De energiethread

Hier een gasverbruik van 4/10 -> 4/11 van 22 m3 - terwijl onze verwarming NIET gedraaid heeft.
Kan dit dan puur door warm water (douche/bad/...) zijn? Is dit niet veel?

We zitten met een boiler (ACV) van 130L .

Die app toont geen echte vebruiksgegevens maar 'inschattingen'?
IMG-20221107-132128.jpg

Ik denk dat dat vooral erbij staat om zich in te dekken tegen statistische afwijkingen, meermaals per dag (om de 3u heb ik de indruk) werkt hij zijn gegevens bij. Zoals ik al zei: klopt ook met wat de gasteller aangeeft.

En nu eens een curve gezocht waar ik een bad nam en de verwarming meermaals heeft opgestaan:

IMG-20221107-132546.jpg

Als uw voorschot lager is dan €196, dan krijg je de rest gewoon de maand nadien op uw rekening gestort, je bent ze dus niet "kwijt".
let me get this straight, ik betaal nu maandelijks 150 voor eleck. en gas, dus vanaf november tot volgend jaar maart ofzo krijg ik een korting van 198 euro, dus ik ga 5 maanden 48 euro "terug" krijgen maar op het eindfactuur ga je toch mogen dokken want mijn voorschot wordt "gedekt" door die korting?
Of is het niet beter om mijn voorschot gewoon in te stellen op hetzelfde bedrag zoals de korting?

Hier een gasverbruik van 4/10 -> 4/11 van 22 m3 - terwijl onze verwarming NIET gedraaid heeft.
Kan dit dan puur door warm water (douche/bad/...) zijn? Is dit niet veel?

We zitten met een boiler (ACV) van 130L .
Hier ook gemiddeld 20m³ per maand voor warm water met boilervat (geplaatst in 2018, heeft 5cm pur) van 150l. Ketel van 2013. Boiler wordt elke nacht tot 55° verwarmd. Als we bijvoorbeeld een dag niet douchen verbruiken we 0.39m³/4kwh, anders rond de 12kwh.

Als je dat vergelijkt met een doorstromer is zo'n boiler eigenlijk toch wel belachelijk qua verbruik? Ik dacht niet dat het zo'n groot verschil was... Of onze ketel verbruikt gigantisch veel?

Met 4Kwh zou je 150 liter 22 graden kunnen opwarmen, zoveel zou een recent boilervat toch niet kunnen verliezen op 24u?

Ons verbruik voor oktober:
- Elektriciteit: 207 kWh afname, 74kWh injectie
- Verbruik elektriciteit warmtepomp: 18kWh voor verwarming (~80kWh warmte), 45kWh voor sanitair (~100kWh warmte)

3 gevel BEN woning, geen gas, thermostaat op 23°C

Open bebouwing uit 1986. Cijfers voor oktober:
- elektriciteit: 475kwh (621kwh productie)
- gas: 350kwh

Verwarming en warm water op gas. Temperatuur op 21 graden voor de benedenverdieping en de badkamer boven (150m2).

Valt goed mee en kan er nog wel wat hoekjes vanaf lopen waar nodig. Wel wat energieverslinders beter afgesteld en temperatuursprogammatie van de verwarming effectief afgesteld op de uren dat we aanwezig zijn.

Onlangs een brief ontvangen van Fluvius dat ze hier een digitale meter komen installeren eind november. Weet iemand wat er gebeurd met de huidige analoge standen? Begint de digitale meter op 0 / ga ik een tussentijdse afrekening krijgen of loopt de digitale meter gewoon door op de oude gegevens?

Onlangs een brief ontvangen van Fluvius dat ze hier een digitale meter komen installeren eind november. Weet iemand wat er gebeurd met de huidige analoge standen? Begint de digitale meter op 0 / ga ik een tussentijdse afrekening krijgen of loopt de digitale meter gewoon door op de oude gegevens?
Uw digitale meter begint bij mijn weten op 0. Zo was dat toch bij mij.

Je krijgt dus een reset van uw gegevens. Er wordt dus een opmeting gedaan van uw huidige stand en die wordt vergeleken met uw vorige. Zit je er nu onder, bedankt voor de gratis energie. Zit je er boven, dat is dan zoveel€ aub.

Vraagje, wij hebben de digitale meter van Fluvius. Ik heb hun handleiding al eens bekeken op onderstaand link, maar kan men antwoord niet vinden

Mijn vriendin en ik zijn vorig jaar ingetrokken op ons eigen apartement. Op de digitale meter kan je schijnbaar enkel het verbruik van de huidige maand aflezen? Als ik via Fluvius hun site wil kijken zie ik enkel wat ik op dag/maand/jaarbasis heb verbruikt.

Probeert ge bij Luminus uw meterstanden in te geven, dan moet ge totalen invullen. Mis ik iets of kan je dit echt niet lezen als gewone gebruiker op die meters?

Laatst bewerkt:
Vraagje, wij hebben de digitale meter van Fluvius. Ik heb hun handleiding al eens bekeken op onderstaand link, maar kan men antwoord niet vinden

Mijn vriendin en ik zijn vorig jaar ingetrokken op ons eigen apartement. Op de digitale meter kan je schijnbaar enkel het verbruik van de huidige maand aflezen? Als ik via Fluvius hun site wil kijken zie ik enkel wat ik op dag/maand/jaarbasis heb verbruikt.

Probeert ge bij Luminus uw meterstanden in te geven, dan moet ge totalen invullen. Mis ik iets of kan je dit echt niet lezen als gewone gebruiker op die meters?
Bij mij is 1.8.1 het totale eindtotaal van de dagteller sinds de datum van de installatie van de teller.
1.8.2 is die van de nacht.
2.8.1 is die van de injectie en 2.8.2 is die van de injectie nacht/weekend. De rest geeft mij dan de spanningen en de stromen op de fases en waarschijnlijk ook nog iets anders maar daarvoor heb ik niet verder gekeken.

Dus ik zie niet hoe ik het verbruik van de maand kan aflezen :( op die digitale teller.
Op fluvius kan je gaan kijken per dag, week, maand, jaar en zie je vanonder dan de totalen voor die termijn. En ik moet het niet doorgeven, want die digitale meter doet dat voor mij. Dus ik zie het probleem niet echt :(.

Bij mij is 1.8.1 het totale eindtotaal van de dagteller sinds de datum van de installatie van de teller.
1.8.2 is die van de nacht.
2.8.1 is die van de injectie en 2.8.2 is die van de injectie nacht/weekend. De rest geeft mij dan de spanningen en de stromen op de fases en waarschijnlijk ook nog iets anders maar daarvoor heb ik niet verder gekeken.

Dus ik zie niet hoe ik het verbruik van de maand kan aflezen :( op die digitale teller.
Op fluvius kan je gaan kijken per dag, week, maand, jaar en zie je vanonder dan de totalen voor die termijn. En ik moet het niet doorgeven, want die digitale meter doet dat voor mij. Dus ik zie het probleem niet echt :(.
De 1.8.1 toont bij ons slechts 71kWh en de 1.8.2 67kWh, die aantallen kunnen toch onmogelijk kloppen.

Fluvius kijk je inderdaad niet naar de totale meterstanden, maar "enkel" het verbruik voor een gegeven termijn.

Als je bij je leverancier gelijk Luminus je meterstanden wilt ingeven zodat ze een ander voorschotfactuur kunnen genereren, dan vragen ze om de totaalstand

Gebeld naar Fluvius en zij zeggen dat Luminus zelf het totaalverbruik kan opvragen elke moment, maar op Luminus hun site kan je dat dan weer niet vinden :doh:

Terug
Bovenaan