De grote BBQ thread

Experiment met kippenvleugels
1000017989.jpg

Ja. Ik moet zeggen dat je toch wel een verschil smaakt tussen vleugels op het rooster en uit de rotisserie. Sappiger.
Ik hoor dat inderdaad wel vaker dat heel veel recepten beter/sappiger/... blijken aan het spit.
Toch eens op mijn cadeau-wishlist zwieren voor de wederhelft :biglaugh:
Welk merk heb je? Aanrader of net niet?

Ik hoor dat inderdaad wel vaker dat heel veel recepten beter/sappiger/... blijken aan het spit.
Toch eens op mijn cadeau-wishlist zwieren voor de wederhelft :biglaugh:
Welk merk heb je? Aanrader of net niet?
Mijn spitring is zelfbouw en de spitmotor is van vida xl. Dus veel over het huidige aanbod kan ik niet zeggen. Nu hebben veel kamado merken er wel al eentje in het aanbod en je het ook spit on fire. Ik zou persoonlijk gewoon de goedkoopste nemen gezien dat eigenlijk gewoon moet draaien. 1 aandachtspunt van zo'n grillmand is wel dat je er een neemt met een vergrendelbare sluiting, ik heb al verhalen gehoord van zo'n mand die tijdens de bereiding openvalt.

Mijn eerste low&slow avonturen kunnen beginnen. Donderdag wordt de bastard large geleverd 🎉
Ik zit veel in de streek van Koksijde en zo ga ik wel regelmatig bestellen en afhalen bij gustor. Nu ben ik aan het kijken om eerst een klassieker st Louis style ribben te maken volgens de 3 2 1 methode (ik weet dat je niet persé 3u, 2u, 1u moet nemen)en te gaan proberen scoren bij de familie. Nu mijn vraag, welke ribben neem ik best als beginner?
Ik zie zowel Belgisch van het glorius varken als USA ribben van het merk Swift. Prijs is niet veel verschil maar de Belgische zijn wel tussen de 2.2 en 2.9kg. USA tussen de 1.3 en 1.7kg. en dus waarschijnlijk minder vlees en meer been in ratio.

Mijn eerste low&slow avonturen kunnen beginnen. Donderdag wordt de bastard large geleverd 🎉
Ik zit veel in de streek van Koksijde en zo ga ik wel regelmatig bestellen en afhalen bij gustor. Nu ben ik aan het kijken om eerst een klassieker st Louis style ribben te maken volgens de 3 2 1 methode (ik weet dat je niet persé 3u, 2u, 1u moet nemen)en te gaan proberen scoren bij de familie. Nu mijn vraag, welke ribben neem ik best als beginner?
Ik zie zowel Belgisch van het glorius varken als USA ribben van het merk Swift. Prijs is niet veel verschil maar de Belgische zijn wel tussen de 2.2 en 2.9kg. USA tussen de 1.3 en 1.7kg. en dus waarschijnlijk minder vlees en meer been in ratio.

Ik heb beide al genomen en je kan met geen van beide mis gaan eigenlijk.

Maar als ik heel eerlijk moet zijn, als je naar de "gewone" ribben gaat in de Albert Heijn en je zoekt er wat goed vlezige uit, die zijn een pak goedkoper en minstens even goed vond ik. Ik neem de grote van Gustor als er veel volk komt want dan hoef je minder ribben op de smoker te leggen, je hebt in die St Louis style ribben precies ook wel wat kraakbeen (denk dat het dat is) dat er in zit en dat is ook soms vervelend.

Hoe dan ook - je kan met geen enkel echt mis gaan, en 3-2-1 is een nearly fool-proof methode dus dat komt sowieso goed.

Op vlak van smaak gaat dat weinig uitmaken, ribben krijgen meestal toch een hoop rub en/of saus dus zelfs een middelmatige rib, kan je tot iets lekkers omtoveren.

"gewone" ribben

St Louis presenteert wel mooi vind ik, zeker hier bij ons kennen we vooral babybacks en dan is zo'n St Louis wel indrukwekkend.

Ik heb beide al genomen en je kan met geen van beide mis gaan eigenlijk.

Maar als ik heel eerlijk moet zijn, als je naar de "gewone" ribben gaat in de Albert Heijn en je zoekt er wat goed vlezige uit, die zijn een pak goedkoper en minstens even goed vond ik. Ik neem de grote van Gustor als er veel volk komt want dan hoef je minder ribben op de smoker te leggen, je hebt in die St Louis style ribben precies ook wel wat kraakbeen (denk dat het dat is) dat er in zit en dat is ook soms vervelend.

Hoe dan ook - je kan met geen enkel echt mis gaan, en 3-2-1 is een nearly fool-proof methode dus dat komt sowieso goed.
Bedankt allen voor de info.
Als ik die glorius ribben bekijk komt dit aan geen 14euro/kg en die zullen meer gevleesd zijn dan de standaard beenhouwer/warenhuis rib dan vind ik dat prijs/kwaliteit zeer goed tov de rest.
Ik ga die halen omdat ze dikker zijn en ik halfweg september 8man heb waar ik ze ook wil presenteren en met de dunnere zal de bastard rap te klein zijn dan. Dit weekend vlees gaan ophalen en volgende week proefdraaien. 🎉

Vandaag Picanha gemaakt met knoflookjus uit het Ultieme Kamado boek. Gecombineerd met gegrilde groenten, rucola-salade en Hasselback aardappelen met kruidenboter. Dat was verdorie goed gelukt. De aardappelen had ik wel iets eerder erop moeten gooien, want die mochten wel nog iets verder zijn, maar het vlees en saus waren top gelukt. Blijft toch een top stukje vlees.

Welke tafel heb jij bij je kamado? :) en waar/voor hoeveel gekocht?

Welke tafel heb jij bij je kamado? :) en waar/voor hoeveel gekocht?
Zoals hij hier staat en ook bij die zaak. Het blad is wel lichter (zoals bij mij op de foto) bij de levering, maar je kunt hem donkerder maken door in de smeren met lijnzaadolie. Zeer tevreden van die winkel trouwens. Zowel qua hulp ter plekke, als achteraf.

Zoals hij hier staat en ook bij die zaak. Het blad is wel lichter (zoals bij mij op de foto) bij de levering, maar je kunt hem donkerder maken door in de smeren met lijnzaadolie. Zeer tevreden van die winkel trouwens. Zowel qua hulp ter plekke, als achteraf.
Toeval! Daar hebben we dit weekend een kamado workshop gevolgd in Herent :)
Tevreden van? Is het een volwaardige buitenkeuken met dat tafelblad er bij?

OH, leuk! Zag er ook wel de moeite uit. Veel van geleerd? En welke workshop gedaan?

Zeer tevreden van, maar nog niet alles getest. Ik vind het wel een volwaardige buitenkeuken, maar het is natuurlijk wat je eisen zijn. Denk dat het werkblad wel ruim genoeg is.

OH, leuk! Zag er ook wel de moeite uit. Veel van geleerd? En welke workshop gedaan?

Zeer tevreden van, maar nog niet alles getest. Ik vind het wel een volwaardige buitenkeuken, maar het is natuurlijk wat je eisen zijn. Denk dat het werkblad wel ruim genoeg is.
Wat ik bij die tafel zou missen is opslagruimte. Zoals @Wilcao aangeeft hangt het af van je eigen eisen en voorkeur natuurlijk. Ik heb een kastje met deuren onder het werkblad en vind dat wel enorm handig om alle accessoires in op te bergen en bij de hand te hebben, anders moet je ook daar weer een oplossing voor zoeken.

Wat ik bij die tafel zou missen is opslagruimte. Zoals @Wilcao aangeeft hangt het af van je eigen eisen en voorkeur natuurlijk. Ik heb een kastje met deuren onder het werkblad en vind dat wel enorm handig om alle accessoires in op te bergen en bij de hand te hebben, anders moet je ook daar weer een oplossing voor zoeken.
Klopt. Die wou ik eerst ook kopen met kastjes, maar die wat ze hadden, was niet helemaal mijn smaak. Nu laat ik toch niet veel buiten liggen, maar is natuurlijk wel handig als je kastjes hebt.

Dinsdag eindelijk pulled pork gemaakt en het was heerlijk en gemakkelijk om te bereiden! Gerookt met appelhout, snake methode met Weber briketten. Eerst getrimt, ingesmeerd met rub, tot een kerntemperatuur van +- 70 graden laten komen, daarvoor voldoende gespritzt met appelsap/appelazijn en dan ingepakt in zilverpapier met wat honing en appelazijn. Tijdens het pullen nog wat barbecuesaus eronder gemengd. BBQ virus 100% te pakken! :love2:

IMG_2947.jpeg
IMG_2950.jpeg
IMG_2951.jpeg

Laatst bewerkt:
Vandaag was het picanha Koreaanse stijl met wat aziatische sides waaronder een chimicurri van sesamzaad en lenteui... Geslaagd experiment!
Afgesloten met gegrilde ananas.

Morgen cote de boeuf Italiaanse stijl (tagliata)...

Gisteren voor het eerst mijn gietijzeren rooster gebruikt die ik voor kerst gekregen had, Deze

Chicken wings met een honey/soja glaze en dan wa burgers + spek.

Leuk speelgoed, maar wat een b*itch om te kuisen de dag erna...

Door die hokjes ipv gewoon lijnen is het echt nog erger dan een normaal rooster... Half uurtje aan bezig geweest met een borstel en warm water (stromend niet stilstaand) en het meeste is eraf. In sommige kotjes nog maar dat zal wel wegbranden.

Straks nog eens inolieën en dan terug in zijn doos.
Volgende keer weer smashburgers op de plaat, dat kuist makkelijker 🤣

Terug
Bovenaan