een ananaske op de bbq, afgewerkt met mascarpone en munt.

Ik heb er ooit eens eentje gekregen bij één of twee bakken Jupiler. Dat ding heeft welgeteld 2 bbq's overleefd :p Nu gebruik ik de variant van Weber (was maar 20 - 25 euro) en doet perfect wat het moet doen. Ik zou zo'n kolenstarter alleszins niet meer kunnen missen!

Zelf gisteren lamssaté gemaakt op de bbq. Gemarineerd met veel look en gegeten met een Grieks pasta-slaatje. Was top. Nadien nog een ananaske op de bbq, afgewerkt met mascarpone en munt.
vooral zo van die goedkope kolenstarters waar je je aan verbrand als je het handvat vastneemt. Bij m'n weber (kleine) starter nog nooit voorgehad. Moet nog altijd de grote starter eens kopen.

Net zoals die bbq tangen die je krijgt bij een bak bier. Dan denk je leuk tot er weeral een stuk vlees op de grond ligt. Nog nooit mee gemaakt met een gekochte tang.

Ik gebruik een soldeerbranderke op gas om mijn kolen mee aan te steken 😅

550x356.jpg

Enige nadeel is dat de kop wat kort is...

Hier staat de BBQ onder de overkapping achteraan, nooit last van het weer zo.

I feel your pain.

Stel je dat eens voor met een duur stuk wagyu. 😬
Oh neen. Serieus?

Eén absolute must als je voor een weber gaat is dat je een met een gesloten aspan koopt (dus niet die met dat open schaaltje)!
Dit is een goede om mee te starten.
Dit.

Hier op 't forum destijds dezelfde tip gekregen, je zal het u niet beklagen.

Edit: is die BBQ tang van Weber de moeite?
Ik heb ene van den action die zijn werk doet, maar net zoals mijn kolenstarter (Action vs. deftig merk) zal daar ook wel serieus wat verschil zitten.

Oh neen. Serieus?

Dit.

Hier op 't forum destijds dezelfde tip gekregen, je zal het u niet beklagen.

Edit: is die BBQ tang van Weber de moeite?
Ik heb ene van den action die zijn werk doet, maar net zoals mijn kolenstarter (Action vs. deftig merk) zal daar ook wel serieus wat verschil zitten.
ik vind dit model tangen nog altijd het beste: https://www.horecaworld.biz/serveer...Wad3GiwB4U-0OfhHi4bAq3D2H042fvO0aAhSPEALw_wcB

Ik vermoed dat die van weber ook wel zo zal zijn? Maar imo kopen die dat ook maar in bij een of andere fabrikant.

't Is zo ene dat ik nu heb. Goedkoop ding. Maar het doet wel z'n werk.
Die van Weber ziet er een pak kloeker uit.
Als hij zijn werk doet en u het gevoel geeft dat je genoeg grip hebt zie ik niet in waarom je een ander zou kopen. Maar dat beslis je natuurlijk zelf. Mssh eens in een winkel die van weber bekijken en eens in een verkoopster haar kont nijpen om te testen :unsure:
En laat dan zeker eens iets weten aan ons :tongue::tongue:

Terug
Bovenaan