De grote BBQ thread

13/05 zijn er 2 plaatsen vrijgekomen (die wou ik origineel doen maar al volzet), FYI.

En merci, hun workshops zijn altijd dik in orde, dus benieuwd naar deze :)
Iemand die weet heeft van iets gelijkaardigs in de buurt van Leuven/Tienen? Ziet er echt wel top uit!

Mijn kamado daar gekocht en volg hun YT-kanaal/site en kan me niet voorstellen dat dit slecht kan zijn. Zou het zelf mss ook wel eens willen proberen.
Heb ze in het verleden ook al is bekeken maar het vervelende is dat je altijd met 2 (of veelvoud van 2) moet zijn. Heb nu niet echt die-hard BBQers in mijn vriendengroep.

Vanavond picanha maar hij is nog niet volledig ontdooid merk ik. Kan ik deze eventueel nog lichtjes bevroren beginnen bakken of is dat not done?

Het is 10u, tegen vanavond zal die wel ontdooid zijn.
Als die nu nog in de ijskast ligt gewoon eruit halen en op een koele plek in huis leggen tot vanavond.
Picanha kan dat hebben.

De picanha is al verorberd, kern was nog -5 bij de start maar dat deerde niet.

Waanzinnig stukje vlees, het was die Ranger Valley van bij Inamood, niet goedkoop maar verdomd lekker.

Ik vond de cuisson op z'n best iets voorbij saignant.

De picanha is al verorberd, kern was nog -5 bij de start maar dat deerde niet.

Waanzinnig stukje vlees, het was die Ranger Valley van bij Inamood, niet goedkoop maar verdomd lekker.

Ik vond de cuisson op z'n best iets voorbij saignant.
Hang ook af van de marmering. Een goeie picanha al churrasco is zelfs nog beter op een iets hogere kerntemperatuur.

De slager had Iberico kotelet liggen (chuleta als het cool moet klinken). Man wat blijft dat toch een top ras, ook de koteletjes zijn om van te smullen 🤤
Wat peper en zout, 8tal minuten direct grillen en mikken op lichtrosé, heerlijk. Al maakt de cuisson eigenlijk minder uit dankzij die prachtige marmering.

Zondag den deze roken met het materiaal in de foto.
IMG-20250508-115458.jpg

Hij ligt erop 😬👀
IMG-20250511-162932.jpg
Ieder zijn ding natuurlijk, maar Ik zal nooit snappen waarom je een deftig stuk vlees gaat beginnen roken...
Het zal er wel aan liggen dat de meerderheid van de BBQ-influencers amerikanen zijn en dat nu wordt gezien als de enige juiste manier om zaken te doen op een barbecue maar in dit geval lijkt het me vooral een goeie manier om alle subtiele smaaknuances van je vlees te verkloten. Is ook gewoon compleet onlogisch hoe het hele 'smoke' gebeuren is ontstaan, daar werden juist de goedkope rotzooi stukken (chuck, brisket, ribs,...) gebruikt omdat die low and slow moesten worden klaargemaakt, nu is het precies het enige moto hoe meer rook hoe beter!

Laatst bewerkt:
Ieder zijn ding natuurlijk, maar Ik zal nooit snappen waarom je een deftig stuk vlees gaat beginnen roken...
Het zal er wel aan liggen dat de meerderheid van de BBQ-influencers amerikanen zijn en dat nu wordt gezien als de enige juiste manier om zaken te doen op een barbecue maar in dit geval lijkt het me een goeie manier om alle subtiele smaaknuances van de vlees te verkloten.
Maar nu insinueer je dat ik een noob ben die nog nooit iets ander getest heeft... En smaak is subjectief. Voor deze tomahawk, naar mijn bescheiden mening, is roken en reverse sear met deftige saus de beste optie hier.
Ok daag 👍👌

Het zal er wel aan liggen dat de meerderheid van de BBQ-influencers amerikanen zijn en dat nu wordt gezien als de enige juiste manier om zaken te doen op een barbecue maar in dit geval lijkt het me vooral een goeie manier om alle subtiele smaaknuances van je vlees te verkloten. Is ook gewoon compleet onlogisch hoe het hele 'smoke' gebeuren is ontstaan, daar werden juist de goedkope rotzooi stukken (chuck, brisket, ribs,...) geraakt omdat die low and slow moesten worden klaargemaakt, nu is het precies het enige moto hoe meer rook hoe beter!
Je zegt ieder zijn ding maar geeft wel een hoop commentaar op het feit dat een ander rooksmaak wil voor zijn vlees. ieder zijn smaak maar doen alsof de rook scene van amerika overgewaaid is is te belachelijk voor woorden. Ook in Europa hebben we een ganse cultuur van roken om vlees te conserveren of extra smaaknuances te geven. Kijk nog maar naar een zender als njam en je ziet al menig chef zaken roken (op hooi of wat dan ook).Dat @Philharmoniker doet wat hij wil. Wie zijn wij om daar commentaar op te hebben.

Laatst bewerkt:
Maar nu insinueer je dat ik een noob ben die nog nooit iets ander getest heeft... En smaak is subjectief. Voor deze tomahawk, naar mijn bescheiden mening, is roken en reverse sear met deftige saus de beste optie hier.
Ok daag 👍👌
Sjezus... je moet je niet zo aangevallen voelen. Maak ik hier enige statements over je kunde of ervaring? Het gaat er mij enkel over dat naar mijn mening heel het smoke gebeuren te pas en to onpas wordt gebruikt. Top voor jou dat je het zo beter vindt, het zou anders maar erg zijn.

Laatst bewerkt:
Je zegt ieder zijn ding maar geeft wel een hoop commetaar op het feit dat een ander rooksmaak wil voor zijn vlees. ieder zijn smaak maar doen alsof de rook scene van amerika overgewaaid is is te belachelijk voor woorden. Ook in Europa hebben we een ganse cultuur van roken om vlees te conserveren of extra smaaknuances te geven. Kijk nog maar naar een zender als njam en je ziet al menig chef zaken roken (op hooi of wat dan ook).Dat @Philharmoniker doet wat hij wil. Wie zijn wij om daar commentaar op te hebben.
Tuurlijk is de smoke scene voor BBQ overgewaaid uit de US, beetje rare opmerking om daar nu vlees conserveren bij te betrekken (wat trouwens in 95% van de gevallen cold smoke is). Maar nogmaals dit is geen aanval op eender wie, P&A mentaliteit begint overal door te dringen precies.

Sjezus... je moet je niet zo aangevallen voelen. Maak ik hier enige statements over je kunde of ervaring? Het gaat er mij enkel over dat naar mijn mening heel het smoke gebeuren te pas en to onpas wordt gebruikt. Top voor jou, dat je het zo beter vindt het zou anders maar erg zijn.
Aangevallen voelen? 🤔 Allesbehalve.. als er iets is dat ik op mijn leeftijd geleerd heb.. Mijn omgeving bepaald allesbehalve men mentale toestand, zero reactie za ma soit.. 🙌
En denk ook wel dat ik men mening vrij deftig geventileerd heb 🙃 maw bedankt voor je input maar niet mee eens.

Weekend weg met vrienden van ons. Wanneer de kinderen in bed zitten is het tijd om ons eten klaar te maken. 2 deftige stukken côte à l'os die mijne kameraad mee had aangezien hij bij de bron zit op het werk.

Na enkele lekkere picons beslissen we een cook-off te houden. Elk z'n BBQ, beide stukken elk op ons manier gekruid en klaargemaakt. Dames geven een score.

Goed bestrooien met zout, in de oven op 100 graden tot kern 42°, uithalen en wat laten rusten, afgrillen op hoge temp. tot kern 50-52°, vers gemalen peper erop, 10 min rusten en aansnijden. 't Was de perfectie.

Toen ik tijdens het voorproeven van de wijn de oven binnen ging controleren zag ik een onbemande BBQ (van mijne kameraad) met zijn stuk vlees erop los in de vlammen. Bleek het zijn eerste keer te zijn dat hij een stuk vlees op de grill legde. Resultaat: zwart geblakerd vlees en iets te ver binnenin.

Weekend weg met vrienden van ons. Wanneer de kinderen in bed zitten is het tijd om ons eten klaar te maken. 2 deftige stukken côte à l'os die mijne kameraad mee had aangezien hij bij de bron zit op het werk.

Na enkele lekkere picons beslissen we een cook-off te houden. Elk z'n BBQ, beide stukken elk op ons manier gekruid en klaargemaakt. Dames geven een score.

Goed bestrooien met zout, in de oven op 100 graden tot kern 42°, uithalen en wat laten rusten, afgrillen op hoge temp. tot kern 50-52°, vers gemalen peper erop, 10 min rusten en aansnijden. 't Was de perfectie.

Toen ik tijdens het voorproeven van de wijn de oven binnen ging controleren zag ik een onbemande BBQ (van mijne kameraad) met zijn stuk vlees erop los in de vlammen. Bleek het zijn eerste keer te zijn dat hij een stuk vlees op de grill legde. Resultaat: zwart geblakerd vlees en iets te ver binnenin.
En wie kreeg de hoogste score?

Terug
Bovenaan