Je hebt inderdaad te veel tijd om hier te posten.

Ik kan niet op al uw posts antwoorden, maar je valt vaak in herhaling: dat het met de chemie en autoproductie bergaf gaat in EU is intussen wel duidelijk. Elke week hierover een bericht komen posten heeft geen zin. Niemand hier ontkent dat het niet goed gaat met die sectoren in EU.
De onbeantwoorde vraag is of dat op langere termijn en in the grand scheme of things een probleem is. Natuurlijk gaan de CEOs zeggen dat het een probleem is, lobbying much.
Ik ga u zelf niet tegenspreken dat er geen welvaartsverlies zou kunnen zijn, maar het zal misschien eindelijk eens wat mensen wakkerschudden. Het verlies zal dan in de eerste plaats bij die 23.8% luiwamessen zijn (pardon my French, ten minste gedeeltelijk, multifactorieel probleem waarvoor je niet altijd naar het individu/kerngezin kan wijzen) uit uw post die geen diploma halen. Wie wel een diploma haalt en zich inzet zal wel nog meedraaien in de kenniseconomie. Geen fan van Francken, maar toen hij een paar maand geleden zei dat we "vadsig" zijn geworden, had hij wel een punt. Als mijn PPP met 20% daalt, het zal mij worst wezen tbh. Jan Modaal zal er ook niet van sterven van zijn zomervakantie te spenderen in Alicante ipv de Dominicaanse Republiek, te scrollen op een Nokia ipv iPhone, of rond te toefen op een human-powered fiets ipv speed pedelec. De wegen rijden vol luxewagens, en de gemiddelde Belg woont nog altijd in een kast van een huis (oppervlaktegewijs). Er zit nog wel wat marge op.
Ook niet vergeten dat China de komende decennia een gigantisch vergrijzingsprobleem staat te wachten, veel groter dan dat van de EU bijvoorbeeld. Dus wat nu naar China gaat, komt misschien ooit wel weer terug. De kans daarop stijgt ook naarmate we hier wat minder "vadsig" worden.