De energiethread

Energieprijs gas DATS24 10,92 c/kwh, luminus basic gas 22,32 c/kwh. Das toch wel een groot verschil of mis ik iets? Volgens Vreg die met jaarschattingen werkt amper verschil qua prijs.
Die prijs van DATS van 10,92 €c/kWh zal voor december ook wel hoger komen te liggen als ik de huidige gasprijzen op de marlt zie.

Ondertussen ingeschreven op die van de Colruyt... YOLO!
Ik ben er enkel weggegaan voor het vaste contract van optifix, maar ik keer zeker naar hen terug als dat is afgelope. Eindafrekening ontvangen gisteren, exact 5 weken na de omschakeling. Tot nu toe dus nog geen enkele negatieve ervaring gehad met hen, noch naar reactietijd van de klantendienst, noch naar de afrekening toe.

Die prijs van DATS van 10,92 €c/kWh zal voor december ook wel hoger komen te liggen als ik de huidige gasprijzen op de marlt zie.
Dat denk ik ook maar nu zat ik aan 24c/kWh voor nog 10 maand, vast contract allemaal goed en wel maar dat was gewoon te hoog voor de huidige markt. Toekomst zal uitwijzen of ik gelijk heb.
Geen klagen over Luminus, klantendienst kan ik wel niks over zeggen die heb ik niet nodig gehad. De vooschotten waar zij mee afkomen zijn wel absurd.

Moet je het zwart op wit kunnen bewijzen? Want ik heb enkel nog wat krabbels van toen ik de analoge meter bijhield.
Heb je geen energiemeter van je zonnepanelen?

Of anders zo iets steken.

Geen klagen over Luminus, klantendienst kan ik wel niks over zeggen die heb ik niet nodig gehad.
Ik wel. 7(!) Personen aan de lijn gehad waarvan er 3 ècht wel hun best gedaan hebben voor mij.
Ik had me per ongeluk ingeschreven voor 1j vast.tarief en wou 2j. Je zou toch denken dat dit door minder dan 6 mensen op 3 of 4 verschillende diensten kan rechtgezet worden, niet? :unsure:

Ik wel. 7(!) Personen aan de lijn gehad waarvan er 3 ècht wel hun best gedaan hebben voor mij.
Ik had me per ongeluk ingeschreven voor 1j vast.tarief en wou 2j. Je zou toch denken dat dit door minder dan 6 mensen op 3 of 4 verschillende diensten kan rechtgezet worden, niet? :unsure:

Is ook een beetje eigen aan klantendiensten hé, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. Het beste wat je kan doen is 1 uur voor het bellen al een Dafalgan innemen en een alcoholische consumptie naar keuze klaarzetten om achteraf uw miserie door te spoelen.

Ik heb is een kwartier aan de telefoon gehangen met Orange gewoon om een extra decoder te bestellen waarvan ik nooit nog iets gehoord heb.

Maakt dat mee :laugh:
Het artikel zit achter een paywall. Kan je samenvatten hoe het komt dat er administratieve fouten zijn gemaakt?
Ik denk niet dat hij echt twee vrouwen heeft en een ongeldig rijksregisternummer? :unsure: Maar dat is wel alles dat ik dus kan lezen.

Propaan wordt steeds interessanter, de prijs is nagenoeg constant gebleven. Ik verwacht niet dat we nog snel gaan terugkeren naar lage gas en elektriciteitsprijzen. In dat opzicht is noch aardgas, noch een warmtepomp echt interessant. Nog mensen die propaan overwegen?

Allez, de verlenging van 10 jaar voor de kerncentrales lijkt nu dus 2 jaar + 10 jaar te worden. Waarbij die eerste 2 jaar gebeurd dmv rekking door ze niet in de zomer of zo te laten draaien. En dit terwijl men in Nederland gewoon besloten heeft om voor 17% van hun elektrische energie gewoon een nieuwe kerncentrale te zetten.

Verlenging van andere kerncentrales lijkt niet op tafel te liggen.

Zucht... ze hebben de verlenging nog niet eens rond... en er was voor dit jaar al gevraagd om niet continue te produceren. Maar dat doen ze ook niet, waarom zouden ze dan ineens hierin een voetval gaan doen zonder boter bij de vis.

Hmmm.. vandaag factuur gekregen van Engie zonder de steunmaatregel eraf gerekend (terwijl mijn variabel contract inging in Oktober 2022).

Ik dacht dat dat automatisch toegepast ging worden?

De vorige steunmaatregel van EUR 100 is nochtans goed gelukt via Engie

De regering heeft de terugbetaling van de maatregel aan de leveranciers verschoven naar 2023 (de leveranciers geven u de korting en de overheid betaalt dit terug aan de leveranciers. Ging normaal al gebeurd zijn maar de Belgische regering is even betrouwbaar als een deelnemer aan Temptation island: niet)

Ik denk dat Engie wel nog van plan is om alles al te regelen (en dus te prefinancieren) naar de klanten toe, maar een aantal kleine leveranciers niet.

Ballonnetje over D4 en T3 hierboven: de vergunningen lopen af, de sluiting staat nog steeds in de wet. Gaat niet eens over boter bij de vis maar om politiekers die aankondigingen doen zonder het wetgevend kader (waar zij verantwoordelijk voor zijn) te erkennen, en zonder iets te weten van de technische, operationele en economische exploitatie van een reactor.

De regering heeft de terugbetaling van de maatregel aan de leveranciers verschoven naar 2023 (de leveranciers geven u de korting en de overheid betaalt dit terug aan de leveranciers. Ging normaal al gebeurd zijn maar de Belgische regering is even betrouwbaar als een deelnemer aan Temptation island: niet)

Ik denk dat Engie wel nog van plan is om alles al te regelen (en dus te prefinancieren) naar de klanten toe, maar een aantal kleine leveranciers niet.

Ballonnetje over D4 en T3 hierboven: de vergunningen lopen af, de sluiting staat nog steeds in de wet. Gaat niet eens over boter bij de vis maar om politiekers die aankondigingen doen zonder het wetgevend kader (waar zij verantwoordelijk voor zijn) te erkennen, en zonder iets te weten van de technische, operationele en economische exploitatie van een reactor.

Huh, ik had gelezen niet in november, maar wel december. Dat is nu ook niet gelukt?

Google: energiepremie niet klaar december

Enkel artikels over november, met de nuance 'veel leveranciers er niet klaar voor in november'
Dan heeft onze overheid toch nog z'n werk half gedaan

Laatst bewerkt:
Er zijn twee aspecten:
-De verrekening van de premie tussen leverancier en klant (wat deels een technische zaak is: aanpassingen in de systemen)
-De terugbetaling van de premie tussen de overheid en de leverancier

Het is dat tweede waar er nu weer vertraging optreedt, heb ik gisteren gehoord. Leveranciers kunnen dan kiezen om alsnog de premie toe te kennen (en ze dus eerst uit eigen zak te betalen om dan nadien het geld van de overheid terug te krijgen). Of wachten met punt 1 tot de overheid met geld over de brug is gekomen. Een aantal leveranciers zal ongetwijfeld voor de tweede optie gaan aangezien de cashflow in december niet zal toelaten om een paar (tiental) miljoen voor te schieten.

Er zijn twee aspecten:
-De verrekening van de premie tussen leverancier en klant (wat deels een technische zaak is: aanpassingen in de systemen)
-De terugbetaling van de premie tussen de overheid en de leverancier

Het is dat tweede waar er nu weer vertraging optreedt, heb ik gisteren gehoord. Leveranciers kunnen dan kiezen om alsnog de premie toe te kennen (en ze dus eerst uit eigen zak te betalen om dan nadien het geld van de overheid terug te krijgen). Of wachten met punt 1 tot de overheid met geld over de brug is gekomen. Een aantal leveranciers zal ongetwijfeld voor de tweede optie gaan aangezien de cashflow in december niet zal toelaten om een paar (tiental) miljoen voor te schieten.

Ok thx, dus vrij vers nieuws dus.

Hmmm.. vandaag factuur gekregen van Engie zonder de steunmaatregel eraf gerekend (terwijl mijn variabel contract inging in Oktober 2022).

Ik dacht dat dat automatisch toegepast ging worden?

De vorige steunmaatregel van EUR 100 is nochtans goed gelukt via Engie
Juist hetzelfde voorgehad bij mijn moeder. Nieuw contract ging pas in op 15 okt 2022 ( komende van een 3j vast contract).

Voorlopig heel content van Luminus. De premies worden vanzelf verrekend. We zijn al 2 maand voorbij de datum van mijn jaarafrekening en ik heb nog niks gezien. Ik betaal 29 euro voorschot (lager gaat de slider ni 🥲) dus in januari gaan ze mij een deel van die €122 gewoon terugstorten. Benieuwd hoe lang ik nog op de poef kan leven.

Terug
Bovenaan