De Europese economie

De kans bestaat dat weldra welbekende Europese automerken ophouden te bestaan.
Ook de autoindustrie zit hier dus zwaar in het slob.
En Chinese merken worden courant.

De autosector in Europa staat bol van nervositeit. Verkopen blijven ver achter, winsten duikelen, de toelevering van onderdelen hapert en dan wil de Europese Unie tot overmaat van ramp ook nog eens de verbrandingsmotoren in de ban doen. De Europese autobouwers trappen op de rem, terwijl de Chinese auto in de vijfde versnelling terrein wint. „Oude merken zullen verdwijnen.”

en nog Europese chemiebedrijven die in noodweer verkeren?

en nog Europese chemiebedrijven die in noodweer verkeren?
We hebben ze ondertussen bijna allemaal gehad zekers, eens stopt het 🥹

Exxon, Dow, Ineos, Solvay ... allemaal kondigden ze sluitingen en afvloeiingen aan.

Nog een vrij recente aankondiging dan:

--

Europese wagens zullen weldra enkel nog nuttig zijn als oldtimer, Europa is toch al één groot museum dat gestopt is met ontwikkelen sinds de val van de muur.

Vraagje uit pure nieuwsgierigheid naar de praktische kant: hoe ziet men dat een fles 1x, 10x, 30x... gebruikt is? Zit daar ergens een kenteken/serienummer op of zie je daar naar verloop van cycli een soort van slijtage?

Er zit een soort serienummer op, maar dat wordt niet gebruikt. Vooraleer die dingen in de vuller gaan, gaan die doorheen een scanner die flessen met schade of teveel slijtage eruit knikkert en de rest doorlaat.

We hebben ze ondertussen bijna allemaal gehad zekers, eens stopt het 🥹

Exxon, Dow, Ineos, Solvay ... allemaal kondigden ze sluitingen en afvloeiingen aan.

Nog een vrij recente aankondiging dan:

--
Het is nu ook niet dat het niet rendabel meer is. Zie dit artikel in Trends vandaag: https://trends.knack.be/nieuws/duit...aar-bijna-10-miljard-euro-uit-basf-antwerpen/

Het is aandeelhoudershebzucht en verhuizen naar waar het eventueel (dat valt dan nog te bezien) goedkoper is.

Europese wagens zullen weldra enkel nog nuttig zijn als oldtimer, Europa is toch al één groot museum dat gestopt is met ontwikkelen sinds de val van de muur.
Je kan je ook afvragen of auto's niet de nieuwe t-shirts zijn: commoditisering, hoe langer hoe meer een low margin product en dalend belang in een immer verstedelijkend continent.

Europa is toch nog steeds de thuisbasis van complexe activiteiten genre complexe farmaceutica, biotech, chips, software, etc. US hijgt in de nek etc. maar het zal zaak zijn leider te blijven in deze high tech R&D en daaraan gekoppelde manufacturing. Het waren bv. onze eigenste Belgen die de Pfizer/Biontech covid vaccins in sneltempo en masse op de markt gekregen hebben, dat is ook manufacturing maar niet van het niveau van efkes een jeansbroekenfabriekske op te schalen.

Edit: nog een dergelijke Belgische parel waar komende jaren 1000 jobs bijkomen

Laatst bewerkt:
Is zeker iets voor te zeggen, vooral jongeren geven totaal niets meer om mooie wagens.

Hangt allemaal af van de prijs. Als je ziet dat een mooie nieuwe wagen 70 - 120k kost. Bij de bekende Europese merken. Dan spreekt het voor zich dat jongeren dat een beetje aan zich voorbij laten gaan.

Dat is 70k minder die aan het huis kan gespendeerd worden. En zo goedkoop zijn de huizen tegenwoordig ook niet dat jongeren de mogelijkheid hebben om en en te doen.
Was de keuze die ik gemaakt had in het verleden. Eerst woonplaats. Daarna kijken we wat er mogelijk is...

Dat is daarna opgevangen met salariswagens. Maar ook daar is er geen enkele reden om toe te staan dat die salariswagens na 3 - 4 jaar vervangen worden door een nieuwe lichting.

Het is nu ook niet dat het niet rendabel meer is. Zie dit artikel in Trends vandaag: https://trends.knack.be/nieuws/duit...aar-bijna-10-miljard-euro-uit-basf-antwerpen/

Het is aandeelhoudershebzucht en verhuizen naar waar het eventueel (dat valt dan nog te bezien) goedkoper is.

Dat eigenste artikel geeft expliciet aan dat dit geen finale aandeelhouder-flows zijn, maar dochter-moeder-flows... BS-statement dus.

If anything geeft dat artikel aan dat BE de "vruchten" plukt van géén (of amper) moederfirma's te hebben. Je weet wel, net datgene dat hier op een vorige bladzijde nog werd gesteld dat die de staat toch amper iets opbrengen... (top 10 VB-bijdrager, as per dit specifieke artikel).

Mabon, benieuwd welke witte konijnen de BE-regering nog uit de hoed tovert om net meer ipv minder van die top bijdragers aan te trekken :hurrr:

Kameraad van me die voor een ingenieursbureau werkt, en vooral voor Chemische bedrijven bezig is.
"Niks gepland meer voor volgend jaar. Wat er gepland was, allemaal geannuleerd. Alles ligt op zijn gat."

Mijn reactie: "stilaan eindelijk een job bij de overheid eens overwegen."

Kameraad van me die voor een ingenieursbureau werkt, en vooral voor Chemische bedrijven bezig is.
"Niks gepland meer voor volgend jaar. Wat er gepland was, allemaal geannuleerd. Alles ligt op zijn gat."

Mijn reactie: "stilaan eindelijk een job bij de overheid eens overwegen."

Tot we die overheid niet meer kunnen betalen omdat er geen enkel privé bedrijf nog in België opereert dat geld in het laatje brengt?

Tot we die overheid niet meer kunnen betalen omdat er geen enkel privé bedrijf nog in België opereert dat geld in het laatje brengt?
Weer een mooi staaltje overdrijven dat uitstekend bij dit doomsdaytopic past.
Juist, oops. Niet meer de hele dag betaald met geld van anderen op een forum rondhangen.
"Geld van een ander", van wie is "het geld" dan? En bij uitbreiding alle materialen, de infrastructuur, ... die zich in ons landje in erbarmelijke staat bevindt? Prive/overheid is ook maar een artificiële opdeling.

Ivm water glas en plastic, vroeger spa reine uit glas. Toch overgeschakeld naar plastic vanwege de prijs.
Hier ook min of meer om die reden. Op de plastic flessen heb je geregeld 2+1 en andere kortingen, dat is bij glas nooit het geval. Prijsverschil van plastic af en toe eens in bulk te kopen tegenover glas is te groot. Zelfde bij Cola met blik tegenover glas, op de blikjes heb je heel regelmatig grote kortingen.

Plus dat een extra wekelijks ritje naar de drankenhandel met een volle koffer omenduur ook begint tegen te steken.

Plus dat een extra wekelijks ritje naar de drankenhandel met een volle koffer omenduur ook begint tegen te steken.
En dit geldt eigenlijk voor alles. We hebben het allemaal veel te druk, hebben veel te weinig tijd en kijken het liefst naar ons gemak. Vandaar dat we bijvoorbeeld de kleding- of elektrozaak in de stad niks meer gunnen omdat we sneller en handiger online bestellen.

Hier ook min of meer om die reden. Op de plastic flessen heb je geregeld 2+1 en andere kortingen, dat is bij glas nooit het geval. Prijsverschil van plastic af en toe eens in bulk te kopen tegenover glas is te groot. Zelfde bij Cola met blik tegenover glas, op de blikjes heb je heel regelmatig grote kortingen.

Tip: schakel over op kraantjeswater. Ik heb de switch nu ongeveer 15 jaar geleden gemaakt, omdat ik het beu was om glazen/plastieken flessen met water te kopen en mee te zeulen. Nu is het gewoon de hervulbare drinkfles onder de kraan en klaar. Bespaart je ineens een hoop microplastics in je systeem.

Tip: schakel over op kraantjeswater. Ik heb de switch nu ongeveer 15 jaar geleden gemaakt, omdat ik het beu was om glazen/plastieken flessen met water te kopen en mee te zeulen. Nu is het gewoon de hervulbare drinkfles onder de kraan en klaar. Bespaart je ineens een hoop microplastics in je systeem.
Desnoods in combinatie met een Brita-kan. Als de smaak nog niet 100% is.

Onze fabrieken draaien sinds covid elk jaar slechter. Ik woon in het zuiden van West-Vlaanderen, vlakbij de Franse grens, en er is hier heel veel industrie, moest ik ooit mijn job verliezen zal ik wel iets anders vinden, maar moest het in Belgie echt niet meer lukken is het antwoord.. pendel naar Noord-Frankrijk.

In Noord-Frankrijk is er een industriele boom bezig met ook Belgische bedrijven die gewoon kort over de grens een nieuwe vestiging openen, want goedkopere energie, meer arbeiders, meer plaats. Misschien moet ik toch eens met die avondcursus Frans beginnen. Ik moet uiteindelijk nog 35 jaar werken. Vive la France 🇫🇷 🥴

Onze fabrieken draaien sinds covid elk jaar slechter. Ik woon in het zuiden van West-Vlaanderen, vlakbij de Franse grens, en er is hier heel veel industrie, moest ik ooit mijn job verliezen zal ik wel iets anders vinden, maar moest het in Belgie echt niet meer lukken is het antwoord.. pendel naar Noord-Frankrijk.

In Noord-Frankrijk is er een industriele boom bezig met ook Belgische bedrijven die gewoon kort over de grens een nieuwe vestiging openen, want goedkopere energie, meer arbeiders, meer plaats. Misschien moet ik toch eens met die avondcursus Frans beginnen. Ik moet uiteindelijk nog 35 jaar werken. Vive la France 🇫🇷 🥴
Het is wat het is natuurlijk. Als ondernemer is het gewoon erg moeilijk om uw ding te kunnen doen in west vlaanderen en al zeker als je dan nog wat plaats nodig het. Ikzelf heb enkele jaren gezocht naar bedrijfsgebouw en mij meermaals de vraag gesteld hoe zot ik wel niet was als ik de prijzen vergeleek tussen Belgie en Frankrijk. Het enige wat me tegenhield was mijn gezin (mijn vrouw heeft haar werk hier, kinderen lopen school in vlaanderen) en mijn slecht frans. Ondertussen heb ik de plaatsprobleem opgelost door samen met een ander bedrijf een samenwerking aan te gaan. En nu beginnen veel bedrijven ook de vraag te stellef of we geen stuk van de noord franse markt kunnen bedienen. Vroeg of laat zal het er dus wel van komen, het lijkt gewoon onvermijdelijk. Dus zal het hier ook het frans gaan bijschaven worden.

Terug
Bovenaan