De energiethread

Amai tof ik krijg deze maand op mijn rekening gewoon geld terug gestort.
Er wordt dus niet gekeken naar wat je voorschot is. :unsure:
Ik dacht dat dit al duidelijk was. Dat is zoals de vorige premie van 100€ he.

Hier zie ik nog niets bij Engie of bij Luminus staan, dus voor mij zal het ten vroegste december worden, vermoed ik.

Jeuj, ze stelden mij een bedrag van 700-2200 per maand voor een tijdje geleden. Afrekening gekregen: slechts 632 euro bijbetalen. Dat op 127euro per maand voorschot aan een variabel tarief.

Kon erger.

Ik dacht dat dit al duidelijk was. Dat is zoals de vorige premie van 100€ he.

Hier zie ik nog niets bij Engie of bij Luminus staan, dus voor mij zal het ten vroegste december worden, vermoed ik.

Was nog niet klaar voor November, zal dus ten vroegste December zijn.
Heb de eerste 100 euro deze maand pas in korting gekregen. Maatregel voor niets, links ontvangen, rechts 2x terugbetalen wss...

De maatregel is weer goed...

Wij zijn aan het bouwen en hebben momenteel dus 2 contracten.
Wij trekken dus dubbel de premie. Op de bouwwerf wordt er juist af en toe een accumachine opgeladen.
Bedankt mede belastingbetalers voor dit gratis geld :biglaugh:

De maatregel is weer goed...

Wij zijn aan het bouwen en hebben momenteel dus 2 contracten.
Wij trekken dus dubbel de premie. Op de bouwwerf wordt er juist af en toe een accumachine opgeladen.
Bedankt mede belastingbetalers voor dit gratis geld :biglaugh:
Ik zou mij voorbereiden op het feit dat je het op termijn mag terugbetalen.

Dit zijn namelijk de voorwaarden :

Elke residentiële afnemer die op 30 september 2022 een gasleveringscontract had voor zijn woning (hoofdverblijfplaats):

ofwel tegen een vast tarief en afgesloten of verlengd na 30 september 2021
ofwel tegen een variabel tarief

krijgt een federale gaspremie van 270 euro.

Een huishouden heeft slechts recht op één basispakket gas, dat wil zeggen dat verschillende leden van hetzelfde huishouden niet elk het basispakket gas kunnen krijgen.

Een huishouden kan de premie slechts krijgen voor één contract, zelfs als op hetzelfde adres meerdere residentiële gascontracten actief zijn.

Een residentiële afnemer wordt gedefinieerd als een afnemer die gas koopt voor eigen huishoudelijk gebruik, dus met uitsluiting van commerciële of professionele activiteiten.

Het basispakket gas is alleen beschikbaar voor huishoudens die zijn aangesloten op de openbare gasvoorziening.

Jeuj, ze stelden mij een bedrag van 700-2200 per maand voor een tijdje geleden. Afrekening gekregen: slechts 632 euro bijbetalen. Dat op 127euro per maand voorschot aan een variabel tarief.

Kon erger.
Hier ook afrekening gehad voor periode oktober 2021 tot 1/11/2022. We hebben zonnepanelen + warmtepomp en betaalden 60 euro per maand aan voorschot. Heb zelf maandelijks mijn waardes ingegeven in de Luminus tool en tot een week terug stond daar elke keer dat we ongeveer 1500 euro zouden moeten bij betalen.

Nu in de afrekening staat dat we op een jaar voor 1750 euro hebben afgenomen, voor 1500 euro hebben geïnjecteerd en zelf rond de 730 euro hebben betaald met voorschotten. We trekken dit jaar dus zelfs nog 330 euro terug. Heel blij mee uiteraard maar Luminus heeft nu beslist om zelf ons voorschot aan te passen van 60 euro naar 325(!) euro per maand..

Alle respect voor de moeilijkheden in hun berekeningen en alles wat er met de oorlog enzo bij komt maar dit is gewoon crimineel te noemen in mijn ogen. Aanpassen via de site kan niet lager dan 276 euro. Dan maar via de chat gedaan waarop de enige uitleg die ik krijg, is dat de prijswijzigingen van April 2023(dus een half jaar later) al mee berekend worden hierin?!?

Geen idee of iemand hier ongeveer dezelfde situatie heeft maar volgens mij houdt die hun berekening totaal geen rekening met zonnepanelen. Kan toch bijna niet anders :s Gelukkig via de chat wel gewoon terug kunnen aanpassen naar lager bedrag.

Hier ook afrekening gehad van gas, voor periode 08/12/2021 tot en met 24/09/2022. Verbruik van 13057,28 kWh, totaalbedrag 1924 euro. Komt overeen met iets minder dan 200 euro per maand.

Hier ook afrekening gehad voor periode oktober 2021 tot 1/11/2022. We hebben zonnepanelen + warmtepomp en betaalden 60 euro per maand aan voorschot. Heb zelf maandelijks mijn waardes ingegeven in de Luminus tool en tot een week terug stond daar elke keer dat we ongeveer 1500 euro zouden moeten bij betalen.

Nu in de afrekening staat dat we op een jaar voor 1750 euro hebben afgenomen, voor 1500 euro hebben geïnjecteerd en zelf rond de 730 euro hebben betaald met voorschotten. We trekken dit jaar dus zelfs nog 330 euro terug. Heel blij mee uiteraard maar Luminus heeft nu beslist om zelf ons voorschot aan te passen van 60 euro naar 325(!) euro per maand..

Alle respect voor de moeilijkheden in hun berekeningen en alles wat er met de oorlog enzo bij komt maar dit is gewoon crimineel te noemen in mijn ogen. Aanpassen via de site kan niet lager dan 276 euro. Dan maar via de chat gedaan waarop de enige uitleg die ik krijg, is dat de prijswijzigingen van April 2023(dus een half jaar later) al mee berekend worden hierin?!?

Geen idee of iemand hier ongeveer dezelfde situatie heeft maar volgens mij houdt die hun berekening totaal geen rekening met zonnepanelen. Kan toch bijna niet anders :S Gelukkig via de chat wel gewoon terug kunnen aanpassen naar lager bedrag.
Zeker dat het niet per kwartaal is? Hier is het van 100/m naar 210/kwartaal

Geen idee of iemand hier ongeveer dezelfde situatie heeft maar volgens mij houdt die hun berekening totaal geen rekening met zonnepanelen. Kan toch bijna niet anders :S Gelukkig via de chat wel gewoon terug kunnen aanpassen naar lager bedrag.
Op zoiets zou ik zeggen: oke jongens, reken dan maar maandelijks af hé.

Voor wie graag zijn verbruik extrapoleert: dit is wat een gemiddeld verbruik over het jaar heen zou zijn voor gas (op basis waarvan men het jaarverbruik verdeelt, per week gerekend (2022):

0 0,58% (is maar 1 dag, 1/1/2022)
1 4,15% (2/1/22-8/1/22)
2 4,17% ...
3 4,17%
4 4,13%
5 4,06%
6 3,97%
7 3,83%
8 5,11%
9 4,73%
10 2,96%
11 2,67%
12 2,05%
13 0,63%
14 2,04%
15 1,76%
16 1,51%
17 1,28%
18 1,07%
19 0,89%
20 0,74%
21 0,61%
22 0,50%
23 0,39%
24 0,32%
25 0,31%
26 0,30%
27 0,29%
28 0,29%
29 0,29%
30 0,29%
31 0,30%
32 0,31%
33 0,32%
34 0,34%
35 0,37%
36 0,41%
37 0,52%
38 0,67%
39 0,84%
40 1,06%
41 1,33%
42 1,62%
43 1,92%
44 2,25%
45 2,57%
46 2,89%
47 3,18%
48 3,44%
49 3,67%
50 3,85%
51 3,98%
52 4,08%

Bron: https://www.vreg.be/nl/document/besl-2020-87

Zeker dat het niet per kwartaal is? Hier is het van 100/m naar 210/kwartaal
Volgens de afrekening is de frequentie maandelijks en veranderen ze het oude bedrag (60) naar het nieuwe bedrag (325) dus lijkt me wel idd.
Zou ook maar raar zijn als ze je frequentie van betalingen ineens eenzijdig zouden veranderen.
Nu goed, goude regel is dus om je afrekening goed te controleren en dadelijk zelf je voorschot terug aan te passen.

Aha! Luminus wijzigt eindelijk het geschatte afrekenbedrag nadat ik mijn gasmeterstand heb ingegeven. Dat is altijd even wachten. Eerst stond er maandenlang dat ik €1990 moest opleggen. Nu niet meer. Ik zou €490 terugkrijgen in april. Ik laat mijn voorschot voor gas wel even staan op €121, mijn verbruik zal nu wel stijgen. In de periode april-oktober heb ik amper gas verbruikt.

M'n oog is op de site van Fluvius gevallen op: "jaarlijkse meteropname op 1 november"

Kben eens benieuwd wanneer ik m'n afrekening mag ontvangen.

Als ik m'n maandelijks verbruik rechtstreeks bereken met de maandelijkse prijzen van m'n contract (volgens de tariefkaarten) zou ik 300€ moeten terugkrijgen.

Anderzijds, nu een afrekening terwijl ik binnen 2 weken verander van leverancier lijkt me raar.

Ik heb bewust mijn maandelijkse voorschotten op het minimum gezet voor gas en elektriciteit bij Eneco. Nu krijg ik zonet een e-mail van hen dat ze zelf mijn voorschotten nog eens gaan aanpassen, omdat ze toch te laag staan. Die durven nogal zeg.

Terug
Bovenaan