De Epstein files: Trumps vermeende betrokkenheid

Afgelopen weekend ging ook een mail van Mark Epstein - de jongere broer van Jeffrey - viraal op sociale media. In een bericht aan zijn broer vraagt hij of die via Steve Bannon (Trumps toenmalige strategisch adviseur) kan nagaan of "Poetin de foto's heeft waarop Trump 'Bubba oraal bevredigt'".

De bijnaam 'Bubba' werd in complotkringen al snel gekoppeld aan Bill Clinton, die de bijnaam in zijn tijd als gouverneur van Arkansas kreeg. Maar volgens Mark Epstein is 'Bubba' niet Clinton en is het hele bericht "een grapje tussen broers".
Maar wie is dan die 'Bubba' wel?

Maar wie is dan die 'Bubba' wel?
Volgens Nieuwe Feiten Checker Rien Emmery is het een grapje dat haar oorsprong vindt in de film "Get Hard" met Will Farrell en Kevin Hart. Hier moet het personage van Will klaargestoomd worden om het gevangeniswezen te overleven. Tijdens een scène in de film leert hij hoe hij blowjobs moet geven aan andere gevangenen. Ze zouden dus refereren aan dat mopje, en kan Bubba dus ongeveer iedereen zijn, gewoon een zwans.

Quasi unanieme stemming voor release in het Huis. En redelijk wat 'druk' van Massie om het ook in de Senaat snel te laten gaan.

Vreemd, als er nu één ding is waar politieke extremisten slecht in zijn, is hun ongelijk toegeven of van mening veranderen.

Mijn vrouw is nog altijd pro-Trump. Ze volgt de Amerikaanse media en realiteit al sinds zijn inauguratie niet meer, maar ze gelooft niet veel van die slechte dingen die over hem verteld worden, dat zijn lastercampagne's denkt ze. Voor haar telt enkel dat hij anti-abortus, anti-migratie, anti-LGBT, en anti-woke is. En voor de rest, boeit het haar niet. Corrupt? Ze stelen allemaal. Domme dingen zeggen? Fake news knip en plakwerk. Wetten niet naleven? 't Zijn slechte wetten van de liberalen. Rechtspraak niet respecteren? Hoeft niet want het zijn woke/linkse rechters die anti-VS zijn en gewoon Trump een hak willen zetten.
En zo is dat met de ganse Poolse (extreem-) conservatieve zijde, die zijn er nog altijd rotsvast van overtuigd dat ze aan Trump een betere vriend hebben dan aan Duitsland of de EU.
Als Trump blijkt een pedo te zijn (het is op zijn minst fishy allemaal hoe hij met die Epstein files omgaat), dan gaat het zelfs voor de meest rechtste mensen van het politieke spectrum toch te ver gaan. Dan overleeft die sowieso zijn termijn niet.

Het kan toch niet anders dan dat er grote namen uit het dossier gewist zijn, laat staan dat ze alles gaan vrijgeven.
Dan spreek ik niet alleen over Trump, maar over andere beroemdheden of personen met een hoge functie.
Ze hebben daarom niets misdaan (aanwezig op een onschuldige receptie bijvoorbeeld), maar wanneer hun naam in het dossier staat dan zou dat toch een heksenjacht ontketenen op (onschuldige) personen?

Je kan er zo van uitgaan dat als de files gereleased worden dat enkel de namen van Trumps tegenstanders niet uitgewist gaan zijn.
Die namen (zeker grote, machtige namen) zullen dan ook wel bewijslast tegen Trump naar buiten gaan brengen.
Dat wordt een oneindig potje moddergooien.
Ik geloof niet dat Trump dat risico wil lopen.
Ze gaan wel dingen releasen met wat kleinere namen, maar daar gaan we het met moeten doen, imho.

Als Trump blijkt een pedo te zijn (het is op zijn minst fishy allemaal hoe hij met die Epstein files omgaat), dan gaat het zelfs voor de meest rechtste mensen van het politieke spectrum toch te ver gaan. Dan overleeft die sowieso zijn termijn niet.
Dat zou inderdaad te ver gaan zelfs voor de meest die-hard MAGA zot, maar je moet hem wel eerst overtuigen dat Trump echt een pedo is. En hoe doe je dat in tijden van AI? Je kan al geen film materiaal meer vertrouwen, laat staan een paar emails.
Heel die epstein files saga stinkt langs alle kanten van de corruptie en manipulatie. Hoe lang roept men al niet om die files openbaar te maken? En wie er om roept veranderd naarmate wie er aan de macht is, zowel democraten als republikeinen hebben de zaak al bevuild al is het maar door de files niet vrij te geven terwijl ze aan de macht waren. Dus iedere stem die roept dat er met de files geprutst is zal veel bijval vinden onder de supporters van eender wie erin vermeld wordt, en bij name met Trump omdat zijn fandom veel trekken heeft van een cult.
Het zal wel een zekere impact hebben maar ik vermoed minder dan je zou denken.

Ironisch genoeg denk ik dat Trump's gedrag rond heel deze saga veel erger is voor zijn imago dan eender wat in de files staat. Hij zou het goed doen als Nascar piloot met het aantal 180° bochten dat hij nam, en dat kan je niet wegmoffelen door even 'conspiracy from the democrats!' te roepen. Had hij gewoon meteen de files vrijgegeven en dan nadien gezegd dat de democraten valse mails erin geplant hebben had hij er veel beter mee weggekomen.

De interpretatie dat de NYT er aan gaf was dat hij zijn kar heeft gekeerd omdat het leek dat er genoeg Republikeinen voor gingen stemmen ongeacht wat hij zei.

In plaats van te “verliezen” zou hij dan maar hebben gezegd dat hij pro vrijgeven is, zodat het niet overkomt alsof hij geen controle meer had over wat er gebeurt.

In die interpretatie zit er dus weinig strategisch achter zijn 180 hier.

De interpretatie dat de NYT er aan gaf was dat hij zijn kar heeft gekeerd omdat het leek dat er genoeg Republikeinen voor gingen stemmen ongeacht wat hij zei.

In plaats van te “verliezen” zou hij dan maar hebben gezegd dat hij pro vrijgeven is, zodat het niet overkomt alsof hij geen controle meer had over wat er gebeurt.

In die interpretatie zit er dus weinig strategisch achter zijn 180 hier.
Lijkt mij ook de meest plausibele uitleg. De enige strategie van die laatste 180 was het gezichtsverlies beperken, en plots "kijk ik heb niets te verbergen" hoedje opzetten.
Zijn naam zal er in voorkomen, maar ik verwacht niet te problematisch, of te weinig om hem zelf van pedofilie te beschuldigen. Zoals hier al gezegd: dit gaat vooral leiden tot een immens moddergevecht. Het Epstein dossier zal voor andere machtige namen veel erger zijn verwacht ik. Die kunnen dan totaal ongerelateerde dingen naar buiten brengen om anderen mee de afgrond in te sleuren. Vooral dat wil je vermijden als je momenteel zelf in het hoogste stoeltje zit en je het meeste te verliezen hebt, waarschijnlijk de reden dat elke president dit potje liever gesloten hield.

Ik zou wel eens een insider-analyse willen lezen van iemand die expertise heeft in dergelijke materie om te weten in welke mate de Trump-administratie met al zijn huidige tentakels in de overheid er in staat zou zijn om de Epstein-documenten te manipuleren. Zoals het gewoon laten permanent laten verdwijnen van pagina's. We zijn, denk ik wel, op een punt gekomen dat ze schaamteloos genoeg zijn geworden om elke truc, legaal of illegaal, uit de kast te halen om hun vel te redden, zolang ze er maar mee wegkomen.

Terug
Bovenaan