De grote BBQ thread

Blij dat het gesmaakt heeft @Mr.Anderson , het klinkt inderdaad niet lekker, maar de madam is er hier ook zot van.
Ik heb vorige keer eens een variatie gemaakt met broodjes (grotere stukken tussen een broodje als een soort haute-dog) :drool:

Alles van steak dunner dan 1,5cm doe ik direct.
Dikkere stukken ook zoals Avondland (na indirect haal ik de steak er wel altijd even af om echt een gloeiend hete directe zone te kunnen stoken).

De enige betere methode bij mij is met de sous-vide voorgaren en dan met de brander afgrillen (maar dat is een beetje valsspelen :biglaugh:)

@BearPils gisteren de burnt ends gemaakt volgens het door jou aanbevolen recept. M'n vrouw stond er wat sceptisch tegenover. Gezond is het niet, maar wel super lekker. Ook de vrouw vond het top. Leuk hapje dat ik deze zomer zeker nog eens zal maken.

Ook voor de eerste keer zo'n banaan gevuld met chocolade en rum gemaakt. Heel lekker.

De côte à l'os daarentegen viel tegen. Ik heb nu al verschillende manieren geprobeerd en ik heb de indruk dat, hoe meer spel ik ervan maak, hoe slechter het resultaat.

Volgende keer gewoon direct zonder deksel, 6 min. per kant. 10 minuten laten rusten in alu folie en serveren.

Hoe maken jullie een biefstuk of côte à l'os klaar?

soms moet je het niet moeilijk maken.
Als jij (jullie) een manier hebben gevonden dat het lekkerst is voor jullie dan is het toch goe?

Gisteren hot dogs gegeten van jalapeno worsten (atelier françois) en nog hamburger erbij ook. Niet genoeg vlees van elk dus combinatie gemaakt.
Hot and fast en lekker. Was een keer leuk, gewoon last minute zonder voorbereiding :D

Die burnt ends lijkt me ook wel interessant om klaar te maken, ik hoor daar alleen maar lovende commentaren over. 3-2-1, dus dat is rond de middag beginnen als je 's avonds wil eten. Lijkt me ook perfect om opnieuw op te warmen als ze te vroeg klaar zouden zijn?

Eergisteren besteld, vandaag geleverd. En die vriendelijke jongen van DPD heeft het zelfs tot vanachter gedragen (wou niet dat m'n vrouw het droeg).

Ergens begin ik online shoppen leuker en leuker te vinden :D

Iemand ervaring met een Boretti Ibrido ? Die gaat voor 75% op gas en 25% op houtskool
Gas is ideaal 's avonds na het werk snel de bbq aan, houtskool is goed als je eens iets meer tijd hebt

Die burnt ends lijkt me ook wel interessant om klaar te maken, ik hoor daar alleen maar lovende commentaren over. 3-2-1, dus dat is rond de middag beginnen als je 's avonds wil eten. Lijkt me ook perfect om opnieuw op te warmen als ze te vroeg klaar zouden zijn?
Je kan eigenlijk alles tot aan de laatste stap op voorhand doen, ideaal voor als er volk is bijvoorbeeld.

Ik heb al alles uitgeprobeerd. Gisteren eerst direct toegeschroeid en dan indirect tot kern temp. 54 °C.
Volledig naar de vaantjes. Grijs.

Wat gebruiken jullie van briketten? Ik heb eigenlijk enkel nog maar ervaring met die van Weber en mij lijken die prima. Hoe worden die beschouwd in de 'bbq wereld'?

Wel zo eens houtskool van de Carrefour meegepakt... Wat een ongelofelijke rommel dat was....

Ik heb nog een zak briketten van Colruyt en iets van een actie van Jupiler. Ik ga die vooral gebruiken voor hot & fast, niet voor low & slow.

Wat gebruiken jullie van briketten? Ik heb eigenlijk enkel nog maar ervaring met die van Weber en mij lijken die prima. Hoe worden die beschouwd in de 'bbq wereld'?

Wel zo eens houtskool van de Carrefour meegepakt... Wat een ongelofelijke rommel dat was....
Ik ben van Weber ook wel content maar die zijn naar ‘t schijnt zeker niet de beste, dus ik wil zelf ook wel eens op zoek naar betere.

Gamma: absolute rommel. Kwam bij mij zelfs schimmel op 😂

Ik heb al alles uitgeprobeerd. Gisteren eerst direct toegeschroeid en dan indirect tot kern temp. 54 °C.
Volledig naar de vaantjes. Grijs.
Das ook wat te warm imo.

Ik warm hem op tot 48-49 graden. Dan moet hij van de BBQ en laten rusten onder alu en dan warmt hij nog gewoon verder tot 53-54 graden.
Best 4-5 graden voor de gewenste garing die je wilt afhalen en een minuut of 10 laten rusten

Kwa Briketten gebruikte ik altijd deze: Vuur en Rook briketten
De laaste keer ook de Ecobrasa gebruikt. Maar ik moet die nog eens proberen. Waar ik nogmaal 11 briketten aansteek om mijn BBQ op temp te krijgen, was dat nu abosluut niet voldoende. Dus heb wat liggen klooien eigenlijk om het warm genoeg te krijgen. Maar er blijft wel een stuk minder as over. Het stapelen is ook zoveel gemakkelijker met rechthoekige blokjes.

Laatst bewerkt:
Over die van Weber hoor je inderdaad veel geklaag (veel as, veel rook, ...).
Ik gebruik hier eigenlijk heel vaak die van de Colruyt (ook voor Low&Slow), vooral uit gemakzucht omdat ik dan een zakje meepak als ik boodschappen doe. Die geven ook meer as en bevatten nog wat bindmiddel (wat ook nefast zou zijn voor de smaak).
Ecobrasa zijn zeer goede briketten, je moet die wel online bestellen, in een winkel ben ik die nog niet tegengekomen.

Wat je ook koopt, blijf weg van houtskoolbriketten, de slechtste kokosbriket is nog altijd beter dan de beste houtskoolbriket.

Hier staat een Boretti BBQ en voor Low & Slow geeft dat ding toch niet genoeg zuurstof aan kokosbriketten waardoor je heel moeilijk de temperatuur houdt. Ook iets om rekening mee te houden dus.

Ik heb een Weber master touch. Met de Weber briketten krijg ik dat ding zo heet als ik wil.

Idd wel veel rook bij het aanmaken. Ik zal als de Weber opzijn die ecobrasa eens proberen.

Hier wel fan van greek fire briketten. En het grote voordeel is dat je die ook kan hergebruiken. Voor zoveel ik nog briketten gebruik.

Ik heb een Weber master touch. Met de Weber briketten krijg ik dat ding zo heet als ik wil.
Het gaat bij mij inderdaad aan de BBQ liggen. In de zomer als we verhuisd zijn koop ik ook een Master Touch. Of een Kamado als ik het budget wat kan stretchen...

Das ook wat te warm imo.

Ik warm hem op tot 48-49 graden. Dan moet hij van de BBQ en laten rusten onder alu en dan warmt hij nog gewoon verder tot 53-54 graden.
Best 4-5 graden voor de gewenste garing die je wilt afhalen en een minuut of 10 laten rusten
Leg je die dan terug op de BBQ zonder deksel met de alu folie? Als ik die op tafel leg stijgt die temperatuur niet.
Je warmt hem op tot 48-49 graden. Direct? En hoe hoog stook je de temperatuur in uw BBQ? Deksel dicht of open?

Wat de briketten betreft: Weber. Heb al verschillende gebruikt maar aangezien ik nog aan het leren ben en alles goed lukt met de Weber briketten, blijf ik daar voorlopig bij.

Seffes hamburgers bakken. Zou het een idee zijn om ze eens op de seargrate te schroeien of heeft dat geen meerwaarde?

Over die van Weber hoor je inderdaad veel geklaag (veel as, veel rook, ...).
Ik gebruik hier eigenlijk heel vaak die van de Colruyt (ook voor Low&Slow), vooral uit gemakzucht omdat ik dan een zakje meepak als ik boodschappen doe. Die geven ook meer as en bevatten nog wat bindmiddel (wat ook nefast zou zijn voor de smaak).
Ecobrasa zijn zeer goede briketten, je moet die wel online bestellen, in een winkel ben ik die nog niet tegengekomen.

Wat je ook koopt, blijf weg van houtskoolbriketten, de slechtste kokosbriket is nog altijd beter dan de beste houtskoolbriket.

Ik heb nu eens de katoenbriketten en kokosbriketten gekocht van Boni.
De katoenbriketten al gebruikt en die ga ik toch niet meer gebruiken denk ik. Ben bang dat er plots brandweer aan m'n deur gaat staan door die rookontwikkeling.

Terug
Bovenaan