De grote BBQ thread

Spieringkoteletjes maak ik zelf graag in de pan. Kost weinig en smaakt vaak beter dan de gemiddelde steak van de supermarkt die duurder is. Maar als je ze traag wil garen moeten ze inderdaad dik zijn.
Ja kom, het is hier nu genoeg geweest met die blasfemie

Gisteren een kleine appelboom geveld en de stam en dikkere takken gekleind. Nu een jaar laten drogen en ik moet de komende jaren alvast geen rookhout meer kopen :biglaugh: naast kers blijft dat toch één van mijn favoriete houtsoorten.

Gisteren een kleine appelboom geveld en de stam en dikkere takken gekleind. Nu een jaar laten drogen en ik moet de komende jaren alvast geen rookhout meer kopen :biglaugh: naast kers blijft dat toch één van mijn favoriete houtsoorten.
Heb hetzelfde voor met een perenboom en een paar jaar terug kersenboom. To be honest ben ik veel meer fan van een lichte rooksmaak versus de US-style rook op rook manier van BBQen dus ik gebruik het zeer beperkt.

Laatst bewerkt:
Heb hetzelfde voor met een perenboom en een paar jaar terug kersenboom. To be honest ben ik veel meer fan van een lichte rooksmaak versus de US-style rook op rook manier van BBQen dus ik gebruik het zeer beperkt.
Idem hier, mijn vrouw en ik hoeven echt niet meer dan een subtiele rooksmaak. De klassiekers zoals ribs, pulled pork of short ribs rook ik licht (2 chunks), vis of groenten absoluut niet.

Imo is dat net een gerecht dat net beter is met rookhout. Maar elk zijn smaak natuurlijk.
Voor mezelf zou ik er wel wat meer mee experimenteren, al ben ik ook geen grote fan, maar vooral voor vrouwlief is het een no go.
Voor de rest laat ze mij volledig vrij en moedigt ze me aan in de bbq-hobby dus het is maar een klein offer :biglaugh:

1000038200.jpg

Geïnspireerd door mijn eigen post een dikke spieringsteak traag gegaard op de BBQ vandaag...
Gerookt met kersen- en appelhout tot 85°C kerntemperatuur.

Ik heb nog 600gr extra spiering van Colruyt in huis gehaald, om er spieringsteak van te maken. Zaterdag of zondag. Ben benieuwd!
Ik heb spieringsteak opgezocht maar ik vind dat dus niet. Het enige wat ik terugvind bij spiering is de spieringkortelet. Maar dat krijg ik op geen enkele wijze in de vorm van die foto... al doet mij dat wel denken aan het gelakt varkensvlees dat je bij de chinees tegenkomt.

Ik heb spieringsteak opgezocht maar ik vind dat dus niet. Het enige wat ik terugvind bij spiering is de spieringkortelet. Maar dat krijg ik op geen enkele wijze in de vorm van die foto... al doet mij dat wel denken aan het gelakt varkensvlees dat je bij de chinees tegenkomt.
In Colruyt kan je dat kopen als een spieringgebraad en bij je lokale beenhouwer moet je dat ook zeker kunnen vinden. Indien niet kan je het gewoon online bestellen hé.

@Renegadexxripxx
Ik koop dit ook in de Colruyt, dat ziet er dan zo uit:
1000038226.jpg

Liefst met iets meer vet dan dit stuk.

In mijn geval heb ik een gebraad van 900gram in vier dikke stukken gesneden.
Als je voorgesneden spieringkotteleten koopt zijn die veel te dun gesneden. Voor dit recept moet je toch wel een cm of vijf hebben.

Dit gebraad is ook geschikt om pulled pork mee te maken, al gebruik ik daar liever een groter stuk (3kg) voor dat ik bij de slager bestel.

@Renegadexxripxx
Ik koop dit ook in de Colruyt, dat ziet er dan zo uit:
Bekijk bijlage 31134
Liefst met iets meer vet dan dit stuk.

In mijn geval heb ik een gebraad van 900gram in vier dikke stukken gesneden.
Als je voorgesneden spieringkotteleten koopt zijn die veel te dun gesneden. Voor dit recept moet je toch wel een cm of vijf hebben.

Dit gebraad is ook geschikt om pulled pork mee te maken, al gebruik ik daar liever een groter stuk (3kg) voor dat ik bij de slager bestel.
Je zou magere stukken spiering nog wel kunnen pekelen zodat ze wat malser worden?

Had nog een dikke snede buikspek. Wou er burnt ends mee maken. Twee uur gerookt, twee uur in schotel onder alufolie aan 130 graden en nu zijn die taai en droog en het ruikt naar drop.

Dedju.

Iemand dat ik ken doet BBQ voor feesten en die legt daar steeds 'savorette' op. Een met pekel geïnjecteerde varkengebraad (waar de mignonet van gesneden wordt) en dat is waanzinnig lekker.

Terug
Bovenaan