Uw posts zijn weinig serieus meer te nemen he, je zit zo te geilen op de VS en op China, maar als er dan door een politicus geopperd wordt om een metric waar wij zwaar achterop lopen (aantal geleverde arbeidsuren per week/maand) omhoog te schroeven om de competiviteit te verhogen, dan volgen er brakende smiley's. Nochtans werkt men in de VS en in China op maandbasis veel meer uren dan hier in West Europa.
Volgens
Wikipedia werkt men op jaarbasis in China 2300 uur, in de VS 1765 uur. Dat staat toch in schril contract met West Europa (België 1586, Nederland 1440, Duitsland 1386). Maar ho maar, wij als burger tandje bijsteken om de welvaart te behouden? Neen!
Grapjas, ik heb me er al lang bij neergelegd, dat ik langer zal moeten werken, voor steeds minder.
De smiley, werkelijk? Mag een mens niet verzucht zijn?
Ik heb vooral de indruk dat er zeer veel mensen zijn, die het nog niet doorhebben.
"Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen."
Nee, er komt weldegelijk iets lelijks op ons af.
Tegen zo'n snel tempo, en ons economisch model zal op korte tijd zo hard moeten omschakelen, dat het gewoon onrealistisch klinkt.
Wie 2 jaar geleden zei dat de chemiesector op de soep zou gaan, werd uitgelachen. Maar nu gaat het wel erg snel allemaal.
Geilen op China en de VS?
Ik stel gewoon vast dat ze economisch sterker draaien dan de EU momenteel, en onze welvaart net bedreigen.
Ik wil later niet voor een Chinese baas werken...
Ja, ze kennen ook stucturele problemen, maar Europa wordt momenteel langs alle kanten tegen de muur gezet.
We geraken internationaal uitgespeeld. Wat we kwijt zijn, komt ook niet zomaar terug he.
Het hoofdprobleem is dat de kentering gewoon veel te snel gaat. En het gaat nog versnellen.
Als er hier gemopperd wordt om te klagen over de hebzucht van internationale concerns die wegtrekken om elders meer winst in hun eigen zakken te stoppen, ben je ook de laatste in de rij om dat aan te klagen.
Je ziet dingen die er niet zijn.
Wat moet ik zeggen over multinationals die internationaal opereren?
Sommige dingen heb je niet in de hand, en wat moet je er uitgebreide meningen over geven.
Ik zou zoveel in de wereld veranderd willen zien.
Je wil niet langer werken.
Je wil niet meer geld afdragen.
Je verwacht niet dat bedrijven opereren met een lager winstoogmerk als doel.
Jemie.
Maar als er op de Europese overheden geschoten kan worden, ben je de eerste. En ben je blind voor context.
Je verwacht wél dat overheden op magischerwijze zorgen dat Europa op industrieel vlak zonder eigen grondstoffen en zonder eigen goedkope energiebronnen, concurrentieel blijft met continenten waar wél goedkope grondstoffen en goedkope energiebronnen voorradig zijn en waar werknemers veel minder rechten en veel meer plichten hebben.
Serieus gast, make it make fucking sense aub.
Ik verwacht dat nergens magischerwijze....toon me waar ik dat verwacht. Ik heb zelf al meermaals aangehaald dat dat ons net hard raakt, en dat we er machteloos tegen staan.
Daarom geloof ik ook niet zomaar dat de tanker plots gaat keren. Dat er een Europee top gepasseerd is, maakt daarom ook niet direct een verschil.
Noem het pessimisme, so be it. De mening van J. Holslag is ook duidelijk.
Wat ik Europese politici wel verwijt, is dat we nu te laat reageren.
Men heeft China onderschat, te veel uit handen gegeven, zaken konden zeker wel gered geweest zijn, had men in het verleden al gehandeld.
Daar zijn legio artikels over te vinden, dat we de Chinezen weglachten, en ze dachten als domme slaven te houden, terwijl de boomerang bezig was.
(Hetzelfde als de oorlog met Rusland bv., men wist dat er iets zat aan te komen, maar wuifde het weg. En dan is het weer alle hens aan dek.)
De tops komen te laat...