De Europese economie

Op zich zou ik nergens anders ter wereld willen wonen. Nergens anders ter wereld kan je zo'n lekker leven leiden als hier.
En voor hoe lang nog denk je?
Een evolutie richting economisch kerkhof kan op lange termijn niet gepaard blijven gaan met een “lekker leven” voor de gemiddelde inwoner.

De Europese levensstandaard zal serieuze klappen krijgen de komende decennia.
Heel wat Europeanen met wat brains en geld zetten nu al de stap naar Azië, de golfstaten of zelfs de VS.

En voor hoe lang nog denk je?
Een evolutie richting economisch kerkhof kan op lange termijn niet gepaard blijven gaan met een “lekker leven” voor de gemiddelde inwoner.

De Europese levensstandaard zal serieuze klappen krijgen de komende decennia.
Heel wat Europeanen met wat brains en geld zetten nu al de stap naar Azië, de golfstaten of zelfs de VS.
Dat zeggen ze toch ook al heel lang hé. De energiecrisis heeft er extra in gehakt. Maar imo hoeft dat doemdenken nu ook niet.

Maar voor pakweg +50% van de bevolking van de Verenigde Staten is die levensstandaard er nu al niet. Zolang we onze middenklasse beschermen zie ik het nog goedkomen.

Er is hier nog altijd wel veel talent aanwezig. Grote high tech innovatie gaat hier niet meteen ontstaan.
We moeten het gaan zoeken in andere sectoren, healthcare, duurzame producten,...
Nu is dat allemaal nog verre toekomstmuziek, maar als het beleid eenmaal die richting inslaat (en dat is stilletjesaan het geval) zie ik het nog wel goedkomen.

Ik ben vooral die perpetual growth kotsbeu.

Elk jaar meer, beter, hoger, whatever. Ten koste van alles.

Dat is toch ook duidelijk niet houdbaar? Ik vind dat zo belachelijk om mensen in mijn omgeving daar naarstig aan mee te zien doen..

Of zo gelijk hierboven cege.. ja laten we allemaal fijn 10 uren nachtwerk gaan doen en onbetaald verlof en weet ik veel. Ja voor wat? Voor de aandeelhouders?

Dat er per sector wat groei en innovatie moet zijn kan ik wel begrijpen. Maar in de sector waar ik zit (medical devices en Healthcare) voelt het toch vooral aan als de appelsien ieder jaar opnieuw wat meer proberen uit te wringen.

I hear you. Ik zit in dezelfde sector. De appelsien is al een tijdje uitgeperst. Daarom dat ik ook van sector zal veranderen.

Maar je moet realistisch zijn. Je kunt welvaart niveau X niet hebben zonder inspanning Y. Voor mij allemaal goed hoor. Ik heb de sociale zekerheid niet nodig, ik heb een afbetaald huis, money in the bank en een laag uitgavepatroon.

Ik ben vooral die perpetual growth kotsbeu.

Elk jaar meer, beter, hoger, whatever. Ten koste van alles.

Dat is toch ook duidelijk niet houdbaar? Ik vind dat zo belachelijk om mensen in mijn omgeving daar naarstig aan mee te zien doen..

Of zo gelijk hierboven cege.. ja laten we allemaal fijn 10 uren nachtwerk gaan doen en onbetaald verlof en weet ik veel. Ja voor wat? Voor de aandeelhouders?

Dat er per sector wat groei en innovatie moet zijn kan ik wel begrijpen. Maar in de sector waar ik zit (medical devices en Healthcare) voelt het toch vooral aan als de appelsien ieder jaar opnieuw wat meer proberen uit te wringen.
Die groei heeft miljoenen mensen uit de armmoede geholpen. Het is echt een egoïstisch luxe probleem wanneer je kan zeggen dat groei niet meer hoeft.

extreme-poverty-trend1-1024x616.png

De vraag is eerder, als je daarvoor een concurrent zou willen oprichten, waarom zou je dat in de EU doen en niet in de US?
Dan verhuis je toch beter naar de US.

Trouwens ook altijd die instelling van de EU alsof ze hulpeloze landen moeten redden uit de klauwen van Rusland.
Nu ook de verkiezingen in Georgië waar uiteraard de pro-Europese kandidaat gesteund moest worden. Naar wat ik in het journaal hoorde ging alles nochtans redelijk goed in Georgië, ze hebben ook goede handelsbetrekkingen met Rusland. Wanneer het land een ruk naar de EU maakt vrezen de inwoners het ergste. En wat gaat de EU doen moest Rusland Georgië binnenvallen? Nog enkele Russische bankrekeningen blokkeren?

Je ziet waar het Oekraïne gebracht heeft. De EU is veel te snel groot geworden, we hadden het bij de West-Europese landen moeten houden en daarmee een sterk blok vormen. Wat zijn wij nu ook met godbetert Moldavië?

Laatst bewerkt:
Die groei heeft miljoenen mensen uit de armmoede geholpen. Het is echt een egoïstisch luxe probleem wanneer je kan zeggen dat groei niet meer hoeft.

extreme-poverty-trend1-1024x616.png
Ik zeg niet dat groei niet meer hoeft. Er staat letterlijk in de post die je quote dat ik groei en innovatie kan begrijpen.

Maar ieder jaar méér groei, méér marge, méér efficiëntie.. ik zie dat niet als houdbaar. Al zeker niet binnen mijn sector, waar de marges al torenhoog zijn - als je een paar 100den procenten winst op uw product pakt zal het misschien wel goed zijn he? Dat zijn dan ook nog eens vaak centen die rechtstreeks uit een of andere belastingspot komen (terugbetalingen ziekenfondsen etc)

Dus nee, het is niet egoïstisch wat ik bedoel, integendeel. Dat het kapitalisme gezorgd heeft voor meer luxe en welvaart, akkoord. Maar het endstage kapitalisme (zo voelt het voor mij toch aan) not so much.

I hear you. Ik zit in dezelfde sector. De appelsien is al een tijdje uitgeperst. Daarom dat ik ook van sector zal veranderen.

Maar je moet realistisch zijn. Je kunt welvaart niveau X niet hebben zonder inspanning Y. Voor mij allemaal goed hoor. Ik heb de sociale zekerheid niet nodig, ik heb een afbetaald huis, money in the bank en een laag uitgavepatroon.

Wij misschien niet, maar onze kinderen en kleinkinderen mogelijks wel?

Dit wil zeggen actief in een land waar mensen worden gebruikt als slaven in dienst van de economie.

Zie eerder: hoogdravende waarden zonder onderbouw zijn niet goed voor mijn top noch mijn bottom line. Als je een utopia voorstaat waar bedrijven enkel actief zijn in de markten die jij ok vindt, volgens principes die jij ok vindt en ter ondersteuning van wat jij de "goede maatschappij" vindt, dan heeft verder debat weinig zin.

Je stelt dat Europa niet goed bezig is en de VS wel maar zij hebben dus een hogere staatsschuld. Is de VS dan het lichtend voorbeeld? Een hogere staatsschuld is dus beter? Een land met enorm veel rijkdom bij een zeer klein deel vd bevolking en enorm veel ongelijkheid, is dat dan beter? Of indien de VS niet het lichtend voorbeeld is, zijn het dan de Chinezen? Of is Europa misschien toch niet zo slecht?

Jij dicht jezelf het, nogal kolonialistisch geïnspireerde, idee toe dat Europa dé referentie is. Dat is an sich weinig meer dan je ogen en oren dicht knijpen en luid roepen dat jij gelijk hebt en de rest niet, wars van de realiteit out there. Je referentie naar China, ondersteunt dat enkel.

Ja, op veel punten overtreffen die markten met kop en schouders Europa, en dat gaat zich laten voelen. Zolang Europa zich blind staart op zijn eigen perceptie van morele superioriteit, en ze blijft dat combineren met maatregelen (acherlopend onderwijs, regulitis, exploderende kosten, inflexibiliteit etc, en ook taxaties) die hun eigen economie ondergraven, ziet de toekomst er niet rooskleurig uit. Wij zien dat in onze eigen plannen en ageren daar naar, en ik hoor bij anderen veel dezelfde geluiden. Daar gaat geen enkel "maar kijk ons doen, we zijn hier moreel gezien toch zoveel beter"-argument iets aan veranderen.

Of om de gazet van eerder deze week nog maar eens te quoten: alleen Europa kijkt nog op naar Europa, de rest van de wereld gaat verder.

duurzame producten,...

Exact het soort business waarin wij zitten; edoch gaat onze focus buiten Europa...

Zelfs op vlak van duurzaamheid verzand Europa in regulitis, en laten ze het echte initiatief open aan andere landen en continenten. Ik merk honestly nog meer initiatief in Afrika dan in de EU...

Zie eerder: hoogdravende waarden zonder onderbouw zijn niet goed voor mijn top noch mijn bottom line. Als je een utopia voorstaat waar bedrijven enkel actief zijn in de markten die jij ok vindt, volgens principes die jij ok vindt en ter ondersteuning van wat jij de "goede maatschappij" vindt, dan heeft verder debat weinig zin.
Heb ik niet gezegd, maar moet er geen 'bodem' zijn? En die bodem is: geen slavernij, etc....
Jij dicht jezelf het, nogal kolonialistisch geïnspireerde, idee toe dat Europa dé referentie is. Dat is an sich weinig meer dan je ogen en oren dicht knijpen en luid roepen dat jij gelijk hebt en de rest niet, wars van de realiteit out there. Je referentie naar China, ondersteunt dat enkel.

Ja, op veel punten overtreffen die markten met kop en schouders Europa, en dat gaat zich laten voelen. Zolang Europa zich blind staart op zijn eigen perceptie van morele superioriteit, en ze blijft dat combineren met maatregelen (acherlopend onderwijs, regulitis, exploderende kosten, inflexibiliteit etc, en ook taxaties) die hun eigen economie ondergraven, ziet de toekomst er niet rooskleurig uit. Wij zien dat in onze eigen plannen en ageren daar naar, en ik hoor bij anderen veel dezelfde geluiden. Daar gaat geen enkel "maar kijk ons doen, we zijn hier moreel gezien toch zoveel beter"-argument iets aan veranderen.
Nee, het gaat niet om moreel beter te zijn maar om terug de 'slavernij' in te voeren lijkt mij ook geen goed alternatief.
Of om de gazet van eerder deze week nog maar eens te quoten: alleen Europa kijkt nog op naar Europa, de rest van de wereld gaat verder.
Moest de rest vd wereld wat meer naar Europa kijken, zou dat niet goed zijn?
Het alternatief is een race to the bottom...

Heb ik niet gezegd, maar moet er geen 'bodem' zijn? En die bodem is: geen slavernij, etc....

Nee, het gaat niet om moreel beter te zijn maar om terug de 'slavernij' in te voeren lijkt mij ook geen goed alternatief.

Ik geef aan in China actief te zijn, zonder Oeigoeren zowaar (ja, dat kan, the horror! - sterker nog, dat doen de meeste bedrijven daar), en jij blijft doormemmen over slavernij; make up your mind and make your point ipv maar om het even wat te zeggen...

Dat zou niet alleen niet goed zijn, de rest van de wereld heeft letterlijk 0,0 reden om dat te doen.

Ik denk dat sommige heerschappen in Europa het nog niet snappen. Er is geen morele superieuriteit in de nonsens die ze in Europa uithalen. Heel de wereld lacht ons uit, we verneuken onze economie en we zijn geostrategische toast.

Singapora of USA of Japan of Canada of zelfs Mexico of Qatar of UAE of Malta of Kuwait of Bahamas of whatever, dat zijn allemaal geen pannekoeken. Die hebben GDP/capit meer dan de helft van Europa. Check zelf https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Waarom moeten die opkijken naar Europa ? Dat is afzetmarkt 300M. Veel regels. Duur en weinig return. Sociale zekerheid die misbruikt wordt. Open grenzen die misbruikt wordt.

Energie MOET duurder worden. Werktijd MOET korter. Flexibiliteit MOET minder (mogen we nu al deftig nachtwerk doen in belgie/europa ?). De vraag is wat we proberen te bereiken met het huidige beleid...
Het is toch mogelijk om daarvoor een uitzondering vast te leggen in een CAO?
Er zijn toch genoeg mensen die 's nachts of 12 uur per dag werken onder een CAO die zowel de werknemer als werkgever goedgekeurd hebben?

Het is toch mogelijk om daarvoor een uitzondering vast te leggen in een CAO?
Er zijn toch genoeg mensen die 's nachts of 12 uur per dag werken onder een CAO die zowel de werknemer als werkgever goedgekeurd hebben?

Er zijn wettelijke grenzen aan wat je kunt doen. Je kunt in de CAO zetten dat je 12u per dag werkt, dat is niet wettelijk in bepaalde PCs. Idem met overtijd en flexibiliteit etc.

Ik denk dat sommige heerschappen in Europa het nog niet snappen. Er is geen morele superieuriteit in de nonsens die ze in Europa uithalen. Heel de wereld lacht ons uit, we verneuken onze economie en we zijn geostrategische toast.
Dat er veel morele onzin is daar ga ik mee akkoord (naiviteit mbt immigratie, klimaat,...) en in het geval van Belgie een sociale zekerheid die amper stimuleert om te presteren. MAAR deftige minimumlonen, kapitaalbelasting, arbeidsduurvermindering ,herverdeling, sociale zekerheid,...dat noem ik geen morele onzin.
Singapora of USA of Japan of Canada of zelfs Mexico of Qatar of UAE of Malta of Kuwait of Bahamas of whatever, dat zijn allemaal geen pannekoeken. Die hebben GDP/capit meer dan de helft van Europa. Check zelf https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Waarom moeten die opkijken naar Europa ? Dat is afzetmarkt 300M. Veel regels. Duur en weinig return. Sociale zekerheid die misbruikt wordt. Open grenzen die misbruikt wordt.
Neem de USA, waarom moeten die opkijken naar Europa: enorme ongelijkheid in de USA en weinig herverdeling; gevolg: een bittere en zure en polariserende samenleving (kijk maar naar succes Trump).
Economische achterstelling ve grote groep vertaalt zich in slechte gezondheid, gemiste kansen onderwijs, depressie, alcoholisme, obesitas, criminaliteit,...De gemiddelde LEVENSDUUR ve Amerikaan is niet hoger dan die van een Albanees.
Dus ja, de USA zou beter wat meer naar Europa kijken.

Overal ter wereld stijgt de gemiddelde levensverwachting al decennia; alleen de coronapandemie zorgde voor een tijdelijke terugval. In Amerika stijgt de levensduur echter al vijftien jaar niet meer. Sterker nog, het gemiddelde daalde scherp tot 76,1 jaar, terwijl vergelijkbare landen op 82,4 jaar zitten.
Desondanks doet de VS het economisch schitterend!!!

Overal ter wereld stijgt de gemiddelde levensverwachting al decennia; alleen de coronapandemie zorgde voor een tijdelijke terugval. In Amerika stijgt de levensduur echter al vijftien jaar niet meer. Sterker nog, het gemiddelde daalde scherp tot 76,1 jaar, terwijl vergelijkbare landen op 82,4 jaar zitten.
Desondanks doet de VS het economisch schitterend!!!
Het is ook het land met de meeste obese personen. Ik denk dat je beter kijkt naar levenskwaliteit dan levensverwachting om een ietwat accurater beeld te krijgen?

Terug
Bovenaan