Avondland
Well-known member
Ik leg twee rijen briketten naast elkaar en daar bovenop nog 1 rij, die elkaar mooi aansluiten zodat alles geleidelijk begint te gloeien. Aan het uiteinde leg ik 8 gloeiende briketten, maar daarmee haal ik eerder temperaturen van een 110-120 graden dan veel hoger tenzij ik mijn luchtroosters helemaal open zet. Weber Performer, trouwens.En dat is vooral jammer van uw rookhout.
Ik bouw m'n snake als volgt op: 1 halve cirkel (of langer) aaneen tegen de buitenkant. Daarnaast (naar binnenkant toe) nog een rij. Op die 2 rijen hetzelfde. Dus in feit zijn er telkens 4 nieuwe briketten die aanschieten. Aan het uiteinde leg ik 4-5 hete briketten.
Daarmee haal ik heel makkelijk temperatuur van 150 en meer. Bijregelen onderaan en soms bovenaan.
In het midden van de snake zet ik altijd 2-3 aluminium bakjes met een klein beetje water op de bodem. Dat neemt wat energie op en zorgt dat de temperatuur sneller en langer constant blijft. Zo hoef je minder bij te regelen eens je hem goed krijgt.
O ja, en enkel helemaal in 't begin wat rookhout (snippers).
Ik zet maar 1 bakje met water in het midden. En ik had houtsnippers, maar heb nu grotere chunks. Die leg ik altijd in het begin, want het heeft geen zin om die in het midden of op het einde te leggen.