De Europese economie

Heb je cijfers hierover?

De eerste grafiek op deze pagina vind ik wel sprekend, ook al zijn de NACE sectoren soms teveel op 1 hoop gegooid:
https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/arbeid/tewerkstelling-per-sector

Maar is dat niet defacto een logische evolutie wanneer je een transitie doet van een productiemaatschappij naar een dienstenmaatschappij ?

Een dienstenmaatschappij wil nu eenmaal zeggen dat al het geld dat je uit uw economie haalt voor een groot stuk uit de interne markt haalt zonder dat daar echt een actief tegenover staat. Ik ken weinig dienstenmaatschappijen waarbij het grootste stuk van het inkomen uit de aangeleverde diensten aan een andere land komen.

Dit onder de noemer dat we meer welvaart kunnen creëren doordat wij het geld dat er binnenkomt en dat we creëren nu aan welvaart kunnen spenderen dan aan het duurder produceren van die goederen die we anders zouden consumeren.

Ja en nee. Die evolutie naar een dienstenmaatschappij is al langer bezig en is ook zeer logisch - maar kort door de bocht hebben we veel minder % tewerkstelling in industrie/bouw/energie dan bijna alle andere Europese landen (incl. buurlanden of West-Europese om wat meer vergelijkbaar te zijn), de meeste tewerkstelling in overheid/sociale zekerheid (op Luxemburg na) en zitten we qua dienstverlening maar iets beter dan het gemiddelde. Met o.a. onze hoge loonkost zijn we helaas geen aantrekkelijk land om veel diensten uit te bouwen voor bedrijven die de keuze hebben om dat ergens anders in Europa te doen.

De eerste grafiek op deze pagina vind ik wel sprekend, ook al zijn de NACE sectoren soms teveel op 1 hoop gegooid:
https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/arbeid/tewerkstelling-per-sector

Ja en nee. Die evolutie naar een dienstenmaatschappij is al langer bezig en is ook zeer logisch - maar kort door de bocht hebben we veel minder % tewerkstelling in industrie/bouw/energie dan bijna alle andere Europese landen (incl. buurlanden of West-Europese om wat meer vergelijkbaar te zijn), de meeste tewerkstelling in overheid/sociale zekerheid (op Luxemburg na) en zitten we qua dienstverlening maar iets beter dan het gemiddelde. Met o.a. onze hoge loonkost zijn we helaas geen aantrekkelijk land om veel diensten uit te bouwen voor bedrijven die de keuze hebben om dat ergens anders in Europa te doen.
Heb je ook cijfers die België in die Europese context plaatsen?

In welke mate is dat ook een probleem, of afhankelijk van hoe snel een maatschappij evolueert naar een dienstenmaatschappij? In Frankrijk zal je bv. misschien meer landbouw en gerelateerde industrie hebben maar is het een probleem dat wij meer tewerkstelling hebben in misschien meer productieve dienstverlening?

In welke mate is dat ook een probleem, of afhankelijk van hoe snel een maatschappij evolueert naar een dienstenmaatschappij? In Frankrijk zal je bv. misschien meer landbouw en gerelateerde industrie hebben maar is het een probleem dat wij meer tewerkstelling hebben in misschien meer productieve dienstverlening?
Een evolutie naar een dienstenmaatschappij hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar Noctilus bedoelt dat er vooral veel diensten in de plaats komen bij overheden en de rest van de publieke sector. Dat is helemaal iets anders dan bijvoorbeeld een verschuiving van jobs in de staalindustrie naar de software industrie met internationaal cliënteel.

Ja, die cijfers staan op het eind van diezelfde pagina (laatste grafiek filteren op de gewenste sector)

Wie zelf met cijfers wil spelen, kan ook in de tabellen van de NBB duiken: https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=EMPLOY&lang=nl#
Daar zie je bv. dat van 2009 tot nu:
- het totaal aantal jobs in België in industrie + bouw licht gedaald is (-2%)
- er 250.000 jobs bij gekomen zijn in Openbaar bestuur + onderwijs + gezondheidszorg (+19%)
- retail + horeca + transport licht gestegen is (+2%)
- over diensten zegt die tabel niet veel, omdat ze "Vrije beroepen en wetenschappelijke en technische activiteiten; administratieve en ondersteunende diensten" allemaal samen rapporteren. Daar zijn wel bijna 400.000 jobs bijgekomen (+48%), maar het is wel heel veel op 1 hoop gegooid

Op dat niveau van detail kan je het onderscheid niet maken hoeveel van die diensten rechtstreeks of onrechtstreeks door overheidsgeld betaald worden.

Alweer een hoop ontslagen in Oost-Vlaanderen deze week. Bij Tupperware in Aalst stopt de productie en staat iedereen op straat, bij SVK in Sint-Niklaas zelfde verhaal. Maar wat mij zo hard opvalt als ik beelden zie van die ontslagen werknemers, zowel bij Tupperware, SVK als bij Van Hool en Audi Brussels. Dat zijn zo goed als allemaal mensen van 40-50-60 jaar, je ziet daar geen tot amper jonge mensen.

Alweer een hoop ontslagen in Oost-Vlaanderen deze week. Bij Tupperware in Aalst stopt de productie en staat iedereen op straat, bij SVK in Sint-Niklaas zelfde verhaal. Maar wat mij zo hard opvalt als ik beelden zie van die ontslagen werknemers, zowel bij Tupperware, SVK als bij Van Hool en Audi Brussels. Dat zijn zo goed als allemaal mensen van 40-50-60 jaar, je ziet daar geen tot amper jonge mensen.
De jonge mensen hebben al lang een andere job gezocht. Die oudere mensen werken daar 20+ jaar en krijgen een kapitaal aan ontslagpremie uitbetaald.

Die zien de bui al jaren op voorhand hangen en bollen het af. Wie daar al 20 30 40y zit, wacht op zinn pre pensioen of grote zak geld.

Dus in de goed draaiende fabrieken zou je dan veel meer jongere mensen hebben?
Heeft het er ook niet wat mee te maken dat 'de fabrieksarbeider' een uitstervende soort is bij ons, en dat veel jongere mensen een toekomst in de fabriek niet voor zichzelf weggelegd zien.

In de fabrieken waar ik gewerkt heb is het mij alleszinds nooit opgevallen dat er meer oudere dan jonge mensen zouden werken.

Neemt natuurlijk niet weg dat het voor de minder getalenteerde jongeren interessanter kan zijn om in de sociale hangtmat te liggen in plaats van elke dag op te staan om te gaan werken.

Iemand van 25 interviewen die er pas werkt en vlot van job kan veranderen is natuurlijk minder interessant als iemand van 55 die er al heel zijn leven zit.
Alleen al daarom zal het sowieso wel lijken dat er vooral oudere mensen werken.

Heeft het er ook niet wat mee te maken dat 'de fabrieksarbeider' een uitstervende soort is bij ons, en dat veel jongere mensen een toekomst in de fabriek niet voor zichzelf weggelegd zien.

Dat weet ik niet. Ik weet wel dat als je een bedrijf hebt dat crap draait en waar het niet leuk is, mensen met 30y ancienniteit minder snel weggaan dan die met 1y...

Waar ik werk is dat juist hetzelfde. In onze markten, daar zijn ook macro cyclische golven. Om de 5-7-10y is het eens koekenbak en is er een grote squeeze (geen hires, projecten killen, ontslagen, ...). Je ziet die golven perfect in de leeftijdsdistributie van de werknemers. Als je die golven terugrekent, zie je dat er geen jonkies uit die periode (of veel minder) doorgestroomd zijn.

En HR alle zeilen bijzetten want als er een pensioneringsgolf aankomt van de periode ervoor zijn er weinig vervangers in de leeftijdsblok erna.

Ik weet niet of dat een algemeen geldend statement is: de gemiddelde leeftijd voor arbeiders ligt maar ~2 jaar hoger dan bij bedienden (data uit 2013-2019, vond niet direct recentere bronnen)

En sowieso neemt het aantal werknemers in de industrie jaar na jaar af, ik zou vermoeden dat die daling sterker is bij arbeiders door groeiende automatisatie, bovenop de algemene daling doordat industrieën wegtrekken, sectoren krimpen, etc.

Volgende aan de beurt. Novartis.

“Voor heel Novartis is de hoge loonkost en de stijging van de energiekosten met 30 procent een groot probleem”, klinkt het.

Same old.

Wat verwachten ze hier nu ook in België of Europa met die torenhoge energiekost? Dat is gewoon niet meer haalbaar om je productie daar nog te houden.

En ondertussen doet Ineos een miljardeninvestering in de Antwerpse haven maar lopen er nog steeds procedures hiertegen.

Wat verwachten ze hier nu ook in België of Europa met die torenhoge energiekost? Dat is gewoon niet meer haalbaar om je productie daar nog te houden.
Energiekosten, hoge loonkosten, vakbonden...

Terug
Bovenaan