De energiethread

Hier is 135€ voorschot van de rekening gegaan, en dan staat daar: U hebt 270€ te goed. (Voor gas).
Engie (voor elec) heeft de premie al wel verrekend, het is te zeggen: Ze hebben dit van de laatste factuur afgetrokken.

Geen geld voor mazout aan 10 ct/kwh en 300 euro gratis stookoliecheque, maar wel 60ct/kwh er door trekken aan elektrische vuurtjes. Ik sta nog alle dagen versteld hoeveel domme mensen er rondlopen in ons land.

Ik denk dat ik gewoon een webshop ga beginnen met elektrische vuurtjes en dekens. De doorsnee vlaming is toch te dom om de werkelijke kosten in te schatten.

Geen geld voor mazout aan 10 ct/kwh en 300 euro gratis stookoliecheque, maar wel 60ct/kwh er door trekken aan elektrische vuurtjes. Ik sta nog alle dagen versteld hoeveel domme mensen er rondlopen in ons land.

Ik denk dat ik gewoon een webshop ga beginnen met elektrische vuurtjes en dekens. De doorsnee vlaming is toch te dom om de werkelijke kosten in te schatten.
Is het verschil even groot als je slechts 1 kamer opwarmt met een elektrisch vuurtje gedurende pakweg 2 uur tov de mazoutketel moet aansteken om je woning op te warmen als die radiator aan het einde van het circuit zit?

Bovendien komt er geen mazoutleverancier langs voor een levering van 100 euro, hé. Het probleem is vaak ook het geld in bezit hebben om slimme investeringen te doen.

(zeg ik terwijl er een klein electrisch vuurtje aan het draaien is in de bureau, de enige kamer die momenteel verwarmd wordt thuis. Kost: 0 euro).

Is het verschil even groot als je slechts 1 kamer opwarmt met een elektrisch vuurtje gedurende pakweg 2 uur tov de mazoutketel moet aansteken om je woning op te warmen als die radiator aan het einde van het circuit zit?

Bovendien komt er geen mazoutleverancier langs voor een levering van 100 euro, hé. Het probleem is vaak ook het geld in bezit hebben om slimme investeringen te doen.

(zeg ik terwijl er een klein electrisch vuurtje aan het draaien is in de bureau, de enige kamer die momenteel verwarmd wordt thuis. Kost: 0 euro).

Jullie hebben allebei een punt denk ik ;)

@Chauffagist omdat veel mensen zonder rekenen er vanuit gaan dat een klein elektrisch vuurtje goedkoper uitkomt; jij als je het hebt over een kleine ruimte die kort moet verwarmd worden (bv. badkamer).

"Einde van het circuit" zou weinig verschil mogen maken, zolang je de andere radiatoren maar dicht zet - dat beetje warmteverliezen aan leidingen valt wel mee denk ik? Tenzij je natuurlijk heel de woonkamer moet warm stoken om de thermostaat in gang te laten schieten, dat is een andere zaak en dan zit je weer in de vergelijking kleinere ruimte opwarmen aan hogere kost per kWh vs. grotere ruimte moeten meeverwarmen.

Eigenlijk maakt dat "achteraan" vrij weinig uit. Ze kunnen perfect de andere radiatoren in de kamers dichtdraaien. Wat er wel rapper gaat gebeuren met maar 3 radiatoren open, dat is het pendelen. De ketel gaat zijn warmte niet meer goed kunnen afvoeren en rapper aan zijn maximumtemperatuur zitten ( ik ga uit van een oudere mazoutketel) , maar per kwh zou ik toch kiezen om die mazoutketel te gebruiken om de leefruimte op te warmen. Tenzij ze misschien een terugdraaiende teller hebben...

Voor de curieuze neuzen die zich afvragen of ze zouden afgeschakeld worden bij het afschakelplan en zoja in welke schijf ze effectief vallen.
Al lijkt het mij een variant van het vorige afschakelplan.

Daarnaast, moeten we niet te snel een beslissing lijken te verwachten over de problematiek en het in oktober gevraagde verslag of we energietekorten zouden kunnen hebben. En of er dan ook kerncentrales verlengd zouden worden of andere maatregelen genomen.

Schijf 7. Nuja, als dat maar enkele uurtjes is zullen we dat wel overleven!
Maar toch eens kaarsjes in huis halen.

Roterend op basis van intervallen van 3 tot 4 uur.

En met de laatste afschakelingsschijf wordt rekening gehouden voor de volgende keer.
Klinkt als een beurtrol voor examentoezicht. Jij moet geen toezicht doen, want hebt vorige periode al toezicht gedaan.

Sowieso zijn er oplossingen.

*Een zware omvormer van 3000 watt en je bedrijfswagen heel de nacht laten draaien.
* Een stroomgroepje op rooie mazout of benzine
*Een micro-wkk in eilandbedrijf
* Een ups

Los van de mogelijke tekorten staat de elektrificatie haaks op de capaciteit in ons land. Fossiele brandstoffen overboord gooien is nog niet aan de orde. Ik ben volop bezig met uitzoeken wat de beste oplossing is voor de toekomst, naast uiteraard het energieverbruik beperken.

Het idee om onafhankelijk te zijn van de toevoer van dure energie uit het net doet mij glimlachen. Ik heb geen glazen bol, maar ik vermoed dat 15 ct/kwh voor gas het nieuwe normaal gaat worden.

Het idee om onafhankelijk te zijn van de toevoer van dure energie uit het net doet mij glimlachen. Ik heb geen glazen bol, maar ik vermoed dat 15 ct/kwh voor gas het nieuwe normaal gaat worden.
Als het de prijs van het gas zelf niet is, zullen de accijnzen en toekomstige CO² taks er wel voor zorgen.

Gisteren onderhoud gasketel, ik vroeg aan die man of het nu uitmaakt of ik stook op 19 graden of 21 en hij zei dat het eigenlijk weinig tot geen verschil zou geven op de factuur, omdat de vloerverwarming tot 35 graden verwarmt.

Klopt dit? Ik ben eigenlijk een leek hierover, we hebben het huis zo gekocht (condensatieketel+vloerverwarming).

Gisteren onderhoud gasketel, ik vroeg aan die man of het nu uitmaakt of ik stook op 19 graden of 21 en hij zei dat het eigenlijk weinig tot geen verschil zou geven op de factuur, omdat de vloerverwarming tot 35 graden verwarmt.

Klopt dit? Ik ben eigenlijk een leek hierover, we hebben het huis zo gekocht (condensatieketel+vloerverwarming).
Ik vermoed dat jij een andere vraag hebt gesteld dan hij heeft beantwoord.
Bij 21 graden gaat er sneller en meer warmte verloren uit je huis, dus moet je meer stoken.
Maar de aanvoertemperatuur van 35 graden zal voldoende zijn in beide situaties om je huis warm genoeg te krijgen.

Warmteverlies neemt toe naarmate de delta T tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur groter wordt. Stroming van warm naar koud. Dus je warmteverlies gaat groter zijn als jij gaat regelen op 21 graden dan op 19. Je gaat dus een groter verwarmingsvermogen moeten voorzien, dus je gaat iets meer verbruik hebben.

Let wel op dat je met vloerverwarming sneller een comfortgevoel gaat hebben, dus het kan zijn dat je met 19 graden genoeg comfort hebt. Die 19 graden is gemeten op hoogte van je thermostaat.

Terug
Bovenaan