De grote BBQ thread

Amai!

Benadert dat de real deal?

Ik heb enkel die zakjes uit de supermarkt als referentie punt dus weet niet of je dat bedoelt? Het is wel helemaal anders maar wel super lekker :)

Qua textuur is het meer chewy als uit een pakje, die is altijd vrij zacht vind ik. Nu heb je dat wel een beetje zelf in de hand door het minder lang/langer te laten drogen, is een beetje proberen en testen wat je zelf aangenaam vind om te eten (lees: af en toe stukjes opeten terwijl ze op de bbq liggen :D).

De smaak kan je zelf wat kiezen met de marinade, ik hou meer van de aziatische smaken ipv heel zoete dingen bijvoorbeeld. Voor de marinade gebruik ik sojasaus, sesamolie, guachang paste, gember, look, honing en worchestor saus.

Ik heb enkel die zakjes uit de supermarkt als referentie punt dus weet niet of je dat bedoelt? Het is wel helemaal anders maar wel super lekker :)

Qua textuur is het meer chewy als uit een pakje, die is altijd vrij zacht vind ik. Nu heb je dat wel een beetje zelf in de hand door het minder lang/langer te laten drogen, is een beetje proberen en testen wat je zelf aangenaam vind om te eten (lees: af en toe stukjes opeten terwijl ze op de bbq liggen :D).

De smaak kan je zelf wat kiezen met de marinade, ik hou meer van de aziatische smaken ipv heel zoete dingen bijvoorbeeld. Voor de marinade gebruik ik sojasaus, sesamolie, guachang paste, gember, look, honing en worchestor saus.
Je bedoelt weurschterschersaus?

Aziatische smaken zijn ook wel mijn ding: soja, ketjap, hoisin zijn toch zaken die standaard klaar liggen.

Je bedoelt weurschterschersaus?

Aziatische smaken zijn ook wel mijn ding: soja, ketjap, hoisin zijn toch zaken die standaard klaar liggen.
worcestershire, ofte /ˈwʊs.tɚ.ʃɚ/

woestesje

Durf ik toch ook wel vaak gebruiken. Druppeltje of 5 in de ragu of soep.

Ik doelde idd op die Jack Link's Beef Jerky - mocht dat niet zo duur zijn ik at niks anders

Ik heb vroeger nog PP in de oven gemaakt.
Gewoon even in de rook leggen en dan ingepakt in de oven op 120°C.

Zonet even bij Horta in Beveren geweest voor een portie Carmans vlees...
Fantastisch dat er eindelijk eens een fysiek verkooppunt is waar je zelf je stuk kan kiezen (heb een côte à l'os, worsten en shortrib mee).
Morgen niet veel tijd dus grillsessie, de shortrib is voor later.

Zijn de prijzen te vergelijken met online?

Vandaag eindelijk eens te flat iron steaks klaar maken, hoge verwachtingen eigenlijk.

Om ze af te werken, wat blauwe kaas boter :love:

Edit:
Het is al binnen, wat een heerlijk stukje vlees gewoon 3 minuten recht boven de kolen afketsen en je heb een stukje vlees zo zacht als filet mignon. Het was USA prime dus qua smaak niets speciaals maar met een lekkere rub of marinade moet dat top zijn.

Ook nog een black angus entrecôte er op gegooid maar die was zo dun dat ik het gevoel had, veel smaak te missen.

Laatst bewerkt:
Mogelijks weet hier iemand meer over het volgende:
Zijn er kwalitatief grote/belangrijke verschillen tussen bijvoorbeeld Ofyr, White Fire, RJ Royal Living, BonFeu, etc. die de prijsverschillen rechtvaardigen? Of is dit louter merknaam/branding?
De prijzen zijn enorm uiteenlopend, maar ze lijken allemaal uit Corten staal gemaakt met gelijkaardige diktes...

Mogelijks weet hier iemand meer over het volgende:
Zijn er kwalitatief grote/belangrijke verschillen tussen bijvoorbeeld Ofyr, White Fire, RJ Royal Living, BonFeu, etc. die de prijsverschillen rechtvaardigen? Of is dit louter merknaam/branding?
De prijzen zijn enorm uiteenlopend, maar ze lijken allemaal uit Corten staal gemaakt met gelijkaardige diktes...

Ik heb een Ofyr Pro 100 en ben hier zeer tevreden van.

Afhankelijk van je budget zou ik gaan voor een Ofyr of White Fire, beiden al dan niet tweedehands.

Ik heb hier voor morgen een picanha liggen maar ik twijfel nog of ik ‘m op zijn geheel ga bereiden of steaks van snijden :thinking:

Als je de tijd hebt om hem in zijn geheel te maken is dat wel mooi, reverse sear, vetlaag in ruitjes insnijden, veel show tijdens het grillen ook :D

Ik had eerst deze:

Was ik op zich wel tevreden over maar ik vond dat die een rare geur had. Wel zeer weinig gruis. Momenteel heb ik deze:

Geen rare geur maar wel beetje gruis/kleine brol op de bodem van de zak, voor de rest top.

Ik had eerst deze:

Was ik op zich wel tevreden over maar ik vond dat die een rare geur had. Wel zeer weinig gruis. Momenteel heb ik deze:
Ik heb net 2 zakken verbruikt van deze maar geen idee wat je bedoelt met een rare geur :)

@ns_man het hangt er ook van af welke soort je wil gebruiken. Quebracho is goed voor low and slow maar geeft een redelijk sterke rooksmaak af. Marabu is ook goed maar is meer neutraal van smaak.
De houtskool van The Bastard zelf is ook goed en kan je normaal kopen in Horta. Ik koop eigenlijk liefst lokaal, het prijsverschil is minimaal en minder kans op geruis door de aanpak van de pakjesdienst.

Welk type houtskool gebruiken jullie voor de kamado?

Onlangs deze besteld, maar kwaliteit viel toch wat tegen: https://www.bbqexperiencecenter.nl/product/houtskool-quebracho-10kg-carbon-del-toro-paraguay/
Ik gebruik tegenwoordig Best Charcoal:

Best tevreden van, doet gewoon zijn werk, vrij neutraal en mooie stukken.
Van Big Green Egg was ik ook héél tevreden maar die is met 30€/9kg wel best prijzig geworden.

Ik heb al gans het jaar gewerkt met marabu kolen van dit merk
https://grillfanatics.nl/producten/houtskool-briketten/ de

Ik heb weinig referentie met andere goeie merken want voordien enkel met goedkopere supermarkt merken of weber briketten maar wel zeer tevreden van wat een verschil tov goedkopere, op een beetje kleine stukken na op de bodem enkel mooie dikke brokken. Ik heb er zelf enkele nog extra gebroken wegens te groot ('bollen' van 15-20cm).

Ik heb momenteel een basic barbecook, maar meer en meer collegas en vrienden zijn aan het stoefen over hun "ei"
Green egg/Kamado/...

Ik wil daar wel eens kennis mee maken, maar das wel meteen een serieuze smak geld voor zo'n ding. Precies al snel 1000/1500€

Had nu iets gevonden voor minder dan 500 maar zal een scamsite zijn vrees ik

Ik heb momenteel een basic barbecook, maar meer en meer collegas en vrienden zijn aan het stoefen over hun "ei"
Green egg/Kamado/...

Ik wil daar wel eens kennis mee maken, maar das wel meteen een serieuze smak geld voor zo'n ding. Precies al snel 1000/1500€

Had nu iets gevonden voor minder dan 500 maar zal een scamsite zijn vrees ik
Eerste vraag: wat wil je er mee doen?
Is het om vleesjes te grillen of zou je ook low&slow willen beginnen?

Moet volgens mij wel tof zijn om zelf bv pulled pork te kunnen maken, de befaamde "kip op bier/cola blik" of eigen gerookte zalm.

Ik kook niet graag, behalve als het bbq is 😂

Dan heb je keuze tussen een ei of een kogel BBQ. Voor een deftige kamado zit je al snel rond de €1000, een weber master touch kost er €250. Op beide BBQ 's kan je net het zelfde klaarmaken.
Hangt er vanaf wat je budget is en of je vaak gaat BBQ'en...
Ik BBQ redelijk vaak maar heb ook geen duur ei omdat ik daar niet de nood voor voel. Ik heb 57cm grill op de Weber, voor een ei moet ik dan al bij de grotere en duurdere versies gaan kijken. Voor mij niet binnen budget.

Trouwens, beercan chicken is leuk om eens te doen maar niet echt DE methode hoor.

Terug
Bovenaan