De energiethread

Ik heb bewust mijn maandelijkse voorschotten op het minimum gezet voor gas en elektriciteit bij Eneco. Nu krijg ik zonet een e-mail van hen dat ze zelf mijn voorschotten nog eens gaan aanpassen, omdat ze toch te laag staan. Die durven nogal zeg.
Mja, ik kan daar wel begrip voor opbrengen. Als ze denken dat jij uw factuur niet gaat kunnen betalen, en ze uw verbruik toch moeten voorschieten, dan kunnen ze al best zoveel mogelijk invorderen zodanig dat het gat niet te groot wordt.

Daarnaast is het nu eenmaal zo dat zij het voor u moeten voorschieten om het dan achteraf te komen halen. En met die stijgende prijzen zijn de bedragen die ze moeten voorschieten natuurlijk ook niet van de poes. Als ze dat geld moeten lenen of whatever terwijl ze het "gratis" kunnen invorderen van een persoon van wie ze verwachten volgens de berekening dat die hen dat bedrag schuldig gaat zijn... dan is dat perfect begrijpbaar.

Ik heb bewust mijn maandelijkse voorschotten op het minimum gezet voor gas en elektriciteit bij Eneco. Nu krijg ik zonet een e-mail van hen dat ze zelf mijn voorschotten nog eens gaan aanpassen, omdat ze toch te laag staan. Die durven nogal zeg.
Bij mijn weten moeten de voorschotten representatief zijn tov jaarfactuur. .
Indien jij ze veel lager wilt moet je dit ook kunnen staven.

Maw: jij durft nogal

De price cap voor gas is een dode muis.

Goed, want ik kan me nog steeds geen enkele marktinterventie voorstellen die geen boomerang-effect veroorzaakt.
Slecht, want wat een verspilling van energie (sic) is deze denkoefening nu wel niet geweest.

Bij mijn weten moeten de voorschotten representatief zijn tov jaarfactuur. .
Indien jij ze veel lager wilt moet je dit ook kunnen staven.

Maw: jij durft nogal
Lees mijn comments hierboven nog eens en kijk dan of je hetzelfde wilt beweren? :smile:
Het hele principe van voorschotten mag van mij asap op de schop. De leveranciers weten perfect wat ik verbruik(digitale meter) dus gratis geld aan hen lenen is belachelijk.

Lees mijn comments hierboven nog eens en kijk dan of je hetzelfde wilt beweren? :smile:
Het hele principe van voorschotten mag van mij asap op de schop. De leveranciers weten perfect wat ik verbruik(digitale meter) dus gratis geld aan hen lenen is belachelijk.
Ja

Als jij dat kan staven is er geen probleem, maar hij kan dat niet want hij neemt gewoon het laagste dat hem kan terwijl zijn verbruik een hoger afrekenbedrag geeft

En wie zegt dat je gratis geld aan het leent?
Normaal is uw voorschot ongeveer jaarbedrag / 12
Als je dat start in pakweg oktober ga je in uw voorbeeld altijd meer betalen in de eerste maanden dan 1/12e

Heb je toestemming gegeven aan Fluvius om je digitale meter gegevens te delen met je leverancier?

Heb je toestemming gegeven aan Fluvius om je digitale meter gegevens te delen met je leverancier?
Ben aan het zien op mijn Fluvius ma kan niet dadelijk terugvinden waar ik dit zou moeten instellen. Het kan inderdaad kloppen dat ze deze gegevens niet hebben maar zoals ik in mijn eerste post zei heb ik wel zelf ongeveer maandelijks mijn gegevens ingeladen.

Aan je leverancier vragen voor maandelijkse afrekening. Maar er zijn nog maar enkele die dit doen (Luminus, Engie, Eneco bijvoorbeeld).

Geen idee of dit je juiste thread is hiervoor, maar ik heb een beetje een belachelijke vraag.

Ik zit bij Engie, Easy variabel contract.
Waar vind ik hoeveel ik betaal per kWH in piek en dal voor elektriciteit en gas?

Het is waarschijnlijk niet zo moeilijk, maar ik vind het echt niet.

Aan je leverancier vragen voor maandelijkse afrekening. Maar er zijn nog maar enkele die dit doen (Luminus, Engie, Eneco bijvoorbeeld).
Enkel de grote zijn verplicht
Geen idee of dit je juiste thread is hiervoor, maar ik heb een beetje een belachelijke vraag.

Waar vind ik hoeveel ik betaal per kWH in piek en dal voor elektriciteit en gas?

Op uw contract zou ik denken?

Dat wordt toch om de drie maand herberekend?
Waar vind ik de meest recente cijfers dan?
Op de tarieffiche?

150 euro teruggekregen van jaarafrekening (80 euro / maand voorschot).
Volgende maand weer 270 euro terug (2 maand dotatie van de overheid - voorschot van 100 euro).

💰

Laatst bewerkt:

Hier kan je alle tariefkaarten terugvinden.

Door de energiecrisis wordt er meer en meer creatief omgegaan met methoden om de kostprijs te drukken. Een aantal oudere huizen in onze omgeving met een haard/kachel stoken nu volop met hout (beste geval) aangelengd met of vervangen door alles wat brandbaar is, met als gevolg tijdens de stookuren een geuroverlast. Met een ventilatiesysteem type D (verplicht bij nieuwe woningen) trek je dat allemaal binnen, met als gevolg dat we regelmatig een doordringende rookgeur hebben in huis.. Hopelijk gaat de wetgeving eens strenger worden voor haarden en kachels, dit is gewoon echt niet gezond meer...

Door de energiecrisis wordt er meer en meer creatief omgegaan met methoden om de kostprijs te drukken. Een aantal oudere huizen in onze omgeving met een haard/kachel stoken nu volop met hout (beste geval) aangelengd met of vervangen door alles wat brandbaar is, met als gevolg tijdens de stookuren een geuroverlast. Met een ventilatiesysteem type D (verplicht bij nieuwe woningen) trek je dat allemaal binnen, met als gevolg dat we regelmatig een doordringende rookgeur hebben in huis.. Hopelijk gaat de wetgeving eens strenger worden voor haarden en kachels, dit is gewoon echt niet gezond meer...
Tenzij verbod is die er toch: geen geurhinder?

Handhaving is iets anders

Wij wilden een ventilatiesysteem plaatsen, maar gezien mijn kleren naar de rook stinken van zodra ik 5 minuutjes in de tuin geweest ben, zien we er nu toch maar vanaf. We zetten de ramen 's morgens wel even open wanneer er geen kachels branden.

Terug
Bovenaan