De grote BBQ thread

Als jullie low & slow koken, en het vlees moet er bv 3u op voor je er weer iets mee moet doen (inpakken, ...) laten jullie het dan soms ook effectief alleen? Bv boodschappen doen of iets dergelijke.

Of blijf je wel altijd in de buurt/in range van de bluetooth/wifi thermometer?

Ik ga geregeld wel eens halfuur/uurtje gaan lopen, maar weet niet of ik het de eerste keren zou aandurven om iets op te leggen en dan echt gewoon weg zijn voor een uur ofzo ervan :p

Enkel als het echt nodig is ga weg voor kortere tijden maar ik blijf liever thuis eigenlijk. Idealiter ligstoel ernaast, boek en koffie :D (zover dat lukt met kinderen)

Als jullie low & slow koken, en het vlees moet er bv 3u op voor je er weer iets mee moet doen (inpakken, ...) laten jullie het dan soms ook effectief alleen? Bv boodschappen doen of iets dergelijke.

Ik ga geregeld wel eens halfuur/uurtje gaan lopen, maar weet niet of ik het de eerste keren zou aandurven om iets op te leggen en dan echt gewoon weg zijn voor een uur ofzo ervan :p
Ik zou die voor kortere periodes wel alleen durven laten ja.

Godver, daarstraks bericht van m'n vrouw dat mijn Kettle omgewaaid is. Door de hoes heeft die wind gepakt en van de terras beginnen rollen. In 't gras maar toch, hopelijk geen schade aan de emaille.

En weten dat ik die gisteren ging binnenzetten maar volledig vergeten.

Zoals @nestorius zegt weegt die Kettle absoluut geen 80 kg. Probleem is dat de hoes die erover zit waarschijnlijk wind gepakt heeft waardoor hij van de terras gerold is. Terras ligt 10 cm hoger dan gras.

Ik heb geen scharnier, dus het deksel kan eraf en schuift naar achter in een metalen houder. Die houder is wat geplooid, maar dat kan gefixt worden. Ik zie dat de rand van de kettle zelf ook precies een 'platte' kant heeft door de val. Dat zou voor problemen naar afsluiting bij low 'n slow kunnen zorgen. Ook roest als de emaille beschadigd is.

Godverdomme toch, ik vervloek mezelf. 't Eerste wat ik zei tegen m'n vrouw gisteren: straks de BBQ binnen! En toch vergeten.

Vanavond zal ik eens deftig kijken want alles zat onder natte as.

@Mr.Anderson goed excuus voor een upgrade he :tongue:
Desnoods via de brandverzekering als stormschade?

Mijn vorig keteltje had ook wat deuken maar dat noemen we dan karakter zeker...
Mag ik uw relativeringsvermogen eens lenen?

Ik heb die als vaderdagscadeau gekregen en verzorg hem heel goed. Ik gebruik hem ook heel veel. Het nijpt.
Aan verzekering heb ik ook al gedacht maar na vorig jaar m'n omheining die om lag gaan ze zeggen: 'hij is daar weer'.

Mag ik uw relativeringsvermogen eens lenen?

Ik heb die als vaderdagscadeau gekregen en verzorg hem heel goed. Ik gebruik hem ook heel veel. Het nijpt.
Aan verzekering heb ik ook al gedacht maar na vorig jaar m'n omheining die om lag gaan ze zeggen: 'hij is daar weer'.
Haha, is uiteindelijk maar materiaal he.

Ik zou denken dat de kost van zo'n weber niet opweegt tegen de zever/franchise van de verzekering. Met een kamado zal dat al sneller de moeite zijn denk ik.

Zoals @nestorius zegt weegt die Kettle absoluut geen 80 kg. Probleem is dat de hoes die erover zit waarschijnlijk wind gepakt heeft waardoor hij van de terras gerold is. Terras ligt 10 cm hoger dan gras.

Ik heb geen scharnier, dus het deksel kan eraf en schuift naar achter in een metalen houder. Die houder is wat geplooid, maar dat kan gefixt worden. Ik zie dat de rand van de kettle zelf ook precies een 'platte' kant heeft door de val. Dat zou voor problemen naar afsluiting bij low 'n slow kunnen zorgen. Ook roest als de emaille beschadigd is.

Godverdomme toch, ik vervloek mezelf. 't Eerste wat ik zei tegen m'n vrouw gisteren: straks de BBQ binnen! En toch vergeten.

Vanavond zal ik eens deftig kijken want alles zat onder natte as.
My bad, dacht een kamado. Ik zit nog maar in 1/3e van gans het topic te doorlezen ook. Geen idee wie wat heeft, wel al een waslijst aan tips/recepten/namen van stukken vlees, ... Opgeschreven 😂

Aangezien ik zie dat je ook een kamado gebruikt: ik laat die zeker alleen, toch zeker wanneer je het temperatuurregelen onder de knie hebt (dan blijft die hier echt ettelijke uren stabiel qua temperatuur).

Dat is bij mijn weber (weliswaar model met enkel zo'n 'aspan') een heel ander verhaal.

Aangezien ik zie dat je ook een kamado gebruikt: ik laat die zeker alleen, toch zeker wanneer je het temperatuurregelen onder de knie hebt (dan blijft die hier echt ettelijke uren stabiel qua temperatuur).

Dat is bij mijn weber (weliswaar model met enkel zo'n 'aspan') een heel ander verhaal.
Kamado gekocht, nog niet gebruikt, maar kijk er al naar uit

Ik ben eens opgestaan gaan om 2u voor een brisket die ik een uur of 6-8 op 105 graden wou houden. Na een half uur vond ik het stabiel genoeg en ben ik gaan slapen.

Om 7u sochtends was die kamado 135 graden, en mijn vlees was dus veel te vroeg (en te heet) bereid.

Maar overdag, na 30-45min stabiel, als er niet teveel wind is enzo durf ik die wel makkelijk 1 a 2u laten doen.

Ik ben eens opgestaan gaan om 2u voor een brisket die ik een uur of 6-8 op 105 graden wou houden. Na een half uur vond ik het stabiel genoeg en ben ik gaan slapen.

Om 7u sochtends was die kamado 135 graden, en mijn vlees was dus veel te vroeg (en te heet) bereid.

Maar overdag, na 30-45min stabiel, als er niet teveel wind is enzo durf ik die wel makkelijk 1 a 2u laten doen.
Een thermometerset met alarm is dan wel handig. Hier al meermaals brisket rond 22u op de kamado gegooid om dan gewoon te gaan slapen als hij eenmaal stabiel is. En dan stel ik gewoon de alarmen in. Dootje doen en als het misloopt maakt dat alarm mij wel wakker.

Ik heb een inkbird, maar ik zou wel veel liever een Meater hebben.

En die staat met €30 korting nu. Dus €99 voor een meater +. No brainer als je er nog geen hebt

Ik heb een inkbird 007 temperatuurregelaar, echt goud waard dat ding. Set & forget, zou het nooit meer anders willen.
Dat spelen met u temperatuur is allemaal leuk de eerste keren, maar die automatische fan zorgt ervoor dat ik 's morgens bij een werkdag wat kan opgooien en 's avonds pulled pork heb zonder dat ik me van iets wat moet aantrekken. Ik kan het alleen maar aanraden.

Offtopic, dat ding is wel een berg duurder geworden :wtf: ik heb er twee jaar geleden €120 voor betaald, staat nu aan €200

Terug
Bovenaan