De grote BBQ thread

Bedoel je gewoon 1 mandje vullen en dan een aantal gloeiende briketten daarop? Is dat voldoende om lange tijd bvb 120-150 te houden?
Ik vind het nog altijd moeilijk om te schatten met hoeveel briketten te starten bij eender welke methode. Al paar keer te gierig geweest waardoor het zeer lang duurde om m'n temp te bereiken. De keer erna gebruik ik dan meer om dan natuurlijk direct richting 170 te gaan zelfs met de onderste schuif praktisch dicht.
Mandje vullen en aansteken met twee wokkels. Als die opgebrand zijn zal er een briket of 8 branden schat ik. Op dat moment zet ik de schuif zo goed als dicht en laat ik de BBQ op temperatuur komen met het vlees er al op. Mijn rookhout zit al mee in de mand onder de bovenste laag briketten.

Ik was net in de Horta in Beveren. Nu staat daar een hele diepvrieskist vol met grote stukken BBQ vlees... whole packers brisket, ribs, picanha, ... Voor wie in de buurt woont, zeker is gaan kijken, ik haal daar altijd wat kruiden en saus.

Ik was net in de Horta in Beveren. Nu staat daar een hele diepvrieskist vol met grote stukken BBQ vlees... whole packers brisket, ribs, picanha, ... Voor wie in de buurt woont, zeker is gaan kijken, ik haal daar altijd wat kruiden en saus.
Is nu ook een "carmans verkooppunt". Samen met nog 1 andere bbq shop dacht ik.

Nieuwe BBQ 🥳

Dus vorige week veel gebruikt en uitproberen natuurlijk:

- Als eerste heb ik het simpel gehouden met een reverse sear flat iron steak, indirect garen ging goed, sear was niet super, meer geduld nodig voor rooster op temp te laten komen maar wel lekker natuurlijk.

Whats-App-Image-2023-09-11-at-17-00-25.jpg

Whats-App-Image-2023-09-11-at-17-24-18.jpg

- Spatchcock chicken met patatjes & appelmoes. Kip de dag ervoor klaargemaakt en in de rub gezet + lookboter onder het vel gestoken bij de borst. BBQ op 180° en uurtje laten garen, patatjes gewoon in een drip pan onder de kip. Was heel lekker, krokante huid behalve bij de borst. Ik denk door de lookboter dus die laat ik volgende keer achterwege. Patatjes waren beetje aangebrand maar voor de rest wel lekker, volgende keer in een kom naast de kip zodat ik er gemakkelijker bij kan om te roeren en/of er later bij zetten.

image.png

image.png

- Oreo Bacon Whiskey koekjes (recept toevallig tegengekomen, leek wat raar maar sprak me toch aan. Resultaat was lekker en smaken gingen goed samen 😀

Whats-App-Image-2023-09-17-at-18-07-58.jpg

- Pork Belly burnt ends met gebakken rijst. Dag voordien buikspek in dikke blokken gesneden + rub. Dag zelf eerst 2u30 indirect laten garen op 120° daarna bbq saus bij het vet in de drip pan gedaan. Vervolgens de blokjes buikspek erin gecoat, pan afgedekt en nog 2u laten verder garen. Botermals, heerlijk. Aan de kant gezet en dan de gebakken rijst gemaakt op de bbq in een skillet, ging vlotjes, ik heb alleen langere & betere bbq handschoenen nodig 😅 Rest van het vlees (was 1.5kg) vacuum in de vriezer, gemakkelijk om snel en lekker eten op tafel te zetten.

image.png

image.png

Boven zo'n bonfeu kan je blijkbaar lekkere pizza maken met de bonPizza. Alles laten opwarmen tot 225 graden gisteren en dan na amper 3 minuten kwam er een overheerlijke pizza uit. Duurt wel een uurtje, maar als je met volk zit heb je tijd natuurlijk :)

Nieuwe BBQ 🥳

Dus vorige week veel gebruikt en uitproberen natuurlijk:

- Als eerste heb ik het simpel gehouden met een reverse sear flat iron steak, indirect garen ging goed, sear was niet super, meer geduld nodig voor rooster op temp te laten komen maar wel lekker natuurlijk.

Whats-App-Image-2023-09-11-at-17-00-25.jpg

Whats-App-Image-2023-09-11-at-17-24-18.jpg

- Spatchcock chicken met patatjes & appelmoes. Kip de dag ervoor klaargemaakt en in de rub gezet + lookboter onder het vel gestoken bij de borst. BBQ op 180° en uurtje laten garen, patatjes gewoon in een drip pan onder de kip. Was heel lekker, krokante huid behalve bij de borst. Ik denk door de lookboter dus die laat ik volgende keer achterwege. Patatjes waren beetje aangebrand maar voor de rest wel lekker, volgende keer in een kom naast de kip zodat ik er gemakkelijker bij kan om te roeren en/of er later bij zetten.

image.png

image.png

- Oreo Bacon Whiskey koekjes (recept toevallig tegengekomen, leek wat raar maar sprak me toch aan. Resultaat was lekker en smaken gingen goed samen 😀

Whats-App-Image-2023-09-17-at-18-07-58.jpg

- Pork Belly burnt ends met gebakken rijst. Dag voordien buikspek in dikke blokken gesneden + rub. Dag zelf eerst 2u30 indirect laten garen op 120° daarna bbq saus bij het vet in de drip pan gedaan. Vervolgens de blokjes buikspek erin gecoat, pan afgedekt en nog 2u laten verder garen. Botermals, heerlijk. Aan de kant gezet en dan de gebakken rijst gemaakt op de bbq in een skillet, ging vlotjes, ik heb alleen langere & betere bbq handschoenen nodig 😅 Rest van het vlees (was 1.5kg) vacuum in de vriezer, gemakkelijk om snel en lekker eten op tafel te zetten.

image.png

image.png
Mooizo!

Searmarks op RVS is gewoon heel moeilijk. Dat materiaal is er gewoon niet voor geschikt.

Ik heb dit weekend een half moon rooster van een BGE gekocht voor mijn Kamado om dat op te lossen, en dat is echt een gigantisch verschil

Is nu ook een "carmans verkooppunt". Samen met nog 1 andere bbq shop dacht ik.
1695045543094.png

Plaatje gevonden op het net, blijkbaar wel enkel in Beveren dankzij onze bekende Kruibeekse BBQ'er (Tom Bertels) :woohoo:

Boven zo'n bonfeu kan je blijkbaar lekkere pizza maken met de bonPizza. Alles laten opwarmen tot 225 graden gisteren en dan na amper 3 minuten kwam er een overheerlijke pizza uit. Duurt wel een uurtje, maar als je met volk zit heb je tijd natuurlijk :)
Hoe was de bovenkant? Ik was wat sceptisch over het design van die bonPizza maar dat lijkt dan toch ongegrond?!

Mooizo!

Searmarks op RVS is gewoon heel moeilijk. Dat materiaal is er gewoon niet voor geschikt.

Ik heb dit weekend een half moon rooster van een BGE gekocht voor mijn Kamado om dat op te lossen, en dat is echt een gigantisch verschil
Ik ben daarvoor overgestapt op een soapstone. Een pak duurder en wat langere opwarmtijd maar ongeëvenaarde korst.

Ow das interessant, hun BBQ gamma was daar ook vrij uitgebreid meen ik me te herinneren.

Bovenkant niets op aan te merken. Enkel wat zwart onderaan dus volgende keer 2min30 ipv 3min
Ik zou wel graag eens een fotootje zien.

Niet dat ik jou niet wil geloven hoor, maar het ontwerp maakt mij toch wel bijzonder sceptisch.
Dat de onderkant zwart is past in elk geval in mijn overtuiging dat de bovenkant nooit warm genoeg gaat zijn in verhouding.

Die oven is gedurende die 4 minuten volledig toe, waardoor de bovenkant zeer warm wordt. Ik denk wel dat indien we volgende keer 3 minuten nemen ipv 4 minuten, dat we van de zwarte bodem vanaf zijn. Uiteraard was die niet volledig zwart, maar zo enkele stukken...

Of we wachten niet tot 225 graden en bakken bv op 200 graden. Dit was nog maar de eerste keer. Komt wel goed mits enkele keren proberen.

De steen wat minder laten opwarmen kan inderdaad al wel helpen.

Soms wordt die in mijn Oonie ook te warm. Dan steek ik mijn schep even onder de pizza om hem een cm op te tillen, maar dan moet het deurtje wel open natuurlijk.

Moest je er op 1 of andere manier nog een tweede steen/deflector onder krijgen met wat opening kan dat ook wel eens helpen. Bij een Kamado doen ze dat ook, omdat je daar met dezelfde problemen zit.

maxresdefault.jpg

De steen wat minder laten opwarmen kan inderdaad al wel helpen.

Soms wordt die in mijn Oonie ook te warm. Dan steek ik mijn schep even onder de pizza om hem een cm op te tillen, maar dan moet het deurtje wel open natuurlijk.

Moest je er op 1 of andere manier nog een tweede steen/deflector onder krijgen met wat opening kan dat ook wel eens helpen. Bij een Kamado doen ze dat ook, omdat je daar met dezelfde problemen zit.

maxresdefault.jpg
klopt... bij een Kamado heb dan ook nog een hele hoop keramiek en door de dubbele steen veel minder warmte recht onder de pizza. Maar ook dat is suboptimaal. Een pizza bak je 1 - 2min op 450 graden, niet 4 minuten op een loeihete steen. Een Ooni moet hier ook ooit eens komen.

ps: met een bakpapiertje ben je toch echt wel een ultran00b hé

klopt... bij een Kamado heb dan ook nog een hele hoop keramiek en door de dubbele steen veel minder warmte recht onder de pizza. Maar ook dat is suboptimaal. Een pizza bak je 1 - 2min op 450 graden, niet 4 minuten op een loeihete steen. Een Ooni moet hier ook ooit eens komen.

ps: met een bakpapiertje ben je toch echt wel een ultran00b hé
Op een kamado gebruik ik een fredstone. Ongeëvenaard voor pizza's van een kamado. Geen gedoe met dubbele lagen stenen of bakstenen maar gewoon recht boven het vuur, opstoken naar 350 graden en knallen.

Laatst bewerkt:
Onze pizza ziet er ook zo uit, sowieso 10x lekkerder dan pizza Talia 👌

Wel veel werk voor amper 2 pizza’s dus we gaan dit denk ik enkel nog doen met vrienden.

Mooizo!

Dat scheelt inderdaad een pak. Zonet een bavette klaargemaakt op de BGE met gietijzer en dat werkt zo fijn. Je hebt zowaar een heerlijk korstje aan de buitenkant, om duimen en vingers af te likken.

Bavette trouwens besteld bij The Butchery, mooi vlees en ook een goeie service.

Moet ik die steen kuisen of laat je dat gewoon zo nadien?
Niet met water opzitten alleszins. Absorbeert heel snel dat water en bij het volgende gebruik zou hij wel eens kunnen breken.

Gewoon afschrepen en klaar. Sowieso zal hij zwart worden hier en daar, maar maakt niets uit. Als uw oven 400-450 graden heeft is alles van bacteriën toch dood.

Terug
Bovenaan